בני ברקי כתב:זכיתי להיות בחופה שמסדר החופה היה אחד מגדולי ראשי הישיבות שבדרום. את הכיבודים הקריאו ברמקול ואת הברכות לא הסכים ראש הישיבה לברך דרך הרמקול.
אני שהייתי ממש מתחת לחופה לא שמעתי את הברכה!!! כמובן שלא היו עשרה אנשים ששמעו את הברכה (גם אבי הכלה אמר לי שלא שמע את הברכה...) משום ה"חומרא" הגדולה של לא לברך דרך רמקול.
האם אין כאן חומרא דאתי לידי קולא? האם ראש הישיבה לא אמור לדאוג שיהיו עשרה ששומעים את הברכה?
מאיר סובל כתב:בני ברקי כתב:זכיתי להיות בחופה שמסדר החופה היה אחד מגדולי ראשי הישיבות שבדרום. את הכיבודים הקריאו ברמקול ואת הברכות לא הסכים ראש הישיבה לברך דרך הרמקול.
אני שהייתי ממש מתחת לחופה לא שמעתי את הברכה!!! כמובן שלא היו עשרה אנשים ששמעו את הברכה (גם אבי הכלה אמר לי שלא שמע את הברכה...) משום ה"חומרא" הגדולה של לא לברך דרך רמקול.
האם אין כאן חומרא דאתי לידי קולא? האם ראש הישיבה לא אמור לדאוג שיהיו עשרה ששומעים את הברכה?
ולטעמיך ממה נפשך, אם לא שמעוהו עשרה בלי רמקול, מה היה עוזר רמקול? הרי זה לא שמיעתו
ההוא גברא כתב:הטענה היא כזאת: עתה לא שמעו כלום ונמצא חשש בא על ארוסתו או לכל הפחות ברכה לבטלה, עם רמקול לפחות לחד מ"ד שמעו, ועוד שידעו מה בירך גם אם לא שמעו וכידוע ראיית האחרונים מבית כנסת דאנשי אלכסנדריה.
ועל דבר המסדר קידושין ובירך ברכת אירוסין וברכת נישואין בלי עשרה בודאי הדיוט כזה עון פלילי הוא שיהא לו עסק בטיב קידושין. אבל עם כל זה הקידושין והחופה גמרו קנינם. לא מבעיא לדעת רוב הפוסקים שאין הברכות מעכבות ואף לכתחילה רשאי לעשות נישואין אם אי אפשר למצוא עשרה ורשאי לישא בלא ברכה ואין הברכות מעכבות הביאה וכשיזדמנו לו עשרה יברך פשיטא שאין כאן שום מיחוש, אלא אפילו לדעת הרשב"א שהביא הב"ש בסי' ס"ב סק"ד שבמקום שאין עשרה אין לעשות נישואין מ"מ נראה לפענ"ד אף שלהרשב"א הברכות מעכבות מ"מ כאן שכבר בירך אלא שלא היה שם עשרה זה אינו מעכב ובדיעבד עלתה הברכה אף בלי עשרה, וראיה לדבר כו' כו', העולה מזה דאפילו לברך מחדש אין חיוב. ולפי שראיות הנ"ל אינן ברורות כל כך אין הפסד שכאשר יזדמן שם נישואין יעמדו גם הזוג הזה סמוך לחופה ויכוונו לצאת בברכה שיברכו להחתן וכלה האחרים.
ההוא גברא כתב:ולדידי פשיטא לי שאדם שלא אכפת לו מזה שלא שמעו עשרה אסור לתת לו לסדר קידושין, שחזקה שאינו בקי בהלכות גיטין וקידושין ויש כאן לפני עיוור כשאתה נותן לו לסדר קידושין שאתה מכשיל אותו באיסור דרבנן שקשים יותר מדור המבול.
ההוא גברא כתב:(שמעתי שהגר"ש רוזובסקי פעם אחת בא לפניו מעשה בחתן שמת אביו ורצה לפסוק מן הגמרא והראשונים ונעלם ממנו אחד האחרונים והעיר לו דיין אחד, ומאותה שעה הפסיק לסדר קידושין שהחזיק עצמו לאינו בקי בהלכות גיטין וקידושין).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 196 אורחים