וידוי זה אינו וידוי על עוונות, שהרי אינו מתודה אלא כשעשה כדין, כמו שכתוב לא עברתי ממצותיך ולא שכחתי7, והוא אומר בוידוי זה שבח עצמו, שלא עבר על מצות ה'8, שכן ציונו הקב"ה להתודות לפניו בהוצאת משפטי המעשרות והתרומות ולהתנקות מהם גם במאמר כמו שאנחנו נקיים מהחזיק בהם בפועל9, וכל מי שמודה מה שעשה, הן טוב והן רע, נקרא וידוי10, שכשהאדם יאמר חשבון מעשיו לפני ה', הן כשעבר על מצות ה' והן שעשה כמצות ה', נקרא בשם וידוי11. יש שכתבו שוידוי מעשר אף הוא בגדר של וידוי עוונות, שמתודה על שהשהה המעשרות אצלו עד סוף שלש שנים12.
הערות
7. דברים שם. תוס' יומא לו א ד"ה ומעשר עני ותוס' רי"ד וריטב"א שם.
8. סוטה לב ב אדם אומר שבחו כו' ורש"י ד"ה שבחו.
9. סהמ"צ שם, ור"ל כמו שציונו על הביעור בפועל כך ציונו על הוידוי בדיבור שקיימנו הביעור.
10. הון עשיר מע"ש פ"ה מ"י.
11. מלבי"ם עה"ת שם, ועי' לעיל בשמו בפי' ד' הספרי. ועי' כפתור ופרח פמ"ב והוידוי הוא דרך תפלה כו', ועי' להלן 102ב.
12. חסדי דוד לתוספתא מנחות פ"י בד' רש"י יומא שם, וכ"כ במשנה אחרונה מע"ש שם. ועי' ר"ע ספורנו עה"ת פ' תבוא והביאו בתוי"ט מע"ש שם. ובמה שדחו בהון עשיר ובמשנה אחרונה שם.
אך השם שאותיותיו יו"ד ה"א וא"ו ה"א לא יודע לו גזרה ידועה ולא ישתתף בו זולתו, ואין ספק שזה השם העצום אשר לא ידובר בו כמו שידעת אלא במקדש, וכהני השם המקודשים לבד בברכת כהנים וכהן גדול ביום הצום, יורה על ענין אחד וכו'
מה שנכון נכון כתב:אנציקלופדיה תלמודית כרך יא, ודוי מעשרוידוי זה אינו וידוי על עוונות, שהרי אינו מתודה אלא כשעשה כדין, כמו שכתוב לא עברתי ממצותיך ולא שכחתי7, והוא אומר בוידוי זה שבח עצמו, שלא עבר על מצות ה'8, שכן ציונו הקב"ה להתודות לפניו בהוצאת משפטי המעשרות והתרומות ולהתנקות מהם גם במאמר כמו שאנחנו נקיים מהחזיק בהם בפועל9, וכל מי שמודה מה שעשה, הן טוב והן רע, נקרא וידוי10, שכשהאדם יאמר חשבון מעשיו לפני ה', הן כשעבר על מצות ה' והן שעשה כמצות ה', נקרא בשם וידוי11. יש שכתבו שוידוי מעשר אף הוא בגדר של וידוי עוונות, שמתודה על שהשהה המעשרות אצלו עד סוף שלש שנים12.
הערות
7. דברים שם. תוס' יומא לו א ד"ה ומעשר עני ותוס' רי"ד וריטב"א שם.
8. סוטה לב ב אדם אומר שבחו כו' ורש"י ד"ה שבחו.
9. סהמ"צ שם, ור"ל כמו שציונו על הביעור בפועל כך ציונו על הוידוי בדיבור שקיימנו הביעור.
10. הון עשיר מע"ש פ"ה מ"י.
11. מלבי"ם עה"ת שם, ועי' לעיל בשמו בפי' ד' הספרי. ועי' כפתור ופרח פמ"ב והוידוי הוא דרך תפלה כו', ועי' להלן 102ב.
12. חסדי דוד לתוספתא מנחות פ"י בד' רש"י יומא שם, וכ"כ במשנה אחרונה מע"ש שם. ועי' ר"ע ספורנו עה"ת פ' תבוא והביאו בתוי"ט מע"ש שם. ובמה שדחו בהון עשיר ובמשנה אחרונה שם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 431 אורחים