מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשרי מי שחושדים בו ואין בו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

אשרי מי שחושדים בו ואין בו

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ב' אוגוסט 29, 2016 4:43 pm

חז"ל אומרים אשרי מי שחושדים בו ואין בו,וראיתי לאחד מהמפרשים אשריו מאחר והבזיון כידוע יש בו כפרת עוונות.
אכן לכאורה יש עניין של והייתם נקיים דהיינו שלא לעשות דברים תמוהים שנראה נגד ההלכה,ולכאורה זה סתירה,כי
מה הכפת לו שחושדיו הרי חז"ל אמרו שאשריו,
ובפשטות י"ל דוהייתים נקיים זה בגוונא שע"י מעשה שעשה שנראה לא טוב כדי שלא ילמדו אחרים ממעשיו שלכאורה אינם טובים ,
חובה עליו להבהיר וסדר שלא יהיה כל חשד,אמנם לגבי אשרי מי שחודשים בו, זה באופן שיש רינונים עליו שאין לו שליטה על זה דהיינו שחושדים בו שעשה מעשה עבירה
וע"ז חז"ל אומרים אשרי מי שחושדים בו. ואין בו
ויש לדון האם הוא מחובותו מדין והייתים נקיים להשיל מעליו החשדות הללו. מדין והייתים נקיים ולפרסם שזה שקר מדין והייתים נקיים?
אשמח לשמוע דעות ת"ח

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: אשרי מי שחושדים בו ואין בו

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' אוגוסט 29, 2016 9:46 pm

אם בכוחו להסיר מעליו החשדות בוודאי מצווה עליו לעשות כן, ויש בזה גם משום קידוש ה', אלא שאם אינו יכול ע"ז אמרו אשרי וכמש"כ.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: אשרי מי שחושדים בו ואין בו

הודעהעל ידי צביב » ב' אוגוסט 29, 2016 11:16 pm

וכן אמרו חז''ל בפרק אין עומדין על הפסוק לא אדוני

יעקב1
הודעות: 136
הצטרף: ב' מרץ 31, 2014 1:44 pm

Re: אשרי מי שחושדים בו ואין בו

הודעהעל ידי יעקב1 » ג' אוגוסט 30, 2016 10:28 am

חוקרנוביץ כתב:חז"ל אומרים אשרי מי שחושדים בו ואין בו,וראיתי לאחד מהמפרשים אשריו מאחר והבזיון כידוע יש בו כפרת עוונות.
אכן לכאורה יש עניין של והייתם נקיים דהיינו שלא לעשות דברים תמוהים שנראה נגד ההלכה,ולכאורה זה סתירה,כי
מה הכפת לו שחושדיו הרי חז"ל אמרו שאשריו,
ובפשטות י"ל דוהייתים נקיים זה בגוונא שע"י מעשה שעשה שנראה לא טוב כדי שלא ילמדו אחרים ממעשיו שלכאורה אינם טובים ,
חובה עליו להבהיר וסדר שלא יהיה כל חשד,אמנם לגבי אשרי מי שחודשים בו, זה באופן שיש רינונים עליו שאין לו שליטה על זה דהיינו שחושדים בו שעשה מעשה עבירה
וע"ז חז"ל אומרים אשרי מי שחושדים בו. ואין בו
ויש לדון האם הוא מחובותו מדין והייתים נקיים להשיל מעליו החשדות הללו. מדין והייתים נקיים ולפרסם שזה שקר מדין והייתים נקיים?
אשמח לשמוע דעות ת"ח


זה בעצם גמ' בברכות לא: אמר רבי אלעזר מכאן לנחשד בדבר שאין בו שצריך להודיעו. ופרש"י הנחשד צריך לנקות את עצמו ולהודיע את חושדו שאין בו אותו דבר מגונה.

ובמאירי שבת קיח: פירש "ויהא חלקי עם מי שחושדים אותו בדבר ואין בו ומ"מ דוקא שיתרחק הוא מדבר המביא לידי חשד כמו שאמרו הרחק מן הכיעור ומן הדומה לו"

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: אשרי מי שחושדים בו ואין בו

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ג' אוגוסט 30, 2016 1:51 pm

כמו"כ צ"ב ע"מ שכתוב בגמרא יומא על כה"ג שבכה על מה שחשדו בו והרי בגמרא בשבת משמע שאשרי מי שחושדין בו.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: אשרי מי שחושדים בו ואין בו

הודעהעל ידי ביליצר » ה' ספטמבר 01, 2016 10:31 pm

ראיתי פעם בחת"ס דתמיד התקשה אהא דאין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא ,
ובסוף הסיק דמדובר על חטא דוהייתם נקיים ,,
אשרי מי...

אספקלריא
הודעות: 494
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: אשרי מי שחושדים בו ואין בו

הודעהעל ידי אספקלריא » ו' ספטמבר 02, 2016 3:10 pm

בענין זה דבר נחמד.
עיין שבת ק"מ: ואמר רב פפא האי מאן דאפשר למישתי שיכרא ושתי חמרא עובר משום בל תשחית, ולאו מילתא היא בל תשחית דגופא עדיף. ועיי"ש במהרש"א בחידושי אגדות שכתב "ורב פפא לטובת עצמו אמרה, שהוא היה עושה שכר כדאמרי' ...".
וכתב על זה הרש"ש (שם, ד"ה ולאו מילתא היא): עח"א שפי' דר"פ לטובת עצמו אמר כן שהיה עושה שכר, ואני אומר על פירושו ולאו מילתא היא, דמאי יענה ..., ואולי דלזה כוון ר"פ לעיל (קיח ב') באמרו לדידי חשדן ולא הוה בי, כי יש שהיה חושדין אותו כפי' מהרש"א.
(וראה גם ברש"ש לעיל שם קיח:, שציין לעיין בענין זה בדף קמ:)

וונדרבר
הודעות: 1673
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: אשרי מי שחושדים בו ואין בו

הודעהעל ידי וונדרבר » א' ספטמבר 04, 2016 3:00 pm

אספקלריא כתב:בענין זה דבר נחמד.
עיין שבת ק"מ: ואמר רב פפא האי מאן דאפשר למישתי שיכרא ושתי חמרא עובר משום בל תשחית, ולאו מילתא היא בל תשחית דגופא עדיף. ועיי"ש במהרש"א בחידושי אגדות שכתב "ורב פפא לטובת עצמו אמרה, שהוא היה עושה שכר כדאמרי' ...".
וכתב על זה הרש"ש (שם, ד"ה ולאו מילתא היא): עח"א שפי' דר"פ לטובת עצמו אמר כן שהיה עושה שכר, ואני אומר על פירושו ולאו מילתא היא, דמאי יענה ..., ואולי דלזה כוון ר"פ לעיל (קיח ב') באמרו לדידי חשדן ולא הוה בי, כי יש שהיה חושדין אותו כפי' מהרש"א.
(וראה גם ברש"ש לעיל שם קיח:, שציין לעיין בענין זה בדף קמ:)

האם מצויים עוד מקומות שהרש"ש כותב בכזאת חריפות על דברי המהרש"א?

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: אשרי מי שחושדים בו ואין בו

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' ספטמבר 05, 2016 3:26 am

וונדרבר כתב:
אספקלריא כתב:בענין זה דבר נחמד.
עיין שבת ק"מ: ואמר רב פפא האי מאן דאפשר למישתי שיכרא ושתי חמרא עובר משום בל תשחית, ולאו מילתא היא בל תשחית דגופא עדיף. ועיי"ש במהרש"א בחידושי אגדות שכתב "ורב פפא לטובת עצמו אמרה, שהוא היה עושה שכר כדאמרי' ...".
וכתב על זה הרש"ש (שם, ד"ה ולאו מילתא היא): עח"א שפי' דר"פ לטובת עצמו אמר כן שהיה עושה שכר, ואני אומר על פירושו ולאו מילתא היא, דמאי יענה ..., ואולי דלזה כוון ר"פ לעיל (קיח ב') באמרו לדידי חשדן ולא הוה בי, כי יש שהיה חושדין אותו כפי' מהרש"א.
(וראה גם ברש"ש לעיל שם קיח:, שציין לעיין בענין זה בדף קמ:)

האם מצויים עוד מקומות שהרש"ש כותב בכזאת חריפות על דברי המהרש"א?

לא כזאת חריפות.

אבןטובה

Re: אשרי מי שחושדים בו ואין בו

הודעהעל ידי אבןטובה » ו' ספטמבר 23, 2016 4:49 am

א"כ למה בכה הכהן גדול שהשביעו אותו מחמת שהיו חושדין בו הרי אשרי מי שחושדין אותו ואין בו

אבןטובה

Re: אשרי מי שחושדים בו ואין בו

הודעהעל ידי אבןטובה » ו' ספטמבר 23, 2016 4:50 am

וצ"ל דחשד למינות שאני

אליהו בן עמרם
הודעות: 1479
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: אשרי מי שחושדים בו ואין בו

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ו' ספטמבר 23, 2016 12:00 pm

אבןטובה כתב:א"כ למה בכה הכהן גדול שהשביעו אותו מחמת שהיו חושדין בו הרי אשרי מי שחושדין אותו ואין בו


למה בכה? בגלל שזה מאד מצער! ולכן נתכפרו עוונותיו, בגלל הצער.
וכי תימא, שכל מי שבאו עליו בזיונות ויסורים ח"ו חייב מייד לרקוד ולצהול כמוצא שלל רב?
אלא קודם כל צריך להצטער מזה מאד, ולפום צערא אגרא, ואחר כך יכול להתיישב בדבר בשכלו ולהיות מאושר ש"צער" זה נפל בחלקו.
כי קודם כל חייב להיות צער אמיתי, כי בלי צער אין כפרת עוונות.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אשרי מי שחושדים בו ואין בו

הודעהעל ידי קראקובער » ו' ספטמבר 23, 2016 12:02 pm

וונדרבר כתב:
אספקלריא כתב:בענין זה דבר נחמד.
עיין שבת ק"מ: ואמר רב פפא האי מאן דאפשר למישתי שיכרא ושתי חמרא עובר משום בל תשחית, ולאו מילתא היא בל תשחית דגופא עדיף. ועיי"ש במהרש"א בחידושי אגדות שכתב "ורב פפא לטובת עצמו אמרה, שהוא היה עושה שכר כדאמרי' ...".
וכתב על זה הרש"ש (שם, ד"ה ולאו מילתא היא): עח"א שפי' דר"פ לטובת עצמו אמר כן שהיה עושה שכר, ואני אומר על פירושו ולאו מילתא היא, דמאי יענה ..., ואולי דלזה כוון ר"פ לעיל (קיח ב') באמרו לדידי חשדן ולא הוה בי, כי יש שהיה חושדין אותו כפי' מהרש"א.
(וראה גם ברש"ש לעיל שם קיח:, שציין לעיין בענין זה בדף קמ:)

האם מצויים עוד מקומות שהרש"ש כותב בכזאת חריפות על דברי המהרש"א?


האם יש עוד מקומות שהמהרש"א כותב ככה על רב פפא?

זה חידוש יותר גדול בעיני.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 559 אורחים