מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תרי שיטרי דסתרי אהדדי: האמנם תסבוכת ללא מוצא?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

תרי שיטרי דסתרי אהדדי: האמנם תסבוכת ללא מוצא?

הודעהעל ידי סתם יהודי » ב' פברואר 15, 2016 10:40 am

חושים בן דן, מקבל היום משני אחים שטרי-מתנה.
בשטר הניתן מהאח הראשון כתוב: "דירתי נתונה לחושים, על מנת שדירת אחי נתונה היום לחושים".
בשטר הניתן מהאח השני כתוב: "דירתי נתונה לחושים, על מנת שדירת אחי אינה נתונה היום לחושים".

האם חלה איזושהי מתנה?
נערך לאחרונה על ידי סתם יהודי ב ב' פברואר 15, 2016 6:42 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

תוכן
הודעות: 6274
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: תרי שיטרי דסתרי אהדדי: האמנם תסבוכת ללא מוצא?

הודעהעל ידי תוכן » ב' פברואר 15, 2016 2:29 pm

אתה שואל בתור פרדוקס או בתור שאלה הלכתית. כי אם אתה שואל בתור פרדוקס, יש המון פרסוקסים ללא מוצא, כדמבואר במאמרו של דיקסון The Monkey Wrench.

אום אני חומה
הודעות: 856
הצטרף: ג' אוקטובר 07, 2014 2:42 pm

Re: תרי שיטרי דסתרי אהדדי: האמנם תסבוכת ללא מוצא?

הודעהעל ידי אום אני חומה » ב' פברואר 15, 2016 3:10 pm

תוכן כתב:אתה שואל בתור פרדוקס או בתור שאלה הלכתית. כי אם אתה שואל בתור פרדוקס, יש המון פרסוקסים ללא מוצא, כדמבואר במאמרו של דיקסון The Monkey Wrench.

יש באוצר ספר בשם 'משברי ים - גלגל החוזר' מאת הרב שמואל פיש. ב' כרכים מלאים מאות פרדוקסים הלכתיים. אולי גם נידוננו מופיע שם.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: תרי שיטרי דסתרי אהדדי: האמנם תסבוכת ללא מוצא?

הודעהעל ידי סתם יהודי » ב' פברואר 15, 2016 3:12 pm

תוכן כתב:אתה שואל בתור פרדוקס או בתור שאלה הלכתית. כי אם אתה שואל בתור פרדוקס, יש המון פרסוקסים ללא מוצא, כדמבואר במאמרו של דיקסון The Monkey Wrench.

אני שואל שאלה הלכתית: חושים מגיע לבית דין כדי לקבל מהם רשות לגבות איזושהי דירה של איזשהו אח. מה יגיד הבית דין?

סתם איש
הודעות: 79
הצטרף: ה' דצמבר 31, 2015 11:39 am

Re: תרי שיטרי דסתרי אהדדי: האמנם תסבוכת ללא מוצא?

הודעהעל ידי סתם איש » ב' פברואר 15, 2016 3:48 pm

לפי דברי הגרש"ש הידועים המתנה של האח השני אמורה לחול ולא של האח הראשון. כי הרי המתנה הראשונה מעוכבת כל עוד שהמתנה השניה לא חלה. והרי אין סיבה שהמתנה השניה לא תחול, אבל אם תחול המתנה הראשונה הרי תתבטל המתנה השניה וכתוצאה מכך תתבטל גם המתנה הראשונה, לכך המתנה הראשונה לא חלה כלל ולא מבטלת את המתנה השניה.

סגי נהור
הודעות: 5685
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: תרי שיטרי דסתרי אהדדי: האמנם תסבוכת ללא מוצא?

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' פברואר 15, 2016 3:59 pm

להלכה נראה פשוט שהמתנה השניה חלה, והראשונה אינה חלה.

אפשר להסביר זאת באופן הבא:
האח השני רוצה לתת את דירתו רק על מנת שזו תהיה הדירה היחידה, וא"כ כשניתנת דירה זו והיא הדירה היחידה, מתקיים רצונו והשטר קיים.
האח הראשון רוצה לתת את דירתו רק על מנת שהיא מצטרפת לדירה השניה, וכיון שאינה יכולה להצטרף, אין מתקיים רצונו והשטר בטל.

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1644
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: תרי שיטרי דסתרי אהדדי: האמנם תסבוכת ללא מוצא?

הודעהעל ידי מאיר סובל » ב' פברואר 15, 2016 6:30 pm

סגי נהור כתב:להלכה נראה פשוט שהמתנה השניה חלה, והראשונה אינה חלה.

אפשר להסביר זאת באופן הבא:
האח השני רוצה לתת את דירתו רק על מנת שזו תהיה הדירה היחידה, וא"כ כשניתנת דירה זו והיא הדירה היחידה, מתקיים רצונו והשטר קיים.
האח הראשון רוצה לתת את דירתו רק על מנת שהיא מצטרפת לדירה השניה, וכיון שאינה יכולה להצטרף, אין מתקיים רצונו והשטר בטל.

פשוט שכך, ואין זו שאלת פרדוקס.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: תרי שיטרי דסתרי אהדדי: האמנם תסבוכת ללא מוצא?

הודעהעל ידי סתם יהודי » ב' פברואר 15, 2016 6:40 pm

לשיטה שהבאתם שניכם, סגי נהור וכן סתם איש, יוצא דבר מוזר ביותר: אדם כותב שטר מתנה בתנאי פלוני. השטר כשר למהדרין מבחינת דיני כתיבת שטר: כלומר יש חתימת עדים כשרים, יש תאריך, וכו'. והנה מתברר שהתנאי חל, ואף על פי כן המתנה אינה חלה ! האמנם זה לא מוזר? הכול אליבא דהשיטה שהבאתם.

האם אתם מכירים עוד מקרה כזה בהלכה הפסוקה? אני מתכוון בש"ס או ברמב"ם או בשו"ע וכדומה (לאפוקי שיטות שבספרים למדניים של אחרונים). נניח אדם שיגיד "הריני נזיר בתנאי פלוני", ומתברר שהתנאי חל ואעפ"כ אינו נזיר? הריני להזכירכם גמרא מפורשת (קידושין מט ע"ב): הרי את מקודשת לי על מנת שאני כהן, ונמצא כהן, מקודשת.

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2307
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: תרי שיטרי דסתרי אהדדי: האמנם תסבוכת ללא מוצא?

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ג' פברואר 16, 2016 1:25 am

רבינו 'סתם יהודי'! במידה והתנאי לא סותר למשהו אחר, או אז מע"כ צודק, ואכן אין כל סיבה לכך שהשטר הראשון לא יחול. בנדו"ד, התנאי התקיים, אך אם המתנה תחול, או אז התנאי יפקע, וממילא אין כל סיבה לא לדחות את השטר הראשון ולקיים את השטר השני.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: תרי שיטרי דסתרי אהדדי: האמנם תסבוכת ללא מוצא?

הודעהעל ידי סתם יהודי » ג' פברואר 16, 2016 9:47 am

ארזי ביתר כתב:רבינו 'סתם יהודי'! במידה והתנאי [של הראשון] לא סותר למשהו אחר, או אז מע"כ צודק, ואכן אין כל סיבה לכך שהשטר הראשון לא יחול.

רבינו 'ארזי ביתר'! במידה והתנאי [של השני] לא סותר למשהו אחר, או אז מע"כ צודק, ואכן אין כל סיבה לכך שהשטר השני לא יחול.

ארזי ביתר כתב:בנדו"ד, התנאי [של הראשון - אמנם] התקיים.

זה רק לשיטתך, שאתה סובר שהמתנה של השני חלה. אבל מייד אתן לך נימוק לכך שהיא אינה חלה, ואז כבר לא יכונו דבריך הנ"ל.

ארזי ביתר כתב:אם המתנה [של הראשון] תחול, או אז [המתנה של השני לא תחול וממילא] התנאי [של הראשון] יפקע, וממילא אין כל סיבה לא לדחות את השטר הראשון.

איכא למימר נמי איפכא, ממש במילותיך שלך - רק שבכיוון ההפוך:
אם המתנה [של השני] תחול, או אז [המתנה של הראשון תחול וממילא] התנאי [של השני] יפקע, וממילא אין כל סיבה לא לדחות את השטר השני.

סגי נהור
הודעות: 5685
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: תרי שיטרי דסתרי אהדדי: האמנם תסבוכת ללא מוצא?

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' פברואר 16, 2016 4:56 pm

האמנם אינך רואה את ההבדל? שני השטרות אינם יכולים לחול יחדיו. אלא שהשטר השני יכול לחול בלא השטר הראשון, ואילו השטר הראשון אינו יכול לחול בלא השטר השני. ולכן, פשיטא שהשטר השני חל והראשון אינו חל.

והדברים פשוטים, ואין צורך להאריך ולהסביר עוד.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: תרי שיטרי דסתרי אהדדי: האמנם תסבוכת ללא מוצא?

הודעהעל ידי סתם יהודי » ג' פברואר 16, 2016 6:00 pm

סגי נהור כתב: שהשטר השני יכול לחול בלא השטר הראשון, ואילו השטר הראשון אינו יכול לחול בלא השטר השני. ולכן, פשיטא שהשטר השני חל והראשון אינו חל.


אני מסכים שהשטר השני "יכול" לחול, אבל באותה מידה הוא גם "יכול שלא" לחול. השאלה היא איך, מזה שהוא "יכול" לחול, אתה גם "מוכיח" שהוא באמת חל. לשיטתך, למה לא נגיד הפוך: מזה שהשטר השני "יכול שלא" לחול, "אוכיח" שהוא באמת לא חל.

סגי נהור
הודעות: 5685
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: תרי שיטרי דסתרי אהדדי: האמנם תסבוכת ללא מוצא?

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' פברואר 16, 2016 6:09 pm

השטר השני לא יכול שלא לחול, אלא אם יחול השטר הראשון - מה שלא יקרה בכל מקרה.

סתם יהודי, איני יודע מדוע אתה נהנה להפוך דיונים לטרחניים.
(תקוותי שמשפט זה לא יהפוך בעצמו לדיון טרחני.)

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: תרי שיטרי דסתרי אהדדי: האמנם תסבוכת ללא מוצא?

הודעהעל ידי סתם יהודי » ג' פברואר 16, 2016 6:30 pm

סגי נהור כתב:השטר השני לא יכול שלא לחול, אלא אם יחול השטר הראשון.

לשיטתך - שהואיל והשטר הראשון אינו חל - אז השטר השני "לא יכול שלא" לחול [שהרי התקיים התנאי שבתוך השטר השני], הבה נגיד את אותו הדבר אבל בכיוון ההפוך: שהואיל והשטר השני חל (זו הרי שיטתך) - אז השטר הראשון "לא יכול שלא" לחול [שהרי התקיים התנאי שבתוך השטר הראשון].

סגי נהור כתב:סתם יהודי, איני יודע מדוע אתה נהנה להפוך דיונים לטרחניים (תקוותי שמשפט זה לא יהפוך בעצמו לדיון טרחני.)

פעם קיבלנו עצת זהב: "השתדלו שלא לדון בבני אדם אלא לדון רק בדבריהם" [וכך תהיו בטוחים שלא יהיה שום דיון טרחני שידון בבני אדם].

סתם איש
הודעות: 79
הצטרף: ה' דצמבר 31, 2015 11:39 am

Re: תרי שיטרי דסתרי אהדדי: האמנם תסבוכת ללא מוצא?

הודעהעל ידי סתם איש » ג' פברואר 16, 2016 7:10 pm

סתם יהודי כתב:לשיטה שהבאתם שניכם, סגי נהור וכן סתם איש, יוצא דבר מוזר ביותר: אדם כותב שטר מתנה בתנאי פלוני. השטר כשר למהדרין מבחינת דיני כתיבת שטר: כלומר יש חתימת עדים כשרים, יש תאריך, וכו'. והנה מתברר שהתנאי חל, ואף על פי כן המתנה אינה חלה ! האמנם זה לא מוזר? הכול אליבא דהשיטה שהבאתם.

האם אתם מכירים עוד מקרה כזה בהלכה הפסוקה? אני מתכוון בש"ס או ברמב"ם או בשו"ע וכדומה (לאפוקי שיטות שבספרים למדניים של אחרונים). נניח אדם שיגיד "הריני נזיר בתנאי פלוני", ומתברר שהתנאי חל ואעפ"כ אינו נזיר? הריני להזכירכם גמרא מפורשת (קידושין מט ע"ב): הרי את מקודשת לי על מנת שאני כהן, ונמצא כהן, מקודשת.


לא מצאתי כזה דבר מוזר רק דבר מאוד דומה. כמו ששטר אמור לחול כך קידושין אמורים לחייב שאר וכסות. ובכל זאת יש קידושין כשרים למהדרין מבחינת כל דיני הקידושין והם לא מחייבים שאר וכסות, [כמובן להבנת הגרש"ש בתנאי ולא להבנת הגרי"ז]. וזאת משום שאם הם יחייבו הם יתבטלו וכו'. כך הדבר במקרה זה,[ ולדעתי גם הגרי"ז יסכים במקרה זה רק בקידושין ס"ל שאין מציאות כזאת שיהיה קידושין שלא יחייבו ופשוט].

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: תרי שיטרי דסתרי אהדדי: האמנם תסבוכת ללא מוצא?

הודעהעל ידי סתם יהודי » ג' פברואר 16, 2016 7:17 pm

סתם איש כתב:
סתם יהודי כתב:לשיטה שהבאתם שניכם, סגי נהור וכן סתם איש, יוצא דבר מוזר ביותר: אדם כותב שטר מתנה בתנאי פלוני. השטר כשר למהדרין מבחינת דיני כתיבת שטר: כלומר יש חתימת עדים כשרים, יש תאריך, וכו'. והנה מתברר שהתנאי חל, ואף על פי כן המתנה אינה חלה ! האמנם זה לא מוזר? הכול אליבא דהשיטה שהבאתם.

האם אתם מכירים עוד מקרה כזה בהלכה הפסוקה? אני מתכוון בש"ס או ברמב"ם או בשו"ע וכדומה (לאפוקי שיטות שבספרים למדניים של אחרונים). נניח אדם שיגיד "הריני נזיר בתנאי פלוני", ומתברר שהתנאי חל ואעפ"כ אינו נזיר? הריני להזכירכם גמרא מפורשת (קידושין מט ע"ב): הרי את מקודשת לי על מנת שאני כהן, ונמצא כהן, מקודשת.


לא מצאתי כזה דבר מוזר רק דבר מאוד דומה. כמו ששטר אמור לחול כך קידושין אמורים לחייב שאר וכסות. ובכל זאת יש קידושין כשרים למהדרין מבחינת כל דיני הקידושין והם לא מחייבים שאר וכסות, [כמובן להבנת הגרש"ש בתנאי ולא להבנת הגרי"ז]. וזאת משום שאם הם יחייבו הם יתבטלו וכו'. כך הדבר במקרה זה,[ ולדעתי גם הגרי"ז יסכים במקרה זה רק בקידושין ס"ל שאין מציאות כזאת שיהיה קידושין שלא יחייבו ופשוט].


אני שאלתי, האם אתה מכיר [בהלכה הפסוקה] מקרה שבו אדם יגיד "הריני נזיר [או הרי את מקודשת וכדומה] בתנאי פלוני", ויתברר שהתנאי מתקיים, ואעפ"כ אינו נזיר [או אינה מקודשת וכדומה].
המקרה שלך אינו שייך לכאן, שהרי בו לא מדובר על אדם שאמר "הרי אני חייב בשאר וכסות בתנאי פלוני". הוא רק אמר "הרי את מקודשת לי בתנאי פלוני": אם התנאי התקיים, אז היא מקודשת, בדיוק כמו שאמר, וממילא אין כאן שום דבר מוזר (הדבר המוזר היחיד כאן הוא רק - שאין שאר וכסות למרות שיש קידושין, אבל הדבר המוזר הזה - אינו קשור לדיון שלנו כמובן).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 315 אורחים