מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ניצול שואה שהתפקר רח"ל אי הוי כאנוס

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ניצול שואה שהתפקר רח"ל אי הוי כאנוס

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' מרץ 31, 2016 8:50 pm

ראיתי היום בד' חז"ל, מה באמת התשובה איך "שורדים" בכל זאת...
ז"ל פסיקתא דר' כהנא פ' יט -
ר' אבא בר כהנא בשם ר' יוחנן למלך שקידש למטרונא וכתב לה כתובה מרובה, כך וכך חופות אני אעשה ליך, כך וכך תכשיטין אני נותן ליך, כך וכך טיסבריות אני נותן ליך. הניחה והלך לו למדינת הים, ושהא שם שנים הרבה, והיו חברותיה מונות אתה ואומרות לה, עד אימתיי את יתיבה, סב ליך בעל עד דאת טלייה עד דחייליך עליך, והיתה נכנסת בתוך ביתה ונוטלת כתובתה וקורא בה ומתנחמת. לאחר ימים בא המלך ממדינת הים א' לה, ביתי תמיה אני היאך הימתנת לי כל השנים הללו, אמרה לו אדוני המלך אילולי כתובה מרובה שכתבת לי כבר היו חבירותי מאבדות אותי ממך. כך לפי שבעולם הזה אומות העולם מונים לישר' ואומרין להם עד מתי אתם מומתים על אלהיכם ונותנין נפשותיכם עליו ונהרגים עליו, כמה צער הוא מביא עליכם כמה בוזים הוא מביא עליכם כמה ייסורים הוא מביא עליכם, בואו לכם אצלינו ועושין אנו אתכם דוכסין ואפרכין ואיסטרטיליטים. וישר' נכנסין לבתי כנסיות ולבתי מדרשות ונוטלין ספר תורה וקורין בו והתהלכתי בתוככם והפריתי אתכם והרביתי אתכם והקימותי את בריתי אתכם (ויקרא כו: ט) ומתנחמים. כשיגיע הקץ הקדוש ברוך הוא או' ליש' תמיה אני היאך הימתנתם לי כל השנים הללו, וישר' אומ' לפני הקדוש ברוך הוא רבון העולמי' אילולי ספר תורה שכתבתה לנו כבר היו אומות העולם מאבדין אותנו ממך, הד"ה דכת' זאת אשיב אל לבי על כן אוחיל (איכה ג: כא). וכן דוד או' לולי תורתך שעשועי אז אבדתי בעניי

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: ניצול שואה שהתפקר רח"ל אי הוי כאנוס

הודעהעל ידי משולש » ו' אפריל 01, 2016 12:12 am

עושה חדשות כתב:ראיתי היום בד' חז"ל, מה באמת התשובה איך "שורדים" בכל זאת...
ז"ל פסיקתא דר' כהנא פ' יט -
ר' אבא בר כהנא בשם ר' יוחנן למלך שקידש למטרונא וכתב לה כתובה מרובה, כך וכך חופות אני אעשה ליך, כך וכך תכשיטין אני נותן ליך, כך וכך טיסבריות אני נותן ליך. הניחה והלך לו למדינת הים, ושהא שם שנים הרבה, והיו חברותיה מונות אתה ואומרות לה, עד אימתיי את יתיבה, סב ליך בעל עד דאת טלייה עד דחייליך עליך, והיתה נכנסת בתוך ביתה ונוטלת כתובתה וקורא בה ומתנחמת. לאחר ימים בא המלך ממדינת הים א' לה, ביתי תמיה אני היאך הימתנת לי כל השנים הללו, אמרה לו אדוני המלך אילולי כתובה מרובה שכתבת לי כבר היו חבירותי מאבדות אותי ממך. כך לפי שבעולם הזה אומות העולם מונים לישר' ואומרין להם עד מתי אתם מומתים על אלהיכם ונותנין נפשותיכם עליו ונהרגים עליו, כמה צער הוא מביא עליכם כמה בוזים הוא מביא עליכם כמה ייסורים הוא מביא עליכם, בואו לכם אצלינו ועושין אנו אתכם דוכסין ואפרכין ואיסטרטיליטים. וישר' נכנסין לבתי כנסיות ולבתי מדרשות ונוטלין ספר תורה וקורין בו והתהלכתי בתוככם והפריתי אתכם והרביתי אתכם והקימותי את בריתי אתכם (ויקרא כו: ט) ומתנחמים. כשיגיע הקץ הקדוש ברוך הוא או' ליש' תמיה אני היאך הימתנתם לי כל השנים הללו, וישר' אומ' לפני הקדוש ברוך הוא רבון העולמי' אילולי ספר תורה שכתבתה לנו כבר היו אומות העולם מאבדין אותנו ממך, הד"ה דכת' זאת אשיב אל לבי על כן אוחיל (איכה ג: כא). וכן דוד או' לולי תורתך שעשועי אז אבדתי בעניי

תודה רבה
זה נמצא גם במדרש רבה על איכה בפסוק הנ"ל (ג:כא).
עכ"פ לא נראה לי שיש שום דבר שיכול לעזור לאדם להחזיק מעמד במחנה ריכוז או השמדה חוץ מהשגחה ניסית משמים.

עקביה
הודעות: 5507
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ניצול שואה שהתפקר רח"ל אי הוי כאנוס

הודעהעל ידי עקביה » ו' אפריל 01, 2016 2:37 am

עושה חדשות כתב:העירו לעיל, שאם פשוטם של מקראות בחומש דברים, מתפרשים על מאורעות כגון אלו, איזה סיבת כפירה יש כאן, ואונס מאן דכר שמיה. וזה מטה אותנו לדון שהפטור המדובר הוא בכיוון של שוטה (רח"ל, עפר אנו תחת גרגירי אפרם), ולא בכיוון של אנוס.

הטענה הזו לא כ"כ ממין העניין. לא מדובר כאן על אדם שעומד לאחר השואה ושואל 'על מה עשה ה' ככה לארץ הזאת מה חרי האף הגדול הזה', אלא על אין ספור פרטים מתוך המכלול הענק, אשר מי שחווה אותם עומד מול שאלה אדירה שהולמת בו ונוקבת עד התהום. כמו למשל, סיפור ששמעתי מהרב פסח קראהן, על ילד שנעשה בן י"ג ואביו החליט שהוא חייב להביא לו תפילין, לפחות ליום הבר-מצוה. האב שם נפשו בכפו והתגנב אל צריף אחר אי שם, שם נמצא יהודי שהיו ברשותו תפילין, כאשר בנו עומד בפתח הצריף ומחכה לאביו בחרדה. סוף סוף מבחין הבן באביו המתקרב בחזרה עם התפילין בידו, אלא שאז הבחין באב גם השומר הנאצי, ירה בו והרגו לעיני בנו ההמום. (הבן לא הסכים להניח תפילין לעולם, עד ימים ספורים לפני מותו, אז נתפייס עם קונו).

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: ניצול שואה שהתפקר רח"ל אי הוי כאנוס

הודעהעל ידי סתם יהודי » ו' אפריל 01, 2016 10:06 am

עקביה כתב:
עושה חדשות כתב:העירו לעיל, שאם פשוטם של מקראות בחומש דברים, מתפרשים על מאורעות כגון אלו, איזה סיבת כפירה יש כאן, ואונס מאן דכר שמיה. וזה מטה אותנו לדון שהפטור המדובר הוא בכיוון של שוטה (רח"ל, עפר אנו תחת גרגירי אפרם), ולא בכיוון של אנוס.

הטענה הזו לא כ"כ ממין העניין. לא מדובר כאן על אדם שעומד לאחר השואה ושואל 'על מה עשה ה' ככה לארץ הזאת מה חרי האף הגדול הזה', אלא על אין ספור פרטים מתוך המכלול הענק, אשר מי שחווה אותם עומד מול שאלה אדירה שהולמת בו ונוקבת עד התהום. כמו למשל, סיפור ששמעתי מהרב פסח קראהן, על ילד שנעשה בן י"ג ואביו החליט שהוא חייב להביא לו תפילין, לפחות ליום הבר-מצוה. האב שם נפשו בכפו והתגנב אל צריף אחר אי שם, שם נמצא יהודי שהיו ברשותו תפילין, כאשר בנו עומד בפתח הצריף ומחכה לאביו בחרדה. סוף סוף מבחין הבן באביו המתקרב בחזרה עם התפילין בידו, אלא שאז הבחין באב גם השומר הנאצי, ירה בו והרגו לעיני בנו ההמום. (הבן לא הסכים להניח תפילין לעולם, עד ימים ספורים לפני מותו, אז נתפייס עם קונו).

הסיפור שסיפרת, מזכיר את הסיפור על אחר - שיצא לתרבות רעה - אחרי שראה את מותו הבלתי טבעי של הבן שסיים בזה הרגע לקיים בעת ובעונה אחת את שתי המצוות שעליהן כתוב בתורה: "והארכת ימים".
לגופו של עניין, אינני חושב שכאשר אנחנו רואים דברים כאלה, כמו מה שראה אחר - וכמו מה שראה אותו ילד בר מצווה בשואה, אז אנחנו אנוסים לכפור בעיקר, כי עדין יש לנו עוד אפשרות: להאמין לעדות התורה: "ואנכי הסתר אסתיר את פני ביום ההוא". אמור מעתה: מי שבכל זאת מכריע עקב כך - לכפור בעיקר - במקום להאמין במה שכתבה התורה על הסתר פנים, יש לדון אותו (כלשונו של עושה חדשות) - לכף זכות "של שוטה (רח"ל, עפר אנו תחת גרגירי אפרם), ולא בכיוון של אנוס".

עקביה
הודעות: 5507
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ניצול שואה שהתפקר רח"ל אי הוי כאנוס

הודעהעל ידי עקביה » ו' אפריל 01, 2016 10:24 am

אינני סבור שאותו נער היה אנוס שלא להניח תפילין כל ימיו, אבל גם שוטה הוא לא. זו מן תחושת התנגדות עצומה שקשה מאד להעביר במילים למי שלא היה שותף לחוויה. (אף כי סופר או מספר טוב יוכל לקרב את הקורא/שומע אל אותה תחושה).
'אחר' לא חווה חוויה מסוג זה. הוא לא שאל סתם 'איך זה יכול להיות שה' הטוב יעשה דבר כזה'. הייתה לו 'שאלה בלימוד' - הרי מה שאני רואה סותר את הכתוב. ובכל מקרה ודאי שהוא נתבע לפי דרגתו. פשוט שמאדם כמוהו מצפים להרבה יותר מאדם בן דורנו.

החתן סופר
הודעות: 256
הצטרף: ב' מאי 11, 2015 9:58 pm

Re: ניצול שואה שהתפקר רח"ל אי הוי כאנוס

הודעהעל ידי החתן סופר » ש' אפריל 02, 2016 8:54 pm

דומני שיש מאמר בתחומין לא׳ בנידון האשכול ומי יועיל ויראנו הדברים

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ניצול שואה שהתפקר רח"ל אי הוי כאנוס

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מרץ 12, 2017 10:34 pm

עושה חדשות כתב:כך שמעתי לאחרונה בשיעור מהגר"ל מינצברג, לדבריו גם החזו"א וגם הסאטמער'ב נקטו כן, דמחמת המאורעות הקשים שראה וחווה, אם עזב את אלוקיו רח"ל מחמת הנ"ל, יש לו טענת אונס.
האם ידוע כן?


הגרל"מ ציטט ביאור ה'מנות הלוי' דהדר קיבלוה ברצון אין הכוונה אחרי ההצלה ומאהבת הנס וכפירש"י, אלא הקבלה ברצון היתה והוכחה עוד קודם לכן, כשהיתה גזירת השמדה נוראה, ולא עזבו את ה' אלא דבקו בו, כביכול ללא תמורה, ובשונה ממעמד הר סיני דהובטח להם כל טוב על הדביקה בה' ובתורה, ואילו כעת מתוך צרה דבקו בו ברצון ובלא פיתוי שכר ועונש.
בהקשר לכך ציטט את השמועה הנ"ל.

במנות הלוי לא מצאתי את הביאור הזה, אבל ראיתי שבמגיד מישרים פ' ניצבים הק' "מאי האי דאמור רבנן מכאן מודע' רבא לאורייתא דכפה עליהם הר כגיגית וכי הדור קבלוה בימי אחשורוש נמי איכא למימר דהות בה מודעה שהרי היו מסורים להשמיד להרוג ולאבד", ומשמע א"כ דפי' שהקבלה ברצון לא היתה מחמת הנס אלא מחמת המצב שקדם לנס.

מצליח
הודעות: 539
הצטרף: א' יולי 12, 2015 6:46 am

Re: ניצול שואה שהתפקר רח"ל אי הוי כאנוס

הודעהעל ידי מצליח » ג' מרץ 14, 2017 10:28 pm

לענין זה עי' כאן
קבצים מצורפים
בצילא_דמהימנותא_תצוה.pdf
(94.47 KiB) הורד 360 פעמים

אנושי
הודעות: 108
הצטרף: א' אוגוסט 28, 2016 12:38 pm

Re: ניצול שואה שהתפקר רח"ל אי הוי כאנוס

הודעהעל ידי אנושי » ה' מרץ 16, 2017 11:43 pm

ישא ברכה כתב: ובאמת שהכפירה בדורות עברו היתה ענין של תאוות וכידוע שהאדם היה מתאוה לעבוד לכוחות שונים, או להאמין שיש כוחות בדברים מסוימים, למרות שידעו שיש כח עליון שהוא עילת כל העילות.
וע"ז ודאי יש בחירה.

כבוד הרב ישא ברכה גמרא ערוכה היא לא עבדו ישראל ע"ז אלא להתיר להם עריות בפרהסיה ובוודאי כהיום כ''א יודע שכל המתפקרים כהיום שיש להם טיעונים זה הכל תאוות ואני הכרתי מישהו כזה וראיתי איך עם כל דירדור מגיעים "שאלות" יותר פוקרות כך בתחילה כביכול לא האמין רק בתחיית המתים ואח''כ בדרבנן [ואמרתי לו אז בדרך הלצה שהוא צריך לעבוד קשה לברר כל הלכה על בוריה לדעת מה דאו' ומה דרבנן] ובודאי שכל המתפקרים זה אך מצד תאוות ואין לאיש קו' באמת ונדירים מאד האנשים כמו מרן היש''ז ז''ל שהיה אפשר להאמין עליו שאך אהבת האמת עמדה לנגד עיניו
ולגוף הענין זה לא משנה כפי שאמר מרן הגר''ח זלל''ה שהנעבעכער אפיקורס איז אייך האפיקורס

אנושי
הודעות: 108
הצטרף: א' אוגוסט 28, 2016 12:38 pm

Re: ניצול שואה שהתפקר רח"ל אי הוי כאנוס

הודעהעל ידי אנושי » ה' מרץ 16, 2017 11:49 pm

לענ''ד השאלה כלל לא מתחילה
הרי מדוע אנשים לא שואלים על ילדים שנולדים עם מומין רח''ל ל''ע מה חטא הילד אלא שכ''א מבין שאין לנו בכלל שום כלים להבין את הנהגתו ית' ולא שאינני מרגיש את ליבות האנשים דשם אבל אנו כיום אין לנו כלל מה לשאול מפני שאיננו מתחילים להבין והר"ז כאותו אדם שעמד ליד מכונה ענקית ושאל על הבורג הקטן מה פעולתו ועל כגון דא משלו שמושלים "איש בער לא יבין" -כלום- "וכסיל לא יבין את זאת" דהיינו הכל הוא מבין ורק את זאת איננו מבין

אנושי
הודעות: 108
הצטרף: א' אוגוסט 28, 2016 12:38 pm

Re: ניצול שואה שהתפקר רח"ל אי הוי כאנוס

הודעהעל ידי אנושי » ה' מרץ 16, 2017 11:53 pm

לפני תקופה פגשתי יהודי רשע שנולד תרצ''ב כאן בארה''ק ואיש ממשפ' הקרובה לא נפטר ועדיין יש לו "טענות" על מרן די בשמיא הרי לנו שזה מהווה בין היתר תירוץ גרוע לאחרים

דעת_האברך
הודעות: 621
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 9:44 am

Re: ניצול שואה שהתפקר רח"ל אי הוי כאנוס

הודעהעל ידי דעת_האברך » א' מאי 14, 2017 3:22 am

אני מעתיק כאן מאתר אש התורה סיפור שכל פעם שאני קורא אותו מחדש מעלה דמעות בעיני:


מאת יצחק סטיבן הרשקופף

לא הייתי יותר מבן ארבע או חמש, כששאלתי את אמי שאלה, שנראתה אז בעיני ישירה ופשוטה: "אמא, מתי אני אקבל את המספר שלי?"

מובן שנבהלתי כשבמקום לענות היא התחילה לבכות ונמלטה למטבח, אבל זה גם בלבל אותי. גדלתי בארה"ב, בוושינגטון-הייטס של שנות החמישים – טריטוריה של ניצולי שואה. לכל מבוגר שהכרתי היה מספר, ואפילו לאחותי בת העשרה היה מספר שהוטבע בדיו כחולה על זרועה. הם נמצאו בכל מקום, על הספסלים שבשדרה ובין שבילי הפארק. אם הבחנת באדם שכובע כלשהו מונח על ראשו, לא היה ספק שגם על זרועו יש מספר. בקיץ, הקהילה הייתה נוסעת בהמוניה לנופש בהרי הקטסקילס או לחופי רוקאווי - והמספרים באו איתם.

אני הנחתי שזה חלק מטקס הבר מצווה, או אולי אות סיום לבוגרי ברויאר או סולובייצ'יק – מוסדות החינוך המקומיים. לא נראה שהמספר מביך מישהו. מעולם לא ראיתי מישהו שמנסה לכסות אותו - זה פשוט נראה כמו חלק מהחיים.

כשילדים שואלים את הוריהם למה יש "יום האם" ו"יום האב" אבל אין "יום הילד", התשובה האוטומטית היא - "כל יום זה יום הילד!" בוושינגטון-הייטס של שנות החמישים, כל יום היה "יום השואה".

המעניין הוא שבאותם ימים עדיין לא נקבע תאריך מיוחד ליום השואה. ההנצחה והזיכרון, כפי שאנו מכירים אותם היום, לא היו אז. אפילו במוסדות החינוך שרוב התלמידים בהם היו בני ניצולים, לא נערכו טקסים או פעולות הנצחה מיוחדות מכל סוג שהוא לזכר השואה.

אפילו את המילה "שואה" עדיין לא ממש הכירו. השתמשו כמובן במילה "רצח עם", אבל לא שואה. כשבמקרים בודדים ההורים שלנו היו מתייחסים לאירועים שבגללם הם עזבו את אירופה, הם היו משתמשים במילה "המלחמה".

רק אחרי הבר מצווה הבנתי בפעם הראשונה שההורים שלי היו נשואים קודם ושהיו להם ילדים אחרים

הם דברו בנוסטלגיה על החיים "לפני המלחמה", אך מעולם לא דברו על מה שקרה ב"מלחמה" עצמה. הם דברו בהערצה על הוריהם ש"נספו במלחמה", אך מעולם לא דברו על בני הזוג או הילדים שמתו. אחרי הכל, היו להם בני זוג חדשים וילדים חדשים שלא היו צריכים שיזכירו להם שהם רק תחליף.

רק אחרי הבר מצווה הבנתי בפעם הראשונה שההורים שלי היו נשואים לבני זוג אחרים לפני השואה ושהיו להם ילדים אחרים. שנים אחר כך, נדהמתי לגלות שאחותי הגדולה, שאיתה גדלתי, אינה בתו של אבי.

בסופו של דבר, כשהבנתי שלא כל מבוגר הוא בעצם ניצול שואה, ואנשים היו שואלים אותי איזה מין אנשים הם הניצולים, מעולם לא ידעתי מה לענות. מצד אחד היה אדון סילברברג שישב לידנו בבית הכנסת, עליז כמו סנטה קלאוס ותמיד עם מילה טובה לכל אחד. מצד שני עמד אדון גראוור, השכן שלנו, כשעל פניו חקוקה הבעת זעם נצחית, ושתמיד היה מאיים להרביץ לאשתו או לילדיו. במבט לאחור, בתור פסיכיאטר, אני יכול להבין את שניהם, אבל מה באמת מגדיר את ניצולי השואה? האם יש מישהו, או משהו כזה?

את התשובה למדתי מהרב משה פיינשטיין.

גדול הדור הזה, היה כל כך מפורסם שאנשים היו מכנים אותו פשוט 'רֵבּ משה'. הקרבה המרבית שלי לאדם האגדי הזה הייתה כשלמדתי בישיבה, והרב שלי היה החתן שלו - הרב משה טנדלר. הרב טנדלר, וכל רב אחר, היה מדבר על הרב פינשטיין בטון מלא יראה, בדומה לטון בו משתמשים בדרך כלל ביחס לאבות האומה.

מדי קיץ, נהגנו לבלות שבוע עם דודי ודודתי בהרים. דודי ודודתי היו ניצולי שואה בעצמם. בתור הרופא והאחות האחראים על המרפאה במחנה הריכוז, הם הצליחו להציל את חייהם של אסירים רבים, ובכללם את אמי ואחותי. אחרי "המלחמה" הם הקימו מרפאה קטנה בכפר קטן בהרי הקטסקילס, ובין הפציינטים שלהם, כך גיליתי לתדהמתי, היה אחד מפורסם במיוחד – ר' משה.

דודתי הזכירה כבדרך אגב שלר' משה יש תור למחר, ושאלה אם אני רוצה לפגוש אותו? אם אני רוצה? זה היה כמו לשאול אותי, אם אני רוצה לפגוש את אלוקים.

באותו לילה לא הצלחתי להירדם. כל הזמן התלבטתי, מה ללבוש? האם לגשת אליו? מה לומר? האם להזכיר שהחתן שלו היה הרב שלי בישיבה? לדבר איתו באנגלית או ביידיש הבסיסית שלי?

למחרת, ישבתי בחדר ההמתנה, לבוש במיטב המחלצות שנמצאו ברשותי, כבר שעה לפני התור שלו. הציפייה נראתה בעיני כמו נצח, אולם בסופו של דבר הוא הגיע, נתמך בכל צד על ידי מלווה אחר. הוא לא הבחין בי.

קפאתי על מקומי. התכוונתי לקום ביראת כבוד עם כניסתו, אבל לא הצלחתי לעשות את זה. הכנתי מראש כמה משפטים אותם שיננתי שוב ושוב, אבל הרגשתי שהלב שלי דופק יותר מדי מהר מכדי שאוכל לדבר ברוגע.

דודתי פנתה אליו בחוסר כבוד, ואז הגיע החלק הגרוע ביותר

דודתי שמעה את צלצול פעמון הכניסה, ויצאה ממשרדה כדי לקבל את פניו: "הרב פינשטיין, הכרת את האחיין שלי איקי? היית מאמין שלשיקסע כמוני יש בחור ישיבה במשפחה?"

הרב פינשטיין סוף-סוף הביט בי, ואני התייסרתי - דודתי פנתה אליו בחוסר כבוד; היא התבדחה איתו; היא קראה לי איקי ולא יצחק או אפילו אייזיק.

ואז הגיע החלק הגרוע ביותר. דודתי נגשה אליו. היא ידעה כמובן שאסור ללחוץ לו את היד, והיא לא עשתה את זה, אבל היא נתנה לו נשיקה על הלחי, כפי שעשתה לרבים מהפציינטים החביבים עליה. ואז אמרה לו שדודי יקבל אותו בעוד רגע, וחזרה למשרדה.

הרב משה ומלוויו פנו לעברי, במבט שנראה לי מאשים. הרגשתי שאני רוצה למות. ניגשתי אליו בהיסטריה, והתחלתי להשתפך בהתנצלות: "הרב פינשטיין. דודה שלי, היא לא דתייה. היא לא מבינה..."

הרב הניח מייד את אצבעותיו על שפתיי כדי שאפסיק לדבר, ואמר ברכּוּת שני משפטים ביידיש, אותם אזכור עד יום מותי: "יש לה מספר על היד. היא יותר קדושה ממני".

הרב משה פיינשטיין הבין את מה שאני לא הצלחתי להבין, מה שמייחד את ניצולי השואה הוא עצם העובדה שהם היו שם, ואות העדות שנותרה על ידם.

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: ניצול שואה שהתפקר רח"ל אי הוי כאנוס

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ב' מאי 15, 2017 1:40 am

דעת_האברך כתב:אני מעתיק כאן מאתר אש התורה סיפור שכל פעם שאני קורא אותו מחדש מעלה דמעות בעיני:

ואז הגיע החלק הגרוע ביותר. דודתי נגשה אליו. היא ידעה כמובן שאסור ללחוץ לו את היד, והיא לא עשתה את זה, אבל היא נתנה לו נשיקה על הלחי, כפי שעשתה לרבים מהפציינטים החביבים עליה. ואז אמרה לו שדודי יקבל אותו בעוד רגע, וחזרה למשרדה.

הרב משה ומלוויו פנו לעברי, במבט שנראה לי מאשים. הרגשתי שאני רוצה למות. ניגשתי אליו בהיסטריה, והתחלתי להשתפך בהתנצלות: "הרב פינשטיין. דודה שלי, היא לא דתייה. היא לא מבינה..."

הרב הניח מייד את אצבעותיו על שפתיי כדי שאפסיק לדבר, ואמר ברכּוּת שני משפטים ביידיש, אותם אזכור עד יום מותי: "יש לה מספר על היד. היא יותר קדושה ממני".

.[/i]

גם אני העליתי דמעות של כאב וזעזוע על שכותבים בוקי סריקי בשם הגרמ"פ, אוי לנו שכך עלתה בימינו.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: ניצול שואה שהתפקר רח"ל אי הוי כאנוס

הודעהעל ידי שש ושמח » ב' מאי 15, 2017 8:51 am

מנע קולך מבכי ועינך מן דמעה. כל אחד מבין שהגרמ"פ לא התכוין שבס"ה מעלתה גדולה משלו, ותקבל יותר חלק בעוה"ב וכדו', אלא שיש ענין מסויים שבו היא עדיפה עליו, שזכתה לסבול ייסורים על יהדותה, ודבר זה מובן בהחלט.

יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: ניצול שואה שהתפקר רח"ל אי הוי כאנוס

הודעהעל ידי יזל מדליו » ב' מאי 15, 2017 10:32 am

החובת הלבבות מביא שיש שואלים למה לא רואים בימינו ניסים ומתרץ שכאשר אדם התבוננן איך כל האומות שונאים אותנו ורוצים להשמידנו ואפ"ה אינם מצליחים וגם לנו זה תעלומה למה אינם מצליחים ואינם מתאגדים להשמידנו בזה נראה בחוש את יד ה', ומוסיף שאפילו בזמן הגלות והחושך אפשר לראות שהחושך מוגבל ואינו גמור ואין הסבר לוגי מה עוצר את החושך מלהחשיך יותר.

והנה שם במחנות בחושך ובטירוף ושכל פרשה בחוקתי נתקיימה בהם רח"ל והאדם לא היה שליט כלל בחייו עד כדי כך שפסק רבה של קובנה ה"דבר אברהם" שאין בעלות ממונית שם משום שלאדם אין שם כלל יישות עצמית אפילו על חיי גופו ונפשו א"כ כל ממונו ודאי אינו שלו וברשותו.

ודווקא שם בתוך החושך האדם יכל לצאת עוד יותר מאמין כאשר היה ניצל מעוד אקציה בלי שום סיבה שנראית לעין וכדו' ודווקא מצד שהחושך גבר א"כ מצד הטבע היה צריך למות וא"כ כל רגע ורגע זה ההארה מאת השם וגילוי השגחתו.

ובאמת האלו שפקרו א"א לדונם אבל אולי הם חייבים וזה לא סותר וזה כעין מה שמובא בגמ' בסנהדרין שר' אשי אמר לתלמידיו שמחר ילמדו בענין של מנשה חבירנו ובא אליו מנשה בחלום ואמר לו שאילו היה בדורו היה מרים את גלימתו ורץ.
ולכאורה זה פשוט שר' אשי גדול ממנשה אלא רק ר' אשי אינו יכול לדון את מנשה מצד שזה רחוק ממנו. ודו"ק.

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: ניצול שואה שהתפקר רח"ל אי הוי כאנוס

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ג' מאי 16, 2017 12:57 am

שש ושמח כתב: יש ענין מסויים שבו היא עדיפה עליו, שזכתה לסבול ייסורים על יהדותה, ודבר זה מובן בהחלט.

יהדותה? כוונתך כנראה על על היותה מגזע היהודים, אדרבה תסביר למה מובן לך שהמתייסר על עצם היותו מגזע היהודים דרגתו גבוהה.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: ניצול שואה שהתפקר רח"ל אי הוי כאנוס

הודעהעל ידי איש גלילי » ג' מאי 16, 2017 2:09 am

גם זו לטובה כתב:
שש ושמח כתב: יש ענין מסויים שבו היא עדיפה עליו, שזכתה לסבול ייסורים על יהדותה, ודבר זה מובן בהחלט.

יהדותה? כוונתך כנראה על על היותה מגזע היהודים, אדרבה תסביר למה מובן לך שהמתייסר על עצם היותו מגזע היהודים דרגתו גבוהה.

כבר דנו בזה בארוכה כאן וכאן (ואולי בעוד מקומות)

טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: ניצול שואה שהתפקר רח"ל אי הוי כאנוס

הודעהעל ידי טברייני » ג' מאי 16, 2017 9:13 am

כנכד לניצולי שואה שהיו בני משפחות חרדיות יראות ושלימות, וכיום לא כל כך, קצת נרתעתי מהדברים המובאים באשכול.

קיימא לן בשם האדמו"ר מצאנז קלויזנבורג דכל מי שעבר את השואה מובטח לו שיכנס לגן עדן.

שעת הכושר
הודעות: 241
הצטרף: ה' יוני 08, 2017 11:36 pm

Re: ניצול שואה שהתפקר רח"ל אי הוי כאנוס

הודעהעל ידי שעת הכושר » ו' אוגוסט 04, 2017 1:18 pm

יאיר1 כתב:
עושה חדשות כתב:ד. אני מוכרח להוסיף כאן הרגשה פרטית. יצוייר בהחלט שיימצאו ב' אנשים שעברו שואה, הא' יכפור והב' יאמין, אבל האמת היא שהכופר מגלה על עצמו שאמונתו היתה אמיתית, הוא האמין כי האלוקים שליט על הכל, טוב ומטיב, וכו', ומשקרה מה שקרה, הטעהו יצרו הרע באמצעות מצוקתו העצומה ורח"ל. (ויעזור ה' שעוד ישובו צאצאיו לאמונה). ואילו מי שנשאר מאמין, שמא מגלה הוא על עצמו שאמונתו שטחית היא, מן השפה ולחוץ, דרך חיים חברתית, יהיה מה שיהיה אין לו שום מחשבות ושאילות. (וכמובן שבדרך כלל זה דרגה עצומה באמונה, אם ממשיך באמונתו בלי שאילות, אבל הערתי היא שזה יכול לבוא מרדידות ותו לא מידי). אדרבה, הן איש בער לא ידע וכסיל לא יבין למה צדיק רע לו רשע טוב לו, אבל לפחות הוא "יודע לשאול", כי היה בליבו ציור על גדלותו של הבו"ע ורחמנותו, ואילו זה שאינו יודע לשאול לא ציפה לכלום, לא בטח בה' מעולם, הכל כמצוות אנשים מלומדה. יהיו נא הדברים לרצון לפני אדון כל להמליץ טוב בעד הנופלים, שביסוריהם כיפרו בעדינו.

הבלי הבלים, שומו שמים!!

זה לעומת זה

שעת הכושר
הודעות: 241
הצטרף: ה' יוני 08, 2017 11:36 pm

Re: ניצול שואה שהתפקר רח"ל אי הוי כאנוס

הודעהעל ידי שעת הכושר » ה' פברואר 28, 2019 8:29 pm

https://musaf-shabbat.com/2013/09/27/%D ... %96%D7%9F/


בשנותיה הראשונות של פוניבז', כשההיכל הגדול כבר היה בנוי והקפות שמחת תורה נמשכו כשלוש או ארבע שעות, היה הרב פורש מדי פעם לפוש ולשתות לחיים בחדר סמוך שבו ישבו המקורבים. פעם נכנס הרב וראה את ר' משה פורטמן, הש"ץ הקבוע בפוניבז' בימים נוראים, יושב ובוכה. מששאלו לסיבת בכיו, הצביע על ר' פלוני ואמר: הוא קרא לי אפיקורוס! ולמה, שאל הרב. התברר שזה עתה תיאר ר' משה אקציה איומה שערכו הנאצים ימ"ש בעיירתו בשמחת תורה.

ומשסיפר כיצד הם רוצצו גולגלות של תינוקות בני שנתיים ושלוש על הרצפה כדי לחסוך מקום ברכבת, הטיח בנהמת לבו דברים כלפי מעלה ועל כך זעף שכנגדו וכינהו אפיקורוס. הביט הרב בשני האנשים, שניהם ממקורביו ומנאמני הישיבה, ואמר: שניכם צודקים! רק מי שנמצא בשיעור של ראש ישיבה רשאי להקשות עליו קושיות. אבל מי שלא היה נוכח – אינו יכול לדבר. אתה ר' משה היית נוכח בשיעור של ריבונו של עולם וזכותך לשאול קושיות, אבל לך [האיש השני] אסור לדבר…

איזו חכמה, ואיזו גבורת נפש ואהבת ישראל, מפי אדם שבעצמו איבד את אשתו וילדיו בשואה ורק בן אחד שרד.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 460 אורחים