מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פרשת בראשית - פליאה גדולה בדברי התפארת יונתן

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אנא עבדא
הודעות: 376
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:02 pm

פרשת בראשית - פליאה גדולה בדברי התפארת יונתן

הודעהעל ידי אנא עבדא » ה' אוקטובר 08, 2015 2:50 pm

בס' תפארת יונתן להגר"י אייבשיץ זצ"ל כתוב בפרשת אמור (ד"ה ולאחותו הבתולה) בזה הלשון:
"עד אנוש לא נאמר ויולד בנים ובנות, ולא יתכן שלא הולידו גם כן בנות, דאם כן מאין היו להם נשים, רק דכך היה, דעד אנוש כשנולד זכר נולדה עמו נקיבה כי הוא הצלם והדמות, ולא נזכר לידת הנקיבה בפרטות, כי הוא בכלל הזכר. אבל אחר שת נפרד הצלם והדמות ונולד זכר בפני עצמו בלי נקיבה, וכן להיפך בלי זכר, ולכך אמר הכתוב מאז ויולד בנים ובנות, וזה ברור". עכ"ל.
וכאן הבן שלומד חומש שואל ותמה פליאה עצומה: הלא בכל אחד ואחד בפרשתנו כתוב "ויולד בנים ובנות", כולל אצל אדם הראשון ?????

בברכה המשולשת
הודעות: 14287
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פרשת בראשית - פליאה גדולה בדברי התפארת יונתן

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אוקטובר 08, 2015 2:57 pm

אחרי לידת שת

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: פרשת בראשית - פליאה גדולה בדברי התפארת יונתן

הודעהעל ידי סתם יהודי » ה' אוקטובר 08, 2015 3:09 pm

אנא עבדא כתב:בס' תפארת יונתן להגר"י אייבשיץ זצ"ל כתוב בפרשת אמור (ד"ה ולאחותו הבתולה) בזה הלשון:
"עד אנוש לא נאמר ויולד בנים ובנות, ולא יתכן שלא הולידו גם כן בנות, דאם כן מאין היו להם נשים, רק דכך היה, דעד אנוש כשנולד זכר נולדה עמו נקיבה כי הוא הצלם והדמות, ולא נזכר לידת הנקיבה בפרטות, כי הוא בכלל הזכר. אבל אחר שת נפרד הצלם והדמות ונולד זכר בפני עצמו בלי נקיבה, וכן להיפך בלי זכר, ולכך אמר הכתוב מאז ויולד בנים ובנות, וזה ברור". עכ"ל.
וכאן הבן שלומד חומש שואל ותמה פליאה עצומה: הלא בכל אחד ואחד בפרשתנו כתוב "ויולד בנים ובנות", כולל אצל אדם הראשון ?????


לולי דמסתפינא אמינא שיש להגיה בדבריו כלדהלן:

"עד [שנולד] אנוש (לא) נאמר ויולד (בנים ובנות) [כדמותו בצלמו], ולא יתכן [לומר שעד אז האבות הולידו רק כדמותם בצלמם כלומר רק בנים ו]שלא הולידו גם כן בנות, דאם כן מאין היו להם נשים? רק דכך היה, דעד [שנולד] אנוש, כשנולד זכר נולדה עמו נקיבה כי הוא הצלם והדמות, ולא נזכר לידת הנקיבה בפרטות, כי הוא בכלל הזכר. אבל אחר [שכבר נולד] שת נפרד הצלם והדמות ונולד זכר בפני עצמו בלי נקיבה, וכן להיפך בלי זכר, ולכך [כשנולד אנוש לא] אמר הכתוב מאז ויולד (בנים ובנות) [כדמותו בצלמו], וזה ברור".

יבנה
הודעות: 3759
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פרשת בראשית - פליאה גדולה בדברי התפארת יונתן

הודעהעל ידי יבנה » ה' אוקטובר 08, 2015 3:33 pm

כוונת הדברים שבפרק ד' מוזכר לידת קין והבל ותולדותיהם בלי להזכיר שנולדו בנות לאדם והאחרים אף שודאי נולדו. ורק בפרק ה' לאחר שהוזכר בפרק ד' פסוק כ"ו שנולד אנוש התחיל להזכיר לשון ויולד בנים ובנות. וע"ז פירש שאלו שנולדו אחרי אנוש היו שונות כו'.

אנא עבדא
הודעות: 376
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:02 pm

Re: פרשת בראשית - פליאה גדולה בדברי התפארת יונתן

הודעהעל ידי אנא עבדא » ה' אוקטובר 08, 2015 5:14 pm

יישר כוחכם שהנחתם דעת כמה ת"ח! (ת"ח שאל אותי ועוד כמה חברים, ולא ידע אחד מהם להשיב).
אכן הדברים נראים, שהכוונה היא מאז אחרי לידת אנוש.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 254 אורחים