מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם מספיק עד אחד להפקיע תרומה לחולין?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

האם מספיק עד אחד להפקיע תרומה לחולין?

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מרץ 27, 2016 10:31 pm

ז.א. האם זה נחשב כעדות איסורים להעיד על תרומה שהיא חולין, וסגי בע"א, או דנימא דמכיון דהתרומה היא ממון השבט של הכהנים, א"כ יש כאן הפקעת ממון מהכהנים, ובעי' תרי עדים כשרים.
כתוב בזה משהו?

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם מספיק עד אחד להפקיע תרומה לחולין?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מרץ 28, 2016 11:32 am

להעיד שפירות אלו הם תרומה כדע לחייב מלקות על אכילתם - עד אחד.
להעיד שפירות אלו הם תרומה כדי לחייב את בעליה לתת לכהן - שני עדים.
(פירות יכולים להיות תרומה ולהיות שייכים לבעליהם, בכמה מקרים).

לכן נראה לומר שבמקרה של עד אחד שמעיד על שניהם - הדין יהיה פלגינן דיבורא.

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: האם מספיק עד אחד להפקיע תרומה לחולין?

הודעהעל ידי רון » ב' מרץ 28, 2016 11:44 am

לכבוד המעיינים שליט"א
לא מובן כלל מה שכתב מעלתו "פלגינן דיבורא" ומה שייך בזה פלגינן, הלא כל ממון השבט הוא תוצאה ממה שהוא תרומה, ואם אין בו קדושת תרומה ומותר לאוכלו אין לזה שום ממונות לכהן. ובשמעתא יש לענין ממון הקדש אם דנים בו תורת איסור או תורת ממון והביא מתוס' מעילה כא', בתרומה פשוט שע"א נאמן באיסורין. [ומה שכתבת "לחייב מלקות ע"א נאמן" אין לשון זו מדוייקת במחילה, שהרי ע"א נאמן רק לאיסורין, רק מסתמא נתכוונת למה שכתב הר"מ הידוע דהאיסור בע"א יוחזק וממילא לוקה וז"פ].

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: האם מספיק עד אחד להפקיע תרומה לחולין?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מרץ 28, 2016 8:31 pm

ר' עזריאל, אני דנתי להיפך, בבא להעיד על פירות שאינם תרומה. והנידון הוא האם זה נחשב הפקעת ממון מ"שבט הכהונה" אף שעדיין לא זכה בזה שום כהן מסויים.
יש הרגשה שלמרות המקובל לומר דהתרומה (ושאר מתנו"כ) הם ממון שבט הכהונה עוד קודם שבא לידי כהן מסויים, מ"מ אי"ז בגדרי ממונות רגילים, אלא כמבו' בר"ן חולין קל: דהוי ממון שאין לו תובעים כי אי"ז אלא מצווה בעלמא, (ואולי לכן גם מהני "שאלה" עד שבא ליד כהן). ואולי בלא"ה נמי י"ל דאפי' אם הוי קנין שבט הכהונה, מ"מ עדות לאפוקי ממון שאין לו תובעים סגי בע"א ול"ב תרי.
אני מקווה שעכשיו הנידון מובן.

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: האם מספיק עד אחד להפקיע תרומה לחולין?

הודעהעל ידי רון » ב' מרץ 28, 2016 11:30 pm

[img][img][list=][list=]לכבוד הלומדים שליט"א
דנתי אתמול האם יש מצוה לעבד כהן שאוכל תרומה, שהרי מבואר בר"מ דכהן האוכל תרומה יש ברכה ע"ז וציונו על אכילת תרומה, האם גם בעבד שאוכל יש מצוה לו באכילתו. ומה שהביאנו לספק זה הוא לשון התוס' בגיטין יב' ב' שכתבו כן דהאדון רגיל לתת לעבד תרומה או משום שיש לו הרבה תרומה בבית, או משום שיש מצוה באכילת תרומה. ומשמעות לשונם הפשוטה היא דיש מצוה על העבד. אך שוב חשבתי לחדש בזה בע"ה דכונת התוס' אינה שהעבד גופא מקיים המצוה, רק שהאדון מקיים המצוה במה שהעבד אוכל, וזה בהקדם מה שיש לומר עפ"י מה שייסדו רבותינו האחרונים דמצות אכילת קדשים אינה חיוב אגברא, רק דין בקדשים שיאכלו. ואפשר שגם בתרומה הוא כן דהוא אותו גדר שהתרומה תאכל, ואשר לזה מסתבר שהוא מצוה של האדון שהתרומה תאכל וודין זה מתקיים גם אם העבד אוכל התרומה.
[/list][/list][/img][/img]

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: האם מספיק עד אחד להפקיע תרומה לחולין?

הודעהעל ידי פלתי » ב' מרץ 28, 2016 11:52 pm

רון כתב:[img][img][list=][list=]לכבוד הלומדים שליט"א
דנתי אתמול האם יש מצוה לעבד כהן שאוכל תרומה, שהרי מבואר בר"מ דכהן האוכל תרומה יש ברכה ע"ז וציונו על אכילת תרומה, האם גם בעבד שאוכל יש מצוה לו באכילתו. ומה שהביאנו לספק זה הוא לשון התוס' בגיטין יב' ב' שכתבו כן דהאדון רגיל לתת לעבד תרומה או משום שיש לו הרבה תרומה בבית, או משום שיש מצוה באכילת תרומה. ומשמעות לשונם הפשוטה היא דיש מצוה על העבד. אך שוב חשבתי לחדש בזה בע"ה דכונת התוס' אינה שהעבד גופא מקיים המצוה, רק שהאדון מקיים המצוה במה שהעבד אוכל, וזה בהקדם מה שיש לומר עפ"י מה שייסדו רבותינו האחרונים דמצות אכילת קדשים אינה חיוב אגברא, רק דין בקדשים שיאכלו. ואפשר שגם בתרומה הוא כן דהוא אותו גדר שהתרומה תאכל, ואשר לזה מסתבר שהוא מצוה של האדון שהתרומה תאכל וודין זה מתקיים גם אם העבד אוכל התרומה.
[/list][/list][/img][/img]

מה הקשר לאשכול הזה?

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: האם מספיק עד אחד להפקיע תרומה לחולין?

הודעהעל ידי פלתי » ג' מרץ 29, 2016 12:12 am

רון כתב:[img][img][list=][list=]לכבוד הלומדים שליט"א
דנתי אתמול האם יש מצוה לעבד כהן שאוכל תרומה, שהרי מבואר בר"מ דכהן האוכל תרומה יש ברכה ע"ז וציונו על אכילת תרומה, האם גם בעבד שאוכל יש מצוה לו באכילתו. ומה שהביאנו לספק זה הוא לשון התוס' בגיטין יב' ב' שכתבו כן דהאדון רגיל לתת לעבד תרומה או משום שיש לו הרבה תרומה בבית, או משום שיש מצוה באכילת תרומה. ומשמעות לשונם הפשוטה היא דיש מצוה על העבד. אך שוב חשבתי לחדש בזה בע"ה דכונת התוס' אינה שהעבד גופא מקיים המצוה, רק שהאדון מקיים המצוה במה שהעבד אוכל, וזה בהקדם מה שיש לומר עפ"י מה שייסדו רבותינו האחרונים דמצות אכילת קדשים אינה חיוב אגברא, רק דין בקדשים שיאכלו. ואפשר שגם בתרומה הוא כן דהוא אותו גדר שהתרומה תאכל, ואשר לזה מסתבר שהוא מצוה של האדון שהתרומה תאכל וודין זה מתקיים גם אם העבד אוכל התרומה.
[/list][/list][/img][/img]

ולגופו של נידון. לפי מה שהסתפקת, יוצא שאם כהן מתארח בביתו של כהן אחר ומגיש המארח לפני האורח פירות של תרומה, יצטרך המארח לברך על אכילת האורח כיון שהמצוה שלו, וכן מסתמא יצטרך לברך הבעה"ב על האכילה של עבדיו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם מספיק עד אחד להפקיע תרומה לחולין?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מרץ 29, 2016 11:34 am

רון כתב:לכבוד הלומדים שליט"א
דנתי אתמול האם יש מצוה לעבד כהן שאוכל תרומה, שהרי מבואר בר"מ דכהן האוכל תרומה יש ברכה ע"ז וציונו על אכילת תרומה, האם גם בעבד שאוכל יש מצוה לו באכילתו. ומה שהביאנו לספק זה הוא לשון התוס' בגיטין יב' ב' שכתבו כן דהאדון רגיל לתת לעבד תרומה או משום שיש לו הרבה תרומה בבית, או משום שיש מצוה באכילת תרומה. ומשמעות לשונם הפשוטה היא דיש מצוה על העבד. אך שוב חשבתי לחדש בזה בע"ה דכונת התוס' אינה שהעבד גופא מקיים המצוה, רק שהאדון מקיים המצוה במה שהעבד אוכל, וזה בהקדם מה שיש לומר עפ"י מה שייסדו רבותינו האחרונים דמצות אכילת קדשים אינה חיוב אגברא, רק דין בקדשים שיאכלו. ואפשר שגם בתרומה הוא כן דהוא אותו גדר שהתרומה תאכל, ואשר לזה מסתבר שהוא מצוה של האדון שהתרומה תאכל וודין זה מתקיים גם אם העבד אוכל התרומה.

ולהעיר ממחלוקות ר"א ור"י לגבי עבד כהן שאכל תרומה ואמרו לו שחררך רבך, שדנו בזה אם אכילת התרומה נקראת מצווה. אין עיתותי בידי לעיין בספרים, אך מסתמא משם יש הוכחה יותר ברורה.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: האם מספיק עד אחד להפקיע תרומה לחולין?

הודעהעל ידי סתם יהודי » ג' מרץ 29, 2016 3:33 pm

עושה חדשות כתב:כמבו' בר"ן חולין קל: דהוי ממון שאין לו תובעים...דאפי' אם הוי קנין שבט הכהונה, מ"מ עדות לאפוקי ממון שאין לו תובעים סגי בע"א

ובאמת ששיטת הר"ן מנוגדת למשפט החילוני (להבדיל אא"ה), שבו קיים המושג "תביעה ייצוגית" (באופן שאילו דיני תרומה היו קיימים גם במשפט החילוני אז נציגים משבט הכהונה היו יכולים להגיש בשם כל הכהנים תביעה ייצוגית בערכאות). ובאמת צל"ע האם יש מקום לתביעה ייצוגית בהלכה (לאו דווקא לגבי דיני תרומה אלא בכלל). נראה לי ש"בברכה המשולשת" יוכל אולי לענות על זה, דכבר אתמחי גברא בענייני הילכות-ציבור כגון אלה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם מספיק עד אחד להפקיע תרומה לחולין?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מרץ 29, 2016 4:33 pm

סתם יהודי כתב:
עושה חדשות כתב:כמבו' בר"ן חולין קל: דהוי ממון שאין לו תובעים...דאפי' אם הוי קנין שבט הכהונה, מ"מ עדות לאפוקי ממון שאין לו תובעים סגי בע"א

ובאמת ששיטת הר"ן מנוגדת למשפט החילוני (להבדיל אא"ה), שבו קיים המושג "תביעה ייצוגית" (באופן שאילו דיני תרומה היו קיימים גם במשפט החילוני אז נציגים משבט הכהונה היו יכולים להגיש בשם כל הכהנים תביעה ייצוגית בערכאות). ובאמת צל"ע האם יש מקום לתביעה ייצוגית בהלכה (לאו דווקא לגבי דיני תרומה אלא בכלל). נראה לי ש"בברכה המשולשת" יוכל אולי לענות על זה, דכבר אתמחי גברא בענייני הילכות-ציבור כגון אלה.

יש לחלק בין "ממון שאין לו תובעים" לבין "תביעה ייצוגית", ואכמ"ל, וכמדומני שכבר דנו בזה ב"תחומין" או כיו"ב.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: האם מספיק עד אחד להפקיע תרומה לחולין?

הודעהעל ידי סתם יהודי » ג' מרץ 29, 2016 11:11 pm

עזריאל ברגר כתב:
סתם יהודי כתב:
עושה חדשות כתב:כמבו' בר"ן חולין קל: דהוי ממון שאין לו תובעים...דאפי' אם הוי קנין שבט הכהונה, מ"מ עדות לאפוקי ממון שאין לו תובעים סגי בע"א

ובאמת ששיטת הר"ן מנוגדת למשפט החילוני (להבדיל אא"ה), שבו קיים המושג "תביעה ייצוגית" (באופן שאילו דיני תרומה היו קיימים גם במשפט החילוני אז נציגים משבט הכהונה היו יכולים להגיש בשם כל הכהנים תביעה ייצוגית בערכאות). ובאמת צל"ע האם יש מקום לתביעה ייצוגית בהלכה (לאו דווקא לגבי דיני תרומה אלא בכלל). נראה לי ש"בברכה המשולשת" יוכל אולי לענות על זה, דכבר אתמחי גברא בענייני הילכות-ציבור כגון אלה.

יש לחלק בין "ממון שאין לו תובעים" לבין "תביעה ייצוגית", ואכמ"ל, וכמדומני שכבר דנו בזה ב"תחומין" או כיו"ב.


זה בדיוק העניין: הרי אם בהלכה יש מושג של תביעה ייצוגית, אז למה כתב הר"ן - שממון ששייך לשבט הכהנים הוא ממון שאין לו תובעים - במקום שהר"ן יגיד שתיתכן תביעת ממון ששייך לשבט הכהנים וזאת אם נציגים של הכהנים יתבעוהו תביעה ייצוגית בשם כל שבט הכהנים.

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם מספיק עד אחד להפקיע תרומה לחולין?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 30, 2016 9:05 am

יש תשובת רב נטרונאי גאון על עיר שלא נתנו זרוע לחיים וקיבה ורנ"ג פסק שכל אחד מהכהנים יתן הרשאה לכהן אחד והוא יתבע את הטבחים

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם מספיק עד אחד להפקיע תרומה לחולין?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מרץ 30, 2016 1:21 pm

סתם יהודי כתב:
עזריאל ברגר כתב:יש לחלק בין "ממון שאין לו תובעים" לבין "תביעה ייצוגית", ואכמ"ל, וכמדומני שכבר דנו בזה ב"תחומין" או כיו"ב.


זה בדיוק העניין: הרי אם בהלכה יש מושג של תביעה ייצוגית, אז למה כתב הר"ן - שממון ששייך לשבט הכהנים הוא ממון שאין לו תובעים - במקום שהר"ן יגיד שתיתכן תביעת ממון ששייך לשבט הכהנים וזאת אם נציגים של הכהנים יתבעוהו תביעה ייצוגית בשם כל שבט הכהנים.

תביעה ייצוגית איננה "ממון שאין לו תובעים"!
ממון שאין לו תובעים, זה דבר שהמחזיק אותו יכול לתת אותו לכל מי שירצה, והוא בוחר למי לתת, לדוגמא: צדקה - לעניים. תרומה - לכהנים, מעשר - ללויים.
תביעה ייצוגית זה מצב שונה לגמרי: שם יש קבוצת אנשים, שכל אחד ואחד מהם ראוי להיות התובע, ולכל אחד ואחד מהם מגיע כסף, אך מכיוון שלא כדאי לכל אחד לתבוע בעצמו (כי הוצאות המשפט יעלו מעל לסכום התביעה האישית) - לכן בא אחד ותובע בשם כולם, ובשכר ניהול התביעה (על כל הסיכונים הכלולים בה) - הוא נוטל חלק בראש (כגון בסיפור שהיה לאחרונה עם העמלות של הבנקים - שכל אחד מהקבוצה קיבל כמה שקלים, אך התובעים הראשיים קיבלו כמה מליונים).
לכאורה היה מקום בהלכה לקבל תביעה ייצוגית, מדין "זכין לאדם שלא בפניו", אך הבעיה היא שכאן זה זכות שכרוכה בחוב, וכבר האריך בזה הרב עידו רכניץ בתחומין כרך ל (תש"ע) - http://www.rambish.org.il/results.asp?S ... st=0006386
וזוהי הכותרת של מאמרו:
התביעה הייצוגית בהלכה:
א. הגוזל את הרבים
ב. תביעה לאפרושי מאיסורא
ג. תביעת פיצויים ללא הרשאה של הנתבע
ד. זכין לאדם שלא בפניו
ה. הגמול לתובע המייצג
ו. תשלום לטובת הציבור
ז. תקנת הציבור
ח. יישום חוק תובענות ייצוגיות בבתי הדין
1. אישור תביעה ייצוגית - האם רק בבית משפט?
2. איזו תביעה ראויה להיות ייצוגית?
3. לאיזו מטרה לייעד תשלום "לטובת הציבור"?
4. סירוב להתדיין בתביעה ייצוגית בבית דין

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: האם מספיק עד אחד להפקיע תרומה לחולין?

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אפריל 03, 2016 10:44 pm

דבר מעניין, קצת בכיוון ההפוך.
בתוס' בכורות כ. מבו' דאפי' לדעת רב דהולכים בממון אחר הרוב, מ"מ בממון שאין לו תובעים אין הולכים אחר הרוב, ופטור מספק.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 458 אורחים