מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תמיהה-חתונה מעורבת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אורח24
הודעות: 26
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 2:44 pm

תמיהה-חתונה מעורבת

הודעהעל ידי אורח24 » ג' נובמבר 22, 2016 12:17 pm

שלום לכל חברי הפורום,
עלתה בי תמיהה בזמן האחרון שאשמח אם תיישבו לי אותה- כל הרבנים פה אחד אוסרים להשתתף בחתונה מעורבת של חבר (לדוגמה במקרה של אדם שחזר בתשובה ויש לו חברים שאינם שומרי מצוות, ואוסרים אפילו רק לשבת בשולחנות לזמן קצר ואחר כך ללכת. אם כן איך יש היתר הלכתי לרב המקדש להיכנס לשם? הרי זו מצווה הבאה בעבירה (ועוד מי שמשמח חתן וכלה זה יותר מצווה מהרב המקדש, שבעיקרון לא חייבים אותו-רק בגלל החוק במדינה). ואין לומר שזה בשביל להציל אותם מלחיות בזנות, כי אין אומרים לאדם חטא כדי שיזכה חברך. והרב נכנס ממש פנימה ורואה את הכלה שפעמים רבות היא לא צנועה. כי לפי"ז כל רב יר"ש אסור לו לקדש בחתונות מעורבות.

אשמח לתשובות שלכם

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: תמיהה-חתונה מעורבת

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ג' נובמבר 22, 2016 1:31 pm

כלומר אתה אומר שכל חתונה חילונית לא יסדרו קידושין?
ד"א בעניין הברכה וודאי שיש להזהר לא להזכיר ש"ש

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: תמיהה-חתונה מעורבת

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' נובמבר 22, 2016 2:25 pm

אורח24 כתב:שלום לכל חברי הפורום,
עלתה בי תמיהה בזמן האחרון שאשמח אם תיישבו לי אותה- כל הרבנים פה אחד אוסרים להשתתף בחתונה מעורבת של חבר (לדוגמה במקרה של אדם שחזר בתשובה ויש לו חברים שאינם שומרי מצוות, ואוסרים אפילו רק לשבת בשולחנות לזמן קצר ואחר כך ללכת. אם כן איך יש היתר הלכתי לרב המקדש להיכנס לשם? הרי זו מצווה הבאה בעבירה (ועוד מי שמשמח חתן וכלה זה יותר מצווה מהרב המקדש, שבעיקרון לא חייבים אותו-רק בגלל החוק במדינה). ואין לומר שזה בשביל להציל אותם מלחיות בזנות, כי אין אומרים לאדם חטא כדי שיזכה חברך. והרב נכנס ממש פנימה ורואה את הכלה שפעמים רבות היא לא צנועה. כי לפי"ז כל רב יר"ש אסור לו לקדש בחתונות מעורבות.

אשמח לתשובות שלכם


הרב בדר"כ נמצא רק בחופה, וכמדומני שבזה יש רבים המתירים גם לחברים וכה"ג

הרוצה להחכים
הודעות: 362
הצטרף: א' מרץ 01, 2015 4:54 pm

Re: תמיהה-חתונה מעורבת

הודעהעל ידי הרוצה להחכים » ג' נובמבר 22, 2016 2:58 pm

לכאורה הרב הוא עסוק במלאכתו, סידור הקידושין ואין לבו פונה למחוללים ולמחוללות, ולכן התירו לו טפי מאשר הבא להשתתף בסעודה ובריקודים שבהם עסוקים כולם במשתה ושמחה, וקשה יותר להשמר אז מהרהורי עבירה.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: תמיהה-חתונה מעורבת

הודעהעל ידי קראקובער » ג' נובמבר 22, 2016 8:44 pm

הרוצה להחכים כתב:לכאורה הרב הוא עסוק במלאכתו, סידור הקידושין ואין לבו פונה למחוללים ולמחוללות, ולכן התירו לו טפי מאשר הבא להשתתף בסעודה ובריקודים שבהם עסוקים כולם במשתה ושמחה, וקשה יותר להשמר אז מהרהורי עבירה.


זה תלוי אם הוא רב חרדי שלוקח כסף מותר דבמלאכתו טרידא אבל רב מסוג של צוהר שעושה בהתנדבות וגם מרגיש מחותן וכולם חלק מהעם ישראל נשמה יהודית וכו' וכו' באמת אסור לו....

שבילי דנהרדעא
הודעות: 479
הצטרף: ג' פברואר 09, 2016 9:02 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תותבב"א

Re: תמיהה-חתונה מעורבת

הודעהעל ידי שבילי דנהרדעא » ג' נובמבר 22, 2016 8:58 pm

חוקרנוביץ כתב:כלומר אתה אומר שכל חתונה חילונית לא יסדרו קידושין?

יש כמה שסוברים כך, שעדיף שלא יסדרו להם קידושין, כך לא יעברו עכ"פ על איסורי מיתה.

אורח24
הודעות: 26
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 2:44 pm

Re: תמיהה-חתונה מעורבת

הודעהעל ידי אורח24 » ד' נובמבר 23, 2016 12:03 pm

ראיתי באתר של הרב מוצפי שנשאל לגבי זה, והוא כותב שהרבנים עשו חרם בירושלים לפני 60 שנה, לא לקדש בחתונות כאלו.

קו ירוק
הודעות: 5818
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: תמיהה-חתונה מעורבת

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' נובמבר 23, 2016 12:44 pm

ישנן שיקולים רבים שהם צורך השעה, ולשמור על הסטטוס קוו של נישואין ע"י הרבנות כדי למנוע חשש ממזרות (ואין בעיות ממזרות רבות כפי שנוטים לחשוב אלו שממליצים לא לקדש).
פעם סופר שהגר"א מישקובסקי היה מביא עדים פסולים לחתונות של בני הקיבוצים, אבל תלמידו ומקורבו הכחיש לי את זה בהוכחות ברורות.
ועוד, שהרי באופן כזה ג"כ יתכנו מכשולות.

ממרומי היער
הודעות: 395
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: תמיהה-חתונה מעורבת

הודעהעל ידי ממרומי היער » ד' נובמבר 23, 2016 2:58 pm

האם האיסור המובא הוא רק על גברים או גם לנשים אסור ?

שבילי דנהרדעא
הודעות: 479
הצטרף: ג' פברואר 09, 2016 9:02 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תותבב"א

Re: תמיהה-חתונה מעורבת

הודעהעל ידי שבילי דנהרדעא » ד' נובמבר 23, 2016 3:47 pm

קו ירוק כתב:ישנן שיקולים רבים שהם צורך השעה, ולשמור על הסטטוס קוו של נישואין ע"י הרבנות כדי למנוע חשש ממזרות (ואין בעיות ממזרות רבות כפי שנוטים לחשוב אלו שממליצים לא לקדש).
פעם סופר שהגר"א מישקובסקי היה מביא עדים פסולים לחתונות של בני הקיבוצים, אבל תלמידו ומקורבו הכחיש לי את זה בהוכחות ברורות.
ועוד, שהרי באופן כזה ג"כ יתכנו מכשולות.

המכשולות על חיתון בלי קידושין הוא להרמב"ם ל"ת ולשאר ראושונים עשה ולהרבה ראשונים גם זה לא, משא"כ בדרך האחר יכול לבוא לידי תקלה הרבה יותר גדול, וכמבן שלא הכנסתי ראשי בין ההרים, חלילה, אלא כתבתי שהיה הרבה שס"ל כך.

מה שנכון נכון
הודעות: 11804
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: תמיהה-חתונה מעורבת

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' נובמבר 23, 2016 3:51 pm

יכולים לצאת הרבה מכשולות מכך שיפסלו עדים על סמך שהם קרובים, ובאמת אינם כי לא היו קדושין.
והמעיין בספרי השו"ת בדורנו יודע שהרבה פעמים נעשה שימוש בהיתר זה.

[ומאידך איסור אש"א - הלעיטהו לרשע. וספק ממזר הוא רק דרבנן וגם אזלינן בתר רובא].

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: תמיהה-חתונה מעורבת

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' נובמבר 23, 2016 5:37 pm

על הנדון בהודעות האחרונות כבר היה אשכול

פולסברג
הודעות: 1768
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: תמיהה-חתונה מעורבת

הודעהעל ידי פולסברג » ב' אפריל 12, 2021 8:21 am

בעיקר ההפרדה בחתונה, עי' פה [מר''צ שכטר ר''י רי''א] דקה 4:30 למה היום טוב להחמיר יותר מכמו שהיה בימים הקדמונים שלא הקפידו כלל ע''ז.
http://torahweb.org/audio/rsch_100508_video.html

וע''ע בשו''ת בני בנים, שמתחילה הורה שבחורים ובחורות לא ישבו יחד, אך לבסוף חזר ואמר דברים שאמרתי לכם טעות הם בידי, שבדווקא ישבו יחד כדי שיכירו זא''ז...

שמש
הודעות: 1579
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: תמיהה-חתונה מעורבת

הודעהעל ידי שמש » ב' אפריל 12, 2021 8:45 am

אורח24 כתב:שלום לכל חברי הפורום,
עלתה בי תמיהה בזמן האחרון שאשמח אם תיישבו לי אותה- כל הרבנים פה אחד אוסרים להשתתף בחתונה מעורבת של חבר (לדוגמה במקרה של אדם שחזר בתשובה ויש לו חברים שאינם שומרי מצוות, ואוסרים אפילו רק לשבת בשולחנות לזמן קצר ואחר כך ללכת. אם כן איך יש היתר הלכתי לרב המקדש להיכנס לשם? הרי זו מצווה הבאה בעבירה (ועוד מי שמשמח חתן וכלה זה יותר מצווה מהרב המקדש, שבעיקרון לא חייבים אותו-רק בגלל החוק במדינה). ואין לומר שזה בשביל להציל אותם מלחיות בזנות, כי אין אומרים לאדם חטא כדי שיזכה חברך. והרב נכנס ממש פנימה ורואה את הכלה שפעמים רבות היא לא צנועה. כי לפי"ז כל רב יר"ש אסור לו לקדש בחתונות מעורבות.
אשמח לתשובות שלכם

כפי שאמרו פה בחופה עצמה אין איסור כ''כ (וגם בהרבה חתונות בהפרדה החופה עצמה אינה בהפרדה כ''כ), ועוד שעצם האיסור בחתונה מעורבת אינו אלא בזמן הריקודים ולא בסעודה (בציבור הדתי מקובל הרבה פעמים שהישיבה 'מעורבת' כל משפחה סביב שולחן וכדומה ורק ברחבת הריקודים יש מחיצה המסתירה את הנשים) ולמה שיאסר להגיע בזמן הסעודה או החופה ולצאת לפני שיחלו בריקודים?

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: תמיהה-חתונה מעורבת

הודעהעל ידי יואל שילה » ב' אפריל 12, 2021 10:33 am

קו ירוק כתב:ישנן שיקולים רבים שהם צורך השעה, ולשמור על הסטטוס קוו של נישואין ע"י הרבנות כדי למנוע חשש ממזרות (ואין בעיות ממזרות רבות כפי שנוטים לחשוב אלו שממליצים לא לקדש).
פעם סופר שהגר"א מישקובסקי היה מביא עדים פסולים לחתונות של בני הקיבוצים, אבל תלמידו ומקורבו הכחיש לי את זה בהוכחות ברורות.
ועוד, שהרי באופן כזה ג"כ יתכנו מכשולות.

המטרה לא רק להציל מממזרות, אלא גם מזנות של אשת איש
בדידי הוה עובדה שרצינו אחי ואני להיות עדים בחתונה כזו כדי למנוע את החשבתם כנשואים, והרב מסדר הקידושין לא הסכים לזאת והיה הוא ועד כשר אחר העדים.
חלפו הימים, והגברת הנשואה נפרדה מבעלה ללא גט, וחיה חיי חברות עם חבר במשך כמה שנים, לאחר כמה שנים התגרשה מבעלה, אך מיד לאחר מכן החליטה שדוקא הגרוש לא כל כך רע - וחזרה לחיות עמו ללא חופה.

שמש
הודעות: 1579
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: תמיהה-חתונה מעורבת

הודעהעל ידי שמש » ב' אפריל 12, 2021 11:33 am

והרב צדק כמובן. הזמינו אותו (ושלמו לו) כדי לערוך חו''ק לא הצגה. בנוסף אולי ניתן היה לשמוע סברות לרמאות כזו בכדי למנוע פגיעה בילדים העתידיים שלא יאסרו לבוא בקהל, אבל לרמות אדם כדי להציל אותו מחטא שיתכן ויעשה בעתיד זו טענה קלושה מאוד. ואין אומרים לאדם חטא בכדי שאולי לא יחטא חברך..


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: טפח ו־ 334 אורחים