מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ביאור בברכת המזון

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

ביאור בברכת המזון

הודעהעל ידי יאיר » ה' מרץ 10, 2011 2:32 pm

התבקשתי לפרסם ע"י ישראל הר כסף:

בברכת המזון אנו אומרים "הזן את העולם כולו בטובו" ומיד אחרי זה מוסיפים "ובטובו הגדול תמיד לא חסר לנו ואל יחסר לנו מזון לעולם ועד" וצ"ב ביאור שינוי הלשון בין טובו לטובו הגדול.
והנראה בזה כי במה שנוגע למזון 'כל העולם כולו' ודאי טובו ית' הוא, אבל מספיק דרגת הטבה רגילה לזה, משא"כ במזון של עם ישראל ('לא חסר לנו') צריך חסד מיוחד בריבוי הטבה- 'טובו הגדול'.
והמובן בזה הוא עפ"י מה שאמרו חז"ל "קשין מזונותיו של אדם כקריעת ים סוף" ואם נאמר שהכוונה בזה גם למזונותיו של הגוי איך יתכן שיהיו לו מזונות, בשלמא אנחנו הרי אנחנו עוברי ים, וכמ"ש 'כל העובר על הפקודים' ודרשו בזה כל העובר בים סוף, וכן אנו נרקראים עברים על שם מה שאנו עוברי ים, בלשון הווה נמשך. וע"כ אנו מקבלים מזונות אחרי קריעת ים. אבל הגוי איך יקבל מזונות? ומוכרח שלגוי אין כלל זה ומזונותיו מובטחים לו בדרכו של עולם. וע"כ לכל העולם מספיק טובו של הקב"ה כי הוא דרכו של עולם וללא קושי מיוחד.
אבל בנוגע לישראל הרי קשים מזונותיהן כקריעת ים סוף, כי הם מונהגים בהנהגה אחרת התלויה בבורא עולם כל זמן. וע"כ למזונותיהן נצרך 'טובו הגדול'.

צוציק
הודעות: 213
הצטרף: ד' יוני 02, 2010 10:57 pm

Re: ביאור בברכת המזון

הודעהעל ידי צוציק » ה' מרץ 10, 2011 2:55 pm

אז למה בזימון אומרים שאכלנו משלו ובטובו חיינו (וכתוב בפוסקים לא לומר הגדול), והרי זה קאי עלינו.

חד וחלק
הודעות: 380
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 7:13 pm

Re: ביאור בברכת המזון

הודעהעל ידי חד וחלק » ה' מרץ 10, 2011 9:41 pm

לכאו' היסוד נסתר מהברכה גופא, שהרי לא חסר לנו הוא בעבור שמו הגדול שהוא זן ומפרנס לכל, כנאמר להלן.
ובכלל מן התימה על גברא רבה כהר כסף שבחר לו רק תמיה זו על ברכה ראשונה דברכת המזון. האם מישהו יכול לבארה דבר דבור על אופניו?
בתחילה אומרים "הזן את העולם כולו בטובו בחן" וכו'.
אח"כ נאמר "הוא נותן לחם לכל בשר כי לעולם חסדו" - מה הוספנו בזה על האמור בתחילה?
ולמה תזונת העולם כולו היא בחן ובחסד וברחמים, ואילו הלחם ניתן רק בחסד?
ומה שייך כאן "כי לעולם חסדו"?

ובהמשך: "ובטובו הגדול תמיד לא חסר לנו ואל יחסר לנו מזון" וכו', לא חסר - האם בתחילה היה משמע שהוא נותן לחם רק לפעמים? ומהו "אל יחסר", תפילה? הבעת ביטחון? וכיצד זה המזון ניתן בעבור שמו הגדול שהוא קל זן ומפרנס לכל, והרי אמרנו שהסיבה היא מחסדו וטובו?

חלק מהשאלות אינן באמת קשות, אולם ככלל הברכה עמומה מאוד.

חד וחלק
הודעות: 380
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 7:13 pm

Re: ביאור בברכת המזון

הודעהעל ידי חד וחלק » ב' מרץ 14, 2011 12:00 am

לגבי "ואל יחסר", שוב ראיתי שמסתמא זו הודאה, והבטחון להודות על העתיד הוא מפני הפסוק 'פותח את ידיך', וזהו שאומרים בנוסח ספרד 'כאמור פותח את ידיך' וכו'.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 309 אורחים