מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שביתת כלים/בהמה לנגזל ולגזלן

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

שביתת כלים/בהמה לנגזל ולגזלן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' נובמבר 29, 2016 10:18 pm

אדם מצווה על שביתת בהמתו,
לפי ב"ש גם על שביתת כליו,
לזה ולזה יש גם תחומין כרגלי הבעלים.

מה הדין בגזול, האם הגזלן מצווה על שביתתן?

בברכה המשולשת
הודעות: 14277
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שביתת כלים/בהמה לנגזל ולגזלן

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' נובמבר 30, 2016 8:42 am

אולי ניתן לדמות לעניין מחשבה בטומאה בדבר הגזול

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: שביתת כלים/בהמה לנגזל ולגזלן

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' נובמבר 30, 2016 8:58 am

עושה חדשות כתב:אדם מצווה על שביתת בהמתו,
לפי ב"ש גם על שביתת כליו,
לזה ולזה יש גם תחומין כרגלי הבעלים.

מה הדין בגזול, האם הגזלן מצווה על שביתתן?

לגבי שביתת כלים כוונתכם שהבעלים הראשון יאבד השביתה או גם וגם כחמר גמל?, אם הבעלים הראשון מאבד, יש לומר דלא גרע מהפקר שקונה שביתה מעצמו או כרגלי כל אדם שאז בוודאי הגזלן בכלל וצ"ת

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: שביתת כלים/בהמה לנגזל ולגזלן

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' נובמבר 30, 2016 8:59 am

פרי יהושע כתב:
עושה חדשות כתב:אדם מצווה על שביתת בהמתו,
לפי ב"ש גם על שביתת כליו,
לזה ולזה יש גם תחומין כרגלי הבעלים.

מה הדין בגזול, האם הגזלן מצווה על שביתתן?

לגבי שביתת כלים של תחומין כוונתכם שהבעלים הראשון יאבד השביתה או גם וגם כחמר גמל?, אם הבעלים הראשון מאבד, יש לומר דלא גרע מהפקר שקונה שביתה מעצמו או כרגלי כל אדם שאז בוודאי הגזלן בכלל וצ"ת

עזריאל ברגר
הודעות: 13255
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שביתת כלים/בהמה לנגזל ולגזלן

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' נובמבר 30, 2016 10:40 am

האפשרויות לפענ"ד הן:
א. שביתת כלים ובהמה - צריך לדון מה קורה אם הבעלים יהודי והגזלן גוי ומה קורה להיפך.
ב. תחומין - בפשטות זה אמור להיות כרגלי אחד מהם, ויש מקום לומר שזה כרגלי הגזלן מדין "מסרן לרועה".

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: שביתת כלים/בהמה לנגזל ולגזלן

הודעהעל ידי ביליצר » ד' נובמבר 30, 2016 11:20 am

מ"ש משואל ??

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: שביתת כלים/בהמה לנגזל ולגזלן

הודעהעל ידי קראקובער » ד' נובמבר 30, 2016 12:04 pm

ביליצר כתב:מ"ש משואל ??

לשואל יש רשות להשתמש בבהמה.

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: שביתת כלים/בהמה לנגזל ולגזלן

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' נובמבר 30, 2016 11:09 pm

עזריאל ברגר כתב:האפשרויות לפענ"ד הן:
א. שביתת כלים ובהמה - צריך לדון מה קורה אם הבעלים יהודי והגזלן גוי ומה קורה להיפך.
ב. תחומין - בפשטות זה אמור להיות כרגלי אחד מהם, ויש מקום לומר שזה כרגלי הגזלן מדין "מסרן לרועה".

מה מצא במסרן לרועה הלא שם ע"ד הבעלים.

עזריאל ברגר
הודעות: 13255
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שביתת כלים/בהמה לנגזל ולגזלן

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' דצמבר 01, 2016 1:20 am

פרי יהושע כתב:
עזריאל ברגר כתב:האפשרויות לפענ"ד הן:
א. שביתת כלים ובהמה - צריך לדון מה קורה אם הבעלים יהודי והגזלן גוי ומה קורה להיפך.
ב. תחומין - בפשטות זה אמור להיות כרגלי אחד מהם, ויש מקום לומר שזה כרגלי הגזלן מדין "מסרן לרועה".

מה מצא במסרן לרועה הלא שם ע"ד הבעלים.

אמת. השאלה היא מה ההגדרה של בעלים לגבי תחומין, האם מספיק שחייב בשמירתן (וגזלן חייב בשמירה) או שצריך דעת בעלים.
ועוד אוי"ל שאם נתייאשו הבעלים - אע"פ שלא קנאן הגזלן בשינוי - הוי כאילו מסרוה לו לשמור (עכ"פ לגבי זה).

וכל הנ"ל מסברות הכרס ואין לי ראיה לשום צד.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: שביתת כלים/בהמה לנגזל ולגזלן

הודעהעל ידי ביליצר » ה' דצמבר 01, 2016 2:13 am

עדיין שואל מ"ש משואל?

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: שביתת כלים/בהמה לנגזל ולגזלן

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' דצמבר 01, 2016 8:30 am

עזריאל ברגר כתב:
פרי יהושע כתב:
עזריאל ברגר כתב:האפשרויות לפענ"ד הן:
א. שביתת כלים ובהמה - צריך לדון מה קורה אם הבעלים יהודי והגזלן גוי ומה קורה להיפך.
ב. תחומין - בפשטות זה אמור להיות כרגלי אחד מהם, ויש מקום לומר שזה כרגלי הגזלן מדין "מסרן לרועה".

מה מצא במסרן לרועה הלא שם ע"ד הבעלים.

אמת. השאלה היא מה ההגדרה של בעלים לגבי תחומין, האם מספיק שחייב בשמירתן (וגזלן חייב בשמירה) או שצריך דעת בעלים.
ועוד אוי"ל שאם נתייאשו הבעלים - אע"פ שלא קנאן הגזלן בשינוי - הוי כאילו מסרוה לו לשמור (עכ"פ לגבי זה).

וכל הנ"ל מסברות הכרס ואין לי ראיה לשום צד.

מהכי תיתי שמירה הכא, לכל היותר יש לדון בגזלן מצד קניני הגזילה דהיינו שנכנס לרשותו ויצא מרשות בעלים שאינו יכול להקדיש לדברי רבי יוחנן.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 633 אורחים