אוצר החכמה כתב: וצ"ע מה יהיה מצבה ביחס לכהן (מדאורייתא אולי מדרבנן בכל מקרה אסורה כמו ריח הגט).
מה דעתכם?
אוצר החכמה כתב:בגלל מה שאתה שואל באמת יותר נראה שצריכה להיות מותרת לכהן, אבל לא המסקנה שהסקת בסוף.
אוצר החכמה כתב:להיפך. אם מותרת לכהן סימן שלא התקדשה ראה מה שהסברתי למעלה.
יברכך ה'עושה חדשות כתב:אוצר צופר ואביגדור - ה' עימכם.
גם אם נסכים לחידושו של ר' אוצר, עדיין מה הדין באדם שקידש את אשתו ע"מ שלא יעשה בה מעשה המחיל גירושין כראוי, (דהיינו גירושין האוסרים לכהן). בזה הרי כו"ע מודו דהקידושין כדקיימי קיימי והגירושין לעולם לא יתפסו. הנה לנו קשר בל ינתק עולם ועד.
אוצר החכמה כתב:שני המצבים (ביטול הקידושין וגירושין) מביאים דווקא לתוצאה הזו שהיא מותרת.
אוצר החכמה כתב:מה שביטול הקידושין מונע את הגירושין הוא את מעשה הגירושין אבל לא את התוצאה שהיא מותרת.
אוצר החכמה כתב:ולכן המצב יהיה הפוך שהמסקנה תהיה שאם מגרש מתבטלים הקידושין ולא מתקיימים.
אוצר החכמה כתב:אם נאמר - שהוא לא גירש כי האשה בכלל לא מקודשת, אין הדבר נקרא לעניין זה - שלא גירש.
אוצר החכמה כתב:בהחלט אפשר לטעון כך ולא להבחין ביניהם. מה שאני העליתי זה את האפשרות שיש הבחנה בין הדברים ולענ"ד יש לזה מקום.
אוצר החכמה כתב:במקרה שאין צריך לגירושין - אלא פעולתם קורה ממילא, אין זה מוגדר שהגירושין לא יתפסו.
אוצר החכמה כתב:התקיים התנאי ביחס לקידושין, והוא גירש את אשתו, וממילא התבטלו הקידושין מכח התנאי.
אוצר החכמה כתב:מה הדין לדעתכם במי שאומר הרי את מקודשת לי ע"מ שלא תותרי אחר מיתתי ותהיי אלמנה. אחר שמת, האם מותרת לעולם?
אוצר החכמה כתב:האם מותרת לכה"ג?
אוצר החכמה כתב:ואם מת בלי בנים האם מתייבמת ?
מה שנכון נכון כתב:איפה מצאנו זאת גבי גט, [ואם מצאנו למה זה שם זה לא מתנה עמש"כ בתורה].
תוספות מדברים על תנאי שלא תעשה מעשה להנשא לאחר, ולא שלא יהיה בכח הגירושין להתירה.
וכשמתנה עמש"כ בתורה התנאי בטל והמעשה קים.
אוצר החכמה כתב:מה שנכון נכון כתב:איפה מצאנו זאת גבי גט, [ואם מצאנו למה זה שם זה לא מתנה עמש"כ בתורה].
תוספות מדברים על תנאי שלא תעשה מעשה להנשא לאחר, ולא שלא יהיה בכח הגירושין להתירה.
וכשמתנה עמש"כ בתורה התנאי בטל והמעשה קים.
אני מתכוון למקרה בגט שהעלו כאן שמקדש אותה בתנאי שלא יגרשנה. ואין הכוונה שלא יעשהנ מעשה גירושין אלא שלא יחולו הגירושין כמו שהתבאר.
סתם יהודי כתב:אוצר החכמה כתב:מה הדין לדעתכם במי שאומר הרי את מקודשת לי ע"מ שלא תותרי אחר מיתתי ותהיי אלמנה. אחר שמת, האם מותרת לעולם?
מהיכא תיתי לאוסרה להינשא לכל העולם? הרי ממ"נ: או שהיא רווקה - וממילא מותרת להינשא לכל העולם, או שהיא אלמנה - וממילא מותרת להינשא לכל העולם. אבל מה הצד לאוסרה להינשא לכל העולם?אוצר החכמה כתב:האם מותרת לכה"ג?
מהיכא תיתי לאוסרה להינשא לכה"ג? הרי נישואי אלמנה לכה"ג הם לאו בעלמא ולכן הם תקפים (למרות שנעשה איסור), ולכן - גם במקרה המיוחד שעליו אתה דן - הנישואין לכה"ג יהיו תקפים ממ"נ (בין אם נגיד שקודם לכן היא הייתה אלמנה ובין אם נגיד שקודם לכן היא הייתה רווקה), אלא - שבמקרה המיוחד הזה של התנאי שנעשה בקידושין הראשונים - הנישואין לכה"ג (שכאמור יהיו ממ"נ תקפים) יגלו לנו למפרע שהיא מעולם לא התאלמנה, וממילא הנישואין לכה"ג יהיו אפילו מותרים (ולא רק תקפים). אבל מה הצד לאוסרה להינשא לכה"ג?אוצר החכמה כתב:ואם מת בלי בנים האם מתייבמת ?
לא: כי אם היא חלילה תתייבם, אז היא תפסיק להיות אלמנה (אם בכלל היא אי-פעם הייתה אלמנה), וממילא - בגלל התנאי שבקידושין הקודמים - יתגלה לנו מפרע שהיא מעולם לא הייתה נשואה לאיש הקודם אלא הייתה רווקה, והרי אסור לייבם רווקה (משום איסור אשת אח).
מה שנכון נכון כתב:אוצר החכמה כתב:מה שנכון נכון כתב:איפה מצאנו זאת גבי גט, [ואם מצאנו למה זה שם זה לא מתנה עמש"כ בתורה].
תוספות מדברים על תנאי שלא תעשה מעשה להנשא לאחר, ולא שלא יהיה בכח הגירושין להתירה.
וכשמתנה עמש"כ בתורה התנאי בטל והמעשה קים.
אני מתכוון למקרה בגט שהעלו כאן שמקדש אותה בתנאי שלא יגרשנה. ואין הכוונה שלא יעשהנ מעשה גירושין אלא שלא יחולו הגירושין כמו שהתבאר.
מקוצר המשיג איני מבין את התשובה. כתוב באיזה מקום בתלמוד או בפוסקים שיש כזה תנאי בגט, ושאין בו מעמשכ"ב?
אוצר החכמה כתב:בפרטי הציע לי צופר הגדרה אחרת לנושא. והיא שלעולם לא יתכן שתנאי ייצור מצב שהמעשה יהיה יותר חזק מאשר המעשה בלא תנאי. דהיינו שתנאי עניינו ויכולתו הוא להפחית את החלות, אבל ליצור מצב שמחמת התנאי יהיו הקידושין חלין גם במצב שבלי התנאי אינם חלים זה לא יתכן.
אם נקבל הגדרה כזאת יידחה גם המקרה החדש שהעלית.
אם צופר יראה את זה אולי יבאר ביתר ביאור טענתו.
אוצר החכמה כתב:וע"ז ענית שלא כן הוא: הקידושין חלו, ולא הגט. גם כאן להבנתך הקידושין חלו ולא ההיתר.
אוצר החכמה כתב:אלא מה אין לה בעל, ואם החיו אותו?
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי מה רצית בזה שזה לאו בעלמא
אוצר החכמה כתב:השאלה היא אם היא מותרת לו היינו אם היא אלמנה או רווקה.
אוצר החכמה כתב:מה תאמר למ"ד אין קידושין תופסין באלמנה לכה"ג או אם נאמר כך הלא מדובר כאן על העיקרון.
אוצר החכמה כתב:תראה מה כתבת לי לגבי הייבום...לא הבנתי מה כתבת על הייבום.
ם ראובן קידש אישה ומת ושוב קרתה לו תחיית המתים וחזר, האם היא מותרת לכל העולם? אגב: אני חושב שכן, אם כי דומני שיש על זה דיון בפוסקים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 448 אורחים