פרי יהושע כתב:באמת אני רואה שדנו בכך הרבה ולא הייתי מעלה לפורום אשכול חדש בנושא וחטאתי עוותי וכו' שלא בדקתי זאת אולם לגופו של עניין זה שיש אדם מאחורי הניק עדין לא אומר שיש בזה איסור, כיון שיכול בין רגע לשנות ניקו וכבר דיברו על כך, מצד שני אם מרגיש נפגע יש בזה כרגע בוודאי אונאת דברים, אבל לה"ר אולי לא, מכל מקום אולי מזיק לניק שבחר לעצמו כיון שהוא נהנה ממנו וקשה לו לחשוב על רעיון אחר לניק חדש.
גם שאלתי האם יש כאן דין של אומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם אולי על כך עוד לא דנו?.
אליהו בן עמרם כתב:פרי יהושע כתב:באמת אני רואה שדנו בכך הרבה ולא הייתי מעלה לפורום אשכול חדש בנושא וחטאתי עוותי וכו' שלא בדקתי זאת אולם לגופו של עניין זה שיש אדם מאחורי הניק עדין לא אומר שיש בזה איסור, כיון שיכול בין רגע לשנות ניקו וכבר דיברו על כך, מצד שני אם מרגיש נפגע יש בזה כרגע בוודאי אונאת דברים, אבל לה"ר אולי לא, מכל מקום אולי מזיק לניק שבחר לעצמו כיון שהוא נהנה ממנו וקשה לו לחשוב על רעיון אחר לניק חדש.
גם שאלתי האם יש כאן דין של אומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם אולי על כך עוד לא דנו?.
סליחה, מבקש להבהיר את השאלה הראשונית. "לה"ר על ניק" עוסקת בשאלה הבאה (ולא בהונאת דברים...שיש לו צדדים אחרים)
"אב"ע" מתכתב עם "פר"י" ב"פרטי" וצוחק על "ניק" מבלי ש"ניק" יודע. בעקבות זאת ימנע פר"י מלשאת ולתת עם "ניק" בפורום כי הוא מזולזל בעיניו, על אף שאם יפגשהו (ושמו: מרן הרב זה וזה שליט"א) ברחוב יקוד בפניו ברוב יראה. האם זה אסור?
ואת"ל שזה אסור, מה יהיה הדין אם ל"ניק" יש עוד שם אחר בלתי ניתן לקישור, הנה על אף שפר"י יפסיק לשאת ולתת עם "ניק" כשיכתוב הנ"ל מהגיגיו, אך עם ה"ניים" השני שלו בכלל לא ימנע עצמו מלשאת ולתת עימו. יוצא שבעצם אין לו נזק. אבל אולי יש לו, כי ב"ניק" המקורי שלו יש שנמנעים ממנו כי מזלזלים בו. (סוג של "פיצול אישיות" וירטואלית)
ואת"ל שזה מותר, האם מותר כבר עכשיו רק בגלל שיכול לפתוח "ניים" אחר?.
זה לא נראה, וכי נתיר לאדם לדבר לה"ר רק בגלל שהמדובר יכול להסיר הנזק מעליו? הרי כל עוד שלא הסיר - ניזוק, ומה עוד שאין זה בכלל תביעה כלפיו...
קראקובער כתב:יש חרם קדמונים על ניק שהלך לעולמו?
אליהו בן עמרם כתב:א. מה שכתבתי שאין תביעה כלפי המדובר להסיר נזקו מעליו, כוונתי לומר שאם דיברתי על פלוני לה"ר וזה עלול להזיק לו, לא נראה שיש דרישה מהמדובר (אם יודע או חושש שמדברים עליו מאחורי גבו) למנוע איכשהו את הנזק מעליו כדי להציל את המדבר מאיסור לה"ר (אול מצד חסידות אבל בוודאי לא מדינא), וא"כ מה אכפת לי שיכול לשנות את שמו, הרי אין דרישה כזו ממנו, וא"כ יוצא שדיברתי עליו לה"ר.
ב. כמדומני, שמשמע מהחפץ חיים (ואיני זוכר כרגע מקומו), שאסור לדבר לה"ר גם אם לא יקרה למדובר כל נזק.
אולי הראיה מדברי הרמב"ם בסוף טומאת צרעת בענין מרים שדיברה באחיה מרע"ה, שנענשה על אף שהוא לא הקפיד. כלומר, גם אם מחל על נזקו, ואין כאן נזק מבחינתו, מ"מ אסרינן.
ג. בעניין מביא גאולה לעולם. מה ההבנה בזה לדעת מר? האם זה נובע מזה שנמנע מ"להסיג גבול רעהו" בדברי תורה?
אם כנים הדברים, אז זה נאמר לכאורה גם על "ניק ניים" - כי הדין הזה נאמר בעיקר כלפי זה שמספר הדברים, שלא ייקח לעצמו את ה"קרדיט" על הדברים, ולפי זה צריך לומר גם בשם אומרו - "ניק ניים", כדי שהמספר עצמו לא יסיג גבול. (כלומר, אין העיקר שיפרסם את האומר שממילא הוא "נסתר" ואין תועלת בזה שיפרסם שם בדוי).
פרי יהושע כתב:אליהו בן עמרם כתב:א. מה שכתבתי שאין תביעה כלפי המדובר להסיר נזקו מעליו, כוונתי לומר שאם דיברתי על פלוני לה"ר וזה עלול להזיק לו, לא נראה שיש דרישה מהמדובר (אם יודע או חושש שמדברים עליו מאחורי גבו) למנוע איכשהו את הנזק מעליו כדי להציל את המדבר מאיסור לה"ר (אול מצד חסידות אבל בוודאי לא מדינא), וא"כ מה אכפת לי שיכול לשנות את שמו, הרי אין דרישה כזו ממנו, וא"כ יוצא שדיברתי עליו לה"ר.
ב. כמדומני, שמשמע מהחפץ חיים (ואיני זוכר כרגע מקומו), שאסור לדבר לה"ר גם אם לא יקרה למדובר כל נזק.
אולי הראיה מדברי הרמב"ם בסוף טומאת צרעת בענין מרים שדיברה באחיה מרע"ה, שנענשה על אף שהוא לא הקפיד. כלומר, גם אם מחל על נזקו, ואין כאן נזק מבחינתו, מ"מ אסרינן.
ג. בעניין מביא גאולה לעולם. מה ההבנה בזה לדעת מר? האם זה נובע מזה שנמנע מ"להסיג גבול רעהו" בדברי תורה?
אם כנים הדברים, אז זה נאמר לכאורה גם על "ניק ניים" - כי הדין הזה נאמר בעיקר כלפי זה שמספר הדברים, שלא ייקח לעצמו את ה"קרדיט" על הדברים, ולפי זה צריך לומר גם בשם אומרו - "ניק ניים", כדי שהמספר עצמו לא יסיג גבול. (כלומר, אין העיקר שיפרסם את האומר שממילא הוא "נסתר" ואין תועלת בזה שיפרסם שם בדוי).
מביא גאולה לעולם, נלמד מ"אסתר בשם מרדכי", ולא שייך להשגת גבול בד"ת, אלא יותר נראה כדי שיכבד האומר בכבוד המגיע לו, וגם הכא כיון ומכבד אותו במסגרת הפורום כבוד יקרא לו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 543 אורחים