מכות כג: כל היושב ולא עבר עבירה נותנין לו שכר כעושה מצוה... ומה אם הדם שנפשו של אדם קצה ממנו הפורש ממנו מקבל שכר... ר' חנניא בן עקשיא... רצה הקב"ה לזכות את ישראל וכו'.
וכתב רש"י: לזכות את ישראל: "כדי שיהיו מקבלין שכר במה שמונעין עצמן מן העבירות לפיכך הרבה להן, שלא היה צריך לצוות כמה מצוות וכמה אזהרות על שקצים ונבלות שאין לך אדם שאינו קץ בהן, אלא כדי שיקבלו שכר על שפורשין מהן".
ויוצא מהמשנה (בצירוף ביאור רש"י) שהקב"ה רצה להוסיף לנו שכר, ולכן ציוה אותנו לא לאכול דברים שבלאו הכי לא היינו אוכלים אותם. וא"כ נמצא שכמו שכשאני רואה כסף של חבירי ולא לוקח פשוט שיש לי שכר, כך כשעובר לידי חרק ואיני אוכל אותו, אקבל שכר על כך. א"כ כמה יש לנו להתפעל ולשמוח, וכמה הפתעה יהיה לאדם כשיבוא לבי"ד של מעלה, שייזקפו לזכותו מליארדי מצוות, שיאמרו לו: ישבת על גדר ולידך נחיל נמלים, ולא אכלת אותם, יש לך שכר על כל אחת מהם כאילו עשית מצוה. וכן תקבל שכר על שלא עשית כתובת קעקע, ושלא השתחוית לשמש, ולא באת על בהמה, וכו', ואם עד שראינו את המשנה הנ"ל חשבנו שאין לנו שכר אלא כשבא נסיון לידינו, כאן רואים [וביתר שאת ברש"י], שלא צריך שיהיה נסיון, אלא גם דבר שברור שלא היית עושה, יש לך שכר כמו עושה מצוה, וזה מחסדי השי"ת שרצה לזכות את ישראל.
אך בשולי הדברים נעיר, שלכאו' הדברים סותרים למש"כ רבינו יונה בשערי תשובה שער ג' בחומר מ"ע, שביאר שהשכר שיש בישב ולא עבר עבירה, הוא על מה שמקיים מצוות יראה, שמעורר נפשו להמנע מהעבירה. ולכאו' זה סותר לכל הנ"ל וצ"ע.