מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

היכ"ת שאסור לאדם לחלל שבת להציל עצמו, ולחבירו מותר

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12843
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

היכ"ת שאסור לאדם לחלל שבת להציל עצמו, ולחבירו מותר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' ינואר 07, 2016 12:20 am

הדוג' הידועה, זה הנידון על הבא במחתרת שמותר להורגו אפי' בשבת כי חזקה אין אדם מעמיד עצמו על ממונו,
והמג"א בסי' שכט כ' "וצ"ע דיניחנו ליקח הממון ולא יחלל שבת ואפשר כיון דאין אדם מעמיד עצמו על ממונו חיישי' שמא יעמוד אחד נגדם ויהרג ולכן מחללין אבל באדם יחיד יניח ליקח ממונו ולא יחלל שבת",
ואמנם דבריו צ"ע מד' הגמ' גבי בא במחתרת, (ומאידך הרי אמרי' גבי נכרים שצרו על עסקי ממון דאין מחללין שבת),
אבל עכ"פ אשכחנא לד' המג"א אופן שאדם אסור לו לחלל שבת אלא אדרבה הוא חייב שלא להעמיד עצמו על ממונו, ואילו חבירו מותר להצילו.

ושמעתי מג"א שליט"א עוד כמה אופנים כה"ג.

להסוב' דאם גוי אונס אדם על אכילת נבילה, מותר לו ליהרג ולא לעבור,
והנה אם זה נעשה בשבת, ויש לו אפשרות למלט עצמו מאכילת הנבילה ומהמיתה ע"י חילול שבת, ודאי נאמר לו חזור בך מסירובך לאכול נבילה ואל תחלל השבת, אבל חבירו הרואה אותו נחוש בדעתו שלא לאכול את הנבילה, מותר לו לחלל שבת כדי להצילו. (וכ"ז להכרעת הפוס' דמותר לחלל שבת גם בכדי להציל ממיתה שיש בה קידוש ה').

אדם חולה, ויש תרופה ברת סיכוי נמוך להצלתו, אמנם תופעות הלוואי שלה מייסרות מאד, ובוודאי אינו חייב לסבול כ"כ בשביל סיכוי קטן להצלה, והנה אם זה בשבת, ויש לו אפשרות ע"י חילול שבת להשיג תרופה אחרת הנוגדת את תופעות הלוואי, הרי לא הותרה שבת אצל הייסורים, והרי הוא יכול ליטול את התרופה הראשונה המצילה חייו בלא השניה המצילה מן הייסורים, וכל זה כלפי עצמו, אבל חבירו הרואה אותו נמנע מהתרופה הראשונה מחמת הייסורים, מותר לו לחלל שבת כדי להשיג את השניה המונעת הייסורים.

איש הצלה המקבל קריאה בשבת, אבל אינו חייב להיענות לה מדינא, כי היציאה כרוכה בסיכון עצמי, והרי טענתו בפיו כי אם יתירו לו אכילת חזיר (אפשי ואפשי והתורה אסרה) הוא ייצא להציל, דלכאו' נתיר לו, (אם לא נאמר סברות צדדיות כ"עקירת הדת" וכו'), אבל כ"ז למי שמציל אחרים, אבל החולה עצמו ודאי אינו יכול להשתמש בקומבינה מעין זו, כי אם רוצה להציל עצמו, הוא מתבקש לעשות זאת בלי עבירות אחרות על הדרך.

כל זה דברים קצת קשים בסברא, ואשמח לקבל הוספות.

עושה חדשות
הודעות: 12843
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: היכ"ת שאסור לאדם לחלל שבת להציל עצמו, ולחבירו מותר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' ינואר 09, 2016 11:28 pm

עושה חדשות כתב:להסוב' דאם גוי אונס אדם על אכילת נבילה, מותר לו ליהרג ולא לעבור,
והנה אם זה נעשה בשבת, ויש לו אפשרות למלט עצמו מאכילת הנבילה ומהמיתה ע"י חילול שבת, ודאי נאמר לו חזור בך מסירובך לאכול נבילה ואל תחלל השבת, אבל חבירו הרואה אותו נחוש בדעתו שלא לאכול את הנבילה, מותר לו לחלל שבת כדי להצילו. (וכ"ז להכרעת הפוס' דמותר לחלל שבת גם בכדי להציל ממיתה שיש בה קידוש ה').

הגרא"ג זצ"ל נקט אחרת, כמצו"ב.
קבצים מצורפים
ישורון - רבי אברהם גניחובסקי.PDF
(203.25 KiB) הורד 274 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12843
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: היכ"ת שאסור לאדם לחלל שבת להציל עצמו, ולחבירו מותר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יולי 21, 2016 9:35 pm

עי' כאן -
viewtopic.php?t=27970#p286911
שער ד.

חכמה בגוים
הודעות: 68
הצטרף: ג' נובמבר 04, 2014 11:03 pm

Re: היכ"ת שאסור לאדם לחלל שבת להציל עצמו, ולחבירו מותר

הודעהעל ידי חכמה בגוים » ו' יולי 22, 2016 1:12 am

עושה חדשות כתב:איש הצלה המקבל קריאה בשבת, אבל אינו חייב להיענות לה מדינא, כי היציאה כרוכה בסיכון עצמי, והרי טענתו בפיו כי אם יתירו לו אכילת חזיר (אפשי ואפשי והתורה אסרה) הוא ייצא להציל, דלכאו' נתיר לו, (אם לא נאמר סברות צדדיות כ"עקירת הדת" וכו'), אבל כ"ז למי שמציל אחרים, אבל החולה עצמו ודאי אינו יכול להשתמש בקומבינה מעין זו, כי אם רוצה להציל עצמו, הוא מתבקש לעשות זאת בלי עבירות אחרות על הדרך.

כל זה דברים קצת קשים בסברא, ואשמח לקבל הוספות.

מזכיר לי בדיחה שקראתי פעם [כנראה איפשהוא ברשת אבל לא מצאתי. אכתוב בלשוני]:
יום כיפור בצהרים, הרב קורא לגימפל העגלון בדחיפות: אחת מנשות העיירה מקשה לילד, ויש להביא לה רופא מהעיר הסמוכה.
-גימפל: כבוד הרב, איך אסע כך, בלא נעליים לרגלי? הלא הדרכים בוציות.
-הרב: לך לביתך, נעל נעליך וצא, העיקר שתיסע כבר.
גימפל הולך לביתו, נועל נעליו וחוזר אל הרב. "כבוד הרב, אני מותש מהצום, אין בכוחי לנהוג עד העיר".
-הרב: אין בעיה, לך לביתך ותאכל משהו ותתחזק, העיקר שתיסע כבר.
גימפל הולך לביתו, אוכל חתיכת עוגה וחוזר לרב. "כבוד הרב, העוגה לא מספיקה. אני חייב גם כוס קפה כדי להתחזק".
- הרב: בבקשה, תעשה לך קפה ותשתה, העיקר שתיסע כבר.
גימפל הולך לביתו, מכין קפה משובח ושותה.
בין לגימה ללגימה, מפטיר גימפל לאשתו: כל כך הרבה היתרים יש לרבנים האלו, והם לא מגלים לנו...

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: היכ"ת שאסור לאדם לחלל שבת להציל עצמו, ולחבירו מותר

הודעהעל ידי שש ושמח » ו' יולי 22, 2016 1:18 am

עושה חדשות כתב:איש הצלה המקבל קריאה בשבת, אבל אינו חייב להיענות לה מדינא, כי היציאה כרוכה בסיכון עצמי, והרי טענתו בפיו כי אם יתירו לו אכילת חזיר (אפשי ואפשי והתורה אסרה) הוא ייצא להציל, דלכאו' נתיר לו, (אם לא נאמר סברות צדדיות כ"עקירת הדת" וכו'), אבל כ"ז למי שמציל אחרים, אבל החולה עצמו ודאי אינו יכול להשתמש בקומבינה מעין זו, כי אם רוצה להציל עצמו, הוא מתבקש לעשות זאת בלי עבירות אחרות על הדרך.

מה פתאום להתיר לאחר לעבור על איסור? אם הנידון הוא האם "הרב מתיר לו" יש מקום לזה אבל הרי האיסור הוא עליו ואיך הוא מתיר לעצמו? הרי אין שום קשר בין אכילת החזיר להצלה.

חכמה בגוים
הודעות: 68
הצטרף: ג' נובמבר 04, 2014 11:03 pm

Re: היכ"ת שאסור לאדם לחלל שבת להציל עצמו, ולחבירו מותר

הודעהעל ידי חכמה בגוים » ו' יולי 22, 2016 1:22 am

שש ושמח כתב:
עושה חדשות כתב:איש הצלה המקבל קריאה בשבת, אבל אינו חייב להיענות לה מדינא, כי היציאה כרוכה בסיכון עצמי, והרי טענתו בפיו כי אם יתירו לו אכילת חזיר (אפשי ואפשי והתורה אסרה) הוא ייצא להציל, דלכאו' נתיר לו, (אם לא נאמר סברות צדדיות כ"עקירת הדת" וכו'), אבל כ"ז למי שמציל אחרים, אבל החולה עצמו ודאי אינו יכול להשתמש בקומבינה מעין זו, כי אם רוצה להציל עצמו, הוא מתבקש לעשות זאת בלי עבירות אחרות על הדרך.

מה פתאום להתיר לאחר לעבור על איסור? אם הנידון הוא האם "הרב מתיר לו" יש מקום לזה אבל הרי האיסור הוא עליו ואיך הוא מתיר לעצמו? הרי אין שום קשר בין אכילת החזיר להצלה.


מסכים. גם לי לפום ריהטא, זה נשמע מופרך.

חכמה בגוים
הודעות: 68
הצטרף: ג' נובמבר 04, 2014 11:03 pm

Re: היכ"ת שאסור לאדם לחלל שבת להציל עצמו, ולחבירו מותר

הודעהעל ידי חכמה בגוים » ו' יולי 22, 2016 1:24 pm

חכמה בגוים כתב:
עושה חדשות כתב:איש הצלה המקבל קריאה בשבת, אבל אינו חייב להיענות לה מדינא, כי היציאה כרוכה בסיכון עצמי, והרי טענתו בפיו כי אם יתירו לו אכילת חזיר (אפשי ואפשי והתורה אסרה) הוא ייצא להציל, דלכאו' נתיר לו, (אם לא נאמר סברות צדדיות כ"עקירת הדת" וכו'), אבל כ"ז למי שמציל אחרים, אבל החולה עצמו ודאי אינו יכול להשתמש בקומבינה מעין זו, כי אם רוצה להציל עצמו, הוא מתבקש לעשות זאת בלי עבירות אחרות על הדרך.

כל זה דברים קצת קשים בסברא, ואשמח לקבל הוספות.

מזכיר לי בדיחה שקראתי פעם [כנראה איפשהוא ברשת אבל לא מצאתי. אכתוב בלשוני]:
יום כיפור בצהרים, הרב קורא לגימפל העגלון בדחיפות: אחת מנשות העיירה מקשה לילד, ויש להביא לה רופא מהעיר הסמוכה.
-גימפל: כבוד הרב, איך אסע כך, בלא נעליים לרגלי? הלא הדרכים בוציות.
-הרב: לך לביתך, נעל נעליך וצא, העיקר שתיסע כבר.
גימפל הולך לביתו, נועל נעליו וחוזר אל הרב. "כבוד הרב, אני מותש מהצום, אין בכוחי לנהוג עד העיר".
-הרב: אין בעיה, לך לביתך ותאכל משהו ותתחזק, העיקר שתיסע כבר.
גימפל הולך לביתו, אוכל חתיכת עוגה וחוזר לרב. "כבוד הרב, העוגה לא מספיקה. אני חייב גם כוס קפה כדי להתחזק".
- הרב: בבקשה, תעשה לך קפה ותשתה, העיקר שתיסע כבר.
גימפל הולך לביתו, מכין קפה משובח ושותה.
בין לגימה ללגימה, מפטיר גימפל לאשתו: כל כך הרבה היתרים יש לרבנים האלו, והם לא מגלים לנו...


מצאתי את המקור: http://mikve.net/content/498

הרב מנחם בורשטיין, ראש מכון פוע"ה:
מעשה בעגלון שהיה צריך לקחת אשה שכרעה ללדת באחת העיירות, בעיצומו של יום הכיפורים. כשהעגלה כבר היתה מוכנה, רץ העגלון לרב, ואמר לו איני יכול לנהוג את העגלה בלי לעשן מקטרת. הרב התיר לו מיד וברכו בברכת הדרך, אחרי מספר דקות חזר בריצה אל הרב, ואמר שהוא חייב בדרך ללגום משקה אחרת לא יוכל לנהוג. "סע כבר ותלגום מה שאתה צריך, האשה כבר כורעת ללדת!". העגלון לקח את הציוד עלה על העגלה והפטיר: "כמה היתרים יש לרבנים שלנו שהם לא מגלים ".


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 119 אורחים