מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בית בבית - בי"ת הידיעה? מה כוונת הגר"א

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ברי היזיקא
הודעות: 232
הצטרף: ד' נובמבר 20, 2013 2:30 pm

בית בבית - בי"ת הידיעה? מה כוונת הגר"א

הודעהעל ידי ברי היזיקא » ו' יולי 08, 2016 10:21 am

בספר ויקרא פרק יא פסוק כז כותב הגר"א באדרת אליהו:

וכל הולך על כפיו בכל החיה ההלכת על ארבע טמאים הם לכם כל הנגע בנבלתם יטמא עד הערב: בכל. לרבות את הפיל. (רצה לומר, כמו: "בַיִת בְּבַיִת" כו'. נראה שכוונתו על בי"ת הידיעה, וכן בי"ת של 'בכל' על הפיל הגדול שבחיות, והוא ידוע בעבור גדלו).

האם אכן כוונתו לכתוב בישעיה: "הוי מגיעי בית בבית", האומנם שם זו ב' הידיעה? לפי המפרשים שם כולם, לא נראה כך!

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: בית בבית - בי"ת הידיעה? מה כוונת הגר"א

הודעהעל ידי סתם יהודי » ו' יולי 08, 2016 10:41 am

מי כתב את הקטע שבסוגריים? הגר"א או המדפיס? אם זה הגר"א, אז אני צ"ע בדבריו, אבל אם זה המדפיס, אז לענ"ד פשוט שבתוך הסוגריים נפלה ט"ס, וצ"ל "ב הריבוי" (במקום "ב הידיעה"), וכוונת המדפיס לומר, שכוונת הגר"א היא לרבות את הפיל מהאות ב של "בכל", וכמו האות ב בפסוק "כנגע נראה לי בבית" - שממנה לומדים בנדרים נו ע"א: "בבית לרבות את היציע - בבית לרבות את העלייה" (והתם מוקי לה אביי בין לר"מ בין לרבנן, ע"ש).

וזה שהמדפיס נגרר לקרוא לאות ב' "ב הידיעה" במקום לקרוא לה "ב הריבוי", אפשר דה"ט משום שבפסוק "כנגע נראה לי בבית" - האות ב הנ"ל היא לא רק ב' הריבוי אלא היא גם ב' הידיעה, כדמוכח מדברי הרד"ק על המילה "בברית" שבפסוק "ואני בברית אשלחך", ע"ש.

ברי היזיקא
הודעות: 232
הצטרף: ד' נובמבר 20, 2013 2:30 pm

Re: בית בבית - בי"ת הידיעה? מה כוונת הגר"א

הודעהעל ידי ברי היזיקא » ו' יולי 08, 2016 11:02 am

את החלק הראשון שבסוגריים כתב הגר"א, את השני, כתב המו"ל.

ואגב טעית, כי הגמ' בנדרים לומדת זאת מהפסוק "בבית ארץ אחוזתכם" ולא מהמילים "נראה לי בבית".

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: בית בבית - בי"ת הידיעה? מה כוונת הגר"א

הודעהעל ידי סתם יהודי » ו' יולי 08, 2016 11:07 am

ברי היזיקא כתב:ואגב טעית, כי הגמ' בנדרים לומדת זאת מהפסוק "בבית ארץ אחוזתכם" ולא מהמילים "נראה לי בבית".


הגמ' לומדת זאת מהפסוק "כנגע נראה לי בבית".
הילך לשון הגמ' שם (התוספות בסוגריים מרובעות הן שלי):

"מאן תנא [כנגע נראה לי], בבית - לרבות את היציע, בבית - לרבות את העלייה? אמר רב חסדא רבי מאיר היא...אביי אמר אפי' תימא רבנן - בעיא קרא [דכנגע נראה לי בבית], דסלקא דעתך אמינא, בבית ארץ אחזתכם כתיב, דמחבר בארעא - שמיה בית, עלייה - הא לא מחבר בארעא [קמ"ל קרא דכנגע נראה לי בבית - לרבות את היציע ואת העלייה]".

מה שנכון נכון
הודעות: 11804
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בית בבית - בי"ת הידיעה? מה כוונת הגר"א

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' יולי 08, 2016 11:12 am

אולי אין הכונה לפסוק, אלא כמו בי'ת בבית, כלומר שהאות בי'ת כאן משמשת כמו האות בי'ת שבמילה בבית (בהרבה פסוקים, הב' הראשונה בפתח והשניה בקמץ).
אמנם בכל החיה הבי'ת בשוא, אבל זה בין כה קשה, וכראה הכונה שע"ד דרש מפרשים כאילו כתוב בפתח.

ברי היזיקא
הודעות: 232
הצטרף: ד' נובמבר 20, 2013 2:30 pm

Re: בית בבית - בי"ת הידיעה? מה כוונת הגר"א

הודעהעל ידי ברי היזיקא » ו' יולי 08, 2016 11:13 am

עיין שם בר"ן

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: בית בבית - בי"ת הידיעה? מה כוונת הגר"א

הודעהעל ידי סתם יהודי » ו' יולי 08, 2016 11:26 am

ברי היזיקא כתב:עיין שם בר"ן


עד שאתה מפנה אותי לר"ן, אני מפנה אותך אל מקור הדברים עצמם, בברייתא שבתורת כהנים: "[כנגע] נראה לי...בבית להביא העלייה".
ואגב שם - במקום תיבת "היציע" - הגירסה היא: "בבית להביא את הצבוּע, בבית להביא העלייה", וכבר העיר זאת הגר"א בגמ' נדרים שם.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 486 אורחים

cron