מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לדבר בטלפון רק לצורך המועד

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

לדבר בטלפון רק לצורך המועד

הודעהעל ידי משולש » ה' אוקטובר 01, 2015 10:25 pm

שמעתי חידוש שהרי שיחת טלפון זה מלאכה ולכן אסור לדבר בטלפון דברים שאינם לצורך המועד.

יוסף משה
הודעות: 301
הצטרף: ו' יוני 19, 2015 12:48 pm

Re: לדבר בטלפון רק לצורך המועד

הודעהעל ידי יוסף משה » ה' אוקטובר 01, 2015 10:39 pm

עי' בהסכמת הגר"מ שטרנבוך לס' שמירת המועד כהלכתו שכתב "ומה שהביא להחמיר אפילו בטלפון שלא לצורך היינו שלא לצורך כלל רק לבזבוז בעלמא".

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: לדבר בטלפון רק לצורך המועד

הודעהעל ידי משולש » ה' אוקטובר 01, 2015 10:42 pm

יוסף משה כתב:עי' בהסכמת הגר"מ שטרנבוך לס' שמירת המועד כהלכתו שכתב "ומה שהביא להחמיר אפילו בטלפון שלא לצורך היינו שלא לצורך כלל רק לבזבוז בעלמא".

אבל אם זה לצורך אחר המועד. (למשל יש לו שמחה שבת הבאה והוא רוצה להזמין אורחים ולסדר דירות) איך זה מותר?

כתבן
הודעות: 158
הצטרף: ג' אוגוסט 25, 2015 11:20 pm

Re: לדבר בטלפון רק לצורך המועד

הודעהעל ידי כתבן » ו' אוקטובר 02, 2015 12:24 am

איתא בגמ' (מו"ק ב' ע"ב): "תנן, משקין בית השלחין במועד... משום טירחא הוא, ובמקום פסידא שרו רבנן". פירש"י: "מועד משום הכי שרי, דלא אסיר בשום מלאכה, אלא משום טירחא, וכל מקום פסידא שרו רבנן למיטרח בחולו של מועד במקום פסידא". וכ"כ בספר יראים (שם): "מדתלי תלמודא איסור מלאכה חולו של מועד בטרחא למדנו, דלא מיתסרא אלא מלאכת טורח, הלכך... מלאכה מועטה בביתו מותרת".
למדנו, שיסוד האיסור במלאכות חול המועד הוא משום הטירחה שבהן .
עוד מצינו באשל אברהם (בוטשאטש) בכמה מקומות (ס"ס תקל"ג, סי' תקל"ז, סי תק"מ) שמלאכה שאין בעשייתה טירחה ושיהוי מותרת אף שלא לצורך המועד. וכך הובא (בספר חוה"מ כהלכתו פ"ב הערה כ"ג) בשם הגרש"ז אויערבך זצ"ל, שמלאכה הנעשית בלא שיהוי אלא ברגע כמימריה מותרת בחוה"מ בלא צורך. ועי' בעמק ברכה חול המועד סי' א', וע"ע באריכות בספר חול המועד כהלכתו פ"ב סעי' ט' ובהערות שם, בויכוח המחבר עם הגרמ"ש קליין שליט"א בנושא זה, ובשש"כ פרק ס"ח הערה ק"ג בשם הגרש"ז אויערבך זצ"ל, שמטעם זה הותרו הוצאה והבערה בחוה"מ.

לכן מותר לשוחח בטלפון, להדליק את אור החשמל או מכשיר חשמלי וכיו"ב, אפילו אם אין בזה כלל צורך המועד.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: לדבר בטלפון רק לצורך המועד

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ו' אוקטובר 02, 2015 1:04 am

עי' בספר הזכרון "מבקשי תורה" עמ' תקי ואילך תשובה של הג"ר שלמה זלמן גרוסמן

אליבא דהלכתא
הודעות: 98
הצטרף: ג' אוגוסט 04, 2015 5:18 pm

Re: לדבר בטלפון רק לצורך המועד

הודעהעל ידי אליבא דהלכתא » ש' אוקטובר 03, 2015 11:53 pm

גם בתשובות אביגדר הלוי (נבנצל, בהוצאת הרב ניצן בראונר מקדומים שהתכתב עמו במשך שנים רבות) דן בזה בקצרה. וכתב להחמיר.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: לדבר בטלפון רק לצורך המועד

הודעהעל ידי משולש » א' אוקטובר 04, 2015 4:40 pm

דרך אגב, הלכות טירחא אינן מה שאנחנו חושבים. זה לא תלוי בכמות זיעה.
יש דברים שעושים בקלי קלות ונחשבים בהלכות שבת ויו"ט כטירחא.

בתבונה
הודעות: 1323
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: לדבר בטלפון רק לצורך המועד

הודעהעל ידי בתבונה » ג' אוקטובר 10, 2017 7:37 am

משולש כתב:
יוסף משה כתב:עי' בהסכמת הגר"מ שטרנבוך לס' שמירת המועד כהלכתו שכתב "ומה שהביא להחמיר אפילו בטלפון שלא לצורך היינו שלא לצורך כלל רק לבזבוז בעלמא".

אבל אם זה לצורך אחר המועד. (למשל יש לו שמחה שבת הבאה והוא רוצה להזמין אורחים ולסדר דירות) איך זה מותר?

יש לעיין ביו"ט צורך שלאחר יו"ט נחשב שלא לצורך כלל ומאי שנא?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 431 אורחים