מחולת המחנים כתב:יש לעיין האם שייך איסור לשון הרע בהסתכלות, דהיינו שחבירו עושה מעשה או מדבר דבר שאינו ראוי והגון, אך הוא איננו יודע מיהו, האם מותר לו לפנות ולהסתכל מיהו בעל המעשה, או שיש בכך משום איסור לשון הרע.
חכם באשי כתב:סתם יהודי,
בנוגע לכתיבת לה"ר, הדברים פשוטים שאסור. וזה כתוב להדיא בח"ח.
חכם באשי כתב:סתם יהודי,
בנוגע לכתיבת לה"ר, הדברים פשוטים שאסור. וזה כתוב להדיא בח"ח.
יאיר כתב:חכם באשי כתב:סתם יהודי,
בנוגע לכתיבת לה"ר, הדברים פשוטים שאסור. וזה כתוב להדיא בח"ח.
הוא לא הסתפק בזה (שו"ר שכבר הגיב).
בכ"א לגבי א' ו -ב' פשיטא שאסור וגם ב - ג' אם הודיעוהו קודם לכן, מה הולך לשמוע גם פשיטא שאסור.
ואכן מהמשנה באבות משמע שאסור גם ד' (וכמו הספק בפתיחת האשכול, מיהו יש לחלק דדילמא כששומע ולא נמצא לידו שאני) אלא שלא מדין לה"ר.
יאיר כתב:ב[סעיפים] א' ב' וג' יש משמיע (ע"י דיבורו או הקלטה) או מראה (ע"י כתיבה/סרטון), משא"כ ב[סעיף] ד' אין משמיע ספציפי שהביא את ההקלטה לידי האדם ואמר לו "בוא תשמע".
יאיר כתב:סברתי שב-ג' יש משמיע ספציפי דא"כ מה ההבדל בין ג' ל- ד' מה לי שידור חי או הקלטה?
פעם הסתפקתי בארבעה ספקות דומים:
א. האם איסור מסירת לשון הרע, זה רק לספר לזולת: "פלוני חילל שבת" - וה"ה לכתוב לזולת: "פלוני חילל שבת", או דילמא גם להראות לזולת - כגון ע"י סירטון וכדומה - את פלוני מחלל שבת?
ב. ואם תאמר שזה אסור, דהא מה לי להראות ע"י כתיבה ומה לי להראות ע"י סירטון - הא בתרוויהו הוא מודיע ברבים ע"י מראה (של כתב או של סירטון) - שפלוני חילל שבת, אז בלהשמיע לזולת - כגון ע"י טייפ - את פלוני מדבר בביזיון וכד', מאי איכא למימר?
ג. ואם תאמר שאסור, אז בלשמוע - כגון ע"י טייפ - את פלוני מדבר בביזיון וכד', מאי איכא למימר? דהא איסור לשון הרע הוא לא רק להודיע אלא גם לשמוע.
ד. ואם תאמר שאסור, אז בלהאזין באופן חי (לא בטייפ) לפלוני המדבר בביזיון וכד', מאי איכא למימר?
מאור עינים כתב:מענין לענין שמעתי שהגאון ר"א צוקר מפונביז' הסתפק פעם דהוה עובדא שמישהו השמיע בפניו סיפור לשוה"ר והיה קשה לו שלא להאמין לדבריו, אלא שהיה באפשרותו ללכת לראות את הסיפור בעיניו שאז שוב כבר אינו יודע מחמת סיפור חבירו, השאילה היא אם מחויב הוא לרוץ לראות את זה בעיניו כדי להימנע מקבלת לשוה"ר בל רגע [שגם בזה יש לדון אי איסורו בכל שעה,] והלך הרב הנ"ל להגר"ש וואזנר זצוק"ל וכדומה שאמר לו שצרייך לילך ע"כ מה ששמעתי, ואין לי אחריות על נכונות העובדה
מאור עינים כתב:אתה נוקט אוקמיתא ומקשה קושיא
מאור עינים כתב:
ואפשר עוד לדון שהא גופא חשיב לשוה"ר דמכח סיפורו הלך ורואה שכן הוא,
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 306 אורחים