יאיר1 כתב:אני מתפלא ממש על השאלה, אבל לימדו אותנו שאם לא שואלים לא יודעים, ומותר לשאול.
הדברים קצת ארוכים, אבל
ראשית, לא הכל שווים בזה, יש אנשים שמחשב יגרום להם להמון ביטול תורה והתקשקשות.. משחקים סרטים וכו'....
קל וחומר כאשר יש גישה לרשת, אפילו באתרים כשרים... עלול וקרוב להוריד את הקומה הרוחנית של האדם.
אני מדמיין לעצמי שאם כל הציבור יהיה לו אינטרנט מסונן ברמה גבוהה [אתרוג +, או נטצח] זה גם יוריד את הקומה הרוחנית של הציבור.
שלא לדבר על המכשירים החכמים, שבכל מקום ורגע יש לאדם טכנולוגיה, יהפוך אותנו לאנשים חסרי רגש בכלל...
בעיני הדברים יותר מפשוטים, וצריך רק התבוננות, בהיותי בישיבה היה חדר שסוכם בין כל חברי החדר שלא מכיניסים שום עיתון, דבר שמצד ההנהלה היה מותר, בחור אחד רצה להכניס יתד, והתחייב שלא יקרא בו כאשר יש בחורים בחדר וגם יחביא אותו. לאחר התייעצות עם המשגיח שהוא אדם גדול, אמר שהבחור אינו צודק, כיון שאם אנו מבינים שעיתון הוא דבר לא טוב, לא צריך שייכנס לחדר כלל, ההוכחה שלו היתה שהקב"ה אמר למשה רבנו להביא את המטה כאשר מדבר אל הסלע, כיון שדבר רוחני קדוש שמונח בקירבת מקום משפיע על הדבר, וכן להיפך.
נכון שאפשר לעשות דברים טובים עם אייפון מוגן, ויש רבים שאכן מסתייעים בזה בקרב הציבור בעלי תשובה, אבל לכלל הציבור גדולי הדור שוקלים שזה מזיק יותר, ההכרעה בזה באמת צריכה אדם גדול, אבל כדי להבין מה הצד באתי כאן קצת להעלות ראשי פרקים למחשבה.
נשר כתב:"ג"א מצטרף להנ"ל"...
אפשר להוסיף עוד נקודה קטנה.
אפילו המייל הוא פרצה גדולה.
כשאני נמצא במקום שיש טלויזיה אני לא מסתכל אפילו אם רואים נאום של ראש ממשלה בכנסת. (ואם נכשלתי - אני יודע שנכשלתי בדבר לא טוב)
אבל במייל אני מקבל מכל מיני יראים ושלמים סרטונים - לפיד לגפני גפני ללפיד וכו' וכו'. וזה רק מייל... יש פה גם השחתת זמן נוראית וגם פתיחת דלת אחורית לקבלת כל מיני כתבות וכו' וכו' והכל במייל הכשר . שאפי' אוצר החכמה חסום בו.
לא לדבר על כל מיני שטויות שאנשים טורחים להוריד מבח"ח ועוד מרעין בישין וממילא כל החסימה נהפכת לצחוק אחד גדול כשהכל אפשר לקבל במייל.
סיפר לי מישהו על אדם שישב עם ילדיו לראות סרטנים של עריפת ראשים של דאעש שקיבלו במייל... ברור שזה חריג אבל זה רק מראה על הפרצה הגדולה.
יאיר1 כתב:נשר כתב:"ג"א מצטרף להנ"ל"...
אפשר להוסיף עוד נקודה קטנה.
אפילו המייל הוא פרצה גדולה.
כשאני נמצא במקום שיש טלויזיה אני לא מסתכל אפילו אם רואים נאום של ראש ממשלה בכנסת. (ואם נכשלתי - אני יודע שנכשלתי בדבר לא טוב)
אבל במייל אני מקבל מכל מיני יראים ושלמים סרטונים - לפיד לגפני גפני ללפיד וכו' וכו'. וזה רק מייל... יש פה גם השחתת זמן נוראית וגם פתיחת דלת אחורית לקבלת כל מיני כתבות וכו' וכו' והכל במייל הכשר . שאפי' אוצר החכמה חסום בו.
לא לדבר על כל מיני שטויות שאנשים טורחים להוריד מבח"ח ועוד מרעין בישין וממילא כל החסימה נהפכת לצחוק אחד גדול כשהכל אפשר לקבל במייל.
סיפר לי מישהו על אדם שישב עם ילדיו לראות סרטנים של עריפת ראשים של דאעש שקיבלו במייל... ברור שזה חריג אבל זה רק מראה על הפרצה הגדולה.
סרטנים!! טעות יפה ונכונה, מעניין מה פרויד יגיד על זה.... :)
ולגופו של ענין, אני ממש ממש מזדהה עם הדברים, אני מדמיין שכוונתך לא היתה שהחסימה היא צחוק, אלא שהיא משאירה את המצב ב'הכשר רבנות'.
נשר כתב:ביחס להגדרתך - הכשר רבנות, אני מבין כוונתך אבל אני מתכוון למשהו אחר. לתפיסה שיש היום ברחוב ש"כשר" הכוונה בלי איסורים, ונופש כשר הכוונה עם אוכל כשר, ומהודר הכוונה בלי טלויזיה בחדר, ומהדרין מן המהדרין הכוונה שיש מקוה בקמפוס... ויש שכבר שכחו את ענין המותרות, הראוותנות, הבזבוז וכו'.
נשר כתב:יאיר1 כתב:נשר כתב:"ג"א מצטרף להנ"ל"...
אפשר להוסיף עוד נקודה קטנה.
אפילו המייל הוא פרצה גדולה.
כשאני נמצא במקום שיש טלויזיה אני לא מסתכל אפילו אם רואים נאום של ראש ממשלה בכנסת. (ואם נכשלתי - אני יודע שנכשלתי בדבר לא טוב)
אבל במייל אני מקבל מכל מיני יראים ושלמים סרטונים - לפיד לגפני גפני ללפיד וכו' וכו'. וזה רק מייל... יש פה גם השחתת זמן נוראית וגם פתיחת דלת אחורית לקבלת כל מיני כתבות וכו' וכו' והכל במייל הכשר . שאפי' אוצר החכמה חסום בו.
לא לדבר על כל מיני שטויות שאנשים טורחים להוריד מבח"ח ועוד מרעין בישין וממילא כל החסימה נהפכת לצחוק אחד גדול כשהכל אפשר לקבל במייל.
סיפר לי מישהו על אדם שישב עם ילדיו לראות סרטנים של עריפת ראשים של דאעש שקיבלו במייל... ברור שזה חריג אבל זה רק מראה על הפרצה הגדולה.
סרטנים!! טעות יפה ונכונה, מעניין מה פרויד יגיד על זה.... :)
ולגופו של ענין, אני ממש ממש מזדהה עם הדברים, אני מדמיין שכוונתך לא היתה שהחסימה היא צחוק, אלא שהיא משאירה את המצב ב'הכשר רבנות'.
תיקנתי. לא יודע מה פרויד יגיד, אבל ר' ישראל יאמין לי שזו טעות הקלדה....
לגופו של דבר, לא עשיתי צחוק מהחסימה ח"ו.
ביחס להגדרתך - הכשר רבנות, אני מבין כוונתך אבל אני מתכוון למשהו אחר. לתפיסה שיש היום ברחוב ש"כשר" הכוונה בלי איסורים, ונופש כשר הכוונה עם אוכל כשר, ומהודר הכוונה בלי טלויזיה בחדר, ומהדרין מן המהדרין הכוונה שיש מקוה בקמפוס... ויש שכבר שכחו את ענין המותרות, הראוותנות, הבזבוז וכו'.
וכנ"ל לגבי טכנולוגיה, האינטרנט מבזבז את הזמן. זה ברור. אפילו שזה חוסך זמן לעמוד בתור בבנק. זה משחית זמן. (ואפי' באתרים תורניים יש ביטול תורה באיכות...)
ואני לא חושב שמישהו מתכחש לזה.
חבל שבכנסים מדברים רק על הפתרונות ולא מנסים לעורר על המהות. נכון, זה קשה, אבל שנדע שזה לא לכתחילה.
אום אני חומה כתב:נשר כתב:ביחס להגדרתך - הכשר רבנות, אני מבין כוונתך אבל אני מתכוון למשהו אחר. לתפיסה שיש היום ברחוב ש"כשר" הכוונה בלי איסורים, ונופש כשר הכוונה עם אוכל כשר, ומהודר הכוונה בלי טלויזיה בחדר, ומהדרין מן המהדרין הכוונה שיש מקוה בקמפוס... ויש שכבר שכחו את ענין המותרות, הראוותנות, הבזבוז וכו'.
זה באמת עניין שמאוד מציק לי. כששואלים רבנים ודרשנים במה להתחזק מקבלים בד"כ אחת מתוך שתי תשובות, או העניין המכונה 'פגעי הטכנולוגיה' או הנושא של מחלוקת וביזוי ת"ח וכו' וכו' וכמובן שלא באתי לזלזל בעניינים אלו העומדים ברומו של עולם אמנם יש עוד נושא חשוב וחיוני לא פחות שמשום מה נותר עזוב בקרן זווית והוא: חדירת הגשמיות לבתי הבני-תורה.
המצב הוא שאין מה להשוות בין רמת החיים המקובלת כיום בציבור בני התורה (אברכים, ר"מים, עורכי ספרים וכן הלאה) לבין הסטנדרט שהיה מקובל לפני עשרים שנה באותו ציבור ממש. המטבחים הפשטניים של פעם פינו מקומם למטבחים מודרניים משוכללים, הספריות הפשוטות שבסלון של פעם נעלמו ואינן, צורת הנופש השתנתה כליל - עד לא מזמן אברכים יקרים היו מחליפים דירות מעיר לעיר ואילו היום כולם בצימרים (שזה אומר זפזוף אינסופי בין הערוצים) הדור הצעיר קונה ושוכר הרבה יותר רכבים, מבלה יותר במסעדות, ידו קלה על הדק השיפוצים והרבה יותר חשוף למדיה (בפרט אם 'זה מדבר עלינו' - איזה טיעון אווילי!) וכמובן זה בא על חשבון היר"ש והשקיעות בלימוד. כמובן תמיד היו ויהיו טובים יותר ופחות, אני מדבר על הסטנדרט.
לדאבון לב, נראה שאין מי שמרים את הכפפה ומעורר על הריחוק שנוצר מאיך שבני תורה אמורים באמת להיראות. אז אם מחפשים להתחזק אפשר להתחיל מכאן.
יאיר1 כתב:אבל אם אנחנו כבר שלושה שמסכימים על זה אז הבה נרים את הכפפה... איך?!
אריך כתב:בענין הרמה הגשמית היום בבתי האברכים. כדי שלא לחטוא בהשוואה שטחית, צריך לקחת בחשבון שהרמה הכללית הגשמית עלתה, בלי קשר לאברכים. מטבח של בעלב'ת היום נראה ג"כ אחרת מאיך שהיה נראה פעם. בעבר לכל אחד היו בלטות בבית, גם לעשירים, והיום יש כבר גרניט פורצלן ודמוי פרקט וכו'. איני מצדיק את החתירה לפאר והדר, אך להשוות ל"פעם" אינו מן הענין.
אריך כתב:חופשות. לא ידוע לי שכולם הולכים לצימרים עם כל המשפחה. הלואי שהיה כסף לזה. גם למה להוציא לעז כללי שכשמגיעים לשם צופים בערוצי כבלים.
נשר כתב: הסתפקות במועט היא ערך בפני עצמו שעוזר לאדם להיות שלו יותר, מאושר יותר, ושקוע בתורתו ובעבודתו. זה לא נמדד ביחס לשום דבר ולא מדובר כאן על תביעה מאחרים אלא על הדרך בה כדאי לאדם לדבוק כדי לגדול. לא שייך בזה השוואה ויחסיות אלא דיון לגופו של עניין. צא וראה אברכים שאין להם פלאפון, יותר קל להם להיות שקועים בלימוד.
אריך כתב:אני מקנא במי שאין לו פלאפון [ופעם כשנתבקשתי ע"י אברך שאין לו פלאפון להשאיל לו לצורך שיחה, והתנצל על שמטריח, עניתי שזכות היא לי לסייע לאברך להיות בלי פלאפון], אך לא מבין איך מסתדרים בלעדיו, לאדם שיש עליו כמה סוגי אחריות הדורשים את טיפולו (ולא יכולים לחכות לערב 'כשאבא יחזור נודיע לו').
במקום לדון על פלאפון או לא, יש בהחלט מקום לשאול, נכון שכמעט א"א בלי פלאפון, אבל מי אמר שהיוצא לסדר שלישי (לדוגמה) צריך לקחת איתו את המכשיר? זה בהחלט דבר שאפשר לעתים לוותר עליו.
נקודה למחשבה ולחיזוק.
הכהן כתב:אריך כתב:נשר כתב: אני מקנא במי שאין לו פלאפון [ופעם כשנתבקשתי ע"י אברך שאין לו פלאפון להשאיל לו לצורך שיחה, והתנצל על שמטריח, עניתי שזכות היא לי לסייע לאברך להיות בלי פלאפון], אך לא מבין איך מסתדרים בלעדיו, לאדם שיש עליו כמה סוגי אחריות הדורשים את טיפולו (ולא יכולים לחכות לערב 'כשאבא יחזור נודיע לו').
במקום לדון על פלאפון או לא, יש בהחלט מקום לשאול, נכון שכמעט א"א בלי פלאפון, אבל מי אמר שהיוצא לסדר שלישי (לדוגמה) צריך לקחת איתו את המכשיר? זה בהחלט דבר שאפשר לעתים לוותר עליו.
נקודה למחשבה ולחיזוק.
אני לא חושב כך לגמרי. אברך שנמצא בדרגה ש'אין לו פלאפון', ובכל הזדמנות הוא מבקש ממישהו את שלו, הוא לא יותר מאשר שנורר, ויסלח לי על הביטוי...
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 350 אורחים