מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עבר לידו חרק ולא אכלו, עבר ליד השמש ולא השתחוה, יש לו שכר!!

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

עבר לידו חרק ולא אכלו, עבר ליד השמש ולא השתחוה, יש לו שכר!!

הודעהעל ידי אריך » ש' יוני 20, 2015 11:36 pm

מכות כג: כל היושב ולא עבר עבירה נותנין לו שכר כעושה מצוה... ומה אם הדם שנפשו של אדם קצה ממנו הפורש ממנו מקבל שכר... ר' חנניא בן עקשיא... רצה הקב"ה לזכות את ישראל וכו'.
וכתב רש"י: לזכות את ישראל: "כדי שיהיו מקבלין שכר במה שמונעין עצמן מן העבירות לפיכך הרבה להן, שלא היה צריך לצוות כמה מצוות וכמה אזהרות על שקצים ונבלות שאין לך אדם שאינו קץ בהן, אלא כדי שיקבלו שכר על שפורשין מהן".

ויוצא מהמשנה (בצירוף ביאור רש"י) שהקב"ה רצה להוסיף לנו שכר, ולכן ציוה אותנו לא לאכול דברים שבלאו הכי לא היינו אוכלים אותם. וא"כ נמצא שכמו שכשאני רואה כסף של חבירי ולא לוקח פשוט שיש לי שכר, כך כשעובר לידי חרק ואיני אוכל אותו, אקבל שכר על כך. א"כ כמה יש לנו להתפעל ולשמוח, וכמה הפתעה יהיה לאדם כשיבוא לבי"ד של מעלה, שייזקפו לזכותו מליארדי מצוות, שיאמרו לו: ישבת על גדר ולידך נחיל נמלים, ולא אכלת אותם, יש לך שכר על כל אחת מהם כאילו עשית מצוה. וכן תקבל שכר על שלא עשית כתובת קעקע, ושלא השתחוית לשמש, ולא באת על בהמה, וכו', ואם עד שראינו את המשנה הנ"ל חשבנו שאין לנו שכר אלא כשבא נסיון לידינו, כאן רואים [וביתר שאת ברש"י], שלא צריך שיהיה נסיון, אלא גם דבר שברור שלא היית עושה, יש לך שכר כמו עושה מצוה, וזה מחסדי השי"ת שרצה לזכות את ישראל.
אך בשולי הדברים נעיר, שלכאו' הדברים סותרים למש"כ רבינו יונה בשערי תשובה שער ג' בחומר מ"ע, שביאר שהשכר שיש בישב ולא עבר עבירה, הוא על מה שמקיים מצוות יראה, שמעורר נפשו להמנע מהעבירה. ולכאו' זה סותר לכל הנ"ל וצ"ע.


אפרקסתא דעניא
הודעות: 2451
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: עבר לידו חרק ולא אכלו, עבר ליד השמש ולא השתחוה, יש לו שכ

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' יוני 21, 2015 12:35 am

שמעתי מרבותי שבזה מצוות צריכות כוונה, ואם לא אכל חרק בסתמא - לא יקבל שכר, אך אם כיוון למצווה, יש לו שכר.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: עבר לידו חרק ולא אכלו, עבר ליד השמש ולא השתחוה, יש לו שכ

הודעהעל ידי יאיר » א' יוני 21, 2015 12:42 am

והח"ח אמר שכשמשלם לפועל (או אפילו עגלון/נהג מונית) יכוון 'ביומו תתן שכרו' וסולל כביש יכוון שעושה גמ"ח עם בני האדם.

ישראל אליהו
הודעות: 1801
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: עבר לידו חרק ולא אכלו, עבר ליד השמש ולא השתחוה, יש לו שכ

הודעהעל ידי ישראל אליהו » א' יוני 21, 2015 8:30 am

לכאו', המסתפר ולא הסתפר מס' 0, לא מקיים מצות פאת הראש, שגם אם לא ימשיך עם מס' זה, לא יעבור על איסור [אא"כ מתגלח בזקנו, ועוצר לפני הפאות].

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: עבר לידו חרק ולא אכלו, עבר ליד השמש ולא השתחוה, יש לו שכ

הודעהעל ידי אריך » א' יוני 21, 2015 1:39 pm

אפרקסתא דעניא כתב:שמעתי מרבותי שבזה מצוות צריכות כוונה, ואם לא אכל חרק בסתמא - לא יקבל שכר, אך אם כיוון למצווה, יש לו שכר.


האם מועיל לכוון מעתה לכל החיים?

עיקר הדבר קשה, דהיכן מצינו שמצוות צריכות כוונה במניעה מאיסור ל"ת. ורק לפי רבינו יונה שהבאתי בפתיחת האשכול שהשכר הוא על קיום מצות יראה, אני מבין את דבריך. אך ע"ש שהתקשינו מאד בדברי רבינו יונה מסוגיא דמכות.

מנין
הודעות: 604
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: עבר לידו חרק ולא אכלו, עבר ליד השמש ולא השתחוה, יש לו שכ

הודעהעל ידי מנין » א' יוני 21, 2015 2:48 pm

אריך כתב:משלא היה צריך לצוות כמה מצוות וכמה אזהרות על שקצים ונבלות שאין לך אדם שאינו קץ בהן, אלא כדי שיקבלו שכר על שפורשין מהן".


כוונתו ברורה, שבמקרה שאדם רעב ורוצה לאכול שרץ, למרות שמגעיל אותו הוא רוצה להתגבר ולאכול בגלל הרעב, ונמנע בגלל האיסור, יקבל שכר.
וזהו שאמר "שפורשין מהן" שהרי אין זה נקרא לפרוש אם אין לו הו"א לאכול. ולדבריך, גם מי שלא עובר ליד שרץ יקבל שכר על שלא הולך לחפש נמלים ולאוכלן?

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: עבר לידו חרק ולא אכלו, עבר ליד השמש ולא השתחוה, יש לו שכ

הודעהעל ידי אריך » א' יוני 21, 2015 3:13 pm

מנין כתב:
אריך כתב:משלא היה צריך לצוות כמה מצוות וכמה אזהרות על שקצים ונבלות שאין לך אדם שאינו קץ בהן, אלא כדי שיקבלו שכר על שפורשין מהן".


כוונתו ברורה, שבמקרה שאדם רעב ורוצה לאכול שרץ, למרות שמגעיל אותו הוא רוצה להתגבר ולאכול בגלל הרעב, ונמנע בגלל האיסור, יקבל שכר.
וזהו שאמר "שפורשין מהן" שהרי אין זה נקרא לפרוש אם אין לו הו"א לאכול. ולדבריך, גם מי שלא עובר ליד שרץ יקבל שכר על שלא הולך לחפש נמלים ולאוכלן?


לא הבנתי. אתה מתכוין למקרה שהוא רעב ולולי ציווי התורה היה אוכל את השרץ? הלא זה נסתר מרש"י שכתב שלא היתה התורה צריכה לצוות, כי בלאו הכי לא היה אוכל שרצים, והלא לדבריך הוצרכה התורה לצוות כדי שבמקרה זה שהוא רעב, לא יאכל שרץ

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: עבר לידו חרק ולא אכלו, עבר ליד השמש ולא השתחוה, יש לו שכ

הודעהעל ידי צונאמי » א' יוני 21, 2015 3:21 pm

במחילה, זה נשמע לי שטויות, אבל אני לא יודע לנמק.

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: עבר לידו חרק ולא אכלו, עבר ליד השמש ולא השתחוה, יש לו שכ

הודעהעל ידי אריך » א' יוני 21, 2015 3:34 pm

צונאמי כתב:במחילה, זה נשמע לי שטויות, אבל אני לא יודע לנמק.


לא רק שצריך לנמק, אלא צריך להתמודד עם המשמעות הפשוטה של המשנה במכות ורש"י שם. ובאמת רבינו יונה שהבאתי בתחילת האשכול הבין כמוך. אך צ"ע כנ"ל.

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: עבר לידו חרק ולא אכלו, עבר ליד השמש ולא השתחוה, יש לו שכ

הודעהעל ידי צונאמי » א' יוני 21, 2015 8:45 pm

אריך כתב:
צונאמי כתב:במחילה, זה נשמע לי שטויות, אבל אני לא יודע לנמק.


לא רק שצריך לנמק, אלא צריך להתמודד עם המשמעות הפשוטה של המשנה במכות ורש"י שם. ובאמת רבינו יונה שהבאתי בתחילת האשכול הבין כמוך. אך צ"ע כנ"ל.

עיינתי בגמרא מכות וברש"י,
הנראה שהכיוון הוא: מי שמקיים את כל המצוות,
יקבל שכר גם על אי-אכילת הדברים שאדם קץ בהם,
היות וגם אילו היה מתאווה היה מונע את עצמו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 413 אורחים