מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

החיוב לקבל ולהתנהג בהתאם לדברי חכמינו זכרונם לברכה לדורותיהם

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
כולל יונגערמאן
הודעות: 600
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

החיוב לקבל ולהתנהג בהתאם לדברי חכמינו זכרונם לברכה לדורותיהם

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ב' מרץ 07, 2011 8:31 am

גילוי דעת: כל מה שכתבתי כאן הוא לא חלילה על מנת להסיק מסקנות שונות ממה שידנענו, ולא חלילה לערער היסודות של קבלתינו, רק להבין את פרטי הענינים כפי מה שהם. ואם שגיתי באיזהו מקומן בהסברת דברי אני מבטל דברים אלו לגמרי. בצפיה להבנה

כבר מזמן ארוך רצוני לעשות סדר בענין מסובך הלזה. אציגה את שאלותיי, ואבקש ממי שביכלתו לערוך מאמר ארוך ומקיף בענין זה (אולי כבר יש מאמר כזה, אז נא ללנקק לשם).

א)קודם כל, עד אימתי היו יכולי חכמי הדור ללמוד הלכה מלשונות המקרא וכדומה? (ובאמת נראה לכאורה כי תיכף אחר מות מרע"ה כבר לא היו יכולים לחדש דבר מעצמם מחמת יתור או משמעות בקרא בלי קבלת תושבע"פ, אבל אם כן למה לא מצינו כמעט להחכמים שלאחר חתימת התלמוד שיסמכו קבלותיהם על המקרא - וגם בימי האמוראים היתה תופעה זו מזערת

ב) מה שנחלקו תנאים הרבה פעמים בישובי המקראות, האם כל אחד יישב כן הכתובים מעצמו - בהתאם לקבלתו בענין ההלכה - בלי שיקבל פירוש מדוייק בקרא מרבו?

ג)ועכשיו אדון בהעיקר מה שרציתי לדון בזה, והוא, תוקף וסדר הקבלה ולאור זה ההלכה איך אנו צריכים להתנהג עד דורנו אנו. הנה, יש תורה שבכתב, וגם תורה שבעל פה. עיקר מושג תורה שבעל פה הוא, איך לבאר ולפרש התרי"ג מצוות שניתנו לנו בכתב. כל ביאור ופירוש, יש לו תוקף מדאורייתא, כי כך נצטוינו בתורה שבכתב עצמו: לא תסור מן הדבר וכו', וכפי הבנת רוב הראשונים היינו שנצטווינו לציית ולקבל לדברי חכמינו ז"ל כמו שהם יפרשו התורה לפי מה שקיבלו בע"פ. בזה נרמז בעצם בתורה עצמה, כי יש מסורה ההולכת בע"פ בין החכמים, ואיליה צריכין לשמוע כי הן הן גופי תורה עצמה. והנה זה ברור כי עד היום, אם יצטרפו התנאים הדרושים לזה א"כ גם היום יהיה מציאות זו של לא תסור, אם רוב חכמי הדור יחליטו הלכה לכיון אחד, אז חייבין כל בני דורנו מכל החוגים ועדות לשמוע דבריהם ולהתנהג בהתאם.

(ומסופקני אם גם יכולים להחליט למשל להיפך ממה שהיה נקוט עד אז. ובכלל, מי למשל יעצור בעדם מלחלוק על הבנת אביי ורבא בהענין? אבל לכאו' זה ברור כי גם אמורא אינו חולק עם תנא, והשאלה נשאלת, למה? וצריך לומר דודאי דורנו אנו שאין לנו כל מסורה בע"פ רק מה שקבלנו מאביי ורבא, שלהם שפיר היה מסורה מדוייקת, וודאי שגם אם יחליטו כל חכמי הדור מכח הבנת דבריהם, לא יוכלו לחלוק על דבריהם עצמם. ולכאורה נראה כי עיקר החילוק בין תנאים לאמוראים הוא דעד האמוראים היתה הקבלה מסורה בידם ממש מדוייק מפה לפה - בלי מחלוקת בדבר עד דורו של יוסי בן יועזר - ובשל כך גם רבינו הק' לדוגמא יכל לחלוק על שמעון הצדיק, משא"כ לוי תלמידו של רבי כבר לא יכל לחלוק עליו. ועדיין הדבר עמום, ומי שירצה יעשה סדר גם בזה). הנה כל זה בענין דאורייתות ממש, שכפי הנראה אין כל חילוק לענין הדין בין דורנו אנו לדורו של יהושע בתוקף החלטתם.

ואבל, במציאות נראה, כי מאז חתימת תלמוד בבלי לא היה עוד קיבוץ כזה של כל חכמי הדור, שיהיה ביכלתם לחייב את כל ישראל בהחלטת רובם. והיינו טעמא כתבו הראשונים שהתלמוד בבלי נשלח לכל תפוצות ישראל וכולם קבלו עליהם והודו לדבריו. (ובאמת צ"ע דלכאורה מבחינה טכנית היו גם עשרת השבטים האבודים, ואם הם לא קבלו את דברי הבבלי, אז מהי תוקפו שנשלח אל כל ישראל? וגם מסופקני דלכאורה בני א"י החזיקו בהירושלמי, ועכ"פ מחכמיהם לא השתתפו בעריכת הבבלי (אני מדבר מדורות האחרונים ממש של הבבלי), ואם כן, למה יש לו התוקף לחייב כולם? ושמא היו הם רוב חכמי הדור ממילא.) אבל, אם יהיה עוד מציאות כזה, לכאורה דבריהם יחייבו את כל ישראל כולו ממש כמו דינא דגמרא.

אבל ישנו עוד חלק, חלק המצוות דרבנן. הנה לכאורה השבע מצוות נתקנו בעוד כל ישראל שרויין על אדמתן, וכולם כפופים לדברי סנהדרין. (ובתוקף מצוות אלו נחלקו בה"ג והרמב"ם ורמב"ן אם יש בזה דאורייתא, או רק דרבנן. עיין ספר המצוות להר"מ). ועל כל פנים להסוברים שהיא דרבנן, האם נאמר כי בעצם לא ציוה לנו משה מסיני לציית למצוותיהם? אז מהיכי תיתי יש לרבנן הכח לומר כי חייבין לשמוע לדבריהם? הלא הוי היתר כרוך? ובפשטות נראה כי ודאי נצטוו הם לעשות תקנות (עשו משמרת למשמרתי) ונצטווינו אנו לקבל דבריהם. אלא שהתורה לא נתנה לדבריהם ערך של דברי תורה ממש, והרי הן רק עניני הנהגה והוראה וכדו' איך להתנהג, אבל לא נעשו איסוריהם למשל חפצא של איסור ממש.

והנה בחלק הזה אני נבוך מאוד, דאיני יודע איזה קריטריונים צריך להיות להחכם הגוזר האיסור, שיחול איסורו על כלל העם? ולמה נאמר שיש חילוק בין מה שהובא בגמרא, לחומרא שהחמירו האחרונים ולו אף אחרוני זמנינו? האם מצאנו איזהו מקומן שצריכין סנהדרין לכח הזה? (וגם גזירה שאין רוב הציבור יכולין לעמוד בה, האם עם כל זה באמת חל החיוב על כל אחד לציית עד כמה שאפשר לו למסור עצמו על זה, ורק זו עצה טובה להחכם שלא יכביד עול על ישראל, ואף אם נצטוה לגזור גזירות לסייג, לא יגזור גזירות שא"א לעמוד, או שמא המכוון דאז הגזירה בטל מאיליה ואין לה כל תוקף?), ונניח שכן, אם כן מה יהיה אם יתקבצו כל חכמי דורנו לעמק המלך וכולם כאחד יחליטו לגזור גזירות למען הדת (אחד מהם מסתמא יהיה לאסור האינטערנעט...) האם גזירתם יחייב אותנו ממש כמו גזירה של בית דינו של רב אשי?

וגם בענין חובת לימוד התורה, לכאורה נראה דרך אבותינו ורבותינו, כי בגמרא שקלו וטרו על כל קוץ ותג, ומשם והלאה פוחת והולך בכל דור ודור, והיינו הגם שלא ויתרו על פשט ברשב"א, מ",מ סו"ס אין זה גמרא, ואבל לכאורה יש להבין דבר זה, דאם היינו מחלקין בין למשל סברים שהן דאורייתא ועסוקין בפירוש דברי התורה ממש, לבין דברים העסוקין בענין דיוק כל דברי חכמים וחידותם וגזירותיהם, אז מובן, ונמצא דגם למשל חזון איש הדן בפירוש קבלתינו מדאו', מקיימים בלימוד דבריו מ"ע דאורייתא של תלמוד תורה, דהרי למדין דברי תורה ממש, ואבל אם למשל עסוקין במסכת מגילה שעיקרה מדרבנן, נמצא שלא קיים כלל מצות עשה של לימוד התורה מדאורייתא, לכאורה? (וצ"ע איך באמת מותר לעסוק בעניני דרבנן, דאין הכי נמי דלא הוי ביטול תורה משום דהתורה רצונה בזה שידע גזירת חכמים בכל פרטי' ודקדוקי' ויתנהג בהתאם, אבל סו"ס האם נימא דעלה קאי ממש מצוות תלמוד תורה?) ועכ"פ, האם באמת כשאומרין פשטים כל היום בשער משפט וכדו', כמו שהיו שוקלין וטרין בגמרא, האם מקיים בזה גם כםן מצוות לימוד התורה בכל רגע?

בקיצור, אקוה שיעמידוני על האמת, ואם שגיתי באיזה התבטאות הנראית כמזלזלת בראשונים כמלאכים חלילה, אני מבטל דברי מכל וכל.

ד) אם נאמר כן שכל עיקר תוקפו של תלמוד בבלי הוא משום שנשלח לכל ישראל, אז מה הדין עם כל מדרשי חז"ל? מה בעצם קובע עד מתי מיקרי חז"ל? האם רק עד דורו של רב אשי? האם יש חיוב להתנהג בהתאם לדבריהם? כגון הירושלמי , התוספתא, ועוד מה שלא מובא בש"ס דילן, מה למשל בין המובא בירושלמי להמובא בשאילתות (הנחשב כאחד מן הגאונים וחי מסתמא לא הרבי יותר מכמה מאות שנים אחר הירושלמי) לענין חיובינו להתנהג כדבריהם? ובין המובא בכל הראשונים?

ה) לענין מדרשי חז"ל בפירושי המקראות בדרך אגדה, האם כל אלו הם מסורין מהר סיני דור אחר דור? ואם תאמר שלא, אז האם יש איזה חילוק בין מה שדרש ר' תנחומא למה שדרש ר' משה הדרשן לדוגמא? ומן איזה שנה לפ"ק(כמובן אני מדבר מדרשת דרשנים בדורותינו אנו, אך בהתאם לההנחה שבעצם כל דרושי המדרש דרשו חז"ל מעצמם והשאלה עד היכן יש הכח לחכמים לדרוש דרשות כאלו)מותר לחשוב שאכן לא קלע הדורש הזה אל השערה ואין בדבריו ממשות? האם זה תלוי בגדלותו העצמית של הדורש בתורה ויראת שמים וצדקות? וכנראה בהכרח לומר שיש דבר נורא בינינו (ווגם בין הראשונים) לחז"ל,השאלה היא רק, מה בדיוק?

ו) חכמינו לדורותיהם, מאז חתימת התלמוד עד דורנו אנו, איזה תוקף הלכתי יש להגתנהג כדבריהם? הן לכאורה בהבנת פיורוש התורה, דלכאורה בעינן לזה סנהדרין, ועל כל פנים כל חכמי ישראל, (ובאמת ניתן לומר בדורות הראשונים כי החכמים המפורסמים ששמעתייהו איבדרין בבי מדרשא, היו גדולי הדור ממש וכל חכמי דורם קמיהם כלא חשיבי, ונמצא דעתם מכריע את כולם, או שנאמר שמייצגת את כולם, אבל א"כ שוב יש להם תוקף כמו הגמ'?) והן בעניני גזירות שגזרו מעצמם לשמור משמרת. (וגם יל"ע מה צריך כדי שיתקבלו דבריהם בעניני הבנתם את דברי חכמינו ז"ל בגזירותיהם, האם גם בזה בעינן לדין רוב חכמים וכדו' כמו בפירוש דברי התורה ממש, או שכל אחד יוכל לפרש כפי הנראה לו, ומ"מ הכרעתו מחייבת.).

הנה כתבתי בלי סדר ובלי בירור כל הצורך, כי באמת גם להעמיד השאלות בצורה נכונה צריכין להיות בעל ידע גדול, ואקוה שידייקו בדברי ולנסות להסביר כל הענין על כל פרטי'.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: החיוב לקבל ולהתנהג בהתאם לדברי חכמינו זכרונם לברכה לדורותיהם

הודעהעל ידי יאיר » ב' מרץ 07, 2011 9:56 am

אכן שאלות טובות וגם אני נבוכתי בחלקן..

לענין סעיף ב' עיין כאן: http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?8 ... KS&page=18

חד וחלק
הודעות: 380
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 7:13 pm

Re: החיוב לקבל ולהתנהג בהתאם לדברי חכמינו זכרונם לברכה לדורותיהם

הודעהעל ידי חד וחלק » ב' מרץ 07, 2011 10:23 am

לענין סעיף ג' יש בזה דברים מגדולי האחרונים, ואוכל להפנותך לעת עתה לספר בית ישי דרשות ח"א ס' ט"ו, מאמר בענין קבלת הרבים, שהאריך בזה והביא ידיעות רבות בענין. (מלבד הפיקנטריה, "דברים שאמר הגרש"ש אסור לשומען, ותימה על הגאון ר' אלחנן וסרמן דקילסיה"... ועוד תוקף שם את החזו"א... יעויי"ש).

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: החיוב לקבל ולהתנהג בהתאם לדברי חכמינו זכרונם לברכה לדורותיהם

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' מרץ 07, 2011 11:30 am

כולל יונגרמן,
לא קראתי את כל דבריך אלא רק את ראשיתם (ועמך הסליחה)
בנוגע לסעיף א, אציין כי דרכו של ר' יהודה החסיד לחדש הלכות והנהגות מתוך המקראות (וזה בהתאם לכלל שקבע ואמר לבנו, שאין ג' פסוקים מהמקרא [וכוונתו לכל התנ"ך] שלא יוצאת מהם הוראה והלכה).
לדוגמא, בספר חסידים, מהדורת ר"ר מרגליות, סי' תת, הוא כותב: "אדם שמתפלל על אביו. אם הוא חולה, לא יאמר: 'תרפא אבא מארי', או: 'לאדוני אבא רפא'. כי שלמה אמר: 'דוד אבי' (מל"א ג ו-ו) ; וכן אלישע אמר: 'איה ה' א'להי אליהו' (מל"ב ב יד) , ולא אמר 'אדונִי' . אבל עבד אברהם אמר: 'א'להי אדונִי אברהם' (בראשית כד יב, כז) , כי לא היה בן חורין".
להוראה זו אין מקור קדום יותר, למיטב ידיעתי, וברור שהוא הוציאו מדעתו מתוך העיון בפסוקים.

הבל הבלים
הודעות: 89
הצטרף: א' אוגוסט 29, 2010 11:39 pm

Re: החיוב לקבל ולהתנהג בהתאם לדברי חכמינו זכרונם לברכה לדורותיהם

הודעהעל ידי הבל הבלים » ג' מרץ 08, 2011 1:25 am

אחר בקשת מחילה על שלא עברתי רק מקופיא
כמדומני שאחר שמכניסים וחורטים עמוק בלב ובמוח שאנן כנגד הדורות שקדמוני הם כקוף נגד בני אדם
אם כן בטלים כל הקושיות והתמיהות.
והיינו. לדוגמא כמו שפשוט לכל אחד שאין אנו יכולים לחלוק על יצרן החללית שצריך לייצרו בצורה אחרת, מכיון שאין אנו מתחילים להבין דרכי יצירתו,
ואף מי שיש לו הבנה קצת בענינים אלו, מוכן להודות שיש מי שמבינים יותר, ולא יעיז לשנות .
עאכו"כ בתורתינו הק', מי יכול לדמות עצמו לגדולי דורינו ומכש"כ לגדולי הדורות שקדמוני, לחלוק ולהבין אחרת.
דעל אף שלפי הבנתינו הדלה יש מקום לחלוק, אך אולי היה לקדמונינו עוד טעמים וראיות שלא לקחנו בחשבון, וכדומה.
ואף גדולי ישראל בדרך כלל לא נכנסו רק לדברים חדשים שלא דנו בהם רבותינו הקדמונים

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: החיוב לקבל ולהתנהג בהתאם לדברי חכמינו זכרונם לברכה לדורותיהם

הודעהעל ידי שליטא » ג' מרץ 08, 2011 9:39 pm

א.תמיד! אלא שרוב ככל ההלכות נלמדו ונכתבו כבר בתושב"ע אם לא במפורש אז לפחות בדרך אגב או במשמעות הדברים, ואכן מי שיודע את היתור והדקדוק של כל פסוק ופסוק שנכתב דווקא בדרך כזו ולא אחרת, כדי לחדש דבר , מי שיודע את זה , (כמו גדולי המפרשים -ראשונים ואחרונים) הוא אכן יותר יודע את ההלכה יותר טוב, והוא אכן מכוון להלכה יותר ויותר, אלא שכל זה זה על דרך הלימוד ולא על דרך החידוש!!
חידוש אישי של הלכה מתוך הפסוקים - זה אכן צריך מסורת כו' כפי כללי התלמוד.

ב. צריך להבדיל בין תנאים לבין אמוראים מצד ירידת הדורות
התנאים הסתובבו סביב פסוקי התנך (כלומר הם התעסקו בכל התנך והתושב"ע - כיחידה אחת ומהלך אחד או יותר כידוע.)
האמוריים כבר אבדו את הענין הזה ומשום כך הם היו צריכים להסתובב סביב המשניות\הברייתות שדרכם הם היו רואים את התנך
אבל רק דרכם! כי להם כבר לא היה כח לראות את כל התנך כיחידה אחת ולנסות ליישב את כל התנך לפי דעת תורתם האישית (משא"כ תנאים שלהם היה את הכח הזה)
הגאונים ניסו לשמר את כוחם של האמוריים, והראשונים כבר אבדו את ראיית האמוריים כיחידה אחת (ומכאן נובעות כל הקושיות של הראשונים והתרוצים שלהם - ותוס' יוכיחו כידוע, כי בקושיות שלהם הם ניסו לשמר את הלמדנות הנכונה של הגמ' כלומר הם הרגישו בירידת הדורות שמאבדים את הלמדות הנכונה בלמוד הגמ' - זה נכון שלפי הסוד יש ישובים והסברים אבל לא בזה עסקינן ) ומשום כך כל ראשון תפס את דרכו הוא!
כלומר כל ראשון תפס מהלך אישי שלו שמתאים למהלכם של האמוריים ולא סותר שום דבר (ומשום כך יש מצווה לישב ראשונים ואכמ"ל)
האחרונים אבדו עוד יותר האחרונים אבדו אפילו מהלך שלם של ראשון אחד ומשום כך לא תמיד יש מצווה לישב אחרונים אלא שתלוי באיזה אחרון מדובר כידוע

לכן לגבי שאלה ב' אכן כן התנאים לא היו צריכים פרוש מדוייק לקרא כי הם התעסקו רק בקרא כלומר לא בפרוש של הקרא אלא בכללים והמושגים איך בכלל דורשים ומחדשים מתוך הקרא כך שאין תנא שהוא תנא והוא לא יכול לחדש בקרא משא"כ אמורא שלאמורא יש רק רשות ללמוד ולא לחדש כנ"ל

המשך בהודעה הבאה.

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: החיוב לקבל ולהתנהג בהתאם לדברי חכמינו זכרונם לברכה לדורותיהם

הודעהעל ידי שליטא » ג' מרץ 08, 2011 10:13 pm

ג.אשמח לקבל ציטוט שמדובר על קבלה בע"פ
נראה לי שחלק מהספקות שלך מתורצות כבר באות ב.

לגבי חיוב ההלכה - דע לך שהכל זה מצד המנהג! וגם דינא דגמרא זה מצד המנהג! וממלא זה נהפך לחיוב ממשי!
איך אני יודע?? הרמב"ם בהלכות ממרים א,ה אומר: שני חכמים או שני בתי דינין שנחלקו שלא בזמן הסנהדרין או עד שלא היה הדבר ברור להן, בין בזמן אחד בין בזה אחר זה, אחד מטהר ואחד מטמא אחד אוסר ואחד מתיר אם אינך יודע להיכן הדין נוטה, בשל תורה הלך אחר א המחמיר בשל סופרים הלך אחר המיקל. חיוב שלא מצד המנהג זה רק בזמן הסנהדרין -לחם משנה

ד. כל מה שלא קשור להלכה אצל כל אחד (כפי מנהג אבותיו\רבותיו) - אין לזה חיוב הלכתי אלא ענין בפני עצמו מצד תיקון הנפש של האדם וכמו שכתב הרמחל בספרו מסילת ישרים שהכל תלוי לפי חובת האדם בעולמו כו'
הלכה ומוסר (חסידות) זה שני תחומים שונים (על אף שבעומק הם דומים-חזו"א) כאשר ההלכה עוסקת בציווי מפורש למצווה או עברה
מצד דאו' או דרבנן - וזה קשור לתיקון המעשים
משא"כ מוסר (חסידות) העוסק יותר בתכלית רצונו והנהגתו של ה' ית' את העולם הקשור יותר לתיקון הלב הנפש והמידות - ומילים אחרות לחזרה בתשובה. אם אני לא טועה אחרי האמוריים (אולי סבוריים) אין זה נקרא חזל אלא רזל. כי כפי שאמרתי הגאונים רק שמרו על הקיים כו'

ה. לגבי אגדות ודרשות חזל אין לזה שום קשר להלכה! אלא להשגה! (ברור שבקשר עקיף יש לזה קשר להלכה)
השגה זה העומק ותכלית הכוונה של כל מושג ומושג ושל כל ענין וענין בתורה. אלא שחזל הלבישו את זה באגדותיהם.
ענין ההשגה היה תמיד במיוחד אצל חכמי האמת לדורותיהם כידוע.

ו. כנל באות ג.

כל הנל זה לפי מה שיצא לי מלימודי - כך שאם אני טועה אשמח לשמוע ולהתחדד בענין.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: החיוב לקבל ולהתנהג בהתאם לדברי חכמינו זכרונם לברכה לדורו

הודעהעל ידי אמסטרדם » ד' דצמבר 25, 2013 7:55 am

כולל יונגערמאן כתב:וגם בענין חובת לימוד התורה, לכאורה נראה דרך אבותינו ורבותינו, כי בגמרא שקלו וטרו על כל קוץ ותג, ומשם והלאה פוחת והולך בכל דור ודור, והיינו הגם שלא ויתרו על פשט ברשב"א, מ",מ סו"ס אין זה גמרא, ואבל לכאורה יש להבין דבר זה, דאם היינו מחלקין בין למשל סברים שהן דאורייתא ועסוקין בפירוש דברי התורה ממש, לבין דברים העסוקין בענין דיוק כל דברי חכמים וחידותם וגזירותיהם, אז מובן, ונמצא דגם למשל חזון איש הדן בפירוש קבלתינו מדאו', מקיימים בלימוד דבריו מ"ע דאורייתא של תלמוד תורה, דהרי למדין דברי תורה ממש, ואבל אם למשל עסוקין במסכת מגילה שעיקרה מדרבנן, נמצא שלא קיים כלל מצות עשה של לימוד התורה מדאורייתא, לכאורה? (וצ"ע איך באמת מותר לעסוק בעניני דרבנן, דאין הכי נמי דלא הוי ביטול תורה משום דהתורה רצונה בזה שידע גזירת חכמים בכל פרטי' ודקדוקי' ויתנהג בהתאם, אבל סו"ס האם נימא דעלה קאי ממש מצוות תלמוד תורה?) ועכ"פ, האם באמת כשאומרין פשטים כל היום בשער משפט וכדו', כמו שהיו שוקלין וטרין בגמרא, האם מקיים בזה גם כםן מצוות לימוד התורה בכל רגע?

בספר שאלת רב נשאל הגרח"ק אם יש מצות עשה של תורה בלימוד מצוות דרבנן [מגילה חנוכה וכו'] והשיב שכן.

בברכה המשולשת
הודעות: 14282
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: החיוב לקבל ולהתנהג בהתאם לדברי חכמינו זכרונם לברכה לדורו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' דצמבר 25, 2013 8:50 am

יש על זה ספר שלם שכתב מע"כ ידידי הרב שלמה גליקסברג הנקרא מסיני ללשכת הגזית.
על דרשות מעצמנו יש דיונים ארוכים ביד מלאכי ובשדי חמד ובבית אהרן.
ויעויין עוד באנצי"ת ערך הלכתא כבתראי

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: החיוב לקבל ולהתנהג בהתאם לדברי חכמינו זכרונם לברכה לדורו

הודעהעל ידי אמסטרדם » ג' יולי 28, 2015 12:48 am

אמסטרדם כתב:בספר שאלת רב נשאל הגרח"ק אם יש מצות עשה של תורה בלימוד מצוות דרבנן [מגילה חנוכה וכו'] והשיב שכן.

הערה: כעת ראיתי בגליון פרי חיים [האחרונה] שהגראי"ל שליט"א אמר שסבור היה שמקיימים מצוה מה"ת אך ראה ביאור הגר"א שמשמע שהוא מדרבנן ועע"ש.

יורד ומתעה
הודעות: 182
הצטרף: ו' אפריל 18, 2014 2:17 pm

Re: החיוב לקבל ולהתנהג בהתאם לדברי חכמינו זכרונם לברכה לדורו

הודעהעל ידי יורד ומתעה » ג' יולי 28, 2015 1:31 pm

היש מישהו יודע על איזה ביאור הגר"א?

מה שנכון נכון
הודעות: 11809
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: החיוב לקבל ולהתנהג בהתאם לדברי חכמינו זכרונם לברכה לדורו

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יולי 28, 2015 1:33 pm

יורד ומתעה כתב:היש מישהו יודע על איזה ביאור הגר"א?

viewtopic.php?f=7&t=16468

יבנה
הודעות: 3759
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: החיוב לקבל ולהתנהג בהתאם לדברי חכמינו זכרונם לברכה לדורו

הודעהעל ידי יבנה » ה' יולי 30, 2015 12:20 am

הבלין האריך בענין חתימות התקופות השונות http://www.daat.ac.il/daat/toshba/mechk ... hatima.pdf


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 485 אורחים