ורב יוסף פתח ונסתמא הוה כדאמרינן באגדה משום דלא מצי קאי בנפשיה דלא לאיסתכולי בר מד' אמות דיליה,
שש ושמח כתב:רמב"ן קידושין לא א:ורב יוסף פתח ונסתמא הוה כדאמרינן באגדה משום דלא מצי קאי בנפשיה דלא לאיסתכולי בר מד' אמות דיליה,
תשובות הגאונים - שערי תשובה סימן קעח
אלין עשרה מילי דחסידותא דהוה נהיג בהו רב ובתריה לא יכילו כולהון שמעיה לאחזוקי בהון וכל חד וחד מנהון אחזיקו בחדא מנהון:
חד, וכו' רביעית. וחמשית שלא היה מביט לצדדין ואפילו לפניו, דאמר שימי וכו' אלמא עד דשמע קליה לא ידע, ונהגו רב יוסף ורב ששת אחריו ולא יכלו לעמוד בה עד שסימו את עיניהם:
אוצר החכמה כתב:אתה מתכוון לומר שבאופן כזה מותר לעשות יותר מאשר לסמא עיניים בידים?
אוצר החכמה כתב:אגב שהזכרת אבנים יקרות מאירות וכעין זה רש"י בצהר תעשה לתיבה. האם מישהו מכיר הסבר למה הכוונה ? כמדומני שהיום איננו מכירים בכלל אבנים יקרות מאירות?
כן. הלא אסור לאדם לחבול בעצמו, ומן הסתם גם באופן הזה אסור, אבל עכ"פ זו גרמא (וגם פחות כואב מאשר לנקר את העיניים...), והם הבינו שלצורך המטרה שהציבו לעצמם זה מותר.
הן גם למ"ד אבן יקרה היה חלון בתיבה וא"כ י"ל שהאבן יקרה נעשתה להחזיר אור ולהגביר אורו של החלון הקטןאוצר החכמה כתב:אגב שהזכרת אבנים יקרות מאירות וכעין זה רש"י בצהר תעשה לתיבה. האם מישהו מכיר הסבר למה הכוונה ? כמדומני שהיום איננו מכירים בכלל אבנים יקרות מאירות?
אוצר החכמה כתב:כן. הלא אסור לאדם לחבול בעצמו, ומן הסתם גם באופן הזה אסור, אבל עכ"פ זו גרמא (וגם פחות כואב מאשר לנקר את העיניים...), והם הבינו שלצורך המטרה שהציבו לעצמם זה מותר.
ברור שהנושא הוא האיסור לחבול בעצמו. וזו השאלה שהתכוונתי לפתוח את הדיון עליה. האם אתה סבור שמותר לאדם לחבול בעצמו בדרך כזאת? או שזה איסור יותר קל? ואם כן מה ההבדל ביניהם ומה יהיה במזיק את חבירו באופן כזה? והאם כוונתך הכללית לטעון שלעקור את העין אסור לצורך מידת חסידות אבל איסור זה מותר ואם כן מה בדיוק טעמי וגדרי ההבדל?
עקביה כתב:ואפשר להזכיר, אע"פ שלא ממש קשור, את חייליו הראשונים של בן כוזיבא, שנבחנו ע"י כריתת הבוהן שלהם.
חכם באשי כתב:עקביה כתב:ואפשר להזכיר, אע"פ שלא ממש קשור, את חייליו הראשונים של בן כוזיבא, שנבחנו ע"י כריתת הבוהן שלהם.
אך חז"ל לא הסכימו עמו.
מה שנכון נכון כתב:דברתי על הרמב"ם באגרת תימן עיין שם.
שם מדובר על הלכה מפורשת, משא"כ בנד"ד.איגרת תימן
אבל כשיעמד אדם שאינו מפורסם בחכמה ויאמר שהוא נביא אין אנו מאמינים אותו, כל שכן אם יאמר אחד מעמי הארץ שהוא משיח, ואחת הראיות שהוא עם הארץ - שצוה לפזר אדם כל ממונו ושיתנדבו לעניים, וכל השומעים לו הם טפשים, והוא חוטא שעושה הפך התורה, הואיל ואין ראוי לתורתנו לעשות צדקה מכל ממונו אלא מקצתו, שכן כתוב (ויקרא כ"ז כ"ח): "אך כל חרם אשר יחרים איש לה' מכל אשר לו", ואמרו מקבלי השמועה: "מכל אשר לו" ולא "כל אשר לו", ושמו לנדבה גדר וגבול, והוא - החוּמשׁ, ואמרו: המבזבז אל יבזבז יותר מחומש! ואין ספק ששכלו ולבו שנשאוהו לומר שהוא משיח, הוא אשר נשאו לצוות בני אדם לצאת מכל קנינם להתנדבו לעניים ונעשו הם עניים והעניים עשירים, וחיבו עצמם מן הדין להחזיר להם ממונם, ויהיה ההמון על הדרך הזה בין העניים והעשירים חוזר חלילה, וזו סכלות מבוארת!
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 138 אורחים