מה שנכון נכון כתב:ראה שמות רבה מו, א.
...התחיל מצטער על שבור הלוחות ואמר לו הקדוש ברוך הוא אל תצטער בלוחות הראשונות שלא היו אלא עשרת הדברות לבד ובלוחות השניים אני נותן לך שיהא בהם הלכות מדרש ואגדות, הה"ד (איוב יא) ויגד לך תעלומות חכמה כי כפלים לתושיה...
רון כתב:א. ייש"כ לרב ביליצר על המובאה מחז"ל.
ב. לא מובן ולא מתאים סגנונו של "לייטנר", "[color=#404000]אם לא תתייחס לדברי חז"ל אלו"[/color], וכי מה יש לנו לולא דברי חז"ל? הרי לאחר שנאמרו דברי חז"ל זו האמת ואין בילתה וזה מה שהק' באמת הרב עושה חדשות שליט"א, דלאחר שמצינו מפורש יישר כחך ששיברת שמוכח מזה שאינו חטא, מה שייך להמציא חטא בזה. ואה"נ על האברנבאל עצמו היתה תלונת העו"ח.
ורק כיון שמצינו בחז"ל כפי שהביא הרב ביליצר שבאמת היה בזה טענה על משה רבינו, שייך לקוראו חטא! אך הכל רק עפ"י חז"ל, ואין לנו משלנו כלום לאחר דברי חז"ל.
לייטנר כתב:אם לא תתייחס לדברי חז"ל אלה (כפי שעשה אברבנאל עצמו כאן), תבין ששליח השובר מתנה יקרת ערך שהמלך ציווהו להעביר לאי מי, חטא למלך.
עושה חדשות כתב:ראיתי בארבנאל פ' חוקת, שבתחילת דבריו על מי מריבה הוא מקשה למה נענשו משה ואהרן בעונש גדול כ"כ על חטא קל שכזה, "וגדול מזה היה שבירת הלוחות ומאמר הצאן ובקר ישחט להם". ואנוכי לא שמעתי בלתי היום דהיה בזה חטא, אדרבה יש"כ ששיברת!
עוד על מעלתם של לוחות שניות, ממדרש רבי אליעזר פרשה יד -עושה חדשות כתב:ראיתי שם חידוש נוסף, ז"ל המדרש -מה שנכון נכון כתב:ראה שמות רבה מו, א....התחיל מצטער על שבור הלוחות ואמר לו הקדוש ברוך הוא אל תצטער בלוחות הראשונות שלא היו אלא עשרת הדברות לבד ובלוחות השניים אני נותן לך שיהא בהם הלכות מדרש ואגדות, הה"ד (איוב יא) ויגד לך תעלומות חכמה כי כפלים לתושיה...
ארבע מדות היו לוחות אחרונות יתירות על הראשונות. לוחות ראשונות לא נעשה להן ארון קודם הורדתן, שנ' ואעש ארון עצי שטים, והיו דומין ככלה נכנסת בתוך חופתה. לוחות הראשונות לא נא' בהן (כי) טוב, [אבל לוחות האחרונות נאמר בהן טוב, שנא'] למען ייטב לך. (ד"א) [ו]מפני מה לא נאמר בהן טוב בלוחות ראשונות, מפני שגלוי וידוע לפניו שהן עתידין להשבר. לוחות ראשונות לא היה מבהיק בהן קלסטר פניו שלמשה, אבל לוחות האחרונות הבהיק בהן קלסטר פניו שלמשה. לוחות ראשונות ירדו ומצאו ישראל באותו מעשה, אבל לוחות אחרונות ירדו וקבלום כל ישראל בצום ובתחנונים ובתפלה ובתשבחות. לפי שמיום שבאו ישראל לאותו מעשה עיינו עצמן כמנודין, לא רחצו, ולא שמשו מטותיהן, ולא שינו כסותן, שנ' וישמע העם את הדבר הזה ויתאבלו, עד שנתבשרו שמחל להן הקדוש ברוך הוא
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 483 אורחים