הודעהעל ידי בתבונה » א' ינואר 01, 2017 9:46 am
אין דין כלי שרת בפרה אדומה כלל
ואין כלי שרת מקדשין אלא בפנים
כלי לגבי פרה אדומה מוזכר ב 3 הזדמנויות
1. קידוש ידים ורגלים בזבחים כ שלרבי חייא ברבי יוסף מקדש בכלי שרת בתוך העזרה, ולרבי יוחנן אפילו בכלי חרס בחוץ, (ולכו"ע אין פה כלי שרת בחוץ) (ואדרבה מהרמב"ם שם שכיון שמעשיה בחוץ לא צריך בה כלי שרת.
2. לגבי קבלת וזריקת הדם כתבבספרי מצוותה ביד ופסק הרמב"ם פרה פ"ג שמעשיה ביד בלבד, והראב"ד כתב שהוא רק למצווה והביא לשון הגמרא שיש שם מזרק ולכן ביאר שאף שמצוותה מצוות יד צריך כלי כדי ששאר הדם לא ילך לאיבוד כי צריך לשרוף את כל הדם. על כל פנים אין בה דין כלי שרת כי אין כלי שרת בחוץ כי לכתחילה בעינן יד וכי אין בזה דין קבלה אלא רק לשמור שהדם לא יאבד.
3. בכל הכלים ממלאים ומזים ומקדשין.
אמנם לעצם השאלה לגבי הוצאת כלי שרת מהכ"ת לאסור הוצאת כלי שרת, ולכאורה מצאנו בסוכה מח ששאבו בערב שבת מים והניחו בלשכה ולא היה בכלי שרת משום פסול לינה, משמע שלולי זה היו שואבים בכלי שרת, ובתוס' שם ע"א דייקו שהכלי ששאבו בחול היה כלי שרת. ( ומקופיא אולי יש לדון שמא כל יום לקחו כלי אחר ונתקדש לכלי שרת רק בהכנסתו לעזרה שעבודתו מחנכתו).