מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מחלוקת האחרונים - האם יש מצוה מן התורה לעשות זכר לנס בכל שנה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
דוד העיתונאי
הודעות: 164
הצטרף: ה' אוקטובר 06, 2016 1:29 pm

מחלוקת האחרונים - האם יש מצוה מן התורה לעשות זכר לנס בכל שנה

הודעהעל ידי דוד העיתונאי » ו' נובמבר 25, 2016 10:08 am

בגמ' מגילה דף יד.
ת"ר ארבעים ושמונה נביאים, וכו' ולא הותירו חוץ ממקרא מגילה. מאי דרוש ? א"ר חייא בר אבא אמר רבי יהושוע בן קרחה: קל וחומר, ומה מעבדות לחירות אמרינן שירה ממיתה לחיים לא כל שכן.
רש"י מפרש, שהשירה היא מה שאמרו בקריעת ים סוף. וקשה איך לומדים מכך מקרא מגילה כל שנה. הנצי"ב בעמק שאלה על השאילתות פ' וישלח פרק כ"ו סעיף א', תירץ והוכיח מכאן, שבאמת הק"ו דאורייתא הוא רק שבשעת הנס אומרים שירה, ומה שקורים מגילה כל שנה הוא מצוה דרבנן. (מה שהגמ' אומרת ע"ז לשון ק"ו ברא"ם על הסמ"ג ביאר שזו אסמכתא). וכן הוכיח מכך שביטלו חכמים מגילת תענית, ואם יש מצוה מן התורה לעשות זכר לנס כל שנה איך ומאיזה טעם ביטלו חכמים מצוה דאורייתא.
בשו"ת חתם סופר יו"ד סימן רל"ג מפרש, שהק"ו הוא ממצוות סיפור יצי"מ בליל פסח, שהוא חיוב בכל שנה. ולומד מכך שעיקר המצווה לעשות זכר לנס בכל שנה היא מן התורה מק"ו זה, (בספר ליקוטי הערות על שו"ת חתם סופר העיר שבחנוכה אין זה ק"ו אלא בניין אב, כי הנס היה משעבוד לחירות ותו לא). וחכמים הם תיקנו איזה זכר לעשות, איסור הספד ותענית, הלל, קריאת מגילה, משלוח מנות, הדלקת נרות, ותקנה זו עליה כיוונו בברייתא שחכמים הותירו, אבל העיקר הוא מן התורה.
וליישב את דעת החת"ס שלא יקשה עליו מההוכחות של העמק שאלה נראה בעז"ה.
על דברי רש"י שפירש שלומדים את הק"ו מהשירה בקריעת ים סוף, החת"ס עצמו מפרש אחרת שלומדים זאת מסיפור יצי"מ, וכנראה שיש לו יסוד לכך מהראשונים (לא חיפשתי עדיין)
ועל מה שביטלו מגילת תענית יש לומר, שחכמים ביטלו את איסור הספד ותענית שזו התקנה שלהם והחזירו לדין תורה. דהנה עמדו בספרים הקדושים שהיו ניסים גדולים כמו מפלת סנחריב שנהרגו ע"י מלאך מליוני חיילים בלילה אחד, ולא קבעו ע"ז שום זכר לנס, וע"ז אולי אפשר לתרץ שזה היה ביו"ט ראשון של פסח והיו"ט כולל זה גם, אך מה עם בארה של מרים, המן ועוד הרבה ניסים בכל הדורות ?
אלא ע"כ שהתורה מסרה מצווה זו ביד החכמים, והם לא קובעים רק איזה זכר לעשות, אלא הם קבעו גם מתי יש לקיים זכר לנס כל שנה, ומתי לא. יש ניסים שחכמים כלל לא קבעו להם זכר בכל שנה, ויש ניסים שנאמרו במגילת תענית שקבעו זכר רק לכמה מאות שנים. וכעין זה יש דעות באיסור מלאכה בחוה"מ, שעיקר האיסור הוא מן התורה ונתנה כוח ביד החכמים לקבוע איזה מלאכה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מחלוקת האחרונים - האם יש מצוה מן התורה לעשות זכר לנס בכל שנה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' נובמבר 25, 2016 11:37 am

רוב הימים במג"ת אינם ניסים, אלא ימים שהקב"ה הושיע את עמ"י בעניין מסויים (גשמי או רוחני)
וכבר היה על כל זה אשכול ארוך

דוד העיתונאי
הודעות: 164
הצטרף: ה' אוקטובר 06, 2016 1:29 pm

Re: מחלוקת האחרונים - האם יש מצוה מן התורה לעשות זכר לנס בכל שנה

הודעהעל ידי דוד העיתונאי » ו' נובמבר 25, 2016 1:08 pm

בברכה המשולשת כתב:רוב הימים במג"ת אינם ניסים, אלא ימים שהקב"ה הושיע את עמ"י בעניין מסויים (גשמי או רוחני)
וכבר היה על כל זה אשכול ארוך

למה הנך קורא "נס" ומתי זה נקרא שה' "הושיע", תוכל להגדיר לי מה החילוק ?

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מחלוקת האחרונים - האם יש מצוה מן התורה לעשות זכר לנס בכל שנה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' נובמבר 25, 2016 3:04 pm

דוד העיתונאי כתב:בגמ' מגילה דף יד.
ת"ר ארבעים ושמונה נביאים, וכו' ולא הותירו חוץ ממקרא מגילה. מאי דרוש ? א"ר חייא בר אבא אמר רבי יהושוע בן קרחה: קל וחומר, ומה מעבדות לחירות אמרינן שירה ממיתה לחיים לא כל שכן.
רש"י מפרש, שהשירה היא מה שאמרו בקריעת ים סוף. וקשה איך לומדים מכך מקרא מגילה כל שנה. הנצי"ב בעמק שאלה על השאילתות פ' וישלח פרק כ"ו סעיף א', תירץ והוכיח מכאן, שבאמת הק"ו דאורייתא הוא רק שבשעת הנס אומרים שירה, ומה שקורים מגילה כל שנה הוא מצוה דרבנן. (מה שהגמ' אומרת ע"ז לשון ק"ו ברא"ם על הסמ"ג ביאר שזו אסמכתא). וכן הוכיח מכך שביטלו חכמים מגילת תענית, ואם יש מצוה מן התורה לעשות זכר לנס כל שנה איך ומאיזה טעם ביטלו חכמים מצוה דאורייתא.
בשו"ת חתם סופר יו"ד סימן רל"ג מפרש, שהק"ו הוא ממצוות סיפור יצי"מ בליל פסח, שהוא חיוב בכל שנה. ולומד מכך שעיקר המצווה לעשות זכר לנס בכל שנה היא מן התורה מק"ו זה, (בספר ליקוטי הערות על שו"ת חתם סופר העיר שבחנוכה אין זה ק"ו אלא בניין אב, כי הנס היה משעבוד לחירות ותו לא). וחכמים הם תיקנו איזה זכר לעשות, איסור הספד ותענית, הלל, קריאת מגילה, משלוח מנות, הדלקת נרות, ותקנה זו עליה כיוונו בברייתא שחכמים הותירו, אבל העיקר הוא מן התורה.
וליישב את דעת החת"ס שלא יקשה עליו מההוכחות של העמק שאלה נראה בעז"ה.
על דברי רש"י שפירש שלומדים את הק"ו מהשירה בקריעת ים סוף, החת"ס עצמו מפרש אחרת שלומדים זאת מסיפור יצי"מ, וכנראה שיש לו יסוד לכך מהראשונים (לא חיפשתי עדיין)
ועל מה שביטלו מגילת תענית יש לומר, שחכמים ביטלו את איסור הספד ותענית שזו התקנה שלהם והחזירו לדין תורה. דהנה עמדו בספרים הקדושים שהיו ניסים גדולים כמו מפלת סנחריב שנהרגו ע"י מלאך מליוני חיילים בלילה אחד, ולא קבעו ע"ז שום זכר לנס, וע"ז אולי אפשר לתרץ שזה היה ביו"ט ראשון של פסח והיו"ט כולל זה גם, אך מה עם בארה של מרים, המן ועוד הרבה ניסים בכל הדורות ?
אלא ע"כ שהתורה מסרה מצווה זו ביד החכמים, והם לא קובעים רק איזה זכר לעשות, אלא הם קבעו גם מתי יש לקיים זכר לנס כל שנה, ומתי לא. יש ניסים שחכמים כלל לא קבעו להם זכר בכל שנה, ויש ניסים שנאמרו במגילת תענית שקבעו זכר רק לכמה מאות שנים. וכעין זה יש דעות באיסור מלאכה בחוה"מ, שעיקר האיסור הוא מן התורה ונתנה כוח ביד החכמים לקבוע איזה מלאכה.

לא הבנתי, הרי מיצ"מ לומדים לדעת החת"ס שיש לעשות זכר לנס כל שנה או לא לומדים, אם זה היה דבר שנמסר לחכמים כדבריכם זה אומר שלא לומדים זאת מיצ"מ ודלא כהח"ס, [ואגב הלא הוא סבור שבאד"ר יש חיוב שמחה מחמת הק"ו אף שלא קבעו אותו חכמים לשמחה רק למניעת הספד ותענית וי"ל]. אלא בהכרח צ"ל שיש איזה שהם כללים מה הוא נקרא נס של הצלה שמשאיר רושם שעליו עושים את אותו ק"ו, לגבי כל הניסים שהיו עד כניסתם לארץ יתכן שהכל נכלל ביצי"מ. לגבי סנחריב אולי כיון שזו רק הייתה הצלה זמנית לא קבעו ע"ז, משא"כ בחנוכה ופורים הרגישו שזה משהו יותר נצחי, עכ"פ החת"ס עדין צ"ע אבל לא ממגילת תענית כיון ולדעתו אינה שירה כלל ואינה נכללת בק"ו.

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מחלוקת האחרונים - האם יש מצוה מן התורה לעשות זכר לנס בכל שנה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' נובמבר 27, 2016 8:57 am

דוד העיתונאי כתב:
בברכה המשולשת כתב:רוב הימים במג"ת אינם ניסים, אלא ימים שהקב"ה הושיע את עמ"י בעניין מסויים (גשמי או רוחני)
וכבר היה על כל זה אשכול ארוך

למה הנך קורא "נס" ומתי זה נקרא שה' "הושיע", תוכל להגדיר לי מה החילוק ?


נס זה מחוץ לדרכי הטבע הרגילות (כגון עשרת המכות, קריעת ים סוף, נפילת חומת יריחו, נפילת אבני אלגביש וכו' וכו' נס פך השמן)
שה' הושיע הכוונה בצורה המלובשת בטבע (כגון נצחון החשמונאים מעטים מול רבים, שניתן גם להסבירו ללא התערבות אלוקית (ח"ו), אלא שנס פך השמן גילה את הניסיות שבזה. וכן נס פורים שהמגילה גילתה את זה וכו')


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 473 אורחים