מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ו' אוקטובר 02, 2015 2:25 am

ר' איתם הנקין
הנה בקמח אמינא ולא מסתפינא דודאי סתם קמח בחבילות הנמכרות בחנויות הגדולות, שנמצא על המדף יום או יומיים וכדומה, אינו נכנס מעיקר הדין בגדר מיעוט המצוי. ועוד יותר מזה הדבר פשוט גבי אורז. ודוק ותשכח אצל רוב ככל בתים המנפים אורז ובודקים קמח כבר עשרות שנים - כשקונים סחורה טובה ולא משק הניצב פתוח בשוק - שיכולים לספור על כף יד אחת מספר הפעמים שמצאו משהו באורז, ומעט יותר פעמים בקמח אבל עדיין לא כדי להכניסו בגדר מיעוט המצוי. (וסיפר לי רב ותיק אחד המתעסק בענייני כשרות, שערך לאחרונה בדיקה במשך חודש תמים בשלושה מטבחים גדולים בשלושה מקומות שונים בארץ, שיבדקו במיוחד את הקמח והאורז המגיעים לידיהם, בעונה הכי חמה בשנה - והתוצאות כנ"ל).
ואין בזה שום פלא, שהלא ברור שנשתנה דורנו הרבה לטיבותא לא רק בדרכי השמירה מפני חרקים עוד בשלב הגידול, אלא בפרט באופני ההובלה והאחסון. וכבר הורו החיי"א והערוה"ש שבעניינים אלה הכל לפי הזמן והמקום, ועוד שיש בידי ראיות ברורות שמאמצע תקופת הראשונים (לכל המאוחר) ועד אמצע תקופת האחרונים (בערך מזמן הבאר היטב) קמח לא היה נחשב למוחזק בחרקים - ועיין בזה בנספחים לספרי. אלא מאי, שדורות על דורות נתגדלו בהוראה לבדוק אורז באצבעות הידיים, וא"כ מי מהמומחים ואנשי המכונים יהין להורות לחדול מכך... רק שהוא חומרא דאתי לידי קולא, שמה שרגילים לבדוק מצד המנהג, צידו השני הוא שיש דברים שלא רגילים לבדוק וע"כ לא בודקים אפילו כשנשתנתה בהם המציאות לריעותא. ופוק חזי.
ועוד הרבה אפשר להאריך (ועיין בספרי הנ"ל דעת הפוסקים גבי חשש למיעוט המצוי במקום טורח מרובה) אבל לא אכשר שעתא.


אולם בשעתו לא הסכים לתת לי אישור לפרסם את הדברים הנ"ל וז"ל
גם לגבי הקמח והאורז אבקש שלא תפרסם, הלא איזה משקל יהיה לזה, דברים בשם עוד אחד פלוני שאומר הא ודא; אלא יותר טוב שיבואו הדברים בעתם ובזמנם דבורים על אופניהם, אי"ה.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי לייטנר » ו' אוקטובר 02, 2015 2:50 am

הוא כתב פעם בעלון הישיבה ביקורת שלמה על השואלים שאלות הלכתיות בפורום (אז עוד דיבר על סו"ס בבח"ח), ועל אלו העונים להם כברי סמכא.
בסיום הביקורת הוסיף: "וכדי שלא אהיה כאותם אנשים, אציין שהבאתי את כל הדברים האלה לפני מו"ר הרב סמוטריץ' ואישר את כל דברי" (הציטוט לא מדויק, כתבתי מהזכרון).
לכן גם ראה חשיבות בהסכמות לספרו 'לכם יהיה לאכלה', והסכמתו של הגר"ד ליאור שליט"א (בכתב ובע"פ)היתה יוצאת דופן בין הסכמותיו.

כאן מובא בתיקונים קלים, כמה שנים מזמן הכתיבה והפרסום הפנימי:
viewtopic.php?p=242459#p242459
נערך לאחרונה על ידי לייטנר ב ש' אוקטובר 10, 2015 10:41 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר1
הודעות: 1643
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי יאיר1 » ג' אוקטובר 06, 2015 12:05 am

גם זו לטובה כתב:ר' איתם הנקין

אולם בשעתו לא הסכים לתת לי אישור לפרסם את הדברים הנ"ל וז"ל
גם לגבי הקמח והאורז אבקש שלא תפרסם, הלא איזה משקל יהיה לזה, דברים בשם עוד אחד פלוני שאומר הא ודא; אלא יותר טוב שיבואו הדברים בעתם ובזמנם דבורים על אופניהם, אי"ה.

נו, ומה התועלת לפרסם דברים אל עכשיו?

ואם את זכרו אתה רוצה להעלות, יש כאן אשכול שפתחתי בענין רחל אשת ר' עקביא, אי היתה בת כלבא שבוע, והפנו אותי למאמר שכתב בענין
viewtopic.php?f=17&t=22544&p=224586&hilit=%D7%A8%D7%97%D7%9C#p224586
ובשעתו כתבתי הערות למאמר, ושלחתי אליו והוא השיבני על חלקם.
למרות שהנ"ל נפטר, המאמר ההוא נשאר בעיני כהמצאה מחודשת הנשענת על אדני סברת הכרס, יותר מאשר מאמר מקצועי הנשען על מקורות ודברי חז"ל.
דא עקא, שלאחר שלפני שבועות ספורים, קראתי כמה מדברי הרב הנקין מירושלים, שיתכן שזה אביו, נוכחתי לדעת שאביו צועד בדרך עוד יותר חדשנית וממילא מופרכת, כך שלא עליו תלונתי אלא על החינוך שקיבל.
ועם כל הביקרת הנשמעת בדברי, אין הדבר מוריד מערכו וערך בנו הקדוש, הנגזר מעמל התורה ויראת השמים שלהם, ואותה אינני מכיר כלל, שכל הכרותי איתם היא רק מתוך כתביהם. אלא שהאמת צריכה להאמר גם בשעה קשה זו.
ויתן ה' ודמו ודם רעייתו ינקם באבוד כל הרשעה.

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי פלתי » ג' אוקטובר 06, 2015 9:34 am

יאיר1 כתב:למרות שהנ"ל נפטר, המאמר ההוא נשאר בעיני כהמצאה מחודשת הנשענת על אדני סברת הכרס, יותר מאשר מאמר מקצועי הנשען על מקורות ודברי חז"ל.

איני מבין מה כבודו שח. וכי הך עובדא שאינו מיעוט המצוי כיום באורז וקמח זו המצאת כרס?

המתעתע
הודעות: 74
הצטרף: ד' אפריל 22, 2015 10:01 pm

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי המתעתע » ג' אוקטובר 06, 2015 9:56 am

זכור כי גם כאשר תקפתו קנאי הפורום המצטדקים את דבריו לענין מעשה דברוריא, לבסוף הובא כי זכה לכוון לדברי הגרי"ש אלישיב.
viewtopic.php?f=7&t=6334#p119433
https://eitamhenkin.wordpress.com/2011/ ... 7%95%D7%9F

יאיר1
הודעות: 1643
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי יאיר1 » ג' אוקטובר 06, 2015 10:18 am

פלתי כתב:
יאיר1 כתב:למרות שהנ"ל נפטר, המאמר ההוא נשאר בעיני כהמצאה מחודשת הנשענת על אדני סברת הכרס, יותר מאשר מאמר מקצועי הנשען על מקורות ודברי חז"ל.

איני מבין מה כבודו שח. וכי הך עובדא שאינו מיעוט המצוי כיום באורז וקמח זו המצאת כרס?


הדברים אינו קשורים, אך אתה העתקת את השורה הלא רלוונטית.
אני כתבתי שגם עתה אין טעם לפרסם את זה, שהרי אף אחד לא יסמוך עליו, כפי שכבתו שהוא עצמו אמר.
ולפני שכולם נעמדים דום לכבודו, כדאי לדעת שמדובר באדם שיודע גם לכתוב סברות תלושות. וזה לא סותר את הכאב שיש בעצם הטרגדיה, ועוד יותר שארע כן למשפחה תורנית כל כך.

שבתי
הודעות: 32
הצטרף: ה' ינואר 02, 2014 4:46 pm

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי שבתי » ג' אוקטובר 06, 2015 10:19 am

פלתי כתב:
יאיר1 כתב:למרות שהנ"ל נפטר, המאמר ההוא נשאר בעיני כהמצאה מחודשת הנשענת על אדני סברת הכרס, יותר מאשר מאמר מקצועי הנשען על מקורות ודברי חז"ל.

איני מבין מה כבודו שח. וכי הך עובדא שאינו מיעוט המצוי כיום באורז וקמח זו המצאת כרס?


מבלי לקחת צד בויכוח, לדעתי, יאיר התכוון למאמר אודות רחל ולא לבדיקת האורז והקמח.

יאיר1
הודעות: 1643
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי יאיר1 » ג' אוקטובר 06, 2015 10:25 am

המתעתע כתב:זכור כי גם כאשר תקפתו קנאי הפורום המצטדקים את דבריו לענין מעשה דברוריא, לבסוף הובא כי זכה לכוון לדברי הגרי"ש אלישיב.
viewtopic.php?f=7&t=6334#p119433
https://eitamhenkin.wordpress.com/2011/ ... 7%95%D7%9F


גם הסיפור הזה שהגריש"א אמר כן טעון בירור.
מלבד זאת, מה שהגריש"א יכול לומר ברוחב דעתו, אני לא יכול לומר, ולא הקדוש הנקין. וגם לא אביו.
פעם קרוב משפחתי אמר איזה דבר חידוש מצוץ מהאצבע, כמובן שהתרעמתי עליו, לאחר מכן מצאתי את זה במדרש רבה.
לדעתך, וכן היתה דעתו, שהנה הוא כיוון לדברי המדרש.
בעיניי זו היתה עוד ראיה שהוא טועה, כיון שמה שחז"ל אומרים ברוחב דעתם, אילו דברי אגדה שידועים להם ברוח קדשם או בקבלה, ואברך צעיר לא יכול להמציא אותם!!
אני לא משווה בין הפער שיש ביננו לדברי חז"ל, לפער שיש בין הקדוש איתם לבין הגריש"א [עם כל הכבוד לגריש"א], מכל מקום מה שמותר לגדולי הדור להכריע אסור לרבנים צעירים. ואני שב ואומר שעדיין צריך בירור מה בדיוק אמר הגריש"א...

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי עיק » ג' אוקטובר 06, 2015 3:15 pm

יאיר1 כתב:מלבד זאת, מה שהגריש"א יכול לומר ברוחב דעתו, אני לא יכול לומר, ולא הקדוש הנקין. וגם לא אביו.
פעם קרוב משפחתי אמר איזה דבר חידוש מצוץ מהאצבע, כמובן שהתרעמתי עליו, לאחר מכן מצאתי את זה במדרש רבה.
לדעתך, וכן היתה דעתו, שהנה הוא כיוון לדברי המדרש.
בעיניי זו היתה עוד ראיה שהוא טועה, כיון שמה שחז"ל אומרים ברוחב דעתם, אילו דברי אגדה שידועים להם ברוח קדשם או בקבלה, ואברך צעיר לא יכול להמציא אותם!!
אני לא משווה בין הפער שיש ביננו לדברי חז"ל, לפער שיש בין הקדוש איתם לבין הגריש"א [עם כל הכבוד לגריש"א], מכל מקום מה שמותר לגדולי הדור להכריע אסור לרבנים צעירים. ואני שב ואומר שעדיין צריך בירור מה בדיוק אמר הגריש"א...


בעצם, מה שאתה אומר זה שאנחנו חייבים תמיד לחשוב הפוך מחז"ל, ולא חלילה לסבור כמותם.

יאיר1
הודעות: 1643
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי יאיר1 » ג' אוקטובר 06, 2015 6:04 pm

עיק כתב:
יאיר1 כתב:מלבד זאת, מה שהגריש"א יכול לומר ברוחב דעתו, אני לא יכול לומר, ולא הקדוש הנקין. וגם לא אביו.
פעם קרוב משפחתי אמר איזה דבר חידוש מצוץ מהאצבע, כמובן שהתרעמתי עליו, לאחר מכן מצאתי את זה במדרש רבה.
לדעתך, וכן היתה דעתו, שהנה הוא כיוון לדברי המדרש.
בעיניי זו היתה עוד ראיה שהוא טועה, כיון שמה שחז"ל אומרים ברוחב דעתם, אילו דברי אגדה שידועים להם ברוח קדשם או בקבלה, ואברך צעיר לא יכול להמציא אותם!!
אני לא משווה בין הפער שיש ביננו לדברי חז"ל, לפער שיש בין הקדוש איתם לבין הגריש"א [עם כל הכבוד לגריש"א], מכל מקום מה שמותר לגדולי הדור להכריע אסור לרבנים צעירים. ואני שב ואומר שעדיין צריך בירור מה בדיוק אמר הגריש"א...


בעצם, מה שאתה אומר זה שאנחנו חייבים תמיד לחשוב הפוך מחז"ל, ולא חלילה לסבור כמותם.


ניסחת שאלה בצורה דמגוגית, למרות שאני משער שהבנת את כוונתי.
בכל אופן אשיב תשובת חכם.
תלוי במה.
אם כתוב בתורה שנח איש צדיק אז הוא איש צדיק, עד שחז"ל לא יגלו לנו שיש הדורשו לגנאי!!
אם את זה היה אומר לראשונה הרב אלישיב זה היה חמור מאד.
אם כתוב בתורה שאסור לגזול, אז גם לולי שזה כתוב בתורה היינו לומדים את זה מנמלה.
ואם חז"ל אומרים לנו שעל עבירה פלונית אין לומר אי אפשי, אלא ייאמר אפשי ואפשי, זה דבר שניתן לומר סברא לכאן ולכאן, ומי שהיה מכוון לדעת חז"ל היה צרך לסמוך.
כמו כן בכמה עניינים נוספים.
אבל להמציא דברים שאין להם כמעט רמז בכתובים, ופשטות דברי הראשונים אינה כן, זה חמור.
ואם תרצה הדיון היה מי הוא עבד אברהם, שרש"י אומר שהוא אליעזר, ובמדרש כתוב שאינו אליעזר.
להמציא ההפך מדברי רש"י בלי מקור, גם אם בטעות כיוונת לדברי חז"ל זו שטות.
מקווה שעתה זה הובן.

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי עיק » ג' אוקטובר 06, 2015 7:30 pm

יאיר1 כתב:להמציא ההפך מדברי רש"י בלי מקור, גם אם בטעות כיוונת לדברי חז"ל זו שטות.


עכשיו חידדת את הדברים כך:
אם מדובר בסברה פשוטה שגם אני הצלחתי לחשוב עליה, מותר לכוון לדעת חז"ל.
אם מדובר בסברה שאני לא חשבתי עליה לבד עד שמישהו בא וגילה לי אותה, אם הוא כיוון לדעת חז"ל זו ראיה שהוא טועה.

אז בעצם, אתה מוכן לקבל חידושים רק אם הם נגד חז"ל. אבל מותר לחזור על דברים שכבר ידועים לך (רק שלא ברור למה לכלות על כך את הזמן, את אתה כבר יודע הכל).

אני מקווה שאתה לא באמת חושב כך.

יאיר1
הודעות: 1643
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי יאיר1 » ג' אוקטובר 06, 2015 7:36 pm

עיק כתב:
יאיר1 כתב:להמציא ההפך מדברי רש"י בלי מקור, גם אם בטעות כיוונת לדברי חז"ל זו שטות.


עכשיו חידדת את הדברים כך:
אם מדובר בסברה פשוטה שגם אני הצלחתי לחשוב עליה, מותר לכוון לדעת חז"ל.
אם מדובר בסברה שאני לא חשבתי עליה לבד עד שמישהו בא וגילה לי אותה, אם הוא כיוון לדעת חז"ל זו ראיה שהוא טועה.

אז בעצם, אתה מוכן לקבל חידושים רק אם הם נגד חז"ל. אבל מותר לחזור על דברים שכבר ידועים לך (רק שלא ברור למה לכלות על כך את הזמן, את אתה כבר יודע הכל).

אני מקווה שאתה לא באמת חושב כך.

בודאי שלא התכוונתי לזה, אבל הפעם אני לא אגרר ופשוט לא אגיב על הנסיון הציני של כבוד תורתו להפוך את דברי הטעם לדברי הבל.
באומנות זו משתמשים בכלי התקשרות לא בפורום תורני.

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי עיק » ג' אוקטובר 06, 2015 8:01 pm

יאיר1 כתב:פשוט לא אגיב על הנסיון הציני של כבוד תורתו להפוך את דברי הטעם לדברי הבל.


אתה כן הגבת, בכך שבמקום להתייחס לעניין הגדרת את דברי כ"ציניים" וכמאמר החכם "יהללך זר ולא פיך" הגדרת את דברי עצמך כ"דברי טעם".
זוהי דרך שאינה ראויה לא בבית המדרש ואף לא מחוצה לו.
במקום להגיב בצורה נפגעת, אולי תסביר למה כן התכוונת: מדוע כאשר האדם זוכה לכוון מסברה (=ללא ראיה מוצקה) לדעת חז"ל הוא דווקא טועה לשיטתך, ולא להפך - שהנה זכה הוא לכוון לסברת חז"ל? מהי סברה ישרה בעיניך, אם סברה נגד חז"ל לא ניתנת להיאמר (אני מניח שגם אתה מודה בזה), וגם סברה המכוונת לדעתם לא ניתנת להיאמר כי רק להם מותר?

שומר
הודעות: 1177
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי שומר » ג' אוקטובר 06, 2015 11:44 pm

בספרי הרב גרוס כתוב מפורש שנוהגים לבדוק קמח רגיל בשקית שקונים בחנות למרות שמעיקר הדין לא צריך .אני צריך למצוא איפה הוא כתב את זה

יאיר1
הודעות: 1643
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי יאיר1 » ד' אוקטובר 07, 2015 12:11 am

עיק כתב:
יאיר1 כתב:פשוט לא אגיב על הנסיון הציני של כבוד תורתו להפוך את דברי הטעם לדברי הבל.


אתה כן הגבת, בכך שבמקום להתייחס לעניין הגדרת את דברי כ"ציניים" וכמאמר החכם "יהללך זר ולא פיך" הגדרת את דברי עצמך כ"דברי טעם".
זוהי דרך שאינה ראויה לא בבית המדרש ואף לא מחוצה לו.
במקום להגיב בצורה נפגעת, אולי תסביר למה כן התכוונת: מדוע כאשר האדם זוכה לכוון מסברה (=ללא ראיה מוצקה) לדעת חז"ל הוא דווקא טועה לשיטתך, ולא להפך - שהנה זכה הוא לכוון לסברת חז"ל? מהי סברה ישרה בעיניך, אם סברה נגד חז"ל לא ניתנת להיאמר (אני מניח שגם אתה מודה בזה), וגם סברה המכוונת לדעתם לא ניתנת להיאמר כי רק להם מותר?

בדיוק את זה הסברתי בתחילה.
בתורה כתוב שנוח היה איש צדיק, מה שייכת כאן סברא לומר שהוא לא צדיק??
אם אני הייתי אומר, מסברא הרי החברה משפיעה כפי שכתבת הרמב"ם וממילא לא יתכן שהיה צדיק, וגם למה הוא לא היה אב כפי שאברהם היה, מכך מוכח שהוא לא היה צדיק אלא רק פחות רשע.
אלו היה דברי הבל.
אני מקווה שעם זה אתה מסכים.
עכשיו שאני מוצא את זה כתוב בחז"ל זה לא נותן לי הסכמה.
אם כתוב בגמרא, שאסור לסחור בפירות שביעית, ואני בפילפולי מצליח להבין שאסור גם לפרוע חוב, ואז אני מוצא שזו משנה, זה אומר שירדתי להבנת איסור סחורה באופן נכון, וכך הצלחתי לחדש בפלפולי הלכה נכונה.
מקווה שעתה זה מובן.
ואם אתה רוצה להשיב אז תקרא היטב היטב מה שכתבתי ותנסה להבין למה כוונתי, כי יש לך ספק אולי אני לא ממש מטומטם...

אוצר מתנת חינם
הודעות: 34
הצטרף: ה' מאי 14, 2015 2:44 pm

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי אוצר מתנת חינם » ד' אוקטובר 07, 2015 12:16 am

אני לא מבין על מה הדיון.
יש מישהו שכיום מוצא אצלו באורז נגיעות של 5 אחוז?

אוהב אוצר
הודעות: 2997
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ד' אוקטובר 07, 2015 11:14 am

כאחד שמתעסק בתחום, אוכל אני הקטן לומר שיש הרבה צדק בדברים שכתב המנוח לעיל, מתחילתם ועד סופם, וכמו שכותב קודמי, מספיק סקר קטן כאן שיכתבו מי מהחכמים שכאן או נשותיהם או אימותיהם מצאו חרקים באורז, מתוך איזה כמות, כמה חרקים, וכמה פעמים במשך חייהם.
אני חייב להדגיש: איני מדבר על עצם החיוב לבדוק, אלא על תוצאות הבדיקה בשטח.[ נפק"מ למקרים של אחר מעשה]

יאיר1
הודעות: 1643
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי יאיר1 » ד' אוקטובר 07, 2015 11:40 am

חברים יקרים.
את הרב ויא אתם מכירים לכו תקבלו ממנו את הנתונים זו לא בעיה.
אל תקחו את הפסק, רק נתונים, עם הנתונים תלכו לרב יצחק יוסף או לכל מורה הוראה אחר ותבדקו.
אחר כך תחזרו לרב ויא ותשאלו אותו למה הוא מורה לברור כאשר אין מיעוט המצוי....
כנראה שנתונים פשוט לא נכונים.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ד' אוקטובר 07, 2015 12:14 pm

יאיר1 כתב:כנראה שנתונים פשוט לא נכונים.


מה יש לדון הרבה בנתונים - כמה פעמים ראית תולעים באורז רגיל מאיכות טובה שמוכרים בחנויות? אני אף פעם לא, אשתי יודעת לספר על איזה אירוע היסטורי שבו אמא שלה מצאה תולעים. אז או שאין תולעים או שאף אחד לא יודע לבדוק, אבל לעשות לשם ייחוד ולהעביר את האורז מצד לצד לשם מצוות בדיקה אין ענין.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי משולש » ד' אוקטובר 07, 2015 12:17 pm

לא צריכים ללכת לרב ויא, יש לו סדרת ספרים וראו שם מה שכותב אחרי בדיקות של עשרות שנים.

גם לא נכון שסתם נותנים לכל הציבור לבזבז זמן על בדיקת קמח משום עמהארצים, עובדה שכיום נמכרים בכל החנויות הרבה סוגים של קמח "ללא צורך בניפוי" ומכלל לאו אתה שומע הן.

יאיר1
הודעות: 1643
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי יאיר1 » ד' אוקטובר 07, 2015 12:31 pm

צופר הנעמתי כתב:
יאיר1 כתב:כנראה שנתונים פשוט לא נכונים.


מה יש לדון הרבה בנתונים - כמה פעמים ראית תולעים באורז רגיל מאיכות טובה שמוכרים בחנויות? אני אף פעם לא, אשתי יודעת לספר על איזה אירוע היסטורי שבו אמא שלה מצאה תולעים. אז או שאין תולעים או שאף אחד לא יודע לבדוק, אבל לעשות לשם ייחוד ולהעביר את האורז מצד לצד לשם מצוות בדיקה אין ענין.

אתה קצת צודק אבל גם קצת מגזים, מידי פעם מוצאים תולעים באורז ובקמח.
אני אספר לך סיפור קטן.
כאשר יצאה לשוק הנפה החשמלית לפני כעשור, קניתי עשר קילו, והשאלתי משכן את הנפה, ואמרתי אני אנפה עשר קילו ולא אמצא שום תולעת ואבוא לכולל ואעשה בלאגן....
סיימת לבדוק במנצח, ולצורך ההגינות עיינתי היטב במה שנשאר למעלה, הסטתי את הקמח מצד לצד, והופ למרבה האכזבה מצאתי תולעת ועוד שני חצאי תולעת....
כמובן שהלכתי לכולל אבל וחפוי ראש, וקצת פחות יהיר...
אתה יודע שיש תקנים של משרד הבריאות או לא יודע איזה משרד כמה תולעים מותר שיהיו בכל קילו? אולי אתה לא יודע אז תדע.
אח שלי בודק שקי אורז במוסד חינוכי, והוא מספר שמידי פעם מגיע שק שיש בו המון תולעים.
אבל בכל זאת כאן ישנה שאלה קשה, מה נחשב למיעוט מצוי שמטיל עלינו חובת בדיקה, בזה כנראה ישנה קצת מחלוקת בין גדולי הפוסקים.
לדוגמא ידוע בשם הרב ויא שגרעינים שחורים צריך לבדוק.
הרב יצחק יוסף מעיד שאביו אכלם בלי לבדוק, כיון שאינו מיעוט מצוי.
אולי. אולי ורק אולי, מעיקר הדין זה מותר, אבל מעיקר הדין גם מותר לאכול רבנות היתר מכירה חלב נכרים ועוד ועוד, ואנו מחמירים בזה, וממילא גם מחמירים בבדיקת אורז וקמח וקשיו ועוד ועוד.... אולי רק אולי.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ד' אוקטובר 07, 2015 12:37 pm

בשקי אורז גדולים שמוכרים למוסדות מצוי לפעמים שיש תולעים את זה אני יודע, אבל באורז שאני קונה אצלי בבית אף פעם לא מצאתי תולעים. התקנים של משרד הבריאות לא כ"כ משנים כאן. כמה פעמים מצאת אתה תולעים באורז?

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אוקטובר 07, 2015 12:44 pm

אני מצאתי כו"כ פעמים חרקים קטנים באורז (ואשתי עוד יותר)
(קמח אנחנו קונים קמח שהוקפא מיד אחרי הטחינה)

יאיר1
הודעות: 1643
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי יאיר1 » ד' אוקטובר 07, 2015 12:46 pm

כבר שנים שרק אישתי בודקת.
ובאמת מעניין לשאול אותה, אלא שנראה לי שכרגיל אנחנו קונים אורז בווקאום. וגם בזה אני לא בטוח. [אל דאגה אני עוזר בבית יש לי מטלות אחרות... :)]
בתקופה שאני בדקתי לעיתים הייתי מוצא, ולפעמים זו קטסטרופה.
אולי יש כאן נקודה קריטית.
לא פעם אנחנו מוצאים לכלוכים באורז, כאשר אנו סבורים שזה לכלוך אך באמת זה חרק קטן שנראה כלכלוך.
אבל דווקא לבדוק אורז זו מלאכה מאד קלה, למי שיודע כיצד עושים את זה, ואני לא מבין למה זה כל כך מפריע...
יש לדון גם האם ניתן לפרק את השכיחות בין שקים לאריזות, לכאורה למה לא, אבל אולי מבחינה הלכתית זה לא כזה פשוט. לויא פתרונים.

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אוקטובר 07, 2015 12:55 pm

ברור שיש בזה הבדלים עצומים בין חברות מזון שונות

עתניאל בן קנז
הודעות: 2253
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ד' אוקטובר 07, 2015 1:15 pm

כפי הנראה, הציבור המשתתף כאן קונה את הקטניות/ אורז / קמח וכו' מחברות מובחרות, בחניות מובחרות - שחיי המדף קצרים, והשמירה על ההגינה גבוהה.

הסטטיסקה שבו בדק הרב ויא, מתייחסת למכלול הארצי, שכמובן כולל גם סוגים אחרים של סחורה...

השאלה ההלכתית היא האם גדרי 'מיעוט המצוי' וכדו' שנבחרים על פי כללים סטטיסטים נקבעים לפי פרמטרים כללים או ניתן לקבוע זאת בכל בפני עצמו.

[כשאלה הידועה בפוסקים הקודמים (איני זוכר כעת המקורות), האם להחליט אודות 'כרוב' המוחזק בתולעים, הולכים לפני העיר, השדה או ערוגה זו... וכן האם שנה אחת משליכה על חברתה].

וככל הנראה זה משפיע על הגישות בין הרבנים המחמירים והמקילים בנושא.

יאיר1
הודעות: 1643
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי יאיר1 » ד' אוקטובר 07, 2015 1:18 pm

עתניאל בן קנז כתב:כפי הנראה, הציבור המשתתף כאן קונה את הקטניות/ אורז / קמח וכו' מחברות מובחרות, בחניות מובחרות - שחיי המדף קצרים, והשמירה על ההגינה גבוהה.

הסטטיסקה שבו בדק הרב ויא, מתייחסת למכלול הארצי, שכמובן כולל גם סוגים אחרים של סחורה...

השאלה ההלכתית היא האם גדרי 'מיעוט המצוי' וכדו' שנבחרים על פי כללים סטטיסטים נקבעים לפי פרמטרים כללים או ניתן לקבוע זאת בכל בפני עצמו.

[כשאלה הידועה בפוסקים הקודמים (איני זוכר כעת המקורות), האם להחליט אודות 'כרוב' המוחזק בתולעים, הולכים לפני העיר, השדה או ערוגה זו... וכן האם שנה אחת משליכה על חברתה].

וככל הנראה זה משפיע על הגישות בין הרבנים המחמירים והמקילים בנושא.


ובדברים כגון אלו אין לנו להשען אלא על גדולי ההוראה.


צעיר_התלמידים
הודעות: 398
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ד' אוקטובר 07, 2015 1:56 pm

צופר הנעמתי כתב:
יאיר1 כתב:כנראה שנתונים פשוט לא נכונים.


מה יש לדון הרבה בנתונים - כמה פעמים ראית תולעים באורז רגיל מאיכות טובה שמוכרים בחנויות? אני אף פעם לא, אשתי יודעת לספר על איזה אירוע היסטורי שבו אמא שלה מצאה תולעים. אז או שאין תולעים או שאף אחד לא יודע לבדוק, אבל לעשות לשם ייחוד ולהעביר את האורז מצד לצד לשם מצוות בדיקה אין ענין.

מעשה דומה מסופר על הסטייפלר של ימיו הצטער על דין בדיקת הציציות כל יום, עד שפעם אחת ויחידה ארע אצלו אירוע היסטורי' שמצאם פסולים וניחא דעתיה וצ"ב.

יאיר1
הודעות: 1643
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי יאיר1 » ד' אוקטובר 07, 2015 2:06 pm

צעיר_התלמידים כתב:
צופר הנעמתי כתב:
יאיר1 כתב:כנראה שנתונים פשוט לא נכונים.


מה יש לדון הרבה בנתונים - כמה פעמים ראית תולעים באורז רגיל מאיכות טובה שמוכרים בחנויות? אני אף פעם לא, אשתי יודעת לספר על איזה אירוע היסטורי שבו אמא שלה מצאה תולעים. אז או שאין תולעים או שאף אחד לא יודע לבדוק, אבל לעשות לשם ייחוד ולהעביר את האורז מצד לצד לשם מצוות בדיקה אין ענין.

מעשה דומה מסופר על הסטייפלר של ימיו הצטער על דין בדיקת הציציות כל יום, עד שפעם אחת ויחידה ארע אצלו אירוע היסטורי' שמצאם פסולים וניחא דעתיה וצ"ב.

בענין זה יש לציין שאכן זה נדיר, אך לפעמים לאחר הכביסה נקרע חוט סמוך לקשר וקשה להבחין בזה בלי בדיקה. מנסיון מר.

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי עיק » ד' אוקטובר 07, 2015 3:20 pm

יאיר1 כתב:אם אני הייתי אומר, מסברא הרי החברה משפיעה כפי שכתבת הרמב"ם וממילא לא יתכן שהיה צדיק, וגם למה הוא לא היה אב כפי שאברהם היה, מכך מוכח שהוא לא היה צדיק אלא רק פחות רשע.
אלו היה דברי הבל.
אני מקווה שעם זה אתה מסכים.
עכשיו שאני מוצא את זה כתוב בחז"ל זה לא נותן לי הסכמה.
אם כתוב בגמרא, שאסור לסחור בפירות שביעית, ואני בפילפולי מצליח להבין שאסור גם לפרוע חוב, ואז אני מוצא שזו משנה, זה אומר שירדתי להבנת איסור סחורה באופן נכון, וכך הצלחתי לחדש בפלפולי הלכה נכונה.
מקווה שעתה זה מובן.
ואם אתה רוצה להשיב אז תקרא היטב היטב מה שכתבתי ותנסה להבין למה כוונתי, כי יש לך ספק אולי אני לא ממש מטומטם...


אתה לא מטומטם ורק אני הק' לא יורד לסוף דעתך. מה באמת ההבדל בין שני המקרים, שבמקרה השני זכיתי לכוון לדעת חז"ל ובמקרה הראשון זה שאני זוכה לכוון לדעת חז"ל זה לא ראיה? שבמקרה ראשון הסברה מחודשת יותר? אם כן, גם לא ברור לי טעם החילוק, וגם נתת דבריך לשיעורין - מהי דרגת החידוש שבו אתה אומר, משום מה, שלכוון לדעת חז"ל אינה ראיה?

יאיר1
הודעות: 1643
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי יאיר1 » ד' אוקטובר 07, 2015 3:24 pm

ההבדל ברור לחובשי בית המדרש.
יש נבואה ויש חכמה.

ישראל אליהו
הודעות: 1801
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ד' אוקטובר 07, 2015 3:36 pm

יאיר1 כתב:חברים יקרים.
את הרב ויא אתם מכירים לכו תקבלו ממנו את הנתונים זו לא בעיה.
אל תקחו את הפסק, רק נתונים, עם הנתונים תלכו לרב יצחק יוסף או לכל מורה הוראה אחר ותבדקו.
אחר כך תחזרו לרב ויא ותשאלו אותו למה הוא מורה לברור כאשר אין מיעוט המצוי....
כנראה שנתונים פשוט לא נכונים.

הר' יצחק יוסף סובר שבכדי לחייב בדיקה צריך מיעוט של כ40 אחוז. ושאילתיו: וכי יש באורז וקמח 40 אחוז תולעים? וענה: כן. אז כנראה שהוא לא יודע נתונים כלל.

דבר נוסף, מי שסובר שבאורז יש מיעוט המצוי וא"כ לשיטתו חייב לבדוק. הלא במציאות כשיבדוק, הוא לא מוצא את אותם אחוזים של תולעים האמורים להיות. וא"כ לשיטתו הוא לא יודע לבדוק. ועושה תרתי דסתרי.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ד' אוקטובר 07, 2015 4:17 pm

בעבר היה לי רצון להרים פרויקט של בדיקת מאכלים ולקבל נתונים של - מאכל, חברה, גודל אריזה, תאריך ייצור, תאריך קנייה, מקום קנייה, תאריך בדיקה. וכך יהיה ניתן לדעת איפה יש מיעוט המצוי ואיפה לא (וכשאין מיעוט המצוי, לשמור קבוצת ביקורת שתבדוק תמיד אם המצב משתנה). אבל לא עמדו לי כוחותיי לזה.

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: דעת ר' איתם הנקין הי"ד בעניין חיוב בדיקת הקמח והאורז.

הודעהעל ידי עיק » ד' אוקטובר 07, 2015 4:30 pm

יאיר1 כתב:ההבדל ברור לחובשי בית המדרש.
יש נבואה ויש חכמה.


טוב. נסתתמו טענותי. כנראה שלא אני, ואף לא הג"ר יהודה הנקין (אביו של הרב איתם הי"ד), נמנים על חובשי בית המדרש, ולכן לא זכינו לכך. אבל אולי אחד מחובשי בית המדרש דהכא יוכלו לבאר לי הזעיר חילוק נשגב זה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 499 אורחים