מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

היין נפסל לקידוש משום הקריבהו נא לפחתך - כשהיה מגולה בבור

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אִיךְ-מֶיְין
הודעות: 300
הצטרף: א' יוני 26, 2016 10:26 am

היין נפסל לקידוש משום הקריבהו נא לפחתך - כשהיה מגולה בבור

הודעהעל ידי אִיךְ-מֶיְין » א' ספטמבר 11, 2016 2:09 pm

שמעתי שברוב היקבים, היין (או המיץ ענבים), יורד לבור לאחר הסחיטה, ונשאר כך מגולה כמה שעות, עד שעובר לחביות ולמיכלים.
ולכאורה: נפסל כבר בשעה פורתא שהיה מגולה - לקידוש, כמבואר בשו"ע!!!.

ברים
הודעות: 497
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 10:15 am

Re: היין נפסל לקידוש משום הקריבהו נא לפחתך - כשהיה מגולה בבור

הודעהעל ידי ברים » א' ספטמבר 11, 2016 3:31 pm

והמשגיחים איים?

עזריאל ברגר
הודעות: 13264
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: היין נפסל לקידוש משום הקריבהו נא לפחתך - כשהיה מגולה בבור

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ספטמבר 11, 2016 6:48 pm

אִיךְ-מֶיְין כתב:שמעתי שברוב היקבים, היין (או המיץ ענבים), יורד לבור לאחר הסחיטה, ונשאר כך מגולה כמה שעות, עד שעובר לחביות ולמיכלים.
ולכאורה: נפסל כבר בשעה פורתא שהיה מגולה - לקידוש, כמבואר בשו"ע!!!.

מפורש בפוסקים שבמקום שאין חשש לנחשים - אין בעיה משום גילוי, אא"כ נפגם טעמו או ריחו של היין.

בברכה המשולשת
הודעות: 14279
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: היין נפסל לקידוש משום הקריבהו נא לפחתך - כשהיה מגולה בבור

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' ספטמבר 11, 2016 8:42 pm

עזריאל ברגר כתב:
אִיךְ-מֶיְין כתב:שמעתי שברוב היקבים, היין (או המיץ ענבים), יורד לבור לאחר הסחיטה, ונשאר כך מגולה כמה שעות, עד שעובר לחביות ולמיכלים.
ולכאורה: נפסל כבר בשעה פורתא שהיה מגולה - לקידוש, כמבואר בשו"ע!!!.

מפורש בפוסקים שבמקום שאין חשש לנחשים - אין בעיה משום גילוי, אא"כ נפגם טעמו או ריחו של היין.


מפורש בפאה"ש בשם אדוננו הגר"א שאיסור גילוי נוהג גם במקום שאין חשש נחשים

עזריאל ברגר
הודעות: 13264
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: היין נפסל לקידוש משום הקריבהו נא לפחתך - כשהיה מגולה בבור

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ספטמבר 11, 2016 8:47 pm

אינני בקי בדיני גילוי,
אבל הסברא נותנת שכל דבר שראוי להגיש אותו לאנשים חשובים - אין לחוש בו משום "הקריבהו נא לפחתך"!
אא"כ נאמר שכאן זה דין מיוחד לגבי גילוי.

אִיךְ-מֶיְין
הודעות: 300
הצטרף: א' יוני 26, 2016 10:26 am

Re: היין נפסל לקידוש משום הקריבהו נא לפחתך - כשהיה מגולה בבור

הודעהעל ידי אִיךְ-מֶיְין » ב' ספטמבר 12, 2016 10:35 am

לא הבנתי מה שכתבו כאן הכותבים הנכבדים.
הרי דין גילוי של יין, אינו קשור לדיני גילוי שחיישנן לנחשים וכו', ואפי' האידנא דלא חישינן לנחשים, בכ"ז לדיני קידוש היין פסול משום שהיה מגולה, ולפחה (למושל) לא היית מגיש כזה יין. (יעויין פרטי הדינים בזה בסימן רע"ב) וכן הביא הטור שם בשם הרי"ץ גיאות.

ואגב: העירוני שגם הגרג"נ עשה כך בתחילה, עד שהעיר לו על זה מרן הגרח"ק ומאז התחיל לכסות את הבור.

שמש
הודעות: 1579
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: היין נפסל לקידוש משום הקריבהו נא לפחתך - כשהיה מגולה בבור

הודעהעל ידי שמש » ב' ספטמבר 12, 2016 10:46 am

אם נכון הדבר שכך עושים כל היקבים הרי שגם לאחשתרנים והפחות מקריבים יין כזה, הלא כן?

ברים
הודעות: 497
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 10:15 am

Re: היין נפסל לקידוש משום הקריבהו נא לפחתך - כשהיה מגולה בבור

הודעהעל ידי ברים » ב' ספטמבר 12, 2016 11:36 am

בדקתי עם בעל יעקב אחד פרטי ואמר לי שאינו כך. מה שאומר קודם כל שאין זה כלל בכל היקבים.

מה שנכון נכון
הודעות: 11807
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: היין נפסל לקידוש משום הקריבהו נא לפחתך - כשהיה מגולה בבור

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' ספטמבר 12, 2016 1:42 pm

אולי לפני שנגמרה התסיסה אי"צ להקפיד על הגלוי (וכ"ש אם יש תועלת בגלוי היין אז).

בן הרב
הודעות: 194
הצטרף: ד' יולי 01, 2015 2:27 pm

Re: היין נפסל לקידוש משום הקריבהו נא לפחתך - כשהיה מגולה בבור

הודעהעל ידי בן הרב » ב' ספטמבר 12, 2016 2:27 pm

כאן לא מבואר כדברי השואל
קבצים מצורפים
סיכום דיני יין לקידוש.pdf
(643.39 KiB) הורד 217 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 13264
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: היין נפסל לקידוש משום הקריבהו נא לפחתך - כשהיה מגולה בבור

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' ספטמבר 12, 2016 3:35 pm

שמש כתב:אם נכון הדבר שכך עושים כל היקבים הרי שגם לאחשתרנים והפחות מקריבים יין כזה, הלא כן?

הוא אשר דיברתי, שברור שאין בזה בעיה של "הקריבהו נא לפחתך".
מה שנכון נכון כתב:אולי לפני שנגמרה התסיסה אי"צ להקפיד על הגלוי (וכ"ש אם יש תועלת בגלוי היין אז).

הדעת נוטה לדבריך, שהרי כך היו עושים בזמן הקדום, שהיו דורכים את היין, וכנראה שהיה נשאר משך-זמן בבור, כדמשמע בכ"מ בחז"ל שמדברים "על מי שהיה בורו מלא יין" וכיו"ב.
באמת למה לא חששו לו משום גילוי? צריך לברר, אבל מסתמא מה שהיה טוב להם - טוב גם לנו.

מה שנכון נכון
הודעות: 11807
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: היין נפסל לקידוש משום הקריבהו נא לפחתך - כשהיה מגולה בבור

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' ספטמבר 12, 2016 3:46 pm

יש להוסיף שלענין סכנת גילוי נאמר במפורש בתלמוד שיין תוסס אין בו משום גלוי, ולכאורה פשוט שגם לכוס של ברכה יהיה כשר ול"א שנמר טעמו וריחו.

ואף ששם נאמר שהיינו עד ג' ימים, י"ל שרק לענין סכנת נחש חיישינן לאחר מכן כי כבר אינו "מתיירא מבעבוע המשקה ומן ההבל" (כל' הר"מ). אך לענין טעמו של היין יתכן שמכיון שהוא עדיין בהתהוות לא שייך לומר שהגלוי מפיג טעמו.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: היין נפסל לקידוש משום הקריבהו נא לפחתך - כשהיה מגולה בבור

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' ספטמבר 12, 2016 3:48 pm

מה שנכון נכון כתב:יש להוסיף שלענין סכנת גילוי נאמר במפורש בתלמוד שיין תוסס אין בו משום גלוי, ולכאורה פשוט שגם לכוס של ברכה יהיה כשר ול"א שנמר טעמו וריחו.

ואף ששם נאמר שהיינו עד ג' ימים, י"ל שרק לענין סכנת נחש חיישינן לאחר מכן כי כבר אינו "מתיירא מבעבוע המשקה ומן ההבל" (כל' הר"מ). אך לענין טעמו של היין יתכן שמכיון שהוא עדיין בהתהוות לא שייך לומר שהגלוי מפיג טעמו.

לא הבנתי למה אתה כ"כ בטוח בצושטעל. הלא מילתא בטעמא נאמר בגמרא.

מה שנכון נכון
הודעות: 11807
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: היין נפסל לקידוש משום הקריבהו נא לפחתך - כשהיה מגולה בבור

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' ספטמבר 12, 2016 3:54 pm

איפה אמרתי שאני בטוח, ועל איזה צושטעל מדובר?
בגמרא לא נאמר מה טעם שלא נפסל בגלוי דג' ימים משום הקריבהו נא לפחתך, אלא מכללא שמעינן מינה שכן הדין. ומאידך ההגבלה של ג' ימים שנאמרה היא לענין בעבוע וסכנה, ואין הכרח שגם לענין טעם היין זה הגבול. יתכן שעד מ' יום שאז יצא מכלל יין מגתו, ובזמנינו יתכן שיותר, כל יין לפי ענינו ולפי זמן תסיסתו.

יאיר1
הודעות: 1643
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: היין נפסל לקידוש משום הקריבהו נא לפחתך - כשהיה מגולה בבור

הודעהעל ידי יאיר1 » ד' ספטמבר 14, 2016 12:27 am

דרך אגב, טעם היין לא נפגם גם אם יהיה פתוח כמה שעות, ודווקא יין פתוח שעה משביח טעמו.
וודאי שאין לחוש מטעם זה [לא גילוי משום נחשים] ליין שפתוח כמה דקות.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: היין נפסל לקידוש משום הקריבהו נא לפחתך - כשהיה מגולה בבור

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' ספטמבר 14, 2016 1:23 am

יאיר1 כתב:דרך אגב, טעם היין לא נפגם גם אם יהיה פתוח כמה שעות, ודווקא יין פתוח שעה משביח טעמו.
וודאי שאין לחוש מטעם זה [לא גילוי משום נחשים] ליין שפתוח כמה דקות.

אני לא כ"כ מבין, אבל לפי מה שידוע לי מה שהיין משתבח בפתיחה הוא דווקא בבקבוק, שהיין סגור בוואקום, ואז הטעמים והגוונים השונים לא נפתחים. הלא כן?

יאיר1
הודעות: 1643
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: היין נפסל לקידוש משום הקריבהו נא לפחתך - כשהיה מגולה בבור

הודעהעל ידי יאיר1 » ד' ספטמבר 14, 2016 9:30 am

שומע ומשמיע כתב:
יאיר1 כתב:דרך אגב, טעם היין לא נפגם גם אם יהיה פתוח כמה שעות, ודווקא יין פתוח שעה משביח טעמו.
וודאי שאין לחוש מטעם זה [לא גילוי משום נחשים] ליין שפתוח כמה דקות.

אני לא כ"כ מבין, אבל לפי מה שידוע לי מה שהיין משתבח בפתיחה הוא דווקא בבקבוק, שהיין סגור בוואקום, ואז הטעמים והגוונים השונים לא נפתחים. הלא כן?

אכן אכן.
כתבתי ביחס ליין מגולה השכיח, לא לגבי הבור. [פשוט בדידי הוי עובדא שחששתי לזה....]

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: היין נפסל לקידוש משום הקריבהו נא לפחתך - כשהיה מגולה בבור

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' ספטמבר 14, 2016 2:47 pm

יאיר1 כתב:דרך אגב, טעם היין לא נפגם גם אם יהיה פתוח כמה שעות, ודווקא יין פתוח שעה משביח טעמו.
וודאי שאין לחוש מטעם זה [לא גילוי משום נחשים] ליין שפתוח כמה דקות.

בהלכה כתוב אחרת.

ברים
הודעות: 497
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 10:15 am

Re: היין נפסל לקידוש משום הקריבהו נא לפחתך - כשהיה מגולה בבור

הודעהעל ידי ברים » ד' ספטמבר 14, 2016 3:20 pm

עזריאל ברגר כתב:
שמש כתב:אם נכון הדבר שכך עושים כל היקבים הרי שגם לאחשתרנים והפחות מקריבים יין כזה, הלא כן?

הוא אשר דיברתי, שברור שאין בזה בעיה של "הקריבהו נא לפחתך".
מה שנכון נכון כתב:אולי לפני שנגמרה התסיסה אי"צ להקפיד על הגלוי (וכ"ש אם יש תועלת בגלוי היין אז).

הדעת נוטה לדבריך, שהרי כך היו עושים בזמן הקדום, שהיו דורכים את היין, וכנראה שהיה נשאר משך-זמן בבור, כדמשמע בכ"מ בחז"ל שמדברים "על מי שהיה בורו מלא יין" וכיו"ב.
באמת למה לא חששו לו משום גילוי? צריך לברר, אבל מסתמא מה שהיה טוב להם - טוב גם לנו.

מהיכא תיתי שהבור היה מגולה?

יאיר1
הודעות: 1643
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: היין נפסל לקידוש משום הקריבהו נא לפחתך - כשהיה מגולה בבור

הודעהעל ידי יאיר1 » ד' ספטמבר 14, 2016 8:22 pm

לעומקו של דבר כתב:
יאיר1 כתב:דרך אגב, טעם היין לא נפגם גם אם יהיה פתוח כמה שעות, ודווקא יין פתוח שעה משביח טעמו.
וודאי שאין לחוש מטעם זה [לא גילוי משום נחשים] ליין שפתוח כמה דקות.

בהלכה כתוב אחרת.

מעניין מאד! היכן?

מה שנכון נכון
הודעות: 11807
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: היין נפסל לקידוש משום הקריבהו נא לפחתך - כשהיה מגולה בבור

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' ספטמבר 14, 2016 8:25 pm

יאיר1 כתב:
לעומקו של דבר כתב:
יאיר1 כתב:דרך אגב, טעם היין לא נפגם גם אם יהיה פתוח כמה שעות, ודווקא יין פתוח שעה משביח טעמו.
וודאי שאין לחוש מטעם זה [לא גילוי משום נחשים] ליין שפתוח כמה דקות.

בהלכה כתוב אחרת.

מעניין מאד! היכן?

על הלכה זו מדברים מתחילת האשכול.
ב"ב צז ע"ב, שו"ע רעב ס"א.

יאיר1
הודעות: 1643
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: היין נפסל לקידוש משום הקריבהו נא לפחתך - כשהיה מגולה בבור

הודעהעל ידי יאיר1 » ד' ספטמבר 14, 2016 8:27 pm

מה שנכון נכון כתב:על הלכה זו מדברים מתחילת האשכול.
ב"ב צז ע"ב, שו"ע רעב ס"א.

איפה כתוב במ"מ הללו שיין שפתוח שעה נפסל?

מה שנכון נכון
הודעות: 11807
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: היין נפסל לקידוש משום הקריבהו נא לפחתך - כשהיה מגולה בבור

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' ספטמבר 14, 2016 8:31 pm

יאיר1 כתב:
מה שנכון נכון כתב:על הלכה זו מדברים מתחילת האשכול.
ב"ב צז ע"ב, שו"ע רעב ס"א.

איפה כתוב במ"מ הללו שיין שפתוח שעה נפסל?

איך הדין בשעה מועטת, ואיך הדין בזה"ז שלא קפדי יעו"ש במ"א ומ"ב וש"פ.
מה שכתבת אתה היה בהעלם דבר ותל"מ.

עזריאל ברגר
הודעות: 13264
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: היין נפסל לקידוש משום הקריבהו נא לפחתך - כשהיה מגולה בבור

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ספטמבר 14, 2016 8:46 pm

ברים כתב:
עזריאל ברגר כתב:
שמש כתב:אם נכון הדבר שכך עושים כל היקבים הרי שגם לאחשתרנים והפחות מקריבים יין כזה, הלא כן?

הוא אשר דיברתי, שברור שאין בזה בעיה של "הקריבהו נא לפחתך".
מה שנכון נכון כתב:אולי לפני שנגמרה התסיסה אי"צ להקפיד על הגלוי (וכ"ש אם יש תועלת בגלוי היין אז).

הדעת נוטה לדבריך, שהרי כך היו עושים בזמן הקדום, שהיו דורכים את היין, וכנראה שהיה נשאר משך-זמן בבור, כדמשמע בכ"מ בחז"ל שמדברים "על מי שהיה בורו מלא יין" וכיו"ב.
באמת למה לא חששו לו משום גילוי? צריך לברר, אבל מסתמא מה שהיה טוב להם - טוב גם לנו.

מהיכא תיתי שהבור היה מגולה?

ראה רש"י ריש פרשת האזינו (לב,ב).

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: היין נפסל לקידוש משום הקריבהו נא לפחתך - כשהיה מגולה בבור

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' ספטמבר 15, 2016 1:51 pm

מה שנכון נכון כתב:
יאיר1 כתב:
מה שנכון נכון כתב:על הלכה זו מדברים מתחילת האשכול.
ב"ב צז ע"ב, שו"ע רעב ס"א.

איפה כתוב במ"מ הללו שיין שפתוח שעה נפסל?

איך הדין בשעה מועטת, ואיך הדין בזה"ז שלא קפדי יעו"ש במ"א ומ"ב וש"פ.
מה שכתבת אתה היה בהעלם דבר ותל"מ.

ומהו שיעור שעה מועטת ודבר נחמד מהרה"ח רמ"צ נאה ופלפול בזה נתבאר כאן.

אִיךְ-מֶיְין
הודעות: 300
הצטרף: א' יוני 26, 2016 10:26 am

Re: היין נפסל לקידוש משום הקריבהו נא לפחתך - כשהיה מגולה בבור

הודעהעל ידי אִיךְ-מֶיְין » ב' ספטמבר 19, 2016 10:15 am

בן הרב כתב:כאן לא מבואר כדברי השואל


עברתי על רוב הדברים ולא מצאתי שדיבר בזה, אולי תוכל לפרט כונתך?

אגב: קונטרס זה מצויין גם מבחינת המציאות,וגם מבחינה ההלכתית, עבודה מקיפה וראויה לציון.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: היין נפסל לקידוש משום הקריבהו נא לפחתך - כשהיה מגולה בבור

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' ספטמבר 19, 2016 3:00 pm

אִיךְ-מֶיְין כתב:
בן הרב כתב:כאן לא מבואר כדברי השואל


עברתי על רוב הדברים ולא מצאתי שדיבר בזה, אולי תוכל לפרט כונתך?

אגב: קונטרס זה מצויין גם מבחינת המציאות,וגם מבחינה ההלכתית, עבודה מקיפה וראויה לציון.


בימים הקרובים אמורה לצאת מהדורה נוספת ומשופצת.

בן הרב
הודעות: 194
הצטרף: ד' יולי 01, 2015 2:27 pm

Re: היין נפסל לקידוש משום הקריבהו נא לפחתך - כשהיה מגולה בבור

הודעהעל ידי בן הרב » ד' ספטמבר 21, 2016 1:28 pm

לעומקו של דבר כתב:בימים הקרובים אמורה לצאת מהדורה נוספת ומשופצת.

הרי היא לפניך
קבצים מצורפים
סיכום דיני יין לקידוש אלול תשעו.pdf
(933.21 KiB) הורד 1722 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 514 אורחים