מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

וידוי מעשר

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ישראל ק
הודעות: 1
הצטרף: ה' אפריל 23, 2015 12:29 am

וידוי מעשר

הודעהעל ידי ישראל ק » ה' אפריל 23, 2015 12:33 am

למה קוראים לוידוי מעשר בשם וידוי, הרי לא מתוודים אז על עבירות אלא להפך

מה שנכון נכון
הודעות: 11804
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: וידוי מעשר

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אפריל 23, 2015 12:37 am

אנציקלופדיה תלמודית כרך יא, ודוי מעשר
וידוי זה אינו וידוי על עוונות, שהרי אינו מתודה אלא כשעשה כדין, כמו שכתוב לא עברתי ממצותיך ולא שכחתי7, והוא אומר בוידוי זה שבח עצמו, שלא עבר על מצות ה'8, שכן ציונו הקב"ה להתודות לפניו בהוצאת משפטי המעשרות והתרומות ולהתנקות מהם גם במאמר כמו שאנחנו נקיים מהחזיק בהם בפועל9, וכל מי שמודה מה שעשה, הן טוב והן רע, נקרא וידוי10, שכשהאדם יאמר חשבון מעשיו לפני ה', הן כשעבר על מצות ה' והן שעשה כמצות ה', נקרא בשם וידוי11. יש שכתבו שוידוי מעשר אף הוא בגדר של וידוי עוונות, שמתודה על שהשהה המעשרות אצלו עד סוף שלש שנים12.

הערות

7. דברים שם. תוס' יומא לו א ד"ה ומעשר עני ותוס' רי"ד וריטב"א שם.
8. סוטה לב ב אדם אומר שבחו כו' ורש"י ד"ה שבחו.
9. סהמ"צ שם, ור"ל כמו שציונו על הביעור בפועל כך ציונו על הוידוי בדיבור שקיימנו הביעור.
10. הון עשיר מע"ש פ"ה מ"י.
11. מלבי"ם עה"ת שם, ועי' לעיל בשמו בפי' ד' הספרי. ועי' כפתור ופרח פמ"ב והוידוי הוא דרך תפלה כו', ועי' להלן 102ב.
12. חסדי דוד לתוספתא מנחות פ"י בד' רש"י יומא שם, וכ"כ במשנה אחרונה מע"ש שם. ועי' ר"ע ספורנו עה"ת פ' תבוא והביאו בתוי"ט מע"ש שם. ובמה שדחו בהון עשיר ובמשנה אחרונה שם.

קורא עכביש
הודעות: 110
הצטרף: ג' מאי 05, 2015 2:26 am

Re: וידוי מעשר

הודעהעל ידי קורא עכביש » ה' יוני 04, 2015 1:44 am

אקוה כי שאלתי הוא במקומה הנכון, הנה כפי המתבאר מסוגיא דסוטה פ' אלו נאמרין משמע דלשיטה שלומדים הזכרת שם המפורש בביהמ"ק מ'כל מקום אשר אזכיר את שמי וכו'' אין הדין תלויה בברכת כהנים דווקא רק תלוי במקדש, לפי"ז אבקש לדעת האם הוא הדין בכל יהודי שבא לבית המקדש להביא ביכורים או להתוודות על מעשרותיו האם הזכיר ג"כ שם שמים ככתבו? אודה למי שיבהיר עיני בזה.

קורא עכביש
הודעות: 110
הצטרף: ג' מאי 05, 2015 2:26 am

Re: וידוי מעשר

הודעהעל ידי קורא עכביש » ו' יוני 05, 2015 4:46 am

הנה כדברי שהעליתי אתמול מסברא מצאתי היום כתוב בספר 'ימין יוסף' אך תמוה מאוד סתימת המפרשים בזה, ואבקש עוד הפעם שמי שיוכל להבהיר עיני בזה נא ונא שלא ימנע טוב מבעליו.
קבצים מצורפים
מביא וקורא - ככתבו.PDF
(300.57 KiB) הורד 222 פעמים

מה שנכון נכון
הודעות: 11804
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: וידוי מעשר

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' יוני 05, 2015 12:46 pm

מו"נ ח"א פס"א.
אך השם שאותיותיו יו"ד ה"א וא"ו ה"א לא יודע לו גזרה ידועה ולא ישתתף בו זולתו, ואין ספק שזה השם העצום אשר לא ידובר בו כמו שידעת אלא במקדש, וכהני השם המקודשים לבד בברכת כהנים וכהן גדול ביום הצום, יורה על ענין אחד וכו'

וירטואלי
הודעות: 253
הצטרף: ד' ינואר 14, 2015 9:23 pm

Re: וידוי מעשר

הודעהעל ידי וירטואלי » ו' יוני 05, 2015 12:54 pm


עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: וידוי מעשר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ספטמבר 20, 2019 11:46 am

מה שנכון נכון כתב:אנציקלופדיה תלמודית כרך יא, ודוי מעשר
וידוי זה אינו וידוי על עוונות, שהרי אינו מתודה אלא כשעשה כדין, כמו שכתוב לא עברתי ממצותיך ולא שכחתי7, והוא אומר בוידוי זה שבח עצמו, שלא עבר על מצות ה'8, שכן ציונו הקב"ה להתודות לפניו בהוצאת משפטי המעשרות והתרומות ולהתנקות מהם גם במאמר כמו שאנחנו נקיים מהחזיק בהם בפועל9, וכל מי שמודה מה שעשה, הן טוב והן רע, נקרא וידוי10, שכשהאדם יאמר חשבון מעשיו לפני ה', הן כשעבר על מצות ה' והן שעשה כמצות ה', נקרא בשם וידוי11. יש שכתבו שוידוי מעשר אף הוא בגדר של וידוי עוונות, שמתודה על שהשהה המעשרות אצלו עד סוף שלש שנים12.

הערות

7. דברים שם. תוס' יומא לו א ד"ה ומעשר עני ותוס' רי"ד וריטב"א שם.
8. סוטה לב ב אדם אומר שבחו כו' ורש"י ד"ה שבחו.
9. סהמ"צ שם, ור"ל כמו שציונו על הביעור בפועל כך ציונו על הוידוי בדיבור שקיימנו הביעור.
10. הון עשיר מע"ש פ"ה מ"י.
11. מלבי"ם עה"ת שם, ועי' לעיל בשמו בפי' ד' הספרי. ועי' כפתור ופרח פמ"ב והוידוי הוא דרך תפלה כו', ועי' להלן 102ב.
12. חסדי דוד לתוספתא מנחות פ"י בד' רש"י יומא שם, וכ"כ במשנה אחרונה מע"ש שם. ועי' ר"ע ספורנו עה"ת פ' תבוא והביאו בתוי"ט מע"ש שם. ובמה שדחו בהון עשיר ובמשנה אחרונה שם.



וע"ע - viewtopic.php?f=30&t=24015&hilit#p240342

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

למה נקרא וידוי מעשרות?

הודעהעל ידי עליך עיננו » א' אוגוסט 30, 2020 9:48 pm

מה המקור של המשנה שנקרא וידוי מעשרות? והאם זה מלשון הודאה? ולמה נקרא כך?
ועוד גם גבי ביכורים מופיע כך במשנה וכן ברמב"ם שמקרא ביכורים נקרא וידוי מה הטעם?

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: למה נקרא וידוי מעשרות?

הודעהעל ידי עליך עיננו » א' אוגוסט 30, 2020 10:32 pm

במלבי"ם מבאר שכל הודאה בין טוב ובין רע נקרא וידוי
ובאמת צ"ע למה הוצרכו חכמים לקרוא לזה בשם וידוי?
הרי גבי קרבן ויוכ"פ כתוב להדיא והתוודו אבל כאן רק לשון דיבור וקריאה...וצ"ע

מה שנכון נכון
הודעות: 11804
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: למה נקרא וידוי מעשרות?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' אוגוסט 30, 2020 11:37 pm

נכב"ב.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: למה נקרא וידוי מעשרות?

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' אוגוסט 31, 2020 1:15 am

מה שנכון נכון כתב:נכב"ב.

וידוי מעשר

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: למה נקרא וידוי מעשרות?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 31, 2020 7:05 am

בקרו טלה כתב:
מה שנכון נכון כתב:נכב"ב.

וידוי מעשר

אוחדו.
יישר כחכם.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 431 אורחים