מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שומת ניזקין

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

שומת ניזקין

הודעהעל ידי איש טלז » ש' נובמבר 12, 2016 11:26 pm

התעוררתי לדון דהנה אדם שהזיק חפץ משומש אינו משלם אלא כפי מה ששוה החפץ בשוק להמכר עכשיו כך נקטו הפוסקים
ובאופן שהזיק חפץ שניתן לתקנו רק יש עלות גבוהה של תיקון ג"כ דינו לשלם לו את ההוצאות של התיקון [כמבואר בכמ"ד] כ"נ הרבה מהפוסקים [והוא מדין גרמי

נמצא דאדם ששבר את חפץ משומש שעלות התיקון גדולה משוויו היום
אז יהיה תלוי אם ניתן לתקנו יהא חייב בדמי התיקון שעלותם גבוהה
ואילו ישבור את החפץ לגמרי לא ישלם אלא כפי השווי הזול
נשמע תמוה?
או לא ?

עזריאל ברגר
הודעות: 13264
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שומת ניזקין

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' נובמבר 12, 2016 11:33 pm

איש טלז כתב:התעוררתי לדון דהנה אדם שהזיק חפץ משומש אינו משלם אלא כפי מה ששוה החפץ בשוק להמכר עכשיו כך נקטו הפוסקים
ובאופן שהזיק חפץ שניתן לתקנו רק יש עלות גבוהה של תיקון ג"כ דינו לשלם לו את ההוצאות של התיקון [כמבואר בכמ"ד] כ"נ הרבה מהפוסקים [והוא מדין גרמי

נמצא דאדם ששבר את חפץ משומש שעלות התיקון גדולה משוויו היום
אז יהיה תלוי אם ניתן לתקנו יהא חייב בדמי התיקון שעלותם גבוהה
ואילו ישבור את החפץ לגמרי לא ישלם אלא כפי השווי הזול
נשמע תמוה?
או לא ?

לפענ"ד (בלי לעיין בפוסקים) נראה שכלי שתיקונו עולה על שוויו - אין דרך בני אדם לתקנו, ויכול המזיק לשלם את שוויו בלבד.

אולי יש לקשר זה עם סוגית "חרשו נותן לו דמי כולו" והמסתעף בגמרא שם.

חלילית
הודעות: 273
הצטרף: ד' מאי 20, 2015 9:28 pm

Re: שומת ניזקין

הודעהעל ידי חלילית » ד' נובמבר 16, 2016 12:22 am

פשיטא שיתן לו דמי חפץ משומש דהא כל החיוב בדמי התיקון הוא מכח החיוב להחזיר לו החפץ כמות שהיה קודם וכיון דנותן לו דמי שוויו אין לך חזרה גדולה מזו

אבןטובה

Re: שומת ניזקין

הודעהעל ידי אבןטובה » ד' נובמבר 16, 2016 5:04 am

ובאדם שהזיק חלק אחד מסעט או נזם אחת מזוג אי חייב בכולו או רק באותו שהזיק כי למעשה אי אפשר לו להשתמש רק בא' מהם וזה דבר ידוע במח' הפוסקים

איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: שומת ניזקין

הודעהעל ידי איש טלז » ד' נובמבר 16, 2016 11:00 pm

שורש הספק הוא אי נימא שישנו חיוב בפ"ע להחזיר הדבר הניזוק כשיטת הראב"ד על הר"מ וכ"ה בתור"פ דמ"ח שיש חיוב למלאות החפירות לכאורה ראוי שישלם דמי ההוצאות הגם שעולות על דמי החפץ לא כן ?

תוכן
הודעות: 6274
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: שומת ניזקין

הודעהעל ידי תוכן » ד' נובמבר 16, 2016 11:07 pm

בקובץ בית אהרן וישראל האחרונים האריכו הרבה בנושא זה, עם הרבה ראיות לכאן ולכאן.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: כדכד ו־ 460 אורחים