מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שאלה על המ"ב

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שאלת תם
הודעות: 107
הצטרף: ג' ספטמבר 20, 2016 4:57 am

שאלה על המ"ב

הודעהעל ידי שאלת תם » ב' ספטמבר 26, 2016 1:59 am

בסימן ס ס"ה כתב השו"ע: 'הקורא את שמע ולא כיון לבו בפסוק ראשון שהוא שמע ישראל לא יצא ידי חובתו והשאר אם לא כיון לבו אפילו היה קורא בתורה או מגיה הפרשיות האלו בעונת קריאת שמע יצא והוא שכיון לבו בפסוק ראשון'.
ופירש המ"ב: 'כונה זו האמורה כאן איננו הכונה האמורה בס"ד דשם הוא הכונה לצאת ידי חובת מצוה זה בעינן לכל הפרשיות [כמו שכתב הריטב"א בר"ה ושיטה מקובצת בברכות] משא"כ כונה זו הוא להתבונן ולשום על לבו מה שהוא אומר ולכך הוא לעיכובא רק בפסוק ראשון שיש בו עיקר קבלת עול מלכות שמים ואחדותו ית' וי"א שאפילו כונה לצאת הוא לעיכובא רק בפסוק ראשון'.
ועל מה שכתב בשם י"א, ציין בשעה"צ בשם הכס"מ.
ואני תמה; אם אכן כוונת השו"ע כדברי המ"ב, מדוע נקט השו"ע 'אפילו היה קורא בתורה או מגיה', מה רבותא יש בזה לעניין כוונת הלב, מה גרוע זה יותר מאדם שיושב בביהכ"נ וקורא בלי לכוין למילה אחת?
ועיינתי בב"י, ושם כותב: 'וזה לשון הרמב"ם (פ"ב מהל' קריאת שמע ה"א): הקורא את שמע ולא כיון לבו בפסוק ראשון, שהוא "שמע ישראל", לא יצא ידי חובתו; והשאר, אם לא כיון לבו, אפילו היה קורא בתורה כדרכו, או מגיה את הפרשיות האלו בעונת קריאה, יצא, והוא שכיון לבו בפסוק ראשון, עכ"ל. וכבר בארתי טעמו בביאורי לספר אהבה' (כס"מ שם).
נמצא לכאורה שהב"י התכוין לפסוק בשו"ע כדעת הרמב"ם, שהב"י פירשו בכס"מ שכוונתו לכוונה לצאת ידי חובה, שאינה מעכבת כי אם בפסוק ראשון, ולא כמו שכתב המ"ב, ולפ"ז א"ש מה שנקט השו"ע 'קורא בתורה או מגיה', כי הביא את לשון הרמב"ם, ובאופן זה יש רבותא טפי שאפילו לא התכוין כלל למצוה, יצא ידי חובה.

החתן סופר
הודעות: 256
הצטרף: ב' מאי 11, 2015 9:58 pm

Re: שאלה על המ"ב

הודעהעל ידי החתן סופר » ב' ספטמבר 26, 2016 9:08 am

ככה גם הבאה"ט (סק"ג) הבין, והאמת שאני לא כ"כ מבין את השאלה, איפה מצאת מפורש שהכס"מ מדבר על כוונה לצאת ידי המצווה?
(והאמת שככה קצת משמע בשיטמ"ק שציין לו המשנ"ב שהבאת- דמיירי בכוונת קריאה ולא כוונת לצאת ידי המצווה, והובא ג"כ בשפתי חכמים ברכות יג. שם הרחיב לדבר בענייני כוונה במצוות ובק"ש בפרט),
ולשון השו"ע היא לשון הגמ' והרמב"ם והיא מאוד מובנת- אם קורא להגיה וכדו' שמסתמא לא מכוון למה שמוציא בפיו זה אינו נורא כי לא חייב כוונה להבנת הקריאה בשאר ק"ש, אבל אם לא כיוון בפס' ראשון לא יוצא ידי מצווה ששם מעכב מלבד כוונת לצאת ידי מצווה- כוונה להבנת הקריאה והתיבות, ואולי לא גרע מיושב בביהנ"ס ואינו מבין מה שקורא, אלא שדיברה הגמ' הרמב"ם והשו"ע בהווה- אם קורא להגיה לא מתרכז בהבנת המילים שקורא.

שאלת תם
הודעות: 107
הצטרף: ג' ספטמבר 20, 2016 4:57 am

Re: שאלה על המ"ב

הודעהעל ידי שאלת תם » ג' ספטמבר 27, 2016 10:14 am

ראשית כל הרי ציינתי לשעה"צ שציין על הי"א שמדובר כאן על הכוונה לצאת י"ח: כס"מ, ובוודאי אפשר לסמוך על המ"ב שידע לקרוא כס"מ.
בנוסף לכך הרי הדברים מפורשים בכס"מ שתלה זאת במחלוקת עם מצוות צריכות כוונה או לא, ופשוט דמחלוקת זו היא בכוונה לצאת י"ח.
ומה שכתבת שדיברו בהווה וכו', הרי ההיפך הוא הנכון שההווה המצוי הוא שאדם קורא בביהכ"נ ולא מכוין לבו למה שקורא.
ובכל אופן קשה שמאחר שהב"י מביא את הרמב"ם ומציין עליו את פירושו בכס"מ, מסתבר שמה שפסק בשו"ע היא כשיטתו בהבנת הרמב"ם, ומנ"ל להמ"ב לפרש דבריו באופן אחר?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 605 אורחים