אני מחפש את המקור הקדום ביותר לכך שחשבון אמתא בריבועא הוא אמתא ותרי חומשי באלכסונא ועוד אחד משבעים. מה המקור הקדום לאחד משבעים?
כמו כן האם ידוע לאי מי על חיבור כל שהוא המבאר את דעת הגר"א בנידון אשמח לדעת על כך בהקדם
ברי היזיקא כתב:אמתא בריבועא הוא אמתא ותרי חומשי באלכסונא ועוד אחד משבעים
ברי היזיקא כתב:המפליא, שבליקוטי הגר"א על הרמב"ם בהלכות שבת, הוא מחשב אחד לשבעים, ואילו בביאורו לשו"ע או"ח סי' שעב ס"ק י"ג הוא מחשב אחד לשמונים...
עושה חדשות כתב:נתקלתי כעת בלשונו הזהב של החזו"א בכלאים סי' ח -
...כשקובעים חכמים שיעור קובעים על מדה שוה שהרי בידם לתקן על מדה שוה שכל עיקר תקנתם כדי לעשות משמרת למשמרת ושוקדים תמיד לקבוע דבריהם על אופן נוח לזכרו ולשמרו...
וזה משלים את דבריו באו"ח סי' קלח -
...ונתנה ההלכה לחשוב בקירוב שלא נתנו המצות אלא לצרף הבריות ולדקדק בצואותיו ית' לקבלת מלכותו ית' וגם לקיום חכמת התורה הכלולה בכל דיני המצוה ולסוד הפנימיות ולכל הני אינו מפסיד אם הקביעות של גבולי הצמצום יהי' בקירוב כדי שיוכלו לקיים מצות המעשיות אף חלושי הדעת...
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 468 אורחים