מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ג' מפתחות - פירוש: שאין האדם יכול להוושע ע"י תפילת זולתו!

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
נוה הלבנון
הודעות: 558
הצטרף: ב' דצמבר 08, 2014 3:12 pm

ג' מפתחות - פירוש: שאין האדם יכול להוושע ע"י תפילת זולתו!

הודעהעל ידי נוה הלבנון » ש' נובמבר 21, 2015 11:06 pm

כה ראיתי מביאים מספר 'טללי אורות' (לובלין תרצ"ו) להגאון רי"ל מרגליות אב"ד פפד"א, שמביא כן בשם (או כפירוש) הזוהר.
הספר היחיד שהצלחתי למצוא זה ספר 'טל אורות' להגאון הנ"ל אולם לא הצלחתי לחפש בתוכנו.

האם יש אחד מהרבנים דכאן המכיר מקור לזה?

נוה הלבנון
הודעות: 558
הצטרף: ב' דצמבר 08, 2014 3:12 pm

Re: ג' מפתחות - פירוש: שאין האדם יכול להוושע ע"י תפילת זולתו

הודעהעל ידי נוה הלבנון » ש' נובמבר 21, 2015 11:09 pm

ולפי"ז יש כאן חידוש עצום - שאין מה להתפלל על אדם שלא נפקד!

מחולת המחנים
הודעות: 3257
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: ג' מפתחות - פירוש: שאין האדם יכול להוושע ע"י תפילת זולתו

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ש' נובמבר 21, 2015 11:25 pm

קצת תמוה מכמה פנים.

ומפורש מצינו בבן השונמית שהחייהו אלישע שכתוב (מלכים ב' פ"ד) "ויבוא אלישע הביתה והנה הנער מת מושכב על-מיטתו. ויבוא ויסגור הדלת בעד שניהם ויתפלל אל ה'. ויעל וישכב על הילד וישם פיו על פיו ועיניו על עיניו וכפיו על כפיו ויגהר עליו ויחם בשר הילד. וישב וילך בבית אחת הנה ואחת הנה ויעל ויגהר עליו ויזורר‏‏‏ הנער עד שבע פעמים ויפקח הנער את עיניו".

"ומצינו עוד במדרש שה"ש (פרשה א) "מעשה באשה אחת בצידן ששהתה עשר שנים עם בעלה ולא ילדה. אתון גבי רבי שמעון בן יוחאי בעיין למשתבקא דין מדין. אמר להון: חייכון! שם שנזדווגתם זה לזה במאכל ובמשתה, כך אין אתם מתפרשים, אלא מתוך מאכל ומשתה. הלכו בדרכיו ועשו לעצמן יום טוב ועשו סעודה גדולה, ושכרתו יותר מדאי. כיון שנתיישבה דעתו עליו, אמר לה: בתי! ראי כל חפץ טוב שיש לי בבית וטלי אותו ולכי לבית אביך! מה עשתה היא לאחר שישן? רמזה לעבדיה ולשפחותיה, ואמרה להם: שאוהו במטה וקחו אותו והוליכוהו לבית אבא. בחצי הלילה ננער משנתיה, כיון דפג חמריה, אמר לה: בתי היכן אני נתון? אמרה ליה: בבית אבא. אמר לה: מה לי לבית אביך? אמרה ליה: ולא כך אמרת לי בערב, "כל חפץ טוב שיש בביתי, טלי אותו ולכי לבית אביך" אין חפץ טוב לי בעולם יותר ממך!הלכו להם אצל רבי שמעון בן יוחאי, ועמד והתפלל עליהם ונפקדו. ללמדך, מה הקדוש ברוך הוא פוקד עקרות, אף צדיקים פוקדים עקרות".

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: ג' מפתחות - פירוש: שאין האדם יכול להוושע ע"י תפילת זולתו

הודעהעל ידי ביליצר » ש' נובמבר 21, 2015 11:31 pm

הכונה שגם הוא צריך להתפלל,

מה שנכון נכון
הודעות: 11804
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ג' מפתחות - פירוש: שאין האדם יכול להוושע ע"י תפילת זולתו

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ש' נובמבר 21, 2015 11:42 pm

הספר טל אורות חובר ע"י רי"ל מרגליות, אך לא י"ל שוב בתרצו.
מדובר בספר טללי אורות שחיבר ר' משה אורי קלר, שכולל ברובו שמועות מחכמים שונים ע"ס התורה.
הדברים מובאים שם באמת בשם הרי"ל מרגליות בעל קרבן ראשית, והוא ניהו הרי"ל הנ"ל.
בהקדמתו כותב שלקט מכתבים ישנים שלא באו בדפוס. עכ"פ בספרי רי"ל מרגליות הנדפסים לא מצאתי. [וגם כמדומני שאי"ז סגנון כתיבתו].

מחולת המחנים
הודעות: 3257
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: ג' מפתחות - פירוש: שאין האדם יכול להוושע ע"י תפילת זולתו

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' נובמבר 22, 2015 12:01 am

ביליצר כתב:הכונה שגם הוא צריך להתפלל,

לא משמע כן בקישור שהביא הרב משנ"ן.

ויתכן לומר שיסוד כוונת הדברים לבאר שעיקר התפילה צריכה להיות על אותו אחד הזקוק לישועה, ויפה תפילת החולה על עצמו, וכמו שהביא שם מרחל וחנה, ויתכן להסביר לפי זה שיעקב ועלי לא התפללו כדי להורות להן שצריכות להתפלל על עצמן, אך בודאי שמועילה תפילת צדיק וכמו שמצינו באלישע ורשב"י.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: ג' מפתחות - פירוש: שאין האדם יכול להוושע ע"י תפילת זולתו

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » א' נובמבר 22, 2015 12:13 am

מחולת המחנים כתב:קצת תמוה מכמה פנים.

ומפורש מצינו בבן השונמית שהחייהו אלישע שכתוב (מלכים ב' פ"ד) "ויבוא אלישע הביתה והנה הנער מת מושכב על-מיטתו. ויבוא ויסגור הדלת בעד שניהם ויתפלל אל ה'. ויעל וישכב על הילד וישם פיו על פיו ועיניו על עיניו וכפיו על כפיו ויגהר עליו ויחם בשר הילד. וישב וילך בבית אחת הנה ואחת הנה ויעל ויגהר עליו ויזורר‏‏‏ הנער עד שבע פעמים ויפקח הנער את עיניו".


מה הראיה מאלישע שנמסר לו מפתח של תחיית המתים?

נוה הלבנון
הודעות: 558
הצטרף: ב' דצמבר 08, 2014 3:12 pm

Re: ג' מפתחות - פירוש: שאין האדם יכול להוושע ע"י תפילת זולתו

הודעהעל ידי נוה הלבנון » א' נובמבר 22, 2015 12:15 am

פחות חשוב מי בעל הפירוש (אגב, פירוש נאה מאוד). יותר חשוב האם אכן כתוב כדברים האלו בזוהר הקדוש.

מחולת המחנים
הודעות: 3257
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: ג' מפתחות - פירוש: שאין האדם יכול להוושע ע"י תפילת זולתו

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' נובמבר 22, 2015 12:25 am

צופר הנעמתי כתב:
מחולת המחנים כתב:קצת תמוה מכמה פנים.

ומפורש מצינו בבן השונמית שהחייהו אלישע שכתוב (מלכים ב' פ"ד) "ויבוא אלישע הביתה והנה הנער מת מושכב על-מיטתו. ויבוא ויסגור הדלת בעד שניהם ויתפלל אל ה'. ויעל וישכב על הילד וישם פיו על פיו ועיניו על עיניו וכפיו על כפיו ויגהר עליו ויחם בשר הילד. וישב וילך בבית אחת הנה ואחת הנה ויעל ויגהר עליו ויזורר‏‏‏ הנער עד שבע פעמים ויפקח הנער את עיניו".


מה הראיה מאלישע שנמסר לו מפתח של תחיית המתים?

בתוס' תענית דף ב' ע"א כתבו להדיא.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: ג' מפתחות - פירוש: שאין האדם יכול להוושע ע"י תפילת זולתו

הודעהעל ידי ביליצר » א' נובמבר 22, 2015 12:31 am

מחולת המחנים כתב:
ביליצר כתב:הכונה שגם הוא צריך להתפלל,

לא משמע כן בקישור שהביא הרב משנ"ן.

ויתכן לומר שיסוד כוונת הדברים לבאר שעיקר התפילה צריכה להיות על אותו אחד הזקוק לישועה, ויפה תפילת החולה על עצמו, וכמו שהביא שם מרחל וחנה, ויתכן להסביר לפי זה שיעקב ועלי לא התפללו כדי להורות להן שצריכות להתפלל על עצמן, אך בודאי שמועילה תפילת צדיק וכמו שמצינו באלישע ורשב"י.


לא משמע כן בקישור שהביא הרב משנ"ן.

מחולת המחנים
הודעות: 3257
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: ג' מפתחות - פירוש: שאין האדם יכול להוושע ע"י תפילת זולתו

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' נובמבר 22, 2015 12:41 am

ביליצר כתב:לא משמע כן בקישור שהביא הרב משנ"ן.

כמובן, ורק כתבתי לבאר את יסוד הדברים, באשר כמעט משולל לסבור כפי שנכתב שם.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: ג' מפתחות - פירוש: שאין האדם יכול להוושע ע"י תפילת זולתו

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » א' נובמבר 22, 2015 10:27 pm

מחולת המחנים כתב:
צופר הנעמתי כתב:
מחולת המחנים כתב:קצת תמוה מכמה פנים.

ומפורש מצינו בבן השונמית שהחייהו אלישע שכתוב (מלכים ב' פ"ד) "ויבוא אלישע הביתה והנה הנער מת מושכב על-מיטתו. ויבוא ויסגור הדלת בעד שניהם ויתפלל אל ה'. ויעל וישכב על הילד וישם פיו על פיו ועיניו על עיניו וכפיו על כפיו ויגהר עליו ויחם בשר הילד. וישב וילך בבית אחת הנה ואחת הנה ויעל ויגהר עליו ויזורר‏‏‏ הנער עד שבע פעמים ויפקח הנער את עיניו".


מה הראיה מאלישע שנמסר לו מפתח של תחיית המתים?

בתוס' תענית דף ב' ע"א כתבו להדיא.


לזה בדיוק היתה כוונתי, שאלישע נמסר לו מפתח של תחיית המתים וא"כ א"א להקשות ממנו על אחרים.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 529 אורחים