מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חזרת "ותן טל ומטר" תשעים פעמים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
דוד העיתונאי
הודעות: 164
הצטרף: ה' אוקטובר 06, 2016 1:29 pm

חזרת "ותן טל ומטר" תשעים פעמים

הודעהעל ידי דוד העיתונאי » ה' נובמבר 10, 2016 5:48 pm

בשו"ע סימן קיד סעיף ט' ומ"ב שם ס"ק מא, מבואר:
שמי שחזר צ' פעמים "את השנה הזאת ואת כל מיני תבואתה לטובה ותן טל ומטר לברכה" (ולפי החתם סופר צ"ל לכתחילה קא פעמים) מרגי לשונו לומר כן, ובמקרה של ספק אם אמר טל ומטר תולים שוודאי אמר.
וראיתי השבוע בעיתון המודיע מדור פטנט רשום, שאחד כתב עצה איך לספור צ' פעמים, שיחד עם האמירה, ידפדף כל פעם שאומר דף אחד בספר, ואח"כ יראה אם כבר דפדף 90 דפים. אני נוהג שנים באופן אחר, למנות 10 פעמים באצבעות הידיים, ואז אני מונה בקול, עשר, עשרים, וכו'.
עכ"פ עורך המדור העיר עליו שלמעשה אינו פשוט לסמוך ע"כ במקרה של ספק אם אמר, וזוהי רק עצה טובה להרגיל לשונו. ולא ידעתי מה יש לדון בזה אחר שמפורש כן בשו"ע ובמשנ"ב. ובינותי בספרים, וראשית הבה"ל מביא שהביאור הגר"א חולק ע"ז, והט"ז מפקפק בזה. והסתכלתי בספרים שהתחברו על המשנ"ב,
ומצאתי בפסקי תשובות שכתב כך:
"ומצינו בכמה מגדולי האחרונים שכתבו שאכן נכון למנוע מלעשות עצה זו, וכמה מגדולי המלקטים נמנעו מלהביא עצה זו בספריהם [יש להוסיף שהשו"ע גם לא הביא זאת כעצה, אלא רק שאם אמר וכו']. ויש שהעידו שחסידים ואנשי מעשה אכן היו נמנעים מכך, זולת מי שיודע בעצמו שטבעו ורגילותו לבוא הרבה לידי ספק, שאז ראוי יותר שיעשה עצה זו ובכך ימנע ממנו לחזור ולהתפלל שוב ושוב תפילותיו, כי לאחר שכבר עשה עצה זו הסכמת הפוסקים ששוב אין לו לחזור תפילתו כשנסתפק אם הזכיר כהוגן, כי כן עיקר".
עוד הביא שם בהערה למטה, "אמנם לעניין להזכיר משיב הרוח ומוריד הגשם משמיני עצרת והילך היו אומרים צ' פעמים, והיו שנהגו תוך כדי ההקפות דשמ"ע לשורר לעצמם צ' פעמים משיב הרוח וכו'.

לאנגע צדיק
הודעות: 29
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 12:13 am

Re: חזרת "ותן טל ומטר" תשעים פעמים

הודעהעל ידי לאנגע צדיק » ה' נובמבר 10, 2016 8:36 pm

זכורני על דיון בנושא הקשור לקביעת השור כ"מועד". כן זכורני שהתורת חסד העיר בענין זה. אולי יציעו כאן הדברים.

אבןטובה

Re: חזרת "ותן טל ומטר" תשעים פעמים

הודעהעל ידי אבןטובה » ה' נובמבר 10, 2016 9:34 pm

בגר שנתגייר א"צ לומר צ' פעמים

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: חזרת "ותן טל ומטר" תשעים פעמים

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' נובמבר 11, 2016 1:50 pm

לאנגע צדיק כתב:זכורני על דיון בנושא הקשור לקביעת השור כ"מועד". כן זכורני שהתורת חסד העיר בענין זה. אולי יציעו כאן הדברים.

כנראה כוונתו שקי"ל "שקירב נגיחותיו", לא נהפך לשור מועד, או למה שאמרו בשם הגרש"ש שתלוי אם ג' נגיחות הוא סימן וגילוי על טבעו של שור שהכא לא שייך, הוא הרגל מעתה ואילך שאז שייך גם הכא.

אבןטובה

Re: חזרת "ותן טל ומטר" תשעים פעמים

הודעהעל ידי אבןטובה » ו' נובמבר 11, 2016 6:42 pm

אם נגח של כנעני לא מצטרף להג' נגיחות כתוס' ב"ק כד: ואם זה סימן מה זה נוגע אםן הוא עכו"ם און ישראל

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: חזרת "ותן טל ומטר" תשעים פעמים

הודעהעל ידי פרי יהושע » ש' נובמבר 12, 2016 8:01 pm

אבןטובה כתב:אם נגח של כנעני לא מצטרף להג' נגיחות כתוס' ב"ק כד: ואם זה סימן מה זה נוגע אם הוא עכו"ם או ישראל

ואם זה סיבה גם קשה, וע"כ זה מצד "ליעודי גברא".

אספקלריא
הודעות: 494
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: חזרת "ותן טל ומטר" תשעים פעמים

הודעהעל ידי אספקלריא » א' נובמבר 13, 2016 12:51 am

לאנגע צדיק כתב:זכורני על דיון בנושא הקשור לקביעת השור כ"מועד".

מקור הדין הזה הוא טור בשם מהר"ם מרוטנבורג, וראייתו היא מסוגיית קביעת השור כמועד דאמרינן בב"ק כד. ריחק נגיחותיו חייב, קירב נגיחותיו לא כ"ש. (עיין באה"ט ס"ק ט"ו). ושם בטור מביא שרבינו פרץ חולק על מהר"ם.
ובביאור מחלוקתם, עיין קהילות יעקב בבא קמא סי' כ"ט.
וכן עיין חידושי הג"ר שמעון שקאפ ב"ק סי' ל"ג.
נערך לאחרונה על ידי אספקלריא ב א' נובמבר 13, 2016 3:30 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אספקלריא
הודעות: 494
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: חזרת "ותן טל ומטר" תשעים פעמים

הודעהעל ידי אספקלריא » א' נובמבר 13, 2016 1:14 am

דוד העיתונאי כתב:עוד הביא שם בהערה למטה, "אמנם לעניין להזכיר משיב הרוח ומוריד הגשם משמיני עצרת והילך היו אומרים צ' פעמים, והיו שנהגו תוך כדי ההקפות דשמ"ע לשורר לעצמם צ' פעמים משיב הרוח וכו'.

להנוהגים לומר "מוריד הטל" בקיץ, גם אם שכח בחורף לומר "מוריד הגשם" אינו חוזר. וא"כ אין צורך לחזור צ' פעמים.

דוד העיתונאי
הודעות: 164
הצטרף: ה' אוקטובר 06, 2016 1:29 pm

Re: חזרת "ותן טל ומטר" תשעים פעמים

הודעהעל ידי דוד העיתונאי » א' נובמבר 13, 2016 4:24 pm

ודווקא לכן -אומר הגרש"ז אויערבאך ומובא בפסקי תשובות בהערות שם- בזה חזרו צ' פעמים, אבל בדברים שהם לעיכובא לא אמרו כן לכתחילה, כדי לא להיכנס לשאלה אם לסמוך ע"ז.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

אמירת מוריד הטל ותן ברכה 90 פעמים

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' אפריל 22, 2020 8:14 am

למה לא מהני בזה שומע כעונה מהש''ץ בשביל שיקרא שגור על לשונו?

סגי נהור
הודעות: 5676
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אמירת מוריד הטל ותן ברכה 90 פעמים

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אפריל 22, 2020 8:27 am

שייף נפיק כתב:למה לא מהני בזה שומע כעונה מהש''ץ בשביל שיקרא שגור על לשונו?

"שומע כעונה" הלכתי איננו מועיל לפעולה המציאותית על שגרת הלשון. ופשוט.

מן הדרום
הודעות: 732
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: חזרת "ותן טל ומטר" תשעים פעמים

הודעהעל ידי מן הדרום » ד' אפריל 22, 2020 11:28 am

ראה מאמר על סוגיה זו בירחון האוצר, אולי יוסיף משהו בענין גדר הצ' פעמים
http://simla.otzar.org/viewtopic.php?t=36996


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 305 אורחים