מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מילה שלא בזמנה- האם הברית קודם לתפילת שחרית- הערה בדב"א

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מבקש תורה
הודעות: 203
הצטרף: ה' ינואר 23, 2014 1:48 am

מילה שלא בזמנה- האם הברית קודם לתפילת שחרית- הערה בדב"א

הודעהעל ידי מבקש תורה » ב' נובמבר 23, 2015 10:00 pm

ידועים דברי הדבר אברהם בח"א סי' לד, לגבי כשיש ב' תנוקות למול אחד מילה בזמנה ואחד מילה שלא בזמנה, את מי מלין קודם, והנה היד אליהו והברית אברהם כתבו דמילה בזמנה קודם, והשיג על זה הדבר אברהם, וכתב שבוודאי מילה שלא בזמנה קודם, דהרי המילה בזמנה בוודאי זמנה כל היום ואם תהיה נדחית שעה אחת הרי לא עבר על שום איסור, ועדיין הוא נימול בזמנו, משא"כ מילה שלא בזמנה מכיון שהגיע לשעה שיכולין למולו כל שעה ושעה שמאחרו עובר בעשה, דהנה כ' הרמב"ם הלכות מילה פרק א הלכה ב - וכל יום ויום שיעבור עליו משיגדל ולא ימול את עצמו הרי הוא מבטל מצות עשה, אבל אינו חייב כרת עד שימות והוא ערל במזיד. - וסבר שאפילו כל שעה ושעה הוא כבר עובר איסור.
ולכאורה אם כנים דבריו היה צ"ל שמילה שלא בזמנה ימולו מיד בנץ החמה- ואף קודם שחרית דהרי כל רגע ורגע עובר איסור אם לא מלו לפי"ד וברור שזה יהיה קודם לשחרית, ולא שמענו מי שיאמר כן שיעשו המילה קודם תפילת שחרית במילה שלא בזמנה, והפלא הוא דאף הדבר אברהם לא כתב כן שכך צ"ל לפי"ד. אבל לכאורה לדבריו כך צ"ל וצ"ב.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: מילה שלא בזמנה- האם הברית קודם לתפילת שחרית- הערה בדב"א

הודעהעל ידי ביליצר » ג' נובמבר 24, 2015 2:50 am

בשו"ת להורות נתן אכן כתב דבמילה שלא בזמנה חייבים למול בנץ החמה והביא ראיה מהרמבם
בפירוש המשניות ,,אחר שעבר היום השמיני למילה לא נפטר מזו המצוה, אבל הוא מצווה ומוכרח למולו ת מ י ד,,
גם בדבר אברהם כך משמע ,,ולפי זה יש ליזהר במילה שלא בזמנה שלא לאחרה כלל אלא למול מ י ד ש נ ר א ה למילה, וכן אני רגיל להזהיר בבוא מעשה לידי, ולא נכון הוא מה שמאחרים את המילה גם שלא בזמנה שלא לשום צורך כי אם בשביל הקרואים עד שיתאספו, וראוי לעורר על זה".


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 510 אורחים