כתובות סז:
ההוא דאתא לקמיה דרבא אמר לו במה אתה סועד אמר לו בתרנגולת פטומה ויין ישן אמר ליה ולא חיישת לדוחקא דציבורא אמר ליה אטו מדידהו קאכילנא מדרחמנא קאכילנא דתנינא עיני כל אליך ישברו ואתה נותן להם את אכלם בעתו בעתם לא נאמר אלא בעתו מלמד שכל אחד ואחד נותן הקדוש ברוך הוא פרנסתו בעתו אדהכי אתאי אחתיה דרבא דלא חזיא ליה תליסרי שני ואתיא ליה תרנגולת פטומה ויין ישן אמר מאי דקמא אמר ליה נענתי לך קום אכול.
חתם סופר ליקוטים
גם עדותיך שעשועי אנשי עצתי, פי' המפרשים עדותיך המה שעשועי וגם המה אנשי עצתי, וצריך ביאור גם חסר והו"ל למימר גם אנשי. והנה כוונת אנשי עצתי פי' ע"ד פסוק לי פסוקיך או שמואל בדיק בספרא [חולין צ"ה ע"ב], וכתבתי במק"א [עי' בפנים עמ' ע"ו טור ב' ד"ה והיה] שזהו פי' והיתה עמו וקרא בו כל ימי חייו, שבס"ת יקרא כל קורות ימי חייו ע"ד בדיק בספרא, והיינו אנשי עצתי שנמלך בספרא או בינוקא. מיהו אין זה חידוש כ"כ דהוה כעין גורל, אבל יותר נפלא כי כמה פעמים בדרך שעשועי דאורייתא בלא כוונת מתכוון מוצא בשיעורא דיומא או בפרשת השבוע מעין המאורע שלו,
והגאון חות יאיר כשהרהר איך יקרא שם ספרו ושמו היה יאיר וזקנתו שגדלתו שמה חוה, וקראוהו לתורה וקראו לפניו ויקרא אותם וגו' חות יאיר עד היום הזה, וכ' בהגהות מיימון ומייתי לי' ב"י בי"ד סי' פ"ב כשעסק ר"י בעופות קורא"ן אחד בא בישיבתו ובדקו אותו ומצאו קרקבנו נקלף וכיוצא בזה מעשים בכל יום, ולזה, גם עדותיך שעשועי אפילו אם לומד דרך שעשועי לימוד לא ע"ד גורל גם הם אנשי עצתי, כי רוח אלקים דבר בעוסקי תורה לשמה הזוכים לדברים הרבה. [תקצ"ז]:
ועי'
מי שנתקל בדרך לימודו בענינא דיומא סימן שלומד תורה לשמה אגרא דפרקא - אות קלג
קלג) בספר ליקוטי יקרים [אות י"ב בשם הבעש"ט], מכח התורה (שאדם) לומד (באותו) היום, ואח"כ מזדמן לו באותו יום איזה דבר לעשות ואינו יודע אם לעשות אם לא, יוכל להבין מכח אותו הענין שלמד איך יעשה, ובלבד שיהיה תמיד דבוק בהש"י, אז יזמין לו הש"י תמיד שידע מכח התורה עכ"ל. ולדעתי הוא מפורש בפסוק [תהלים קיט כד] גם עדותיך שעשועי (רצ"ל עדותיך הם שעשועי שאני דבוק בהן ועל ידן להשי"ת, על כן) הם אנשי עצתי, שאדע על ידן איך להתנהג בכל דבר