מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פישוט ידים ורגלים - מי בדורנו?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
צבי וחמיד
הודעות: 177
הצטרף: ג' אוגוסט 23, 2016 11:51 pm

פישוט ידים ורגלים - מי בדורנו?

הודעהעל ידי צבי וחמיד » ה' ספטמבר 08, 2016 8:16 pm

הנידון ידוע.
כחלק מכתיבה בענין זה, אני זקוק לשמות גדולינו בדורות האחרונים שהשתחוו בפישוט יו''ר בר''ה ויוה''כ.

פרנקל תאומים
הודעות: 4504
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: פישוט ידים ורגלים - מי בדורנו?

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' ספטמבר 08, 2016 8:39 pm

שמעתי כן אודות הגה"צ ר' יעקב כ"ץ שליט"א ר"י נתיב אריה.

פי האתון
הודעות: 718
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

Re: פישוט ידים ורגלים - מי בדורנו?

הודעהעל ידי פי האתון » ו' ספטמבר 09, 2016 12:05 pm

אגב בספרו של .... גיברלטר על השואה כתב שיש מסורת בליטא שכשאדם נמצא בסכנה נוראה ישתחוה בפישוט ידיים ורגלים (לא על רצפת אבנים כמובן)
וזה סגולה נוראה לקבלת תפילתו (אמנם יש בזה סיכון מסויים...)

עוד יהודי
הודעות: 146
הצטרף: א' מאי 01, 2016 11:19 pm

Re: פישוט ידים ורגלים - מי בדורנו?

הודעהעל ידי עוד יהודי » ו' ספטמבר 09, 2016 12:28 pm

למיטב זכרוני הגר"ש אוירבך נוהג כך.

צבי וחמיד
הודעות: 177
הצטרף: ג' אוגוסט 23, 2016 11:51 pm

Re: פישוט ידים ורגלים - מי בדורנו?

הודעהעל ידי צבי וחמיד » ו' ספטמבר 09, 2016 12:47 pm

אף מו''ר הגרמ''ש שפירא זצ'ל נהג כן. והיה המראה נורא הוד..

תלמידו יבדלח''ט רבי שריאל רוזנברג מספר שבבחרותו הציץ לחדר הגרמ''ש בישיבה בערב יוה''כ, וראה אותו שוכב אפים ארצה בפישוט ממרר בבכי.

פשטות ההסבר היה נראה משום 'תשובה', אבל אולי עפ''י המסורת בליטא הנ''ל, היה זה ענין תפילה.

חיי נר
הודעות: 339
הצטרף: ב' פברואר 01, 2016 3:09 pm

Re: פישוט ידים ורגלים - מי בדורנו?

הודעהעל ידי חיי נר » ו' ספטמבר 09, 2016 1:32 pm

מצורף קובץ בו כתב המחבר שכך ראה אצל הרב ואזנער זצ"ל
קבצים מצורפים
b.PDF
(158.06 KiB) הורד 338 פעמים

צבי וחמיד
הודעות: 177
הצטרף: ג' אוגוסט 23, 2016 11:51 pm

Re: פישוט ידים ורגלים - מי בדורנו?

הודעהעל ידי צבי וחמיד » ו' ספטמבר 09, 2016 1:47 pm

פי האתון כתב:אגב בספרו של .... גיברלטר על השואה כתב שיש מסורת בליטא שכשאדם נמצא בסכנה נוראה ישתחוה בפישוט ידיים ורגלים (לא על רצפת אבנים כמובן)
וזה סגולה נוראה לקבלת תפילתו (אמנם יש בזה סיכון מסויים...)


יש ביד מישהו להראותינו זאת?

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: פישוט ידים ורגלים - מי בדורנו?

הודעהעל ידי איתן » ו' ספטמבר 09, 2016 2:52 pm

בק"ק "אדרת אליהו" בעיר העתיקה כך המנהג.
ב"עלינו" לא כורעים כלל גם לא בשאר השנה.

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: פישוט ידים ורגלים - מי בדורנו?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' ספטמבר 09, 2016 3:00 pm

איתן כתב:בק"ק "אדרת אליהו" בעיר העתיקה כך המנהג.
ב"עלינו" לא כורעים כלל גם לא בשאר השנה.


איך אפשר לומר בעלינו ואנחנו כורעים וכו' ולא לכרוע, האם לא הוי כדובר שקרים..?

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: פישוט ידים ורגלים - מי בדורנו?

הודעהעל ידי איתן » ו' ספטמבר 09, 2016 3:05 pm

פרי יהושע כתב:
איתן כתב:בק"ק "אדרת אליהו" בעיר העתיקה כך המנהג.
ב"עלינו" לא כורעים כלל גם לא בשאר השנה.


איך אפשר לומר בעלינו ואנחנו כורעים וכו' ולא לכרוע, האם לא הוי כדובר שקרים..?

שולחן ערוך אורח חיים הלכות ברכות השחר ושאר ברכות סימן נו סעיף ד
כשאומר החזן יתגדל, כורע; וכן ביהא שמיה רבא, וכן ביתברך, וכן בבריך הוא, וכן באמן.

ביאור הגר"א אורח חיים סימן נו סעיף ד
כשאומר כו'. כל בו ורד"א והטור וספר הפרדס כ' סידור אחר ד' כריעות וחמשית בעושה שלום וקרו ליה רשות וכ"ה בהג"מ וט"ס שם שחשיב כריעה יתירה וכן ט"ס בטור ע"ש והולך ע"ד שכ' כל בו וש"ע אלא שבש"ע הוא ה' כריעות לבד עושה שלום ע"ש אבל נראה שאין לכרוע כלל בקדיש דאין להוסיף כלל על הכריעות וא"ל כיון שאינו בתפילת י"ח לית לן בה וכמ"ש התוספות בברכות ל"א א' בד"ה ומוצאו כו' דהתם תחנונים של יחיד איירי ומה שלא קבעו בתפלה אבל במה שקבעו אפי' אינו בתפלת י"ח אין לכרוע דהא אפילו הכורע בהודאה של ברכת המזון והלל הרי זה מגונה:


נ.ב. פישוט יו"ר בר"ה ויוה"כ זה כם כן ע"פ הגר"א.

בברכה המשולשת
הודעות: 14277
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פישוט ידים ורגלים - מי בדורנו?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' ספטמבר 09, 2016 3:16 pm

ובשמח"ת גם עושים זאת, כהנהגת אדוננו הגר"א?

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: פישוט ידים ורגלים - מי בדורנו?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' ספטמבר 09, 2016 3:25 pm

איתן כתב:
פרי יהושע כתב:
איתן כתב:בק"ק "אדרת אליהו" בעיר העתיקה כך המנהג.
ב"עלינו" לא כורעים כלל גם לא בשאר השנה.


איך אפשר לומר בעלינו ואנחנו כורעים וכו' ולא לכרוע, האם לא הוי כדובר שקרים..?

שולחן ערוך אורח חיים הלכות ברכות השחר ושאר ברכות סימן נו סעיף ד
כשאומר החזן יתגדל, כורע; וכן ביהא שמיה רבא, וכן ביתברך, וכן בבריך הוא, וכן באמן.

ביאור הגר"א אורח חיים סימן נו סעיף ד
כשאומר כו'. כל בו ורד"א והטור וספר הפרדס כ' סידור אחר ד' כריעות וחמשית בעושה שלום וקרו ליה רשות וכ"ה בהג"מ וט"ס שם שחשיב כריעה יתירה וכן ט"ס בטור ע"ש והולך ע"ד שכ' כל בו וש"ע אלא שבש"ע הוא ה' כריעות לבד עושה שלום ע"ש אבל נראה שאין לכרוע כלל בקדיש דאין להוסיף כלל על הכריעות וא"ל כיון שאינו בתפילת י"ח לית לן בה וכמ"ש התוספות בברכות ל"א א' בד"ה ומוצאו כו' דהתם תחנונים של יחיד איירי ומה שלא קבעו בתפלה אבל במה שקבעו אפי' אינו בתפלת י"ח אין לכרוע דהא אפילו הכורע בהודאה של ברכת המזון והלל הרי זה מגונה:


נ.ב. פישוט יו"ר בר"ה ויוה"כ זה כם כן ע"פ הגר"א.


הגר"א אמר על קדיש ולא כשמזכרים להדיא ואנחנו כורעים, [וגם שאולי הוא יותר לאחר התפילה מקדיש תתקבל שנראה כמוסיף על התפילה].

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: פישוט ידים ורגלים - מי בדורנו?

הודעהעל ידי איתן » ו' ספטמבר 09, 2016 3:36 pm

בברכה המשולשת כתב:ובשמח"ת גם עושים זאת, כהנהגת אדוננו הגר"א?

בשמחת תורה גם לא כורעים.
אך עיין מעשה רב מהד' זלושינסקי (מכון מעדני אשר) עמ' שצח. מה שמובא מ"מעשה רב השלם" ועוד.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?168786&
פרי יהושע כתב:הגר"א אמר על קדיש ולא כשמזכרים להדיא ואנחנו כורעים, [וגם שאולי הוא יותר לאחר התפילה מקדיש תתקבל שנראה כמוסיף על התפילה].

איך שכותב העורך של סידור "אזור אליהו":
דעת הגר"א דבתפילות שקבעו אין להוסיף כלל על הכריעות (ואפילו שלא בתפילת הי"ח), ומשמע מדבריו שאין לכרוע בעלינו כשאומרים "ואנחנו כורעים" (בהגר"א סי' נ"ו ס"ק י')

על כל פנים למה שיהיה דובר כדובר שקרים? הכוונה לא שברגע שאתה כורע ברגע שאתה קורא, אלא באופן כללי.

זכור שראיתי בספרו של מו"ר הרב אליהו טבגר "כליל תכלת" דיון על מקרה דומה -ההסתכלות בציצית בזמן קריאת שמע, והספר כרגע אינו לפני לציין למקום מדויק. זכור לי שהיה שם תשובת גאונים...
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?15278&

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: פישוט ידים ורגלים - מי בדורנו?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' ספטמבר 09, 2016 3:43 pm

איתן כתב:
בברכה המשולשת כתב:ובשמח"ת גם עושים זאת, כהנהגת אדוננו הגר"א?

בשמחת תורה גם לא כורעים.
אך עיין מעשה רב מהד' זלושינסקי (מכון מעדני אשר) עמ' שצח. מה שמובא מ"מעשה רב השלם" ועוד.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?168786&
פרי יהושע כתב:הגר"א אמר על קדיש ולא כשמזכרים להדיא ואנחנו כורעים, [וגם שאולי הוא יותר לאחר התפילה מקדיש תתקבל שנראה כמוסיף על התפילה].

איך שכותב העורך של סידור "אזור אליהו":
דעת הגר"א דבתפילות שקבעו אין להוסיף כלל על הכריעות (ואפילו שלא בתפילת הי"ח), ומשמע מדבריו שאין לכרוע בעלינו כשאומרים "ואנחנו כורעים" (בהגר"א סי' נ"ו ס"ק י')

על כל פנים למה שיהיה דובר כדובר שקרים? הכוונה לא שברגע שאתה כורע ברגע שאתה קורא, אלא באופן כללי.

זכור שראיתי בספרו של מו"ר הרב אליהו טבגר "כליל תכלת" דיון על מקרה דומה -ההסתכלות בציצית בזמן קריאת שמע, והספר כרגע אינו לפני לציין למקום מדויק. זכור לי שהיה שם תשובת גאונים...
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?15278&


אין לדמות כשקורא פסוק בתורה "וראיתם אותו", לאומר ואנחנו כורעים וכו'.

צבי וחמיד
הודעות: 177
הצטרף: ג' אוגוסט 23, 2016 11:51 pm

Re: פישוט ידים ורגלים - מי בדורנו?

הודעהעל ידי צבי וחמיד » ו' ספטמבר 09, 2016 4:59 pm

פרי יהושע כתב:
איתן כתב:בק"ק "אדרת אליהו" בעיר העתיקה כך המנהג.
ב"עלינו" לא כורעים כלל גם לא בשאר השנה.


איך אפשר לומר בעלינו ואנחנו כורעים וכו' ולא לכרוע, האם לא הוי כדובר שקרים..?


גם למנהגנו לכרוע מעט במודים, עדיין יש בעי' של דובר שקרים ב'ומשתחוים', שזה כמובן אפיים ארצה.

נידון דומה יש בוידוי של רבנו נסים הנא' בתפילת יוה''כ קטן, באימה בכריעה בהשתחויה וכו'.


מלבד דעת רבנו הגרא שלא להוסיף על הכריעות, גם לדעת שאר הפוסקים יש לכרוע כריעה קטנה יותר משאר הכריעות כדי להבדיל בין המחויב לפטור. כמדומה.

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: פישוט ידים ורגלים - מי בדורנו?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' ספטמבר 09, 2016 5:04 pm

צבי וחמיד כתב:
פרי יהושע כתב:
איתן כתב:בק"ק "אדרת אליהו" בעיר העתיקה כך המנהג.
ב"עלינו" לא כורעים כלל גם לא בשאר השנה.


איך אפשר לומר בעלינו ואנחנו כורעים וכו' ולא לכרוע, האם לא הוי כדובר שקרים..?


גם למנהגנו לכרוע מעט במודים, עדיין יש בעי' של דובר שקרים ב'ומשתחוים', שזה כמובן אפיים ארצה.

נידון דומה יש בוידוי של רבנו נסים הנא' בתפילת יוה''כ קטן, באימה בכריעה בהשתחויה וכו'.


מלבד דעת רבנו הגרא שלא להוסיף על הכריעות, גם לדעת שאר הפוסקים יש לכרוע כריעה קטנה יותר משאר הכריעות כדי להבדיל בין המחויב לפטור. כמדומה.


דווקא יש אומרים שיש לכרוע יותר בעלינו ששם אומרים ואנחנו כורעים וכו'.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: פישוט ידים ורגלים - מי בדורנו?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' ספטמבר 09, 2016 5:54 pm

איזה דובר שקרים יש בזה? אם אני אומר עכשיו שאני קורא ק"ש פעמים ביום אני צריך עכשיו לקרא ק"ש. אנחנו אומרים שהם משתחווים להבל וריק ואנחנו לעומת זאת כורעים ומשתחווים (כשצריך - בשמו"ע) לפני מלך מלכי המלכים הקב"ה.

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: פישוט ידים ורגלים - מי בדורנו?

הודעהעל ידי איתן » א' ספטמבר 11, 2016 1:16 am

איתן כתב:נ.ב. פישוט יו"ר בר"ה ויוה"כ זה כם כן ע"פ הגר"א.

הבהרה ביחס למה שכתבתי לעיל:
בק"ק א"א לא כורעים בר"ה אלא רק ביוה"כ. ואגב גררא של הודעה הפותחת את אשכול כתבתי גם ר"ה.
הרי בר"ה כורעים רק ב"עלינו" ולכן בא"א אין כורעים כלל.

צבי וחמיד כתב:גם למנהגנו לכרוע מעט במודים, עדיין יש בעי' של דובר שקרים ב'ומשתחוים', שזה כמובן אפיים ארצה.

מתוך סידור יעב"ץ (מובא בסידור וילנא):
ומשתחוים. השתחואה היא בפישוט ידים ורגלים. ואין אנו עושים כך שני טעמים. א'. שאף אדם חשוב אינו רשאי ליפול על פניו אלא אם כן נענה כיהושע בן נון ואנו עאכ"ו. ועוד שבמקום רצפה הוא אסור דאורייתא לכן אנו נזהרים כל השנה (חוץ מר"ה וי"כ שעושים דוגמת מה שעשו במקדש ואז מפסיקים בשום דבר על הרצפה). ומ"מ אין בזה משום דובר שקרים כיון שאנו משתחוים כל האפשר בשחית הגוף וכפיפתו מאד.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: פישוט ידים ורגלים - מי בדורנו?

הודעהעל ידי הכהן » א' ספטמבר 11, 2016 1:47 am

עוד יהודי כתב:למיטב זכרוני הגר"ש אוירבך נוהג כך.

לא זוכר כזה דבר משנות למודי ב'מעלות'.
צבי וחמיד כתב:אף מו''ר הגרמ''ש שפירא זצ"ל נהג כן. והיה המראה נורא הוד..

כן נוהג בנו הגרד"י שליט"א

צבי וחמיד
הודעות: 177
הצטרף: ג' אוגוסט 23, 2016 11:51 pm

Re: פישוט ידים ורגלים - מי בדורנו?

הודעהעל ידי צבי וחמיד » א' ספטמבר 11, 2016 1:54 am

הכהן כתב:
עוד יהודי כתב:למיטב זכרוני הגר"ש אוירבך נוהג כך.

לא זוכר כזה דבר משנות למודי ב'מעלות'.
צבי וחמיד כתב:אף מו''ר הגרמ''ש שפירא זצ"ל נהג כן. והיה המראה נורא הוד..

כן נוהג בנו הגרד"י שליט"א


לא זוכר כזה דבר - היינו- זוכר שלא..?

צבי וחמיד
הודעות: 177
הצטרף: ג' אוגוסט 23, 2016 11:51 pm

Re: פישוט ידים ורגלים - מי בדורנו?

הודעהעל ידי צבי וחמיד » א' ספטמבר 11, 2016 1:59 am

חיי נר כתב:מצורף קובץ בו כתב המחבר שכך ראה אצל הרב ואזנער זצ"ל

יש''כ רב.

הסיפור עם בתי העינים לא יאומן. (כי יסופר..)

שיר ורננים
הודעות: 246
הצטרף: ג' דצמבר 08, 2015 10:51 pm

Re: פישוט ידים ורגלים - מי בדורנו?

הודעהעל ידי שיר ורננים » א' ספטמבר 11, 2016 11:25 am

יש בספר קול חוצב - תולדות הגר"ש שבדרון זצ"ל תיאור לכך בשמח"ת בישיבת חברון ע"י ר' שלום ועוד.

מוישי
הודעות: 496
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

Re: פישוט ידים ורגלים - מי בדורנו?

הודעהעל ידי מוישי » א' ספטמבר 11, 2016 12:35 pm

כל בני הגרמש נוהגים כן

פי האתון
הודעות: 718
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

Re: פישוט ידים ורגלים - מי בדורנו?

הודעהעל ידי פי האתון » א' ספטמבר 11, 2016 1:46 pm

צבי וחמיד כתב:
פי האתון כתב:אגב בספרו של .... גיברלטר על השואה כתב שיש מסורת בליטא שכשאדם נמצא בסכנה נוראה ישתחוה בפישוט ידיים ורגלים (לא על רצפת אבנים כמובן)
וזה סגולה נוראה לקבלת תפילתו (אמנם יש בזה סיכון מסויים...)


יש ביד מישהו להראותינו זאת?


בבקשה: (מתוך מוסף י.נ.)

מוסף שבת.jpg
מוסף שבת.jpg (628.5 KiB) נצפה 6473 פעמים

אליהו בן עמרם
הודעות: 1479
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: פישוט ידים ורגלים - מי בדורנו?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' ספטמבר 11, 2016 2:11 pm

צבי וחמיד כתב:
חיי נר כתב:מצורף קובץ בו כתב המחבר שכך ראה אצל הרב ואזנער זצ"ל

יש''כ רב.

הסיפור עם בתי העינים לא יאומן. (כי יסופר..)


למרות שאין זה מעצם הדיון כאן, אלא רק בקשר ל"מעשה שלא היה", וגם "בדידי הוי עובדא":
שמעתי שמועה מתגלגלת שהרב שך זצ"ל למד "קבלה" בחברותא בסתר עם יבדל"א גדול מקובל מגדולי דורנו בנגלה ובנסתר שליט"א.
זכיתי בס"ד להיות אצל אותו גדול שליט"א בשעת רצון וביחידות (ללא שומעים אחרים, שגורמים לו בד"כ "להתחמק" מכגון דא) ולשאול אותו אודות שמועה זו.
התשובה שקיבלתי היתה כל כך חד משמעית: "שטויות" - בתוספת תנועות פנים וגוף שאבין שזו האמת לאמיתה ללא כחל ושרק.

והנה לפנינו - עוד "סיפור אמיתי" שנגוז כ"מעשה שלא היה...."
(באותה הזדמנות שאלתי מה הוא יודע אודות לימוד קבלה אצל החזו"א זצ"ל וענה לי: "לא יודע, ואיך אפשר לדעת". והוסיף שכל גדול ודרכו, ולא "חייבים" שכל "גדול" יעסוק גם ב"קבלה"...)

צבי וחמיד
הודעות: 177
הצטרף: ג' אוגוסט 23, 2016 11:51 pm

Re: פישוט ידים ורגלים - מי בדורנו?

הודעהעל ידי צבי וחמיד » א' ספטמבר 11, 2016 3:14 pm

פי וכו' יש''כ על הכתבה.

הכהן, לא ענית אם ידוע לך שהגר''ש אויערבאך לא משתחוה בפישוט, בניגוד להרב עוד יהודי?

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: פישוט ידים ורגלים - מי בדורנו?

הודעהעל ידי הכהן » א' ספטמבר 11, 2016 6:23 pm

צבי וחמיד כתב:לא זוכר כזה דבר - היינו- זוכר שלא..?

דומני שלו הייתי נוכח במעמד כזה לא הייתי יכול לשכוח אותו...

יתכן שהחל לנהוג כך אחרי שעזבתי את הישיבה (אולי אחר פטירת אביו)


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 529 אורחים