מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » א' יוני 14, 2015 7:47 pm

ברזילי כתב:אמנם, אתה צודק שנראה משם (וגם מהסוגיא בפסחים) שהכרעת רבי כחכמי אוה"ע לא היתה הדעה היחידה בחז"ל וממילא יש לומר שהירושלמי שצטטת ועוד מקורות הולכים אליבא דמ"ד מעל לרקיע.

אבל אז יש לשאול על ר"ת - מה הוכיח בכלל מחלוני רקיע, הלא יש לומר שלא אמרו חלוני רקיע אלא אליבא דר' יהודה וכדומה. ואולי סבר ר"ת שמה שתקנו בתפילה צריך להיות מחוור אליבא דאמת.


בפשטות אפשר להסביר ר"ת סבר שלא חלק אף אחד על נוסח התפילה ועל כן וודאי שדעת כל חכמי ישראל שגלגל קבוע ומזלות חוזרים.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » א' יוני 14, 2015 7:55 pm

לוצאטי כתב:
צופר הנעמתי כתב:אגב, האם יש בידינו את מקור דברי ר"ת אלו שהובאו בשיטמ"ק כתובות? בספר הישר לא הזכיר כלום מענין חכמי ישראל וחכמי אוה"ע.


המשווה את השטמ"ק לתוס' רא"ש שישנו בידינו ימצא שהדברים מדברי ר"ב אשכנזי. לרעק"א לא היו תוס' רא"ש ולכן כתב בגליון הש"ס שאלו דבריו.
כ"ז מן הזכרון ואולי טעיתי בפרט הנטוי.


כך זה נראה משם לכאורה, אבל זה לא נראה קצת מוזר שרב"א יכתוב בשם "שמעתי משמו של ר"ת"?

עולה מן הארץ
הודעות: 163
הצטרף: ג' יוני 24, 2014 1:30 pm

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי עולה מן הארץ » א' יוני 14, 2015 8:47 pm

צופר הנעמתי כתב:
עולה מן הארץ כתב:
צופר הנעמתי כתב:היכן הם אותם דברי התוכנים שמסבירים את ההגיון מאחורי מעגלים ע"ג מעגלים שאיתם מתווכח הגר"א?
אין בזה הגיון. זו בדיוק הנקודה!
גלגל אחד זה דבר מובן ומסתבר (אם אתה מסוגל לנסות לדמין את צורת החשיבה ההיא), אבל מעגלים ע"ג מעגלים וגלגלים מחוברים לגלגלים זו מערכת מסובכת ומורכבת בצורה לא הגיונית.


אז התוכנים חושבים שאין הגיון ומסבירים בצורה לא הגיונית, וגם הגר"א חושב שיש מעגלים ע"ג מעגלים ואין בזה הגיון ואין בזה הבנה, אז איפה כאן הויכוח?

אני לא ממש עוקב אחריך. הסיבה שהעולם מתנהג בצורה מוזרה היא שיש איזה גורם נוסף נסתר שגורם לו להתנהג כך. עכשיו טוב?

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » א' יוני 14, 2015 8:49 pm

עולה מן הארץ כתב:אני לא ממש עוקב אחריך. הסיבה שהעולם מתנהג בצורה מוזרה היא שיש איזה גורם נוסף נסתר שגורם לו להתנהג כך. עכשיו טוב?


זה די הדדי. בוא תסביר לי לאט לאט שאבין: מה התוכנים אומרים, מה המסקנה מזה, מה לא בסדר, ומה הגר"א אומר.

עולה מן הארץ
הודעות: 163
הצטרף: ג' יוני 24, 2014 1:30 pm

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי עולה מן הארץ » א' יוני 14, 2015 9:14 pm

צופר הנעמתי כתב:
עולה מן הארץ כתב:אני לא ממש עוקב אחריך. הסיבה שהעולם מתנהג בצורה מוזרה היא שיש איזה גורם נוסף נסתר שגורם לו להתנהג כך. עכשיו טוב?


זה די הדדי. בוא תסביר לי לאט לאט שאבין: מה התוכנים אומרים, מה המסקנה מזה, מה לא בסדר, ומה הגר"א אומר.
א. חז"ל אמרו שבפנימיות הדברים גלגל קבוע ומזלות חוזרים.
ב. התוכנים אומרים שהדברים אינם נראים כך כלל. ז.א. לא רק שמבחינה אסטרונומית הגלגל חוזר ומזלות קבועים (שזה כלל אינו משנה לחז"ל כי הם דברו בפנימיות הדברים) אלא שההתנהגות של המזלות אינה נראית לעינינו כאילו הגלגל קבוע.
ג. אמנם גם התכנים נאלצו להודות שהתנהגות הכוכבים אינה מתנהגת באופן פשוט והגיוני על גלגל חוזר אלא יש כל מיני שינויים שמקורים בגלגלים נוספים וכו'. ההתנהגות הזו אינה מובנת - לא מבחינה אסטרונומית פיזית אלא מבחינת ההגיון שמאחורי הדברים.
ד. ביאור הגר"א: מחמת טעמים קבליים המזלות מונהגים לעינינו כאילו הגלגל קבוע אך יש תלי המשנה את מהלך המזלות. התוצאה האסטרונומית מזה יכולה להיות מצדי גלגלים על גבי גלגלים חוקי המשיכה של ניוטון או תורת היחסות, זה לא העניין.

געצל
הודעות: 118
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 8:16 am

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי געצל » ב' יוני 15, 2015 6:27 am


לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ב' יוני 15, 2015 6:35 am

http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=192
כבר הובא לעיל באשכול.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ב' יוני 15, 2015 1:53 pm

עולה מן הארץ כתב:
צופר הנעמתי כתב:
עולה מן הארץ כתב:אני לא ממש עוקב אחריך. הסיבה שהעולם מתנהג בצורה מוזרה היא שיש איזה גורם נוסף נסתר שגורם לו להתנהג כך. עכשיו טוב?


זה די הדדי. בוא תסביר לי לאט לאט שאבין: מה התוכנים אומרים, מה המסקנה מזה, מה לא בסדר, ומה הגר"א אומר.
א. חז"ל אמרו שבפנימיות הדברים גלגל קבוע ומזלות חוזרים.
ב. התוכנים אומרים שהדברים אינם נראים כך כלל. ז.א. לא רק שמבחינה אסטרונומית הגלגל חוזר ומזלות קבועים (שזה כלל אינו משנה לחז"ל כי הם דברו בפנימיות הדברים) אלא שההתנהגות של המזלות אינה נראית לעינינו כאילו הגלגל קבוע.
ג. אמנם גם התכנים נאלצו להודות שהתנהגות הכוכבים אינה מתנהגת באופן פשוט והגיוני על גלגל חוזר אלא יש כל מיני שינויים שמקורים בגלגלים נוספים וכו'. ההתנהגות הזו אינה מובנת - לא מבחינה אסטרונומית פיזית אלא מבחינת ההגיון שמאחורי הדברים.
ד. ביאור הגר"א: מחמת טעמים קבליים המזלות מונהגים לעינינו כאילו הגלגל קבוע אך יש תלי המשנה את מהלך המזלות. התוצאה האסטרונומית מזה יכולה להיות מצדי גלגלים על גבי גלגלים חוקי המשיכה של ניוטון או תורת היחסות, זה לא העניין.


אתה מערב פה בין חכמי אומה"ע שהגמרא מייחסת להם לפירושך ויכוח עם חז"ל בפנימיות הדברים לבין התוכנים שהם בעצם האסטרונומיה שאותה הכיר הגר"א. לדעתך הגר"א עירב ביניהם, ויצא לו שהם סותרים מיניה וביה כי הם טוענים שיש הסבר בפנימיות ואח"כ ממציאים אסטרונומיה לא הגיונית? היה נכון יותר לומר שהתוכנים מודים לדברי חז"ל ודברי חכמי אומה"ע נדחו מכל התוכנים שהסכימו לדברי חז"ל בחלוני רקיע.

בענין חלוני רקיע, תודה על ההסבר. עדיין רחוק בעיני להסביר חלוני רקיע באופן זה שהכוונה לומר שהחמה יוצאת ממקום אחר בלי סיבה, אבל גם להסביר את דברי הגר"א כהרמ"ע מפאנו זה דוחק , והסבר אחר אין לי.

בכל אופן, הסברך אינו רחוק כ"כ ממה שכתבתי אני, אלא שנראה לי שמדברי הגר"א ברור שהוא חלוק על האסטרונומים במציאות הממשית וסובר שמכיון שהמזלות חוזרים ללא הגיון אין צורך להמציא גלגלים שמניעים אותם באופנים מסוימים.

עולה מן הארץ
הודעות: 163
הצטרף: ג' יוני 24, 2014 1:30 pm

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי עולה מן הארץ » ב' יוני 15, 2015 2:12 pm

צופר הנעמתי כתב:אתה מערב פה בין חכמי אומה"ע שהגמרא מייחסת להם לפירושך ויכוח עם חז"ל בפנימיות הדברים לבין התוכנים שהם בעצם האסטרונומיה שאותה הכיר הגר"א. לדעתך הגר"א עירב ביניהם, ויצא לו שהם סותרים מיניה וביה כי הם טוענים שיש הסבר בפנימיות ואח"כ ממציאים אסטרונומיה לא הגיונית? היה נכון יותר לומר שהתוכנים מודים לדברי חז"ל ודברי חכמי אומה"ע נדחו מכל התוכנים שהסכימו לדברי חז"ל בחלוני רקיע.
אני רואה שיש עדיין איזו נקודת אי הבנה בינינו ואינני מצליח לעמוד על בוריה.
א. כשחכמי אוה"ע או התוכנים אומרים שהעולם נראה ומתנהג בצורה שונה ממה שחז"ל מתארים ע"פ פנימיות זה נקרא שהם חולקים על חז"ל.
ב. כתב הגר"א שהעולם נראה ומתנהג בצורה חסרת הגיון וזה סיוע שחז"ל צודקים בפנימיות הדברים.
ג. אין לי מושג אם חכמי אוה"ע של הגמרא הכירו או לא הכירו את תורת הקבלה ולא ברור לי למה הכנסת את זה לדיון.

צעיר_התלמידים
הודעות: 398
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ב' יוני 15, 2015 2:28 pm

עולה מן הארץ כתב:א. כשחכמי אוה"ע או התוכנים אומרים שהעולם נראה ומתנהג בצורה שונה ממה שחז"ל מתארים ע"פ פנימיות זה נקרא שהם חולקים על חז"ל.

אם כבודו מתכוון לפרש ע"ד דרוש שמחלוקת חכמי או"ה עם חכמי ישראל זו היא בעצם מחלוקת הנסתר מול הנגלה או החיצוניות מול הפנימיות, זה אכן דרוש נאה מאד, אבל בדברי הגר"א מה לעשות אי אפשר להכניסו.
ומאידך אם כוונת כבודו לפרש שגם חכמי או"ה או התוכנים התכוונו לתאר את מהלך המזלות והכוכבים עפ"י נסתר/פנימיות ושאר שום וחניכה - זה הבל.

עולה מן הארץ
הודעות: 163
הצטרף: ג' יוני 24, 2014 1:30 pm

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי עולה מן הארץ » ב' יוני 15, 2015 2:33 pm

צעיר_התלמידים כתב:אם כבודו מתכוון לפרש ע"ד דרוש שמחלוקת חכמי או"ה עם חכמי ישראל זו היא בעצם מחלוקת הנסתר מול הנגלה או החיצוניות מול הפנימיות, זה אכן דרוש נאה מאד, אבל בדברי הגר"א מה לעשות אי אפשר להכניסו.
הגר"א משתמש באותה שפה שבה הגמרא השתמשה. מה שנכנס בגמרא יכנס גם בדברי הגר"א.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ב' יוני 15, 2015 2:44 pm

איני מבין מדוע נמשך כאן הויכוח.
היו כאלו שטענו בניגוד לדעת הרמב"ם ואריסטו שיש לגלגלים 'גלגל הקפה' שהוא הדרייבר והטריגר לגלגלים והרמב"ם במורה טוען שאין זה כך. הגר"א טוען בספר היצירה שהדרייבר הוא התנין, מה כל זה קשור לויכוח הנמשך כאן לא לטעמי ולא לטעם עוד כמה חכמים גדולים שמבינים טוב בענינים אלו ונמצאים עמנו.

תלמיד חכם אחד כתב לי שהוא ממליץ לקרוא בספרו של סמבורסקי "חוקות שמים וארץ" - לדעתו הוא מסביר את הענינים בשפה פשוטה מאוד.

אגב, יש לזכור שכבר אבד הכלח על המודלים האסטרונומיים העתיקים הללו (גלגל הקפה, יוצא מרכז וכו') מאז קופרניקוס, או לכה"פ מאז קפלר שחי 150 שנה לפני הגר"א.

הרב ברזילי בתחילת האשכול שמשום מה פרש מהאשכול הזה.
--
גלגל-הקפה" אפיציקלוס, epicycle, "גלגל" קטן הסובב סביב היקפו של אחד ה"גלגלים" הגדולים (ראו סמבורסקי, חוקות, עמ' 64-67). ראו לעיל, ח"א, פרק ע"ב, הערה 10; ח"ב, פרק י"א, ושם, הערה 2.
.3
"גלגל-חוץ-למרכז", "גלגל אכּסצנטרי", eccentric orb, "גלגל" אשר מרכז סיבובו אינו מרכז כדור הארץ (סמבורסקי, חוקות, שם). ראו לעיל, במקומות המצוינים בהערה הקודמת

מתוך המורה בהוצאת אוניברסיטת תל אביב והובא לעיל.
--
הבעיה אצלו, שהוא תרגם את המורה בשפה זלה, ושפת רחוב. כך טוען אותו תלמיד חכם.

כנסת ישראל
הודעות: 395
הצטרף: ה' ינואר 06, 2011 3:04 am

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי כנסת ישראל » ב' יוני 15, 2015 7:18 pm

ברזילי כתב:
כנסת ישראל כתב:
העובדה שאיכרים בורים או כמה נזירים שוטים חשבו שהעולם שטוח, אינה מעלה או מורידה, והעובדה היא כי היה מקובל שהעולם כדורי, וודאי אצל הגר"א שהיה בקי לכה"פ במדעים של ימי הביניים. גם היום יש אגודת הארץ השטוחה שמאמינים שהארץ שטוחה.
מה שאין כן התפיסה ההליוצנטרית אמנם הופרכה בידי גלילאו, אבל גלילאו עצמו לא קיבל את חוקי קפלר שלא התקבלו עד ניוטון, ולכן מובן שהגר"א ידבר נגד האפיציקלים, וכמו שכתבתי.
הגר"א מתייחס למה שלמד מספרי הקבלה שהתנין כולל את כל המזלות כולם, ומבאר שזה גורם את השינויים שהתקשו בהם התוכנים, ובזה מובן גם מה שאמרו חז"ל! [לא ר"ת] חלוני רקיע, אינני יודע איך התנין עושה זאת, אם ע"י כח משיכה חור שחור או ננס לבן או משהו אחר, ועד שלא נדע זאת לא נבין מה הכוונה גם ב'בוקע חלוני רקיע'.

גם במקור הדברים בתקו"ז שהובא לעיל מבואר שאין הכוונה למרובע ממש אלא עגולא מגו ריבועא שלא ברור מה הכוונה, [ומ"מ אינו ענין לשטוח דמאן דכר שמיה], וכמדומני שכעי"ז איתא באליה רבה על מקואות.
א. אני מביא ראיה מ"חכמים שעסקו בנושא" (דוגמת החו"י שנזכר כאן), ואתה עונה לי ב"איכרים בורים ונזירים שוטים"?
ב. אין זה נכון שחוקי קפלר לא התקבלו עד ניוטון. כמובן, חלחול הידע באותם הימים היה איטי למדי, ביחס לזמננו. אבל גם לפני ניוטון רעיונותיו של קפלר זכו לתפוצה רחבה (ראה למשל סקירה אצל Russel, Kepler's Laws of Planetary Motion: 1609–1666 המציין, לדוגמא, שספרו של קפלר היה הטקסט המרכזי ללימוד אסטרונומיה תיאורטית בצפון ומרכז אירופה, החל מ-1630).
ג. גם לו נניח לצורך הדיון כדבריך, שרק אחרי פרסום ספרו של ניוטון התייתר הצורך באפיציקלים, יש לזכור שספר זה פורסם 33 שנים לפני לידת הגר"א. כך שבכל מקרה אין מנוס מן המסקנה כי "דעת התוכנים" שמזכיר הגר"א איננה מעודכנת לתוכני זמנו.
ד. חלוני רקיע שנזכר ביוצר של שבת (לא ברור שיסודו מחז"ל, אבל נניח לזה) יכול להתפרש גם כביטוי מליצי, כמו מכון שבתה של הלבנה. רבנו תם הוא זה שקישר את הביטוי הזה למחלוקת הפיזיקלית על חמה מעל לרקיע.
ה. כתבתי "יש הרבה אפשרויות ביניים בין ארץ שטוחה לארץ כדורית שבני אדם חיים מכל עבריה" (וכמו שמזכיר להדיא החו"י והעלינו לעיל בארוכה כמה אפשרויות), ואתה עונה ב"אינו ענין לשטוח, דמאן דכר שמיה"?
ו. זה שהגר"א הכיר את המדע של ימי הביניים אינו ענין לכאן מכמה טעמים: (1) כדוריות הארץ היא מדע של אריסטו, שהגר"א אמנם הכיר אותו, אך אין לו דבר עם ימי הביניים דווקא (לא בדקתי כעת האם הגר"א אכן הכיר את המדע של ימי הביניים, או עד לאיזו תקופה היה מעודכן. דומני שאין שום סימן לכך שהכיר את המתמטיקה של פרמה ופסקל ניוטון ולייבניץ, או שמע על קופרניקוס גלילאו וקפלר, ואין זה בלתי אפשרי שלא שמע עליהם כלל, בתנאי התקשורת ומחסומי השפה של אותם הימים. מ"מ לנושא כדוריות הארץ זה לא נוגע כלל) (2) לא חלק איש מעולם על זה שהגר"א ידע שיש דעה מקובלת על כדוריות הארץ (כפי שניתן לראות במורה נבוכים, למשל). כנזכר לעיל יש לפנינו עדות מפורשת שהגר"א הכיר את הדעה על כדוריות הארץ וחלק עליה, כך שהנושא הוא אך זאת אם ייתכן שחלק על המקובל (כפי שעולה מספר עליות אליהו) או שגם זה לא ייתכן.

קיצור הדברים - (א) כדוריות הארץ היתה ידועה ומוסכמת בין התוכנים אלפיים שנה לפני הגר"א. עם כל זאת, עינינו הרואות שהנושא היה עדיין פתוח לדיון אצל חכמי ישראל שעסקו בזה (וגם אצל אחרים). אחר שיש עדות מפורשת על הגר"א בכיוון הזה, לא ייפלא שגם הוא פקפק בענין (אם כי יש לשקול זאת מול דבריו באיל משולש, כנ"ל). (ב) שיטת התוכנים שאותה הוא מציע להחליף בתלי, התנין, היתה כבר בזמנו היסטוריה-של-המדע ותו לא.


א. החוות יאיר לא מעלה צד שהארץ שטוחה! הוא מעלה צד שאין ישוב משני צידי הכדור אלא משוקע במים וכו', וגם בזה נוטה להדיא לצד הראשון.
ב. 'זכו לתפוצה רחבה' לא שווה ל'התקבלו' והבאתי ראיה מגלילאו.
ג. הגר"א לא מתווכח רק עם תוכני זמנו, כי לא סובר כמו מדעני כל הזמנים שהמדע של זמנם הוא האמת המוכרחת. ומכל מקום אכן אין הכרח שידע מה הדעה השלטת באותו שנה באוניברסיטה של ברלין. העיקר הוא שעדיין דעה זו היתה נפוצה פחות או יותר קרוב לזמנו כדעה קיימת ומזה בא לאפוקי.

קיצור הדברים (א) כדוריות הארץ היתה ידועה ומוכרחת שנים רבות לפני הגר"א וחכמי ישראל שהיו בקיאים גם במדעים לא הסתפקו בזה. (ב) יש שמועה מהגר"א נגד זה, ושמועה זו הופרכה מזמן. (ג) הגר"א כותב שלא צריך את פתרונות התוכנים, ומציע שיטה מקבילה לחקי קפלר שאינה ברורה לנו כוונתו.

כנסת ישראל
הודעות: 395
הצטרף: ה' ינואר 06, 2011 3:04 am

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי כנסת ישראל » ב' יוני 15, 2015 7:24 pm

צעיר_התלמידים כתב:
אוצר החכמה כתב:ביחס לעדות המפורשת ב(שנות) [עליות] אליהו, אין שם עדות שכך הוא סבר, יש שם אמירה של הכותב שמסיקה את זה מדבריו המצויים לפנינו, ואם כן הוא זה שטעה ולא הגר"א.


הרד"ל -שאינו סתם 'הכותב' - כותב : דעתו ז"ל המפורסם עפ"י דברי רז"ל והקבלה.


טעות! לא הרד"ל כותב זאת אלא בעל עליות אליהו ששמע שמועה כזאת. הרד"ל תמה עליו שזה נגד המפורש ברז"ל ובזוהר.
הרא"ש מאמציסלב מביא מקור ששכח מקומו בתקו"ז וכבר נמצא הציטוט המדוייק, והובא לעיל, ומבואר שהדברים אינם מדוייקים.
ארבע כנפות הארץ מתפרש על היבשה ולא על הכדור וזה מה שכתב הגר"א ריבועא מגו עיגולא, וזה פשוט. ובכל אופן אינו ענין לשטוח.
אגב מהחיבור המדובר על התכונה נשאר דף אחד של ציורים מהעתקת תלמיד, וכמדומני שניכר שם להדיא כדוריות הארץ.

ידידיה
הודעות: 1234
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי ידידיה » ב' יוני 15, 2015 8:29 pm

געצל כתב:
צעיר_התלמידים כתב:
געצל כתב:לכאורה נראה שבין ר"ת ובין הגר"א מסכימים שזמן צאה"כ נקבע כשנראים בפועל ג' כוכבים בינונים. וכן עולה מתשובת הר"י שהובא באו"ז לענין ברי"מ. רק המחלוקת היא, דלר"ת נראים אותם הכוכבים ד' מילין אחר שקיה"ח, ולהגר"א הם נראים ג' רבעי מיל אחר השקיעה. וזה מה שהקשה הגר"א על ר"ת, דלפי דעתו שאין נראים ג' כוכבים עד ד' מיל בא"י בימי ניסן ותשרי א"כ ע"פ החשבון לא היה צריך להיות לילה כלל בקיץ במדינת ליטא, דהיינו שלא היו צריכים הכוכבים להופיע. וזה נגד החוש גם לר"ת, שגם לדעתו הוי לילה כשנראים ג' כוכבים.
אגב, לפי דעת הגר"א אין אנו בקיאים בכוכבים, ואין לסמוך רק על סימן דהכסיף, עיין ביאוה"ג יו"ד סי' רס"ב ס"ק ט' בליקוט. (נמצא דלמעשה מחמיר הגר"א לענין צאה"כ יותר מר"ת)

כלומר שהדרת כבודו תורתו דחה אותי דהואיל וצאה"כ תלוי ביציאת כוכבים כיצד יתכן שיהיה שווה בכל ימות השנה, זו באמת טענה נכבדה דלו יהי שיש איזה יום בשנה שצאה"כ הוא אחר 72 דק' בדיוק כגון ביום השווה או ביום הכי ארוך [כמו שיש טוענים בדעת ר"ת] אבל איך יום זה יקבע 72 דק' שוות, וכי ר"ת לא ידע על שינויי עונות השנה.

וע"כ נראה דאכן יתכן שיקדם זמן יציאה"כ ל72 דק' וכמ"ש במנח"כ, אבל מ"מ הא מיהא ודאי עוביו של רקיע הוא 72 דק' ולא יותר [ולפי"ז זה ביום הארוך] ובמדינות הצפוניות שהדמדומים מאריכים אינם יכולים לחרוג מגבול 72 דק'.

אכן הענינים נהיו יגעים וצע"ג בטעם המנהג באמת.

עיקר כוונתי הוא, שלכולי עלמא הוי לילה כשנראים בפועל ג' כוכבים, וכך היה המנהג במשך כל הדורות לקבוע צאה"כ לפי מה שראו בעיניהם ולא לפי השעון, ולר"ת לפי מה שעולה מהסוגיא, זה קורה רק אחר ד' מילין. וזה מה שהקשה הגר"א על ר"ת דלפי חשבונו הוי שיעור הזמן שבין עלוה"ש ונ"ה שוה להזמן שבין שקיה"ח וצה"כ ואנו רואים דזה ליתא ואנו רואים שג' כוכבים נראים (דזה קובע דין לילה גם לר"ת) לפני שיעור הזמן שיש בין עלוה"ש ונ"ה. וכן לפי החשבון לא היה צריך להיות לילה במדינת ליטא בקיץ. ואנו רואים להיפוך (וגם ר"ת היה מודה שאנו רואים ג' כוכבים בקיץ בליטא) וא"כ דברי חז"ל מוכחשים בחוש ח"ו. (כלשון הגר"א)



viewtopic.php?f=17&t=5781

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' יוני 16, 2015 12:40 am

כנסת ישראל כתב:
צעיר_התלמידים כתב:
אוצר החכמה כתב:ביחס לעדות המפורשת ב(שנות) [עליות] אליהו, אין שם עדות שכך הוא סבר, יש שם אמירה של הכותב שמסיקה את זה מדבריו המצויים לפנינו, ואם כן הוא זה שטעה ולא הגר"א.


הרד"ל -שאינו סתם 'הכותב' - כותב : דעתו ז"ל המפורסם עפ"י דברי רז"ל והקבלה.


טעות! לא הרד"ל כותב זאת אלא בעל עליות אליהו ששמע שמועה כזאת. הרד"ל תמה עליו שזה נגד המפורש ברז"ל ובזוהר.
הרא"ש מאמציסלב מביא מקור ששכח מקומו בתקו"ז וכבר נמצא הציטוט המדוייק, והובא לעיל, ומבואר שהדברים אינם מדוייקים.
ארבע כנפות הארץ מתפרש על היבשה ולא על הכדור וזה מה שכתב הגר"א ריבועא מגו עיגולא, וזה פשוט. ובכל אופן אינו ענין לשטוח.
אגב מהחיבור המדובר על התכונה נשאר דף אחד של ציורים מהעתקת תלמיד, וכמדומני שניכר שם להדיא כדוריות הארץ.

צודק. זה באמת לא ברור שם בהשקפה ראשונה מה אמר הרד"ל אבל כשבודקים ברור שהרד"ל אמר כדבריך שהרי מציין לזוהר ויקרא י לדברי רב המנונא סבא שהעולם כעגול.

טוב וחסד
הודעות: 307
הצטרף: ג' יוני 16, 2015 9:30 am

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי טוב וחסד » ג' יוני 16, 2015 9:33 am

כאשר רבי משה די-לאון פרסם את הזוהר מאות שנים לפני שהקיפו את העולם, נאמר בו שהעולם עגול ואנשים נמצאים סביבותיו - וידע זה לא נמסר כ"חישוב", רעיון או פילוסופיה אלא כ"חכמה אלוקית שנמסרה לחכמים". אם כן מה השאלה על הגר"א?

צעיר_התלמידים
הודעות: 398
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ד' יוני 24, 2015 10:52 pm

מדברי הרד"ל בתחילת פרקי דר"א

רד''ל הקדמה לפרקי דר''א.PNG
רד''ל הקדמה לפרקי דר''א.PNG (224.02 KiB) נצפה 9848 פעמים


א] נראה בדבריו שהבין שדרכו של הרמח"ל שחכמי ישראל דברו רק על הפנימיות איננה דרכו של הגר"א שהתלי הוא שבלבל את חכמי או"ה והיינו שהעיקר גם בחיצוניות כחכמי ישראל, שהרי כתב בזה"ל :
רק מפני שהיה בזה דברים נעלמים כענין התלי שביאר הגר"א או כענין הפנימיות שהזכיר הלוצאטי
והיינו שהגר"א הסביר גם עפ"י החיצוניות.

ב] והנה משיג הוא ע"י דבריהם של הגר"א ורמח"ל על דברי מהר"מ אלאשקר שדחה דעת ר"ת בטענה שהרי לבסוף הודו חכמי ישראל לחכמי או"ה, והנה אם הביאור בדעת חכמי ישראל הוא 'כענין הפנימיות שהזכיר הלוצאטי' הרי עדיין גם זה שלא כדברי ר"ת שביאר בסה"י ענין בין השמשות ושתי שקיעות עפ"י הסברא שהחמה באמת הולכת בלילה מעל הרקיע [כלומר גם ב'חיצוניות' ולא רק עפ"י הפנימיות] ונמצא שלא נתיישב בזה מאום, וצ"ע.'

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ד' יוני 24, 2015 11:08 pm

צעיר_התלמידים כתב:ב] והנה משיג הוא ע"י דבריהם של הגר"א ורמח"ל על דברי מהר"מ אלאשקר שדחה דעת ר"ת בטענה שהרי לבסוף הודו חכמי ישראל לחכמי או"ה, והנה אם הביאור בדעת חכמי ישראל הוא 'כענין הפנימיות שהזכיר הלוצאטי' הרי עדיין גם זה שלא כדברי ר"ת שביאר בסה"י ענין בין השמשות ושתי שקיעות עפ"י הסברא שהחמה באמת הולכת בלילה מעל הרקיע [כלומר גם ב'חיצוניות' ולא רק עפ"י הפנימיות] ונמצא שלא נתיישב בזה מאום, וצ"ע.'

הוא לא מתייחס לשיטת ר"ת בענין השקיעה. הוא רק משיב על הדברים שהטיח מהר"ם אלשקר בר"ת ששכח את דברי הגמרא שר"ת עצמו ענה על כך כמבואר בשיטמ"ק.

צעיר_התלמידים
הודעות: 398
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ה' אוקטובר 22, 2015 8:09 am

גם ר"צ הכהן מלובלין מבין שכוונת הגר"א בתלי שבמזלות להסבר בעניני תכונה המשנה את כל התאוריה על המצב הגשמי של מערכת צבא השמים

משיב הטענה, ר''צ הכהן.PNG
משיב הטענה, ר''צ הכהן.PNG (59.97 KiB) נצפה 9720 פעמים

עקביה
הודעות: 5463
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי עקביה » ה' אוקטובר 22, 2015 9:31 am

לא קראתי את כל האשכול, ולכן אינני יודע אם מה שאכתוב הובא כבר לעיל או לא.

נראה לי שיש בנותן עניין לציין לתשובת השבות יעקב ח"ג סי' כ הכותב שא"א לסמוך על חכמי או"ה בנוגע לידע אסטרונומי הנצרך להלכות קדוה"ח, שכן לדעתם העולם ככדור, נגד משמעות דברי חז"ל.

וכן לדברי הבן יהוידע, על הגמ' בב"ב (פד.) 'האי שמשא סומקתי היא', שם משמע שסברו שהעולם אינו כדור. והבן יהוידע אומר (אם הבנתי נכון את כוונתו) כי גם אם כרגע טוענים אנשי המדע שלא כחז"ל, אין להתייאש, ועוד יתברר שהאמת עם חז"ל.

כנסת ישראל
הודעות: 395
הצטרף: ה' ינואר 06, 2011 3:04 am

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי כנסת ישראל » ה' אוקטובר 22, 2015 1:00 pm

אני לא מבין את הסגנון כאן ובעוד אשכולות, במח"כ אם לא קראת את האשכול אל תגיב בו. לבד אם אתה סבור שהמידע שהבאת בטח לא ידע איש מלבדך.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי ברזילי » ה' אוקטובר 22, 2015 1:51 pm

דברי השבו"י נזכרו לעיל, אבל את הבן יהוידע לא הזכירו, ותודה לרב עקביה על התוספת (אמנם, לא לגמרי ברור בבן-יהוידע איזה חלק מדברי התוכנים אינו מקבל - אם את עצם כדוריות הארץ, או את העובדה שיש יבשות מיושבות מכל עבריו, או את זאת שאין מקום יבשה שלא מופה עדיין; מעניינת גם המתודולוגיה שלו, להבחין בין ממצא מדעי שמוכרחים לקבל למה שאפשר לדחות, ואפשר לשאול אם בזמננו היה משנה את עמדתו. מעניין גם שאינו מייחס את כדוריות הארץ לזוהר).

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' אוקטובר 22, 2015 3:02 pm

הבן איש חי לא כתב את מה שהביאו בשמו כאן.

הבא"ח עמד על הסתירה אם הארץ כדורית וכתב שאין לו פנאי ליישב אותה, כלומר שלא דחה דברי התוכנים בזה וכדלקמן.
וע"ז כתב כלל ואלה עיקרי דבריו
א. אין להאמין לחכמי הטבע במה שלא ראו בחוש כי לפעמים דימו דברים ואחריהם סתרום.
(ב. כנראה למה שרואים בחוש יש להאמין.)
ג. דברי חז"ל אמת וצדק אבל קצרו דבריהם ואמרו ברמז אשר לא נוכל להבין כוונתם ממחסור בהקדמות ולכן לא נדע ליישב הכל ולידע עד ביאת גוא"צ.
כך שזה להיפך ממה שאמרו כאן בשמו.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי ברזילי » ה' אוקטובר 22, 2015 5:32 pm

אוצר החכמה כתב:הבן איש חי לא כתב את מה שהביאו בשמו כאן.

הבא"ח עמד על הסתירה אם הארץ כדורית וכתב שאין לו פנאי ליישב אותה, כלומר שלא דחה דברי התוכנים בזה וכדלקמן.
וע"ז כתב כלל ואלה עיקרי דבריו
א. אין להאמין לחכמי הטבע במה שלא ראו בחוש כי לפעמים דימו דברים ואחריהם סתרום.
(ב. כנראה למה שרואים בחוש יש להאמין.)
ג. דברי חז"ל אמת וצדק אבל קצרו דבריהם ואמרו ברמז אשר לא נוכל להבין כוונתם ממחסור בהקדמות ולכן לא נדע ליישב הכל ולידע עד ביאת גוא"צ.
כך שזה להיפך ממה שאמרו כאן בשמו.
האם הבא"ח התיחס למכלול העובדות הספציפיות שהוא מצטט משם חכמי הטבע כדברים שנראו בחוש ועלינו לקבלם? אם כן - מה רלבנטית לכאן אריכות דבריו על הזהירות בקבלת דברי חכמי הטבע במקום שאינם מדברים אלא מתוך השערה? היה לו לומר שאחר שראינו בחוש כך וכך, נמצא שעלינו לפרש מחדש את דברי חז"ל (או האר"י) שלא כפי שהבנו אותם קודם, הא ותו לא, והנה הוא מאריך בנושא אי-נאמנותם ורק אולי רומז לכך שייתכן ותתברר המציאות בחוש שלא כהבנתנו, ואז נצטרך לפרש דברי חז"ל או האר"י באופ"א.

לכן ברור לענ"ד שיחסו למכלול העובדות שציין הוא כדברים שהם השערה שאין צורך להאמין לה (כמ"ש לעיל, ייתכן שלאו דווקא לכדוריות הארץ, אבל למכלול הידע על מיפוי הכדור), והם מן הדברים שיש לצפות שיבואו חכמים אחרים ויסתרו אותם כמו שהאריך שם. ממילא, הציטוט הזה בהחלט רלבנטי לדיון לעיל - זו דוגמא נוספת למקרה שבו חכם מחכמי ישראל התיחס בספקנות לממצא מדעי אף שבעיני חכמי זמנו כבר יצא הדבר מגדר השערה ונחשב אמת מוצקה המאומתת בבדיקה חושית (ובזמננו אין מי שיכחיש אותו), בין אם משום שלא נודע לו שכבר נבדק הדבר באופן ישיר, או משום שלא סמך\השתכנע מן הדיווחים הללו, וכדומה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' אוקטובר 22, 2015 5:51 pm

זה ממש לא משמעות דבריו לקוראם.
הוא נמנע מליישב את הקושיה כי אין לו פנאי (הוא כן רואה בזה קושי שצריך ליישבו ולא טוען שפשוט הדברים אינם נכונים)

ורק מעיר על כלל בנושא כמו שהבאתי.

ובאותה מידה שהוא מעיר שדברי חכמי האומות לפעמים נסתרים על ידי עצמם (בכלל בלי התייחסות לעימותם מול חז"ל) כדוגמת משקל האויר, הוא גם מעיר שדברי חז"ל נאמרו לפעמים ברמז שקשה להבינו.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי ברזילי » ה' אוקטובר 22, 2015 6:59 pm

להפך - את משקל האויר הוא הביא כדוגמא למקום בו דברי חז"ל (הוא מזכיר פסוק באיוב, אני לא יודע למה הכוונה) נראו כנסתרים והנה עברו דורות והתברר שדבריהם קיימים ולא דברי אותם שפערו פיהם לבלי חק על הכתוב באיוב בזה, ועמ״ש בדברי חכמים". זה רמז די ברור שלזה הוא מצפה או מקווה גם בנידון שלו.

לדבריך - העיקר (האמירה שבנידון שלו אין שום ספק שהממצא המדעי אמת ואין מה להסתפק בו, על אף שהוא סותר את משמעות דברי חז"ל והראשונים) חסר מן הספר.

וירטואלי
הודעות: 253
הצטרף: ד' ינואר 14, 2015 9:23 pm

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי וירטואלי » ה' אוקטובר 22, 2015 7:21 pm

חבל על הויכוח המתפתח כשדברי רבנו הבא"ח מתבארים בסוד ישרים ח"ב סימן ג http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=459

וירטואלי
הודעות: 253
הצטרף: ד' ינואר 14, 2015 9:23 pm

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי וירטואלי » ה' אוקטובר 22, 2015 8:05 pm

נגד ההו"א הלזו --
עקביה כתב:וכן לדברי הבן יהוידע, על הגמ' בב"ב (פד.) 'האי שמשא סומקתי היא', שם משמע שסברו שהעולם אינו כדור. והבן יהוידע אומר (אם הבנתי נכון את כוונתו) כי גם אם כרגע טוענים אנשי המדע שלא כחז"ל, אין להתייאש, ועוד יתברר שהאמת עם חז"ל


וגם נגד זו -
ברזילי כתב: אמנם, לא לגמרי ברור בבן-יהוידע איזה חלק מדברי התוכנים אינו מקבל - אם את עצם כדוריות הארץ, או את העובדה שיש יבשות מיושבות מכל עבריו


כי הבא"ח מסכים עם ספר הברית [וראה עוד תשובות בסוד ישרים מתי מתבצע התיקון השמימי של שבת אם בכל שטח מכדוה"א שבת בשעה אחרת מכ"ד שעות וכו' וכו']

וכן כלפי זה -
מעניין גם שאינו מייחס את כדוריות הארץ לזוהר

שכן הבא"ח דווקא כן מביא את זה בתוך שאר דברי ספר הברית.

עקביה
הודעות: 5463
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי עקביה » ו' אוקטובר 23, 2015 9:34 am

וירטואלי

ייש"כ על ההפניה החשובה, ממנה עולה שלבא"ח לא היו ספיקות בנוגע לכדוריות הארץ, ואין ספק שאילו היה נדרש לנווט ספינה בים הגדול היה מסתמך על הידע הזה.

עם זאת, מדבריו בבן יהוידע נראה שיש לו תקווה שיתברר שחז"ל צודקים ואנו טועים [כמש"כ הרב ברזילי].

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' אוקטובר 23, 2015 9:40 am

זה ממש לא מסתבר אחרי שבסוד ישרים מביא דברי הרב יהוסף שוורץ שנסע בעצמו ממקום למקום וזזה לו השמש כמו שביאר שם, וציין התכתבות בטלגרף שבה אנשים יודעים את הפרש השעות בפועל, כך שחבל לייחס לו תקווה מדומיינת מסוג זה נגד החוש.
בפרט שהקורא את דבריו בעיון רואה שלא ביארתם נכונה כוונתו שם.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי ברזילי » ו' אוקטובר 23, 2015 10:39 am

כאמור, ביחס לקושי בבן יהוידע יש להסתכל על מכלול העובדות ולא רק על הפרט של כדוריות הארץ. כמו שהוא כותב שם בפירוש, הוא העריך שעל פי דרכו של "יבקש רצון" אפשר יהיה להסביר את הגמ' בב"ב (כפשוטה, ולא בדרך רמז וסוד) באופן שיתישב עם המציאות הנראית לפנינו, וכמו שכתב "וראיתי דרך העברה בספר יבקש רצון ביאור... וערבו לי הדברים אשר בהם ובדברים הנמצאים בספרים אחרים נוכל להבין המאמר הזה ע״פ התכונה באופן ישר וברור ובציור נכון ויפה, אך אין העת פנוי להאריך בדבר זה פה". כלומר, הוא ציפה למצוא הסבר על פי דרכו של יבקש-רצון, בזמן שסביר מאד שהוא ידע שלפי ההבנה המחקרית המקובלת אין מה לדבר על מקום מסויים על פני כדה"א שמשם זורחת השמש וכל התיאור של כוכבים על גלגלים אין בו ממש (ואולי ידע גם שאדמומיות השמש בזריחה מוסברת להבנת החוקרים בדרך אחרת). עם כל זאת הוא כותב שנוכל להבין את המאמר הזה ע"פ התכונה, ובדיוק על זה הוא אומר שאין לקבל את דעתם אלא במה שנתברר בפירוש.

כלומר, הוא ציפה למצוא איזה שהוא הסבר פשטי שיסתדר עם העובדות לעינינו וגם עם דברי הגמ', אבל היה מוכן שיהיה זה הסבר שאיננו עולה הקנה אחד עם ההבנה המדעית (וברוח דברי היבקש-רצון). זה פשר אריכות דבריו בסוף הקטע בבן יהוידע. לדבריכם לא עניתם עדיין מדוע האריך במה שאיננו נוגע לנושא (לשיטתכם), והוא חוסר האמון בדברי החוקרים, והשמיט (ורק רמז) את המשפט האחד והיחיד החשוב באמת לנידון שלו - שאם מתברר בירור חושי כדעת החוקרים, אין מנוס מלקבל דבריהם.

אגב, קצת מפתיע שרי"ש מצא במדידתו הפרש של שלש וחצי שעות בין נ"י לליברפול (ולא חמש, או ארבע ושלשה רבעים, כפי שצריך להיות). לא הייתי מנחש שבזמנו שעונים עדיין צברו שגיאה של יותר משעה על פני הפלגה של שבוע-שבועיים.

עקביה
הודעות: 5463
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי עקביה » ו' אוקטובר 23, 2015 10:41 am

אוצר

כיצד, אם כן, תפרש אתה את כוונתו בכל אריכות דבריו בעניין אמינות מסקנות חכמי הטבע, ומדוע כתב דברים אלה בהקשר המסוים הזה?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' אוקטובר 23, 2015 11:01 am

הוא כותב שבעניין הזה אינו פנוי למצוא יישוב.
ואז כדי שלא יישאר העניין בלתי פתור הוא אומר מה שמתבקש להגיד כי יש תמיד יישוב ודברי חז"ל הם אמת וצדק.
וכל זה לאפוקי מחלק מחברי הפורום כאן שסוברים שכאשר המדע סותר את דברי חז"ל עלינו לומר כי חז"ל טעו ושגגו בזה ודבריהם דחויים, ולכן מבאר כי בעיקרון יש יישוב לדברים או במקרים מסויימים מתברר כי דברי התוכנים טעות היינו במקרים ששיערו ולא ראו בחוש (אבל כאמור זה אינו המקרה כאן) או שדברי חז"ל הם אמת רק נאמרו ברמז דק.

יתכן שחשב שיכול למצוא יישוב על ידי שיסתור חלק מדברי התוכנים (לא על עצם הכדוריות אלא על פרטים מסויימים שלדעתו הם לא לגמרי ברורים) אבל כיוון שלא אמר שום רמז בזה זה סתם ספקולציה.

אחר שכתבתי ראיתי את דברי ברזילי ותשובתי לו כי הבן יהוידע כתב בפירוש את מה שהוא טוען שלא כתב וכך הוא כותב על כן אין לסמוך על דברים שהגידו חכמי הטבע אשר לא ראו בעיניהם וכולי כלומר שעל מה שראו בעיניהם אפשר לסמוך ולכן הוסיף את הקטע האחרון שלו ומה שהגידו חז"ל בענייני הטבע והתכונה וודאי הוא אמת וצדק רק הם קצרו דבריהם ואמרו ברמז דק אשר לא נוכל להבינו וכולי.
כלומר שהציע שני פתרונות ליישוב הדברים
לפעמים התוכנים טועים (זה רק כשלא ראו בעיניהם)
ולפעמים אין אנו מבינים כוונת חז"ל (כשמדובר בדברים ברורים שראו התוכנים בעיניהם).
ברור מהדברים שהביא ורטואלי שעניין כדוריות הארץ היה ברור לו כראו בעיניהם וכמו שביאר.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי ברזילי » ו' אוקטובר 23, 2015 11:16 am

אוצר החכמה כתב:הבן יהוידע כתב בפירוש את מה שהוא טוען שלא כתב וכך הוא כותב על כן אין לסמוך על דברים שהגידו חכמי הטבע אשר לא ראו בעיניהם וכולי כלומר שעל מה שראו בעיניהם אפשר לסמוך ולכן הוסיף את הקטע האחרון שלו ומה שהגידו חז"ל בענייני הטבע והתכונה וודאי הוא אמת וצדק רק הם קצרו דבריהם ואמרו ברמז דק אשר לא נוכל להבינו וכולי.
כלומר שהציע שני פתרונות ליישוב הדברים
לפעמים התוכנים טועים (זה רק כשלא ראו בעיניהם)
ולפעמים אין אנו מבינים כוונת חז"ל (כשמדובר בדברים ברורים שראו התוכנים בעיניהם).
ברור מהדברים שהביא ורטואלי שעניין כדוריות הארץ היה ברור לו כראו בעיניהם וכמו שביאר.
פתחת ב"כתב בפירוש" וסיימת ב"כלומר". זה בדיוק מה שהערתי - שבמקום לכתוב את מה שלא קשור לענין (לפי ההבנה שלך בדבריו) ולסמוך על הקורא שידייק בכלומר, היה צריך לומר בקצרה שאחר שהמציאות היא כפי שהיא ואין בזה פקפוק, יש לומר שדברי הגמרא יתפרשו דרך רמז (ודלא כהבנת הראשונים).

אבל מכיוון שהוא כותב בפירוש שהוא מקווה למצוא יישוב על דרך היבקש-רצון, הדברים ברורים כמדומני.

צעיר_התלמידים
הודעות: 398
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ג' אוקטובר 27, 2015 8:25 am

אוצר החכמה כתב:הוא כותב שבעניין הזה אינו פנוי למצוא יישוב.
ואז כדי שלא יישאר העניין בלתי פתור הוא אומר מה שמתבקש להגיד כי יש תמיד יישוב ודברי חז"ל הם אמת וצדק.
וכל זה לאפוקי מחלק מחברי הפורום כאן שסוברים שכאשר המדע סותר את דברי חז"ל עלינו לומר כי חז"ל טעו ושגגו בזה ודבריהם דחויים, ולכן מבאר כי בעיקרון יש יישוב לדברים או במקרים מסויימים מתברר כי דברי התוכנים טעות היינו במקרים ששיערו ולא ראו בחוש (אבל כאמור זה אינו המקרה כאן) או שדברי חז"ל הם אמת רק נאמרו ברמז דק.

יש לי שאלה עדינה, [וכמובן ואצ"ל שאני כשואל ולא כקובע חס ושלום] , אם בודאי חז"ל יכולים לטעות בענינים כאלו וגם קרה בפועל שטעו וכמו שמפורש בגמ' בפסחים צד לדעת הרבה ראשונים, כלומר שלא נתגלו לחז"ל מסוד ה' ליראיו או מהלכה למשה מסיני, א"כ דבריהם נאמרו לפי הידע המדעי של אז, ולמה כשיש מקום ליישבם רק בדוחק ובפלפול לא נאמר שטעו ?

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי ברזילי » ג' אוקטובר 27, 2015 9:31 am

צעיר_התלמידים כתב:יש לי שאלה עדינה, [וכמובן ואצ"ל שאני כשואל ולא כקובע חס ושלום] , אם בודאי חז"ל יכולים לטעות בענינים כאלו וגם קרה בפועל שטעו וכמו שמפורש בגמ' בפסחים צד לדעת הרבה ראשונים, כלומר שלא נתגלו לחז"ל מסוד ה' ליראיו או מהלכה למשה מסיני, א"כ דבריהם נאמרו לפי הידע המדעי של אז, ולמה כשיש מקום ליישבם רק בדוחק ובפלפול לא נאמר שטעו ?
הנושא נידון בפורום בהרחבה בעבר כאן וכאן

אוצר החכמה כתב:הוא כותב שבעניין הזה אינו פנוי למצוא יישוב.
ואז כדי שלא יישאר העניין בלתי פתור הוא אומר מה שמתבקש להגיד כי יש תמיד יישוב ודברי חז"ל הם אמת וצדק.
וכל זה לאפוקי מחלק מחברי הפורום כאן שסוברים שכאשר המדע סותר את דברי חז"ל עלינו לומר כי חז"ל טעו ושגגו בזה ודבריהם דחויים, ולכן מבאר כי בעיקרון יש יישוב לדברים או במקרים מסויימים מתברר כי דברי התוכנים טעות היינו במקרים ששיערו ולא ראו בחוש (אבל כאמור זה אינו המקרה כאן) או שדברי חז"ל הם אמת רק נאמרו ברמז דק.
בדברי הרב אוצה"ח נפלה ט"ס, וכך צ"ל - וכל זה לאפוקי מחלק מהגאונים, חלק מן הראשונים חלק מן האחרונים וחלק מחברי הפורום כאן שסוברים שכאשר המדע סותר את דברי חז"ל עלינו לומר כי חז"ל טעו ושגגו בזה ודבריהם דחויים

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אוקטובר 27, 2015 9:55 am

לא כמו שאתה חושב (כנראה) שנסיתי לקנטר.
אני רציתי להדגיש מה הוא רצה לאפוקי ומה היתה עיקר מטרת דבריו, וכדי למנוע את השאלה מי בכלל חושב כך (וממילא לא יתכן שזו עיקר כוונתו) ציינתי שיש מחברי הפורום שס"ל כן.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי ברזילי » ג' אוקטובר 27, 2015 10:33 am

אוצר החכמה כתב:לא כמו שאתה חושב (כנראה) שנסיתי לקנטר.
אני רציתי להדגיש מה הוא רצה לאפוקי ומה היתה עיקר מטרת דבריו, וכדי למנוע את השאלה מי בכלל חושב כך (וממילא לא יתכן שזו עיקר כוונתו) ציינתי שיש מחברי הפורום שס"ל כן.
לא ראיתי בזה קנטור, אלא רק גימוד הדעה החולקת. גם כדי להסביר ממה בא לאפוקי, עדיף בהחלט להעמידו כמי שבא להוציא מדעת הרמב"ם, למשל, ולא מדעת כותבים אלמוניים בפורום.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם ידע הגר"א שהעולם כדורי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אוקטובר 27, 2015 10:39 am

כמדומני (אע"פ שאיני בטוח) שעל דעת הרמב"ם דווקא בכעין זה היה כאן ויכוח. לכן ציינצי את הוודאי ולא את הספיקות.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 177 אורחים