עדיאל ברויאר כתב:כיום ידועים לי רק שלושה מקומות המכשירים מטפלים אך ורק עפ"י התורה -
1. ביה"ס 'תורת הנפש' של הרב יצחק גינזבורג
2. ביה"ס להעצמה אישית והכשרת מטפלים 'תורת החיים' שביד-בנימין, של מו"ר הרב שמואל טל
3. הרב יצחק סגל
משה גרוס כתב:יש לי חבר חרדי, בוגר ישיבה שקובע עתים לתורה, והוא פסיכולוג שעובד עם מוסדות חינוך חרדיים, ורבנים ממליצים עליו. לא ברור לי כיצד מעסיקים אותו אם יש בדבר בעיות באמונה.
נראה לי שכדאי לברר על הפסיכולוג אם הוא ירא שמים וכו', ולא להוציא שם רע על המקצוע שעזר לאנשים רבים לחזור לתלם ולחיות כאחד האדם.
בקיצור, דין בגברא ולא בחפצא.
סלקא דעתך כתב:היה בעבר פסיכולוג חרדי בשם הרב שלמה הופמן שהרב שך מאוד העריך את דעתו והוא אמר שכל מה שאומרים הפסיכולוגים נמצאים במקורותינו ברמב"ן,אור ישראל והגר"א (יצא על זה ספר מאוד יפה).
ועם כל הכבוד 'למבינים הגדולים' בפסיכולוגיה, בתורה לא נאמר איך משברים את המידות אלא כל אדם צריך לעשות את עבודת המידות שלו וזה מה שעושה הפסיכולגיה לעזור לאדם שלא מצליח לעשות עבודת המידות בלא עזרה חיצונית, וחמותי היא פסיכולוגית, ובחיי לא ראיתי מקרוב אדם שמשבר מידותיו כ"כ הרבה.
סלקא דעתך כתב: וחידוש מטבילת כלים למידות אין זה נקרא תורה אלא קודם השכל אומר שכך ראוי לעבוד ואח"כ מצא לזה אסמכתא בתורה.
תוכן כתב:אסור ללכת לפסיכולוג, גם מבחינת היהדות וגם מבחינת הבריאות הנפשית שלך. אפשר ללכת לפסיכולוג בב' תנאים, א' שהוא יר"ש מרבים, ב', שרבנים חשובים ביותר כגון האדמו"ר מאמשינוב וכיוצא ממליצים עליו.
מדויק כתב:אני רק מקווה שמו"ר לא פיתח, על בסיס אותם עקרונות, שיטה לטיפול לטיפול במחלות גוף, ומציע להשתמש בה במקום ללכת לרופא.
אבל בעצם למה לא?
המעיין כתב:הקשר בין פסיכולגיה לשבירת המידות כעבודת השם, הוא כקשר בין טיפול שינים ללעיסת המצות בליל פסח.
המעיין כתב:בלי בריאות נפשית אי אפשר לעבוד את ה' כראוי ולשבור מידותיו. (שבירת המידות היא חובה שחייבים בה אנשים בריאים בנפשם לתקן עצמם לפני הבורא).
אדם צריך לשבור מידותיו ולעשות רצון ה'.
אבל אי אפשר להציע לאדם חולה לשבור מידותיו במקום ללכת לטיפול שהוא זקוק לו.
הקוץ כתב:לדעתי כדאי לבטל כי מדעות כוזבות אפשר לשים לב ולהזהר אבל כשזה סברות הנובעות על דעות כוזבות אז קשה הרבה פעמים לשים לב בדיוק על מה זה נובע וזה יכול להיות מסוכן. לכן עדיף ללכת לפסיכולוג לא חרדי ואפילו חילוני שיודעים שאז הכל נובע על דעות כוזבות כי אם הולכים לחרדי אז יש דברים שחושבים שזה נובע על דעות אמיתיות וזה בעצם על דעות כוזבות.
ג. ממי אנחנו יונקים - מהתורה וחז"ל או מגוים וחילונים (כאמור, שאלה זו תקפה גם אם המטפל חובש כיפה והוא שומר תורה ומצוות קלה כחמורה)?
הרי כל עבודת המידות היא היא תורת הנפש. והרי בשביל זה נבראנו, ומה לנו לחפש בשדות זרים מחוץ לתורה ולחז"ל? והרי חז"ל, שהם אלופי העולם בכל הדורות בעבודת המידות, ממילא הם גם אלופי תורת הנפש. בואו נלמד מהם!
כותב בדמע כתב:הבעייה שלי שהבעייה שלי אינה כעס או חסרון במידה זו או אחרת לעניות דעתי. אלא שלפעמים תוקף אותי דכאון עמוק ביותר.
סלקא דעתך כתב:היה בעבר פסיכולוג חרדי בשם הרב שלמה הופמן שהרב שך מאוד העריך את דעתו והוא אמר שכל מה שאומרים הפסיכולוגים נמצאים במקורותינו ברמב"ן,אור ישראל והגר"א (יצא על זה ספר מאוד יפה).
ועם כל הכבוד 'למבינים הגדולים' בפסיכולוגיה, בתורה לא נאמר איך משברים את המידות אלא כל אדם צריך לעשות את עבודת המידות שלו וזה מה שעושה הפסיכולגיה לעזור לאדם שלא מצליח לעשות עבודת המידות בלא עזרה חיצונית, וחמותי היא פסיכולוגית, ובחיי לא ראיתי מקרוב אדם שמשבר מידותיו כ"כ הרבה.
סלקא דעתך כתב:מהו מטפל עפ"י התורה הקדושה?
היכן כתוב בתורה היאך לטפל הנטיות הפוכות?
או איך להתגבר על הכעס?
אדם בריא יודע לעשות את זה לבד, או ע"י חיזוק מספרים קדושים. ואדם חולה צריך שיעזרו לו אם זה רב חכם או פסיכולוג חכם.
ולא באתי להצדיק טעויות, בכל תחום יש טועים וישת צודקים.
ראש כתב:לענ''ד חסרה כאן ההדגשה כי יש הבדל בין ללמוד פסיכולוגיה ולמצוא לה (או לחלק ממנה) מקורות תורניים, לבין ללמוד הכל רק מהתורה.
ללמוד רק מהתורה זה בדיחה גרועה. וזה משני סיבות.
האחת, כי עד שמצליחים לפתח שיטה עקבית ואחידה ומוכחת כמצליחה לוקח שנים של נסיונות על חשבון ים של מטופלים. וכשאדם מתיימר ללמוד הכל לבד, זה קצת מגוחך וחסר אמינות. אין מי שיעקוב וידע אם הוא צודק ומצליח או לא. מה גם שכמו שכבר העירו לעיל, גם בפסיכולוגיה רשמית קשה למדוד. אדם יכול להרגיש הקלה מעצם הפורקן שבדיבור וההקשבה. ועם קצת התמקדות בנושא מסויים עוזרים לאדם לעשות סדר בראש ולהתקדם. לזה לא צריך להיות פסיכולוג שגובה סכומי עתק (350 שקל כפול 30 פגישות...). מי שלמד לבד, זה כמו כל חבר שינסה לעזור.
אם לא שהוא חכם ברמות מטורפות. לא גאון סתם, אלא משהו ברמה שיכול לתפוס מערכות שלימות בראש, ומאידם- לא להיות מנותק מחברה (מה שקורה להרבה גאונים).
השנית, כי בתורה יש הכל. בלי רב אין שום משמעות למה שלומדים בתורה. כולם לומדים את שיטתם מהתורה, חסידים, ליטאים, ציונים דתיים, ואנשי קבלה...
קבוצת השאלים גם מוצאים את שיטתם כתורנית מובהקת. וכן על זה הדרך. אין משמעות למילה 'מקורות תורניים'. לחלוטין לא.
כך שגם בית ספר ללימודים על פי התורה, זה בעצם כמו ללמוד אצלי כמייסד השיטה הריבועית ללימודי הנפש הרב מימדית. אם אתה מאמין בי, וההדגשה היא המילה 'בי', בא תלמד ותשנה את ארחות חייך על פי דברי. אבל אם אתה לא מאמין בי, איזה משמעות יש לכל דברי. המילה תורה שמוספת לכותרת שם המכון חסרת ערך.
בתקוה שהובנתי.
אזכיר עוד את הנתון המדהים שהתחום היחיד בו הפלצבו מצליח יותר מהטיפול המקצועי הוא בפסיכולוגיה!
גביר כתב:שמעתי לפני שנים הרבה בשיחה מהרב שלמה וולבה זצ"ל [בישיבת קול תורה] שביקר את הפסיכולוגיה המודרנית על כך שהיא כופרת בבחירה החופשית, עם זאת, סיפר לי אחד מישישי רחובות [פרופ' לפסיכולוגיה בעצמו, בעל עבר ישיבתי בארה"ב ואח"כ כאן באה"ק] שפעם ביקר בביתו של ר"ש וולבה בבאר יעקב וראה שעל מדף הספרים שלו ישנם גם ספרי פסיכולגיה, לתמיהתו השיב רש"ו שכמשגיח עליו לפתור בעיות של בחורים ולשם כך הוא נעזר גם בספרים אלה. נראה ללמוד מכאן שלפחות לפי רש"ו היחס לפסיכולוגיה הוא אמבוולנטי, את הטוב ממנה נקבל ואת הרע לא נקבל.
ישדר כתב:עדיאל, אולי תכתוב יותר על מו"ר מי זה? איך קוראים לו? האם יש ספר או משהו לקרות יותר על השיטה שלו? האם הוא לוקח כסף לדבר אתו וכו'
ייש"כ
עט סופר כתב:האם ביה"ס להכשרת מטפלים של הרב שמואל טל קשור לבי"ס של הרב יחיאל יעקבזון, או שאלו במקרה שני דברים באותו איזור.
אוהב אוצר כתב:איני יודע אם זה יספק אי מישהו מפה וגם לא קראתי הכל, אולם אספר ענין עם בני [12] שיחי'.
המלמד בחדר המליץ על טיפול/אבחון 'רגשי' לאחר שבבדיקת קשב וריכוז התוצאה היתה תקינה לחלוטין.
נוות ביתי תחי', שמתרחקת מכל חדשנות כלשהי [לא בכוונה, כך היא, לא מחזיקה פל' ולא יודעת איך שולחים פקס ועוד] ממש לא רצתה לשמוע על דבר שלא שיערום אבותינו ורבותינו הגדולים ולא היה בזמנם.
דיברתי עם הרב נחום דיאמנט שליט"א ואמרתי לו בזה הלשון שאשתי לא אוהבת להתעסק עם טיפולים 'חדשים', ענה לי הרב: תגיד לה שהיום יש מצבים חדשים
ישדר כתב:עדיאל, אולי תביא לכאן קצת הגיגים ורעיונות מתורת רבך בעניני תורת הנפש.
עדיאל ברויאר כתב:ישדר כתב:עדיאל, אולי תביא לכאן קצת הגיגים ורעיונות מתורת רבך בעניני תורת הנפש.
איני מרגיש שאצליח להביא את הדברים בצורה ראויה ומדויקת מעצמי.
דברים כתובים -
כרגע אין משהו ברור ושיטתי לטיפול (עובדים על כך בע"ה).
יש חוברת - מדריך להתבוננות - שהיא סיכום של תלמידים לשיעוריו בישיבה, ואמנם השיטה המרכזית שבה היא אותה שיטה עקרונית של שיטת הטיפול המרכזית שלו, אך הדברים נכתבו לבחורי ישיבה וברמה של עבודת מידות. וגם היא טעונה כמה שיפורים ותיקונים שיש להם משמעות.
אני מצרף כאן חוברת המכילה סיכום של שתי שיחות בענייני חינוך שהוא מסר להורי התלמוד תודה וביה"ס לבנות שהם חלק ממוסדות "תורת החיים" שהוא הקים ועומד בראשם, בע"ה. למותר לציין שאין כאן שיטה חינוכית מסודרת ומקיפה, וכן שהחומר אינו חומר "טיפולי". אך מהדברים עולות כמה תפיסות בענייני הנפש.
מלבד זה יש דברים שניתן לראות מבין בתרי ספרי שיחותיו (ימים נוראים, תהילים ופסח).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 109 אורחים