מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם נתאחר כהיום זמן קר"ש

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
בן אדם
הודעות: 431
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

האם נתאחר כהיום זמן קר"ש

הודעהעל ידי בן אדם » ש' ינואר 14, 2017 9:58 pm

הנה, מצוות עשה [דאורייתא או דרבנן] לייחד שמו יתברך פעמיים באהבה בכל יום תמיד, ולקרוא קר"ש בערב ובבוקר, ודרשינן ליה מדכתיב "והיו הדברים האלה וגו' ודברת בם וגו' ובשכבך ובקומך", דהיינו בזמן שכיבה שהיא בערב, ובזמן קימה שהיא ביום. ובאמת, אין הדבר תלוי ביממא ובליליא, אלא בזמן שכיבה ובזמן קימה דוקא, אלא שהמציאות היא שדרכם של בנ"א להיום שוכבים בלילה וקמים בבוקר, ובאמת אליבא דהלכתא הר"ז תלוי בזמני שכיבה וקימה ולא בזמני יום ולילה, כמבואר בגמ' ברכות.
והנה, בטעמא דמילתא שזמן קר"ש אינו אלא עד ג' שעות, מבואר בגמ' שאז הוא זמן קימה, ואע"פ שזמן קימה של רובא דעלמא קודם היא, מ"מ בני מלכים אין דרכן לקום ממיטתן רק עד אחרי ג' שעות. והנה, נפשי בשאלתי למה לא אמרי' שכיון שנשתנה דורינו בעקבות התפתחות החשמל, שזמן הקימה אינו דומה לזמן הקימה של ימי חז"ל, שהרי מאז שזרחה אורה של החשמל בעלמא, נשתנו סדרי בראשית, שהרי כל הסיבה למה קמו פעם מוקדם יותר אינו אלא בגלל שהלכו לישון מוקדם, שכיון שירד הלילה ונעשה חושך ואפילה, ממילא הלכו לישון בשעה שש בערב, משא"כ היום שהכל ממשיך כרגיל תחת אור החשמל, הרי אין הולכים לישון כ"כ מוקדם אלא בשעה 11 ויותר, ולכן גם אין קמים כ"כ מוקדם בנץ החמה, אלא מאוחר.
ואבאר קצת ביתר ביאור, דהנה גבי נר חנוכה מצינו שמבואר בגמ' שזמנה עד שתכלה רגל מן השוק, ומבאר הגמ' דהיינו עד שתכלה רגלא דתרמידאי שהם האחרונים בשוק, וביאר הר"מ דהיינו עד כחצי שעה אחרי השקיעה, ומצינו להרבה מן הפוסקים שכתבו שכהיום שנשתנו הדברים הרי הזמן הזה מאוחר יותר, לעומת כן ס"ל לשאר הפוסקים, שתכלה רגל מן השוק אינו טעמא דמילתא וסיבה, ואינו אלא סימן, ומטו משמיה דהגרי"ז מבריסק שהביא ראי' שאינו אלא סימן ולא סיבה, דהא מצינו לשון זו "עד שתכלה רגל מן השוק" גם גבי תפילין עד אימתי זמן תפילין, והתם לא שייך לומר שהיא סיבה, ואעפ"כ חשש הגרי"ז להלכה ולמעשה שיתכן שכאן אכן סיבה היא ולא סימן.
עכ"פ לכאורה ה"ה לעניינינו, שבפשטות "ובקומך" שאמרה תורה, היא היא הזמן, והיינו שזמן הקימה היא זמן הקריאה, דהיינו שהקימה בפשטות סיבה היא ואינו סימן לזמן מסויים, וא"כ אם כהיום זמני הקימה נתאחרו א"כ גם זמן הקריאה תתאחר, ומבואר בגמ' דאזלינן בזה אפי' אחרי מיעוטא דעלמא, דהיינו בני מלכים שקמים בזמן המאוחר ביותר, וא"כ גם כהיום יהיה הדבר תלוי בזמן קימה בפועל.
וביותר יל"ע דהנה יעויין בכס"מ על הרמב"ם פ"א מהל' קר"ש הי"ג שביאר שזמן קר"ש עד ג' שעות אינו אלא אסמכתא בעלמא, אבל מעיקר הדין זמן קר"ש כל היום כמו שזמן קר"ש בערב זמנה כל הלילה, ע"ש, ובביאור תקנת חז"ל נראה, שאע"פ שזמנה כל היום וכל הלילה, ראוי יותר לקרוא בתחילת זמנה ולא בסוף זמנה, דהיינו שאין ראוי לאחר ולקרוא רק באמצע היום או בסוף היום, אלא בתחילת היום דהיינו עד ג' שעות, ורק סמכוה אקרא דזמן שקמים אבל אין זה עיקר הטעם עיי"ש בדבריו.
ולכאורה מי שישן ולא קם עדיין כשהגיע זמן קר"ש, שבפשטות לא היה שייך דבר זה עד להתפתחות החשמל כנ"ל, וקם רק בגלל שעובר זמן קר"ש הרי זה נראה כאחוכא ואטלולא, שהרי כל עיקר הטעם שצריך לקרוא עד ג' שעות אינו אלא בגלל שצריך להקדים לתחילת יומו, והרי זה עדיין לא התחיל יומו כל עיקר, ורק אחרי שיקום מתחיל יומו ואז יהיה מחוייב להקדים כמה שיכול, אבל לקום כדי לקרוא אין זה אלא כסתירה מיניה וביה, ודוק.
לא כתבתי כן להורות להלכה ולמעשה ח"ו, אלא לברר אמיתת הדין, ומי שיכול להעיר עיני בזה בתשובה הגונה, אשמח לשמוע ולקבל.

בן עזאי
הודעות: 175
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 8:25 am

Re: האם נתאחר כהיום זמן קר"ש

הודעהעל ידי בן עזאי » ש' ינואר 14, 2017 11:09 pm

דברים נכוחים,

היום שעת הקימה הממוצעת בעולם המערבי (וכמה שמדינה מסויימת פחות מערבית -יותר פרימיטיבית- שעת הקימה יותר קרוב לעלוה״ש והזריחה) הוא 6:30 בבוקר, אמור מעתה הפער בין שעת קימה היום לזמן חז״ל הוא לא כזה משמעותי.
ובדר״כ מי שקם בסו״ז קרי״ש הוא קם הרבה אחרי רובא דאינשי היום.

מה שיש לדון עוד הוא על שעת הקימה בסופי שבוע (שישי/שבת/ראשון תלוי בארצות) [שעת הקימה בשבת אצל רוב היהודים בארץ ובעולם הוא מאוחר הרבה משעת הקימה בימי החול (ויש לכך אפילו מקור הלכתי), ואולי מכאן מקור למנהג החסידים ובפרט למנהג חב״ד שמאחרים זמן תפילותיהם בשבת, (״שבת הוא מעבר לזמן״ כלשונם, ובאמת כך הוא במציאות אצל רובינו -יושנים יותר בשבת וכדו׳-)], שבו שעת הקימה מאוחרת בהרבה משעת הקימה ביום חול, האם נאמר שסו״ז קרי״ש יתאחר עפ״ז?
נערך לאחרונה על ידי בן עזאי ב א' ינואר 15, 2017 9:35 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: האם נתאחר כהיום זמן קר"ש

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ש' ינואר 14, 2017 11:21 pm


בן אדם
הודעות: 431
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: האם נתאחר כהיום זמן קר"ש

הודעהעל ידי בן אדם » א' ינואר 15, 2017 3:56 pm

בן עזאי כתב:דברים נכוחים,
היום שעת הקימה הממוצעת בעולם המערבי (וכמה שמדינה מסויימת פחות מערבית -יותר פרימיטיבית- שעת הקימה יותר קרוב לעלוה״ש והזריחה) הוא 6:30 בבוקר, אמור מעתה הפער בין שעת קימה היום לזמן חז״ל הוא לא כזה משמעותי.
ובדר״כ מי שקם בסו״ז קרי״ש הוא קם הרבה אחרי רובא דאינשי היום.

לענ"ד טעות היא בידך, האדם הממוצע מתחיל את עבודתו בין השעה 9:00 ל-9:30, עכ"פ בארה"ב, וא"כ מי שגר קרוב למקום עבודתו קם כחצי שעה לפנ"ז, ומי שצריך לנסוע רחוק לדוגמא שעת נסיעה, קם כשעה וחצי מוקדם, וא"כ הממוצע בדר"כ היא בשעה 8 בבוקר, או לכל המוקדם 7:30. מה שקורה במדינת אירופה אינני יודע, אבל מסתבר שאינו שונה בהרבה, אגב כאן בישראל, מתחילים את היום מאוד מוקדם ביחס לעולם המערבי, בזה אנחנו די דומים להערבים במידה מסויימת... כמו עוד הרבה דברים, באכילתנו ובאופי טבעותנו אי-הסבלנות ועוד, ואכמ"ל.

משה נטע
הודעות: 417
הצטרף: ד' ינואר 11, 2017 7:01 pm

Re: האם נתאחר כהיום זמן קר"ש

הודעהעל ידי משה נטע » א' ינואר 15, 2017 6:50 pm

גם באירופה זמן קימה הוא ב7:30 לערך, בחורף לפעמים יש כבר תנועת אנשים בחוץ כשעדיין חושך.
עיקרן של דברים, איננו שונה בהרבה מכאן.

בן עזאי
הודעות: 175
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 8:25 am

Re: האם נתאחר כהיום זמן קר"ש

הודעהעל ידי בן עזאי » א' ינואר 15, 2017 8:27 pm

כבוד הרבנים החשובים בן אדם, ומשה נטע,
חבל שעניות דעתכם אינה מגובה במקורות, או ראיות,
לגופו של עניין:
דבריי נכתבו לאחר שבדקתי את העניין בצורה רצינית והא לכם מקורותיי:
בארה״ב שעת הקימה הממוצעת בימי חול הוא 6:30 בבוקר עי׳ כאן סקר מורחב בנושא: http://www.edisonresearch.com/wake-me-up-series-2/
באנגליה שעת הקימה הממוצעת בימי חול הוא בין 6 ל-7 בבוקר עי׳ פה: https://www.statista.com/statistics/269 ... in-the-uk/
(מקוה שאתם מבינים אנגלית... אם לאו תצטרכו לסמוך על דבריי)
יש עוד כמה סקרים אך הם כוללים גם את ימי סוף השבוע (שהוא בדר״כ בין יום וחצי ליומיים במדינות המפותחות) כך שהממוצע יורד בהרבה...
לסקר בינלאומי על הרגלי שינה בכלל, ועל שעת קימה ממוצעת בכל השבוע (כולל סופ״ש) עי׳ כאן: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... liest.html

דרך אגב: כלום כללתם בחישוביכם את כל שכבות האוכלוסיה (נשים זקנים ילדים) בכל סוגי העבודות (חקלאות תחבורה מרכולים פינוי אשפה ועוד)??

בתבונה
הודעות: 1315
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: האם נתאחר כהיום זמן קר"ש

הודעהעל ידי בתבונה » א' ינואר 15, 2017 9:33 pm

בן אדם כתב: דהא מצינו לשון זו "עד שתכלה רגל מן השוק" גם גבי תפילין עד אימתי זמן תפילין, והתם לא שייך לומר שהיא סיבה, ואעפ"כ חשש הגרי"ז להלכה ולמעשה שיתכן שכאן אכן סיבה היא ולא סימן.

בתפילין בפשטות זה ממש לא סימן בעלמא, אלא שלא חיישינן לשינה כשהשוק עדיין פעיל זה כמו שבמקומות העירוניים לא חיישינן לשינה לפני 9 בערב
תלמוד בבלי מסכת מנחות דף לו עמוד א
ועד מתי מניחן? עד שתשקע החמה, רבי יעקב אומר: עד שתכלה רגל מן השוק, וחכמים אומרים: עד זמן שינה

בן אדם
הודעות: 431
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: האם נתאחר כהיום זמן קר"ש

הודעהעל ידי בן אדם » ב' ינואר 16, 2017 3:16 pm

בתבונה כתב:
בן אדם כתב: דהא מצינו לשון זו "עד שתכלה רגל מן השוק" גם גבי תפילין עד אימתי זמן תפילין, והתם לא שייך לומר שהיא סיבה, ואעפ"כ חשש הגרי"ז להלכה ולמעשה שיתכן שכאן אכן סיבה היא ולא סימן.

בתפילין בפשטות זה ממש לא סימן בעלמא, אלא שלא חיישינן לשינה כשהשוק עדיין פעיל זה כמו שבמקומות העירוניים לא חיישינן לשינה לפני 9 בערב
תלמוד בבלי מסכת מנחות דף לו עמוד א
ועד מתי מניחן? עד שתשקע החמה, רבי יעקב אומר: עד שתכלה רגל מן השוק, וחכמים אומרים: עד זמן שינה


אינני שולל את הפשט שלך בגמ' שם, אבל לא מצאתי רמז לכך בדברי הראשונים, רש"י תוס' רא"ש רמב"ם ושטמ"ק, אין זה ראי' לשלול אבל גם אין ראי' מדברי הראשונים לפשט כזו, אמנם אם נכונה השמועה מפי הגרי"ז, אזי דעת הגרי"ז בביאור דברי הגמ' היא שאינו אלא סימן לחצי שעה, ושוב חיפשתי ומצאתי את המקור לדברי הגרי"ז בספר "בית אב" להרב אליקים שלזינגר תלמידו של הגרי"ז, ועי"ש שמביא עוד דיוק מדברי הרמב"ם, ואצטט את לשונו:
נפסקה ההלכה ששיעור זמן הדלקת נ"ח הוא עד שתכלה רגל מן השוק. וראיתי בספר 'נברשת' שכתב שאמנם בזמן הגמ' היה זה כמו שיעור חצי שעה אחרי כניסת הלילה, אבל בימינו שמתאחר כלות רגל מן השוק, יש להאריך זמן הדלקת נ"ח עד שתכלה רגל משוקא דידן.
ואמנם כבר דנתי בזה לפני מרן מבריסק זיע"א, ודחה סברא זו ואמר תכלה רגל מן השוק הוא שיעור זמן מסויים כמו חצי שעה, ורק לסימנא בעלמא נקטי בלשון תכלה רגל מן השוק, שבזמנן היה זה סימן מובהק לשיעור חצי שעה, והביא ראיה לזה מלשון הר"מ פ"ד ה"ה מהל' חנוכה שכ' וז"ל שכח או הזיד ולא הדליק עם שקיעת החמה מדליק והולך עד שתכלה רגל מן השוק וכמה הוא זמן זה כמו חצי שעה או יתר.
הרי שביאר לן ששיעור תכלה רגל מן השוק הכוונה לחצי שעה לבד, דאם לא הוי שיעור קבוע של חצי שעה, ל"ל לרמב"ם לבאר מהו השיעור, דהלא בכל מקום הוי לפי מקומו, ע"כ שזמנו הוא חצי שעה.
וכן הוכיח מהגמ' במנחות (דף לו,א) ת"ר תפילין מאימתי מברך עליהן משיניחן כו' ועד מתי מניחן עד שתשקע החמה רבי יעקב אומר עד שתכלה רגל מן השוק. והרי פשיטא שלענין תפילין אין כל שייכות לכלות רגל מן השוק כמו ששייך סברא כזו בנ"ח משום פרסומי ניסא, אלא ע"כ חזינן מזה כי תכלה רגל מן השוק הוא סימן שנתנו חכמים לשיעור זמן מסוים חצי שעה אחרי כניסת הלילה, עכ"ד. אמנם נהג מרן זצ"ל שהיו נרותיו דולקות עד קרוב לחצות, שאז כלה רגל מן השוק ממש, ושמעתי שכן נהגו גם הרבה גדולי עולם.
ושמעתי שטעמו היה משום דבעינן דתכלה רגל מן השוק במציאות, אבל אין נראה כן לפי מה ששמעתי מפ"ק בדעת הרמב"ם, וכן ממה שהוכיח מסוגי' דמנחות וכמש"נ

אמנם לגופו של ענייננו הרי אין לזה שום שייכות לנידון דידן, שהרי כאן להדיא כתוב בתורה גדרן של דברים "ובקומך", שהיינו זמן קימה ואינו סימן אלא עצם הגדר.
איברא שלפי הכס"מ בדעת הרמב"ם, הרי סוזק"ש אינו אלא מדרבנן, ובאמת פירושו של "ובקומך" היינו כל היום כולו שאנשים אינם ישנים, כדוגמת "ובשכבך" דהיינו כל הלילה ששוכבים, ולא בזמן שהולכים לישון, ולפ"ז מבאר שם ש"ובקומך" שדרשו חז"ל אינו אלא אסמכתא בעלמא, וא"כ לכאורה סיבת תקנת חז"ל היא בגלל שתיקנו שיקראו בתחילת זמנה, דמה סברא היא זאת שיקראו בשעה שקמים, אם התורה נתנה להדיא שיעור אחר בדבר, וא"כ ע"כ שאינו אלא סימן.
אמנם לפ"ז הדרא סברא לדוכתיה, שהרי אם כל הטעם היא בגלל שרצו שיקדימו קריאת שמע בתחילת הזמן דהיינו עד ג' שעות, א"כ הדברים נראים כחוכא ואטלולא לקום בבוקר רק כדי לקרוא, שהרי עיקר הטעם היא שלא לאחר לאמצע היום או לסוף היום אלא לתחילת יומו, והרי כיון שעדיין לא קם הרי לא התחיל עדיין יומו, ורק משעה שיתחיל יומו שייך לומר שיקדים ככל האפשר עד ג' שעות, ודוק. [וכמובן שיש לדחות, אבל מאוד מסתבר כן, ובפרט שלא מצינו להדיא מאן דשולל סברא זו, דהא עד לתופעת החשמל הדבר לא היה נוגע ולא היה שייך].

בתבונה
הודעות: 1315
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: האם נתאחר כהיום זמן קר"ש

הודעהעל ידי בתבונה » ב' ינואר 16, 2017 8:38 pm

בן אדם כתב:
בתבונה כתב:בתפילין בפשטות זה ממש לא סימן בעלמא, אלא שלא חיישינן לשינה כשהשוק עדיין פעיל זה כמו שבמקומות העירוניים לא חיישינן לשינה לפני 9 בערב
תלמוד בבלי מסכת מנחות דף לו עמוד א
ועד מתי מניחן? עד שתשקע החמה, רבי יעקב אומר: עד שתכלה רגל מן השוק, וחכמים אומרים: עד זמן שינה


אינני שולל את הפשט שלך בגמ' שם, אבל לא מצאתי רמז לכך בדברי הראשונים, רש"י תוס' רא"ש רמב"ם ושטמ"ק, אין זה ראי' לשלול אבל גם אין ראי' מדברי הראשונים לפשט כזו, אמנם אם נכונה השמועה מפי הגרי"ז, אזי דעת הגרי"ז בביאור דברי הגמ' היא שאינו אלא סימן לחצי שעה, ושוב חיפשתי ומצאתי את המקור לדברי הגרי"ז בספר "בית אב" להרב אליקים שלזינגר תלמידו של הגרי"ז, ועי"ש שמביא עוד דיוק מדברי הרמב"ם, ואצטט את לשונו


ניתן לתלות את ההבנה שם בגמ' בשאלה בהבנת הגמ' האם לילה זמן תפילין או לאו זמן תפילין
והיינו מחלוקת רש"י ותוס' שם (והרמב"ם כרש"י).
וכדלהלן
תלמוד בבלי מסכת מנחות דף לו עמוד א
ועד מתי מניחן? עד שתשקע החמה, רבי יעקב אומר: עד שתכלה רגל מן השוק, וחכמים אומרים: עד זמן שינה; ומודים חכמים לר' יעקב, שאם חלצן לצאת לבית הכסא או ליכנס לבית המרחץ ושקעה חמה, שוב אינו חוזר ומניחן.


רש"י מסכת מנחות דף לו עמוד א
שתכלה רגל מן השוק - לאחר שחשכה.
מודים חכמים לרבי יעקב שאם חלצן כו' אין חוזר ומניחן - דלילה לאו זמן תפילין הוא כדאמרינן לקמן.


תוספות מסכת מנחות דף לו עמוד א
רבי יעקב אומר עד שתכלה רגל מן השוק וחכמים אומרים עד זמן שינה - רבי יעקב וחכמים סבירא להו דלילה זמן תפילין אלא חיישינן לשמא ישן בהן ועביד רבי יעקב הרחקה טפי מדרבנן, מ"ר.


דהיינו לרש"י בין לרבנן בין לר' יעקב לילה לאו זמן תפילין ולכן לרבנן אם חלצן אסור בלילה להניחן אבל מותר להשהותם עד זמן שינה וכך פסק הרמב"ם,
ולר' יעקב אסור להניחם לאחר שחשכה דהיינו סוף שקיעה והיינו לאחר שתכלה רגל שמאז זמן האיסור- ואם כן תכלה רגל הוא סימן בעלמא.

ולפי התוס' גם לרבנן וגם לר' יעקב לילה זמן תפילין, אלא שיש חשש שינה בתפילין ולענ"ד ההבנה הפשוטה בתוס' שם שחשש שינה גובר לאחר שתכלה רגל מן השוק. ותכלה רגל מן השוק הוא סיבה ולא סימן.
ולפיז הרמב"ם שפסק שלילה לאו זמן תפילין ואם כן תכלה רגל גבי תפילין הוא לסימנא בעלמא לעד חשיכה, ואם כן גבי חנוכה גם כן סימן הוא לשיעור עד חשיכה ולכן כתב שיעור זמן
והוא כמו חצי שעה או יתר
ולכאורה מה זה או יתר וצריך לומר שזה תלוי בחשיכה,
ואפשר לבאר עוד בטעם זמן זה שצריך להדליק נרות חנוכה בצורה שיהיה ניכר שמדליק לפרסומי ניסא, ואם מדליק בלילה נראה כמדליק לאורה ואם מדליק ביום שרגא בטיהרא מאי אהני אמנם מהשקיעה עד חשיכה אין דרך להדליק כי עדיין יש אור בחוץ אמנם הדלקת האור כבר ניכר.



ואפשר שדברי הגרי"ז נאמרו לדברי רש"י והרמב"ם וכדאמרן
ומלאכת דיוק השמועה מרבו מלאכה רבה היא
ובברכות לג דדייק וגמר שמעתא מפומא דמרה שפיר כרחבא דפומבדיתא
ובברכות דף לח עמוד ב
תהי בה רבי זירא: וכי מה ענין רבי בנימין בר יפת אצל רבי חייא בר אבא? רבי חייא בר אבא - דייק וגמיר שמעתא מרבי יוחנן רביה, ורבי בנימין בר יפת - לא דייק; ועוד, רבי חייא בר אבא כל תלתין יומין מהדר תלמודיה קמיה דרבי יוחנן רביה, ורבי בנימין בר יפת לא מהדר;

בן אדם
הודעות: 431
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: האם נתאחר כהיום זמן קר"ש

הודעהעל ידי בן אדם » ד' ינואר 18, 2017 2:35 pm

בתבונה כתב: ניתן לתלות את ההבנה שם בגמ' בשאלה בהבנת הגמ' האם לילה זמן תפילין או לאו זמן תפילין
והיינו מחלוקת רש"י ותוס' שם (והרמב"ם כרש"י).
וכדלהלן
תלמוד בבלי מסכת מנחות דף לו עמוד א
ועד מתי מניחן? עד שתשקע החמה, רבי יעקב אומר: עד שתכלה רגל מן השוק, וחכמים אומרים: עד זמן שינה; ומודים חכמים לר' יעקב, שאם חלצן לצאת לבית הכסא או ליכנס לבית המרחץ ושקעה חמה, שוב אינו חוזר ומניחן.

רש"י מסכת מנחות דף לו עמוד א
שתכלה רגל מן השוק - לאחר שחשכה.
מודים חכמים לרבי יעקב שאם חלצן כו' אין חוזר ומניחן - דלילה לאו זמן תפילין הוא כדאמרינן לקמן.

תוספות מסכת מנחות דף לו עמוד א
רבי יעקב אומר עד שתכלה רגל מן השוק וחכמים אומרים עד זמן שינה - רבי יעקב וחכמים סבירא להו דלילה זמן תפילין אלא חיישינן לשמא ישן בהן ועביד רבי יעקב הרחקה טפי מדרבנן, מ"ר.

דהיינו לרש"י בין לרבנן בין לר' יעקב לילה לאו זמן תפילין ולכן לרבנן אם חלצן אסור בלילה להניחן אבל מותר להשהותם עד זמן שינה וכך פסק הרמב"ם,
ולר' יעקב אסור להניחם לאחר שחשכה דהיינו סוף שקיעה והיינו לאחר שתכלה רגל שמאז זמן האיסור- ואם כן תכלה רגל הוא סימן בעלמא.
ולפי התוס' גם לרבנן וגם לר' יעקב לילה זמן תפילין, אלא שיש חשש שינה בתפילין ולענ"ד ההבנה הפשוטה בתוס' שם שחשש שינה גובר לאחר שתכלה רגל מן השוק. ותכלה רגל מן השוק הוא סיבה ולא סימן.
ולפיז הרמב"ם שפסק שלילה לאו זמן תפילין ואם כן תכלה רגל גבי תפילין הוא לסימנא בעלמא לעד חשיכה, ואם כן גבי חנוכה גם כן סימן הוא לשיעור עד חשיכה ולכן כתב שיעור זמן
והוא כמו חצי שעה או יתר
ולכאורה מה זה או יתר וצריך לומר שזה תלוי בחשיכה,
ואפשר לבאר עוד בטעם זמן זה שצריך להדליק נרות חנוכה בצורה שיהיה ניכר שמדליק לפרסומי ניסא, ואם מדליק בלילה נראה כמדליק לאורה ואם מדליק ביום שרגא בטיהרא מאי אהני אמנם מהשקיעה עד חשיכה אין דרך להדליק כי עדיין יש אור בחוץ אמנם הדלקת האור כבר ניכר.

עכ"פ זה ברור שלדעת רש"י והרמב"ם אין לכך שום שייכות עם שינה, ולפ"ז מה ענין תכלה רגל מן השוק לזמן תפילין, אע"כ שאינו אלא לסימנא בעלמא. אלא שלדעת התוס' יתכן לומר שיש יותר חשש שינה כאשר תכלה רגל מהשוק, כמו שרצית להסביר.
אבל אין הכרח בכך, ואדרבא זה נראה קצת כסברא רחוקה, כי מה ענין אנשי השוק לזמן שינה, [צאו וראו ברח' ר' עקיבא בבני ברק או בשד' 13 בבורו פארק, עד איזה שעה אנשים עדיין מסתובבים, ובכל זאת רובא דאינשי כבר עלו על יציעם ופרשו לשינת לילה], ובפרט שבשבת כא: מבואר שרק רגלא דתרמידאי עדיין בשוק, אבל סתם עמך נמצאים כבר בבתיהם.
ואי נימא שאינו אלא סימנא בעלמא, מובן מאוד דעת ר' יעקב, דחשש שינה אינו מיד בשעת השקיעה, כיון שרק אז חוזרים לבתיהם, ורק כעבור חצי שעה אז הולכים לישון, או כאשר נעשה חשיכה ממש כדברי רש"י, כלומר או משום שעד שהולכים לישון לוקח חצי שעה בערך, ולפ"ז אין לזה שייכות עם חשיכה אלא עם הזמן נטו, או משום שרק כאשר נעשה חושך ואפילה ממש אזי פורשים ללכת לישון, ולפ"ז אין לזה שייכות עם הזמן אלא באורה גרידא, אבל לקשר הולכי השוק עם זמן השינה נראה קצת כסברא רחוקה, על אף שאין ראי' כנגדו.
מ"מ איך שלא נאמר, נראה לי שקצת התרחקנו מעצם הנידון, כי בין אם נימא כפי דבריך שתכלה רגל מן השוק סיבה היא, ובין אי נימא שאינו אלא לסימן אבל אין זה עיקר הטעם, מ"מ גבי דידן לענין זמן קר"ש להדיא כתיב 'ובקומך', פשוט וברור שאינו סימן אלא היא עצמו הגדר [מלבד אי נימא כדברי הכס"מ שאינו אלא אסמכתא בעלמא].


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 290 אורחים