נניח שיש מקרה של הצלת נפשות, לדוג' אם פלוני נפל לנהר, ונדרש ממאה אנשים למשוך בחבל יחד ע"מ להצילו. המצילים הפונטציאליים הם מאתיים איש, דא עקא שאף אחד לא יכול לדעת מי מושך בחבל ומי לא, (יש חושך והם אילמים), וממילא כל אחד בפני עצמו אינו יודע האם כבר יש מאה מושכי חבל בלעדיו, או שאין מאה אפילו כשנצרף את משיכתו, או (אפשרות רחוקה סטטיסטית) שהמשיכה שלו בחבל תמלא את המספר הנדרש - מאה.
הבוקר אור, והנה:
-אם נתגלה שמאה משכו ומאה התעצלו, ודאי שהמושכים קיימו מצוה, כולם יחד וכל אחד לחוד, ואילו המתעצלים לא עברו על כלום, כי סו"ס הטובע ניצל.
-אבל אם נתגלה שהיו מאה וחמישים מושכים, יל"ע האם כל אחד בפני עצמו קיים מצווה? הרי יש כאן חמישים מיותרים.
-ואם נתגלה שהיו חמישים מושכים ומאה וחמישים עצלים, (והטובע-רח"ל), האם כל המתרשלים עברו עבירה? הרי כל אחד מהם בפני עצמו לא היה מועיל כלום להצלה?
קשה להגדיר קיום מצוה או עבירת עבירה של קבוצת אנשים, כאשר כל אחד מהם בפני עצמו לא הוסיף ולא שינה כלום אליבא דאמת, ובחירתו הטובה או הרעה היתה חסרת משמעות בייחס לתוצאה. אבל מאידך ברור שיש כאן קיום של כל אחד מהמשתתפים או הנמנעים, או בתור אחד מתוך הכלל, או ברמה של ספק "אחת משתי אחיות", או כיו"ב.
נשמע תיאורטי?
זה ממש הנושא של הצבעה בבחירות, עבור מפלגה חיובית או שלילית, (או להסוברים ששליחת נציג חרדי במדינת ישראל היא עבירה), כל יחיד טוען מה אוסיף בהצבעה או בהימנעות, הרי רחוק מאד שהפתק שלי יהיה משמעותי, (ואז יש צורך בשיקולים של "יורוך" ו"כבוד שמים" וכיו"ב כדי למצוא טעם בהצבעה שאינה מוסיפה או מונעת מנדט או נציג וכו'), אבל יש כאן ממש קיום משותף כמו במקרה הקודם, מי שהצביע בעד הדבר הטוב הרי הוא אחד מתוך המאה וחמישים המצילים, ומי שנמנע הרי הוא אחד מתוך המאה וחמישים הנמנעים, כי תמיד אפשר להוסיף עוד מנדט, וכולם מחוייבים לבחור בטוב אליבא דאמת. והרי אם הטענה הזו נכונה, יוצא שאפילו כלפי הבחירות בארה"ב (לדוגמא), צריך להשקיע המון מחשבה לפני שמחליטים מה לעשות, כי כל מה שיעשה המועמד הנבחר נזקף על ראשו של כל אחד מן המצביעים!
ומצד שני, אם העומד על שפת הנהר קיבל עידכון שיש כאן חמישים מושכים או מאה וחמישים מושכים, (זאת אומרת הוא לא יודע אם יש כאן הצלה או טביעה, אבל מה שבטוח שיש כבר מספיק מצילים או מספיק נמנעים בלעדיו), ודאי שאין לו חיוב להוסיף משיכה שלא יהיה בה שום משמעות. וא"כ הכא נמי הסיכוי של אחד ל... להשפיע על התוצאה, הוא כמו ידיעה ודאית שאין להצבעתו משמעות.
מה דעתכם?
תעשו טובה, בלי תגובות בעניני פוליטיק ובחירות, יש כאן שאילה רצינית ותורנית לדון בה, בלי להיכנס לדברים צדדיים.