מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מצוות התורה אין טרחם גדול וקשה ואין בהם צער גדול-שיטת הרמב"ם

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

מצוות התורה אין טרחם גדול וקשה ואין בהם צער גדול-שיטת הרמב"ם

הודעהעל ידי גם זו לטובה » א' אוגוסט 09, 2015 2:10 am

מורה ב,לט
אמר "חקים ומשפטים צדיקים", וכבר ידעת שענין צדיקים שווים, וזה שהם עבודות אין טרח בהם, ולא תוספת כעבודת המתבודד בהרים הפורש עצמו מן הבשר והיין ודברים רבים מצרכי הגוף ובטלטול לעבודה וכיוצא בהם, ולא חסרון שיביא אל זוללות ואל שטיפה בזמה עד שיחסר שלמות האדם במדותיו ועיונו, כשאר נימוסי האומות הסכליות, וכשנדבר בזה המאמר בתת עלת טעמי המצות יתבאר לך משוויה וחכמתה מה שצריך שיתבאר, ולזה נאמר בה תורת ה' תמימה משיבת נפש, אבל מי שיחשוב שטרחה גדול וקשה ושבה צער גדול, כל זה טעות בהתבוננות, והנה אבאר אחר זה קלותה באמת אצל השלמים, ולזה אמר מה ה' אלהיך שואל מעמך וגו', ואמר המדבר הייתי לישראל, אלא זה כולו בערך לחשובים, ואמנם אנשי העולה והחמס וההתגברות, המזיק מן הדברים אצלם והקשה שבהם, שיהיה שם שופט ימנע ההתגברות, וכן בעלי התאוה והיצר הפחותים, הקשה שבדברים אצלם מנוע לכתם בשרירות לבם בזנות ולקחת הדין מעושהו, וכן כל חסר יראה, שמניעת הרע אשר יבחרהו לפי גנות רוע מדותיו טורח גדול, ואין להקיש קלות התורה וקושיה לפי תאות כל רע פחות בעל מדות מגונות, ואמנם תבחן לפי השלם מבני אדם, אשר כוונת זאת התורה שיהיו בני אדם כלם כמו האיש ההוא, זאת התורה לבד היא אשר נקראת תורה אלהית, ואמנם זולתה מן ההנהגות המדיניות כנמוסי היונים והזיות הצאב"א וזולתם, כל זה מפעולות אנשים מנהיגים לא נביאים, כמו שבארתי פעמים:


א' מבואר ברמב"ם שאין כאן רק "הקלה" על האדם, אלא זהו "הנכון והטוב", ולכן ברור שאין הכוונה רק שאין הקב"ה "מחייב" אלא זהו גופא צורת האדם השלם והנעלה אשר אין טרחו גדול וכו'.
ב' יתכן שהכוונה רק לטורח וצער הנוגד את צרכיו וטבעו של האדם, אולם פשוט שהאדם השלם אינו עצל היושב במנוחה תחת גפנו, אלא יש לו לאדם לעמול בתורה ובחכמה וכו' בטורח רב.
ג' מצינו בחז"ל בהרבה מקומות שבח ת"ח שמדירים שינה מעיניהם וכד', וצ"ע.
ד' דקדוק ההלכה במצבים מסויימים, דורש מהאדם נזירות צער וכו', ולכ' לשיטת הרמב"ם אין זה המכוון של מצוות בתורה, ואפשר שלכן יש לחפש במצבים כאלו את דרכי הקולא וההיתר, ובאמת מצינו כן לרבותינו, שבכל מקום שמצוות התורה באו כהתנגשות עם חיי האדם, חפשו דרכי היתר וקולות, [וכמובן שבלית ברירה, "אין עצה ואין תבונה" "ויקוב הדין את ההר"] ולפי הנ"ל לא חיפשו רק להקל על האדם, אלא קיימו בזה את צורת וכוונת התורה.
ה' כמד' שהחזו"א לא דרך בדרך זו, ואדרבה לדידיה ההתנגשות של החיים הטבעיים עם מצוות הבורא, היא היא המטרה הנכספת, ועיקרה של רצון התורה ושלימות עובדיה.

כתבתי את הנ"ל שלא בעיון הראוי כלל, ואדרבה אם טעיתי בהבנת דברי הר"מ, אשמח שיעמידוני על האמת.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17372
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מצוות התורה אין טרחם גדול וקשה ואין בהם צער גדול-שיטת הר

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' אוגוסט 09, 2015 9:49 am

ד' דקדוק ההלכה במצבים מסויימים, דורש מהאדם נזירות צער וכו', ולכ' לשיטת הרמב"ם אין זה המכוון של מצוות בתורה, ואפשר שלכן יש לחפש במצבים כאלו את דרכי הקולא וההיתר, ובאמת מצינו כן לרבותינו, שבכל מקום שמצוות התורה באו כהתנגשות עם חיי האדם, חפשו דרכי היתר וקולות, [וכמובן שבלית ברירה, "אין עצה ואין תבונה" "ויקוב הדין את ההר"] ולפי הנ"ל לא חיפשו רק להקל על האדם, אלא קיימו בזה את צורת וכוונת התורה.


הרמב"ם אמר דבר פשוט שכל המתבונן רואה את אמיתתו, שדרישות התורה מבני אדם הם מאוזנות וסבירות לאדם נורמלי. אדם נורמלי במובן הזה הוא אדם שמבין שהעולם הוא לא רדיפת תענוגים אלא עמל סביר.

יש תמיד אנשים שחפצים בטורח לפי מעלתם בתחום מסויים, כמו שציינת באות ב. יש מדענים שמוכנים לנדד שינה מעיניהם לפעמים לשם כבוד ולפעמים לשם עצם הידיעה ויש מטפסי הרים וכולי. גם הת"ח המנדדים שינה הוא משום שהם חושקים בדבר ומרגישים את האשריך וטוב לך. לפעמים חושקים ולפעמים בעלי רצון חזק וכדומה כל אחד לפי כוחות נפשו. ובזה נבדלים באמת בני האדם זה מזה וזהו טבעו של עולם שלאו כו"ע לומדים בהתמדה וטירחה כהחזו"א ואפי"ה מיקרו שומרי תורה ומקיימי מצוותיה ועושי החוקים ומשפטים צדיקים כהגדרת הרמב"ם.


מה שכתבת באות ד נראה עיוות גמור של דעת הרמב"ם ובכלל ההמצאה שיש לחפש קולות כי התורה לא שלימה ויש חסרון בנקודות מסויימות בהלכותיה ואנחנו צריכים לתקן אותה נשמעת זרה מאד לאמונה באמיתת התורה. אני מקווה שלא הבנתי את כוונתך כראוי. גם איני יודע איפה רבותינו חיפשו קולות בגלל שמצוות התורה הקשו על האדם? כך שאני מקווה שתבאר מה באמת רצית.

מן השורה
הודעות: 300
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 8:59 pm

Re: מצוות התורה אין טרחם גדול וקשה ואין בהם צער גדול-שיטת הר

הודעהעל ידי מן השורה » ב' אוגוסט 10, 2015 10:59 pm

השוה לדברי הרמב"ם בשמונה פרקים, כמדומה פרק ה' או ו'.

מה שכתבת באות ד' אינו שייך לדברי הרמ' [מלבד דבריו של אוצ"ה על הרוח שבדברים] , שהרמ' מדבר על המצב התמידי הכללי, שמצוות התורה אינם להחריב את הגוף וגם לא להסחף אחריו, דרכיה דרכי נועם. אבל ודאי שבזמנים מסוימים וארועים מיקריים לא קל לקיים את ההלכה, וצריך עד מסי"נ [ובזה ייבחן האדם כמה תוקף יש ליראתו]. עכ"פ אינו שייך לדברי הרמ' כלל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14406
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מצוות התורה אין טרחם גדול וקשה ואין בהם צער גדול-שיטת הר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוגוסט 11, 2015 10:03 pm

ויעויין עוד בתשובת הרמב"ם בעניין איסור השיר, שהתורה ניתנה על דרך הרוב ויכול להיות שליחיד מסויים יהיה קשה הרבה יותר לקיים דין מסויים מליחיד אחר, אך בזה אנחנו מצווים

יגאל10
הודעות: 259
הצטרף: ה' ינואר 03, 2013 11:02 pm

Re: מצוות התורה אין טרחם גדול וקשה ואין בהם צער גדול-שיטת הר

הודעהעל ידי יגאל10 » ג' אוגוסט 11, 2015 11:28 pm

והוא ממש מאחז"ל (בע"ז) שאין הקב"ה בא בטרוניא עם בריותיו


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 273 אורחים