יאיר1 כתב:אצל האשכנזים שיכללו יותר ראשונים מאשר השו"ע.
דרך הרמ"א ללכת אחר אחרונים והמנהג, ולא מפני שיכלול יותר ראשונים
יאיר1 כתב:אצל האשכנזים שיכללו יותר ראשונים מאשר השו"ע.
יאיר1 כתב:בחרת בדרך ביטוי שאיננה מכובדת.
אני לא רוצה להיגרר למחוזות הללו....
מי שלומד סוגיא מקיז את דמו ואחר כך רואה מה קורה בהלכה, כן, יתכן מאד וייצא לפעמים מתוסכל, ויש מי שריגשותיו פועלים אחרת ואני מכבד אותו... אולם לא להבין על מה מדובר, מעלה חשש שחסר לאדם בלימוד תורה...
וחריצת הדין שלך כאילו מדובר בחוסר בשימוש תלמידי חכמים, הוא לא במקום ולא לענין.
רבם של יהדות אשכנז היה מהרי"ל, אכן, ולכן מה? הוא בן יחיד?! בדיוק כפי שיש מתלמידי החזו"א שסבורים שכלל ישראל צריך ללכת על פי הוראותיו.
והדוגמא עם המהרי"ל היתה רק דוגמא אחת בוטה מיני רבות, ומי שלומד נתקל בזה רבות.
ההקשרים הגזעניים לא קשורים לכאן, כי הוא זה, וכנראה כאן יצא המרצע מהשק. וטוב מאד שעצרת.
מעניין האם מפריע לך ללמוד בישיבה אחת בה יש בחורים שמתגלחים בשלושת השבועות, או שקמים לסליחות לפניך... או שמקלים ומחמירים בכמה וכמה הלכות בהלכות שבת... לי זה לא מפריע.... ואולי גם מפריע לך שהאחותך תלמד עם בנות שהאחים שלהם....
מצב היחס בין ספרדים לאשכנזים הוא נתון שאפשר לנסות להגדיל אותו ואפשר להקטין, והתירוצים על הבדלי המנהגים בהלכה הוא ודאי לא אחד מהם. יש מי ששונא זרים ושונים, וחבל מאד מאד מאד, ויש מי שלא ויש הרבה באמצע.... בתקווה שחזונם של אלו שמשתדלים להקטין את השסע יתגשם בצורה שתהיה נאותה ביותר לכבוד ה' בעולם.
עולה מן הארץ כתב:אם יש אמת בכך שהאשכנזים מחמירים יותר, נ"ל להסביר את זה בהסבר פשוט ומציאותי. בדרך כלל כאשר פוסק אחרון בא לחלוק על פוסקים שקדמוהו הוא יחלוק לחומרא יותר מאשר לקולא כי לקולא קשה להקל נגד גדולים וז"פ. ברור לי בלי לבדוק שכל מי שינסה לעשות מחקר סטטיסטי בכמה מקומות הנו"כ של השו"ע חולקים לחומרא ובכמה מקומות הם חולקים לקולא יגלה שהחומרות מרובות בהרבה.
ולפי יסוד זה מובן גם הסוגיא דאשכנזים וספרדים כי הרמ"א נמשך אחר הפוסקים האחרונים בארצות אשכנז וממילא עלו בידו חומרות משא"כ הב"י, ותל"מ.
שלמה בן חיים כתב:סליחה שכתבתי בצורה לא מכובדת,
שלא רק ספירת קולות מכריע את ההלכה ולא תמיד יעזור למצוא עוד עשרה שכותבים אחרת אם כנגדם עומד אחד שדעתו יותר מכרעת כי הוא התקבל יותר.
ההקשרים הגזעניים קשורים גם קשורים, ....
לא יתכן שאשה תתקשר לבית הוראה ובמקום לשאול שאלה תבקש מספר טלפון של רב שפוסק הלכה על פי הוראותיו של... לא יתכן שאדם פשוט יאמר הרבנים האשכנזים מחמירים ומי שמחמיר ... וכו'. גם אם היו מגדולי הפוסקים שבריתחא דאורייתא שלהם דיברו כן אין זה דבר שצריך להיות נחלת הכלל.
כל הגישה בכלל של חיפוש אחר רב מיקל או אחר הוראות מקילות הוא דבר שלא היה מעולם כל החיפוש אחר קולות נובע מדבר אחד מחיסרון ביראת שמים
לעולם לא תוכל לנחש מה אמר מרן האגרות משה על נושא זה או אחר, כי פעמים ודעתו מחמירה יותר מכל הפוסקים ופעמים דעתו מקילה יותר, כמו כן גם אצל מרן החזון איש, התפיסה בציבור שר' משה מיקל והחזון איש מחמיר היא תפיסה של אנשים שלא למדו אגרות משה ולא חזון איש מעולם. רצית שהמרצע יצא מן השק, אז זהו המרצע ותו לא, והאמת והב בסופה, והאמת והשלום אהבו.
אוצר החכמה כתב:גם הפוסקים האשכנזים התירו דברים משום שלום בית ויבואו הבקיאים ויציינו מדברי הגרמ"פ למשל. בדוגמה הזאת בכלל הלא מדובר בדבר שהגר"ע יוסף מחמיר ואשכנזים רבים מקילים בכלל.
אגב מה המציאות שמדבר עליה שמחמת הפאה משתנה צורת פנים שלה?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 214 אורחים