מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ליידיס פארסט

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

ליידיס פארסט

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' נובמבר 29, 2016 7:57 am

האם יש חשש בהתנהגות של נימוס כזו למנהג מנוח..
הכוונה למנהג האירופאי לתת לאישה לעבור לפניך בכניסה לבית וכדו'.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לידיס פארסט

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' נובמבר 29, 2016 9:35 am

אם לא הולך אחריה כגון שעומד מן הצד עד שנכנסת למה שיהיה בזה דין אחורי אשה, ואם הולך אחריה למה שלא יהיה בזה דין אחורי אשה, אלא אם כוונתך להקל כשאינו בשוק מלשון הגמרא בשוק, ואין בזה סברא כ"א באשתו.

אפשר לעורר דיון אחר אם זה בכלל דרך ראויה אבל ביחס לאחורי אשה איני מבין את השאלה.

עקביה
הודעות: 5513
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: לידיס פארסט

הודעהעל ידי עקביה » ג' נובמבר 29, 2016 9:44 am

לא נ"ל שיש קשר למנוח, אבל זהו נימוסו של עשו, וגנאי לבני יעקב להתנהג כך.
רש"י בראשית פרק לא פסוק יז
(יז) את בניו ואת נשיו - הקדים זכרים לנקבות, ועשו הקדים נקבות לזכרים,נ שנאמר (לקמן לו ו) ויקח עשו את נשיו ואת בניו וגו':

מזרחי (רא"ם) בראשית פרק לא פסוק יז
(יז) [את בניו ואת נשיו] ועשו הקדים הנקבות לזכרים. לרוב שִׁטוּפוֹ בזמה.

נכון ליבו
הודעות: 1
הצטרף: ג' נובמבר 08, 2016 4:12 am

Re: לידיס פארסט

הודעהעל ידי נכון ליבו » ג' נובמבר 29, 2016 9:49 am

צריך לפרק את הנושא. אם עצם הרעיון הוא נכון ערכית, (התואם את רוח ההלכה) זהו נושא בפני עצמו. אם יש סיבה ספציפית שבגללה האדם חשב שצריך לתת זכות קדימה לאישה מסוימת אז זה כבר תלוי מה המקרה ומה הדין בגופו. שאם לא כך כל העניין של נשים בראשונה הוא חסר משמעות אלא בכדי לשים אותן בראשונה בדווקא וזה לא נראה לי מתאים...

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לידיס פארסט

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' נובמבר 29, 2016 9:50 am

אפשר לחלק ששם מדובר במה האדם מחשיב יותר מזרעו ולמה יחשיב עשיו יותר את הבנות ע"פ הבנים והתשובה לרוב שטופו. אבל כאן הוא רק לכבד אותה.
מה שהזכרתי למעלה לדון הוא משום שקודם מחמת שחייב יותר במצוות. אבל מצד זה אשת חבר שהדין לכבדה באמת יהיה הדין לתת לה להכנס קודם ויעשה באופן שאין אחורי אשה כמ"ש לעיל.

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: ליידיס פארסט

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' נובמבר 29, 2016 11:21 pm

אין ספק שבהרבה ענינים השתנו הנימוסים בארצות, השאלה האם כיון שכך המנהג אין בזה מן הטפשות והע"ה שהיה לעניין מנוח, הלא הנימוס האירופאי אינו אומר שבגלל שהגבר הקדים את האישה הרי זה באמת אומר שהוא הולך אחריה עפ"י עצתה או דבר כזה ממה שנראה היה לעניין מנוח, אלא פשוט מנהג של העדפה של האישה אדרבא כדי שלא יתפרש שהיא נמוכה, ומהבחינה הזו, גם אצלנו נא' מכבדה יותר מגופו, ואף שנא' שגם עליה לכבדו כשר וכמלך כלשון הרמב"ם, אולי לא בגלל שאין מקיימת זאת לפעמים גם עליו לא לקיים, ויש עוד לפלפל.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: ליידיס פארסט

הודעהעל ידי יאיר » ג' נובמבר 29, 2016 11:50 pm

"וּכְשֶׁהִגִּיעַ לְבֵיתוֹ נִכְנְסָה אִשְׁתּוֹ תְּחִלָּה,
וְאַחַר כָּךְ נִכְנַס הוּא,
וְאַחַר כָּךְ נִכְנְסוּ הַחֲכָמִים....

מִפְּנֵי מָה נִכְנְסָה אִשְׁתְּךָ תְּחִלָּה וְאַתָּה אַחֲרֶיהָ וְאַחַר כָּךְ אָנוּ נִכְנַסְנוּ?
- מִשּׁוּם שֶׁאֵין אַתֶּם בְּדוּקִים לִי."

מכאן (מכך ששאלו פשר הדבר) לכאורה ניתן להוכיח שבסתם, ראוי שהוא יכנס תחילה.

שלמה בן חיים
הודעות: 555
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: לידיס פארסט

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ג' נובמבר 29, 2016 11:55 pm

עקביה כתב:לא נ"ל שיש קשר למנוח, אבל זהו נימוסו של עשו, וגנאי לבני יעקב להתנהג כך.
רש"י בראשית פרק לא פסוק יז
(יז) את בניו ואת נשיו - הקדים זכרים לנקבות, ועשו הקדים נקבות לזכרים,נ שנאמר (לקמן לו ו) ויקח עשו את נשיו ואת בניו וגו':

מזרחי (רא"ם) בראשית פרק לא פסוק יז
(יז) [את בניו ואת נשיו] ועשו הקדים הנקבות לזכרים. לרוב שִׁטוּפוֹ בזמה.

מי אמר שהחיסרון שם הוא מה שהקדימם לשם נימוס שם הקדים נקבות להראותם וזה החיסרון וזהו גם לרוב שטופו בזימה, אך מה השייכות בין זה לבין הקדמת אשה בכניסה?

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: ליידיס פארסט

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ג' נובמבר 29, 2016 11:59 pm

מכבדה יותר מגופו.אם היא רואה בזה כבוד.

עקביה
הודעות: 5513
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: לידיס פארסט

הודעהעל ידי עקביה » ד' נובמבר 30, 2016 12:01 am

שלמה בן חיים כתב:
עקביה כתב:לא נ"ל שיש קשר למנוח, אבל זהו נימוסו של עשו, וגנאי לבני יעקב להתנהג כך.
רש"י בראשית פרק לא פסוק יז
(יז) את בניו ואת נשיו - הקדים זכרים לנקבות, ועשו הקדים נקבות לזכרים,נ שנאמר (לקמן לו ו) ויקח עשו את נשיו ואת בניו וגו':

מזרחי (רא"ם) בראשית פרק לא פסוק יז
(יז) [את בניו ואת נשיו] ועשו הקדים הנקבות לזכרים. לרוב שִׁטוּפוֹ בזמה.

מי אמר שהחיסרון שם הוא מה שהקדימם לשם נימוס שם הקדים נקבות להראותם וזה החיסרון וזהו גם לרוב שטופו בזימה, אך מה השייכות בין זה לבין הקדמת אשה בכניסה?

'להראותם' מאן דכר שמיה? משמעות דברי רש"י שהקדים אותם כי כיבד אותם.

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: ליידיס פארסט

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' נובמבר 30, 2016 12:08 am

חוקרנוביץ כתב:מכבדה יותר מגופו.אם היא רואה בזה כבוד.

לא הבנתי, האם יש כבוד גדול מזה, שבעלה נותן לה רשות לסגויי מלפניו, אולי יש שכבודן לכבד בעליהן, יהי כך.

קו ירוק
הודעות: 5834
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: ליידיס פארסט

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' נובמבר 30, 2016 12:10 am

אצל מנוח, הרי זו מחלוקת, אם אחר דבריה ועצתה או שע"ה היה. וע"כ שלא משום מעשה עשיו. מדובר שם באדם ששוחח עם מלאך.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 204 אורחים