רון כתב:לכבוד הרה"ג אוהב ציון שליט"א:
כתבת בתו"ד בזה"ל: מי שחושב שהפשט בגמרא (ברב אשי ומנשה), שירבעם למשל היה יותר צדיק מאיתנו וכו' הוא כמעט מגלה פנים בתורה שלא כהלכה, הייתכן שאדם שהנביא קורא לו חטא והחטיא את ישראל והרמב"ם בפ"ה מהלכות תשובה מביאו כדוגמא לרשע שכל אדם יכול להיות רשע כמותו (על משקל לצד הקדושה - צדיק כמשה רבינו), הוא בעצם צדיק גדול שאין לנו תפיסה בו וכל חטאו הוא בדרגה גבוהה מאוד וכו'? ברור שחובה עלינו לדעת שכל אלו המוגדרים על פי תורה רשעים, ואין להם חלק לעוה"ב - בעיננו חייבת להצטייר דמותם באופן שלילי.
אנחנו חותמים על כל מילה!
וכי מי חשב אחרת? לא אמרנו שהם היו צדיקים בזמן שהנביא צווח שהיו רשעים.
רק אמרנו שלהסתכל עליהם לפי המבט שלנו, כאילו שאנו טובים יותר, בזה מונחת הטעות. כי אין לנו מושג מה היה שם, לא בגברא ולא בחפצא.
כרגיל דבריו של הרב רון שליט"א ישירים ואמונים על דעת התורה הצרופה. רציתי להוסיף משהו על הדברים קצת באריכות.
ואולי בזה יבוארו הדברים קצת. מי שקצת נוגע ברובד הפנימי יותר של התורה הקדושה ושל ביאורי חז"ל, ואני לא מתכווין ללימוד קבלה, מספיק ללמוד קצת מהר"ל לקוראו קצת ולראות כמה עוול עושה כל אחד לעצמו כאשר הוא לומד את הדברים כפשוטם, כמעט אין סיפור ואגדה בדברי חז"ל המתפרשים כפשוטם, שלא כדבר הלכה שם אין פשט, הפשט גופו הוא הביאור העמוק שמבאר המהר"ל בדברי הגמרא. מי שלא הגיע לתפיסה הזו אני מציע לו פשוט לשבת ולקרוא מהר"ל ארבעים חמישים פרקים במהר"ל נותנים לבן אדם מבט אחר על כל העניינים האלו נותנים מבט [ושוב רק מבט עוד קודם שמבינים את עומק דברי המהר"ל] איך צריך להסתכל על דברי חז"ל איך ללמוד פשט [דרך אגב יש ללמוד ממנו גם איך ללמוד פשט באופן כללי לא רק בדרוש] הוא מלמד אותנו מה בר השגה אצלינו ומה לא, איזו שאלה צריך לשאול ואיזה שאלה לא צריך לשאול [כן אני יודע שיש שקשה להם לשמוע זאת, זה נשמע לא אינטליגנטי ולא מתאים לדור ה'חכם' שלנו, אבל יש שאלות שאיננו שואלים כי אין לנו יכולת להבינם כי אין לנו השגה ותפיסה בכל דבר]. הוא נותן לנו גם תפיסה עד כמה אין לנו תפיסה בדמויות ובמה שנעשה בדורות הקדמונים.
ובכן כל זה נשים ועמי ארצות לא יכולים לתפוס כלל, ניסיתי הרבה לדבר עם פשוטי עם, עם נשים חכמות מאד ממשפחתי, וראיתי שרק מי שלומד ולומד הרבה תורה יכול להבין שיש דברים שהם לא במושגים שלנו, אנשים פשוטים בכלל לא יכולים לתפוס מהי ירידת הדורות, היכולת שלהם לדמיין יותר גבוה ממה שהם רואים במוחש אינו בתחום היכולות שלהם.
כידוע אחד מהבעיות של לימוד זוהר זה שיכולים ליכשל שם בתפיסה מגושמת לשכינה ולשאר עניינים גבוהים. בעיה זו קיימת בלימוד נ"ך אדם שאין לו מסוגלות לתפוס שהוא לא בהשגה של החוטאים שמדבר עליהם הנביא יכול חלילה ליכשל ולומר נו אם הם חטאו אנחנו גם נחטוא, כאומר מה יש? כבר לפני שנות קדם חטאו ביותר מזה, וממני דורשים לא לעשות דבר פעוט כל כך, אני מדבר על דיבורים ששמעתי, ואני בטוח שתחושות כאלו מתגנבות לכל אחד שלא מבין ולא תופס שירבעם בן נבט הוא אמנם היה מהרשעים הגדולים ביותר שהיה אבל הוא לא הדמות של הרשע שמצטייר בעיניך האדם הפשוט, אתה לא היית טועה בטעות של ירבעם כי אתה בכלל לא ברמה של הטעיות האלו.
וודאי כשמדובר על צדיקי התנ"ך על מעשה יהודה ותמר ועל דוד ועוד כהנה, מה נעשה שבדוברי עם אנשים פשוטים ראיתי שהם לא באמת תופסים את הדברים בצורה הנכונה!!!
וכי מה אומר לא ללמוד תורה חלילה, כמו ששאל הרב אוהב ציון שליט"א?
איני צריך לומר שלא זו כוונתי, רק רציתי לעורר שבעיה זו היא בעיה רצינית מאד, ושוב אם היה מודעות לבעיה הזו והיו נותנים את הדעת עליה, היה אפשר ללמוד יותר, אבל לא מדברים על זה, אפיךלו בישיבות לא מספיק מדברים על התפיסה האמיתית שצריכה להיות על אגדות הגמרא.לדעתי כבר בגן הילדים צריך לדבר והרבה על זה שאברהם אבינו לא היה הסבא הזקן שאנחנו פוגשים בבית כנסת... לדבר! והרבה!!! על זה שהראשונים כמלאכים!!! שאין לנו תפיסה בהם כלל!!!
אם היתה הדעת נתונה לזה היה אפשר לדבר הרבה על זה ולהסביר גם לאנשים פשוטים את העניין, רק לצערי לא מספיק נותנים את הדעת על זה, ולא מדברים על זה מספיק.
זו היתה כוונתי ואולי גם שאר אלו שנקטתי בשפולי גלימתם.