מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ביצה קלופה - דבר שיל"מ

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12743
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

ביצה קלופה - דבר שיל"מ

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יוני 09, 2016 10:12 pm

האדר''ת בשם מהריל''ד.png
האדר''ת בשם מהריל''ד.png (31.61 KiB) נצפה 3507 פעמים
מסגרת זהב על קיצושו''ע בשם מהריל''ד.png
מסגרת זהב על קיצושו''ע בשם מהריל''ד.png (38.47 KiB) נצפה 3507 פעמים


שמעתי להסתפק עפ"ז, האם מותר לקלף ביצים בכה"ג, או דאסור לעשות כן משום דאין מבטלין איסור לכתחי'.
(והנה לחתוך חתיכה הראויה להתכבד ע"מ שתיעשה אינה ראויה ותיבטל, הוי בכלל איסורא דביטול לכתחי', אבל שמא דשיל"מ שאני).
מה דעתכם?

ישראל אליהו
הודעות: 1801
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: ביצה קלופה - דבר שיל"מ

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ה' יוני 09, 2016 10:35 pm

לפירוש הר"ן בדשיל"מ, נראה שאין להקל, יען ששני האיסורים שונים זמ"ז.

עושה חדשות
הודעות: 12743
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ביצה קלופה - דבר שיל"מ

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יוני 09, 2016 10:40 pm

ישראל אליהו כתב:לפירוש הר"ן בדשיל"מ, נראה שאין להקל, יען ששני האיסורים שונים זמ"ז.

לא ברירא לי אם הבנתי דבריך כראוי, אבל עכ"פ לפי הר"ן ודאי אין בזה ספק שאסור, כי הרי דבר שיל"מ אינו בטל משום דהוי מין במינו, ואם הופכו כעת לדבר שאין לו מתירין הרי הוא מבטל איסור לכתחי' ממש.
הנידון הוא לפי סברת רש"י עד שתאכלנו באיסור וכו' האם הוי כהפקעת הביטול או כאיסור צדדי בעלמא.

ישראל אליהו
הודעות: 1801
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: ביצה קלופה - דבר שיל"מ

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ה' יוני 09, 2016 10:55 pm

כוונתי היתה לדברי האדר"ת וקיצוש"ע.
שלר"ן אין הביצה הקלופה מותרת, שכן האיסור שיבוא עליה הוא מצד אחר.

[גם יש לדון, דאפשר לבזוק עליה מלח, ותהיה מותרת למחר. והוי טורח מועט.
אא"כ נאמר שהוא מבטל את המלח מהיכנו..]

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: ביצה קלופה - דבר שיל"מ

הודעהעל ידי ביליצר » ה' יוני 09, 2016 11:11 pm

שמעתי להסתפק עפ"ז, האם מותר לקלף ביצים בכה"ג, או דאסור לעשות כן משום דאין מבטלין איסור לכתחי'.


הייתכן ,הרי הביצה אסורה אף בנגיעה

עושה חדשות
הודעות: 12743
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ביצה קלופה - דבר שיל"מ

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יוני 13, 2016 5:26 pm

ביליצר כתב:הייתכן, הרי הביצה אסורה אף בנגיעה

כמובן שאם נטען שע"י הקילוף היא בטילה ברוב ומותרת, אז כבר עתה ה"ה מותרת בטלטול ול"ה מוקצה.

אמנם כעת התבוננתי דלהאי טעמא ד"עד שתאכלנו באיסור" וכו' ודאי אין טעם להתיר להפוך דבר שיל"מ לדבר שאל"מ.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: ביצה קלופה - דבר שיל"מ

הודעהעל ידי ביליצר » ב' יוני 13, 2016 7:37 pm

כמובן שאם נטען שע"י הקילוף היא בטילה ברוב ומותרת, אז כבר עתה ה"ה מותרת בטלטול ול"ה מוקצה.


???????

שאלתך לא היתה האם אפשר לקלף ביצים שנולדו ביום טוב בתוך תערובת?

עושה חדשות
הודעות: 12743
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ביצה קלופה - דבר שיל"מ

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יוני 13, 2016 10:00 pm

ביליצר כתב:???????
שאלתך לא היתה האם אפשר לקלף ביצים שנולדו ביום טוב בתוך תערובת?

לא הבנתי מה לא הבנת.
כן, כך שאלתי האם מותר לעשות כן או שיש בזה איסור של ביטול לכתחי'. וכמובן שאם אין בזה איסור מצד ביטול לכתחי' אז לא יהיה בזה גם איסור מוקצה, כי הרי הקילוף יתיר את הביצה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ביצה קלופה - דבר שיל"מ

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יוני 13, 2016 10:08 pm

לכאורה המשא ומתן בין אושפזיכניה דרב אדא בר אהבה ורב אדא בר אהבה בביצה ד א לא משמע כהבנתך.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: ביצה קלופה - דבר שיל"מ

הודעהעל ידי ביליצר » ב' יוני 13, 2016 10:12 pm

אוצר החכמה כתב:לכאורה המשא ומתן בין אושפזיכניה דרב אדא בר אהבה ורב אדא בר אהבה בביצה ד א לא משמע כהבנתך.



אוצר ,אולי תסביר לי את שאלת עושה חדשות ,

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ביצה קלופה - דבר שיל"מ

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יוני 13, 2016 10:27 pm

עושה חדשות מבין שמה שזה מוקצה בטלטול הוא משום שאי אפשר לאכלו, ולכן הוא טוען שאם יש דרך להתירו באכילה מותר כבר עכשיו לטלטלו, כמו כל אוכל שאינו ראוי לאכילה חי שבשבת הוא מוקצה אבל ביו"ט כיוון שראוי לבשלו אינו מוקצה, כך כאן כיוון שאפשר לתקנו אינו מוקצה.
וע"ז כתבתי שזו לכאורה היתה הבנת אושפזיכניה דראב"א (אפשר לדון שם שהרי אינו ראוי ליומיה ותלוי ברבה ור"ח אבל זה עניין אחר ולא הבדיל בין היום למחר), וע"ז ענה לו ראב"א שאיסור הטלטול כאן הוא איסור עצמי.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: ביצה קלופה - דבר שיל"מ

הודעהעל ידי ביליצר » ב' יוני 13, 2016 10:32 pm

ייש"כ, הרי יש איסור דביצה שנולדה ביום טוב דלא תאכל אי משום הכנה אי משום גזירה ואסור בנגיעה ,מה יעזור כאן היתר דביטול מכדי לבטל את איסור הטילטול ,?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ביצה קלופה - דבר שיל"מ

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יוני 13, 2016 10:36 pm

כמ"ש לפי הבנתי זה מה שענה ראב"א שאיסור הטלטול הוא איסור עצמי, אבל היה מקום להבין אחרת שכל איסור הטלטול נובע מזה שאינו ראוי לאכילה ואז הווה כמו ביניתא בשבת שאינו ראוי לאכלו חי והווה מוקצה כך גם כאן איסור הכנה אוסר באכילה ואיסור טלטול הוא משום שלא חזי למידי, ולפי זה אם יש דרך להתירו טוען עושה חדשות שכבר חזי לזה ולא אסור בטלטול.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: ביצה קלופה - דבר שיל"מ

הודעהעל ידי ביליצר » ב' יוני 13, 2016 10:48 pm

כמדומני שכל הנידון הוא באינה עומדת לגדל ביצים אבל בעומדת לגדל ביצים [וכמדומני שכך בזמנינו לפחות לזמן מסויים] לכו"ע מוקצה משום נולד,

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ביצה קלופה - דבר שיל"מ

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יוני 13, 2016 10:54 pm

ההערה חשובה. אבל זה לא קושיה על עושה חדשות. הוא לא פתח כאן בית הוראה אלא שאל על עיקר הדין בעומדת לאכילה מה יהיה בו?

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: ביצה קלופה - דבר שיל"מ

הודעהעל ידי ביליצר » ב' יוני 13, 2016 11:05 pm

אוצר ,שמירתך בכבודו של הגאון המובהק הרב עושה חדשות שליטא ראויה לשבח גדול וכן יראו וכן יעשו,
לגבי הבית הוראה או הלכה למעשה [עיין ריש האשכול]הינך פחות צודק אבל לא פחות חכם ,

עושה חדשות
הודעות: 12743
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ביצה קלופה - דבר שיל"מ

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יוני 30, 2016 10:20 pm

עושה חדשות כתב:אמנם כעת התבוננתי דלהאי טעמא ד"עד שתאכלנו באיסור" וכו' ודאי אין טעם להתיר להפוך דבר שיל"מ לדבר שאל"מ.
השאלה תהיה האם מותר לקחת את התערובת שיש בתוכה איסור שהוא דבר שיל"מ, ולבטל את כולה בתוך "שאינו מינו". דהרי דין דבר שיל"מ לא נאמר בביטול מין בשאינו מינו. וא"כ ילה"ס האם עובר על איסור ביטול לכתחי', או דחשיב כבר כמבוטל קודם לכן.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 162 אורחים