מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פרה אדומה - למה בעלה עליה זכר פסולה משום עול?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מתושלח
הודעות: 95
הצטרף: א' אוקטובר 19, 2014 12:36 pm

פרה אדומה - למה בעלה עליה זכר פסולה משום עול?

הודעהעל ידי מתושלח » ג' נובמבר 10, 2015 12:05 am

למה אומרים שבפרה אדומה פסולה אם עלה עליה זכר הלא חי נושא את עצמו ואין זה עול?

תוכן
הודעות: 6273
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: פסול עלה עליו זכר

הודעהעל ידי תוכן » ג' נובמבר 10, 2015 1:21 am

ברגע שמזדעזעין אבריו אין לו כוח לישא את עצמו.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: פסול עלה עליו זכר

הודעהעל ידי ביליצר » ג' נובמבר 10, 2015 2:08 am

א יש אומרים שכלל זה הוא רק לענין שבת
ב בבעל חי אין כלל זה ,רמבם המוציא בהמה, חיה ועוף אף על פי שהן חיים חייב
ג לעניין הגדרה של ע ו ל בודאי שלא יעזור כלל זה הרי בכל זאת יש עליו עול ,

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: פסול עלה עליו זכר

הודעהעל ידי גימפעל » ג' נובמבר 10, 2015 7:35 am

אולי י"ל, שההיתר של חי נושא את עצמו הוא לעניין שבת משום הפטור של שניים שעשוהו, אך לא שאין נקרא משא כלל.

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פסול עלה עליו זכר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' נובמבר 10, 2015 8:03 am

גימפעל כתב:אולי י"ל, שההיתר של חי נושא את עצמו הוא לעניין שבת משום הפטור של שניים שעשוהו, אך לא שאין נקרא משא כלל.


תוס' שבת צד. "שהחי נושא את עצמו - תימה לר"י למה פטור דאי משום שהחי מיקל עצמו והלא אפילו במשא קל יותר חייב ואי משום דשנים שעשאו פטורין הא הוי זה יכול וזה אינו יכול שאין הנישא יכול לישא עצמו בלא הנושא והנושא יש בו כח לנושאו אפילו היה מת ואומר ר"י דממשכן גמרינן שלא היו נושאין דבר חי שהתחשים והאילים היו הולכים ברגליהם והחלזון מיד היו פוצעין אותו טרם ימות דכמה דאית ביה נשמה טפי ניחא ליה כי היכי דליצליל ציבעיה".

תורא"ש שם "שהחי נושא את עצמו, תימה מאי נפקא מינה והא זה יכול וזה אינו יכול דברי הכל חייב והנושא אפי' אין הנישא נושא את עצמו יכול הוא לנושאו ואפי' אם היה מת והנישא אינו יכול לישא את עצמו אלמלא זה נושאו אמאי פטור, י"ל משום דלא אשכחן במשכן הוצאה בחי שהתחשים והאילים היו הולכים ברגליהם והחלזון מיד כשנצוד פוצעין אותו קודם שימות כי היכי דליתציל ציבעיה, ולא נהירא לי דלישנא שהחי נושא את עצמו לא משמע כפירוש זה, ועוד מאי שנא בהמה חיה ועוף מאדם, ועוד מאי נפקא מינה אם לא מצינו הוצאה לבעלי חיים במשכן אינה חובה שימצא במשכן הוצאת כל הדברים רק שמצינו הוצאה בדבר אחד, הילכך נראה לי דלא דמי לזה יכול וזה אינו יכול דהתם אם לא היה זה שאינו יכול מסייעו והיה מסיר את ידו היה האחר יכול להוציאו בעצמו הילכך הוי מסייע שאין בו ממש וחשבינן ליה כאלו אינו מסייעו, אבל הכא דא"א כלל שהנושא ישאהו בלא סיוע הנישא הילכך הוי מסייע שיש בו ממש ופטור הנושא".

גבול ים
הודעות: 822
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: פסול עלה עליו זכר

הודעהעל ידי גבול ים » ג' נובמבר 10, 2015 8:20 am

יש חילוק יסודי בין טלטול בשבת לעול דפרה, והדברים מתבארים ממש"כ הר"ש ברפ"ב דפרה בפי' אחד דחכמים פוסלים פרה מעוברת משום דס"ל דעובר לאו ירך אמו וממילא ה"ז משא, ופשוט שאין לאשה מעוברת איסור ללכת ד"א ברה"ר או לצאת מרשות לרשות. וכבר עמד ע"ז בקבא דקשייתא ונשנו בזה כמה נוסחאות בהגדרת החילוק, וכמדו' שעיקרם הוא שבפרה הפסול הוא מחמת מציאות זו שדבר אחר נישא על ידי הפרה, משא"כ בשבת שצריך מעשה משא, ועכ"פ בחילוק זה מבואר ג"כ ההבדל לענין חי נוא"ע.

גבול ים
הודעות: 822
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: פסול עלה עליו זכר

הודעהעל ידי גבול ים » ג' נובמבר 10, 2015 8:27 am

ביליצר כתב:ב בבעל חי אין כלל זה ,רמבם המוציא בהמה, חיה ועוף אף על פי שהן חיים חייב

ראשית הרמב"ם אכן פוסק כרבנן, אך האם לדעת ר' נתן (שבת צד.) הפרה כשירה?
ב. טעם החילוק מבו' בגמ' שם דמשרבטי נפשייהו, והיינו שהם מנסים להשתמט מיד הנושאן כמש"כ רש"י שם, האם זה שייך בעלה עלי' זכר ???

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: פסול עלה עליו זכר

הודעהעל ידי ביליצר » ג' נובמבר 10, 2015 1:12 pm

לדעת רב נתן אינה כשירה מטעם 3 [לכאורה עיקר]
2 בגמר ביאה,


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 445 אורחים