אוצרניק כתב:כאחד שגר כעת באמריקה
ואף שהשואל יודע שאיכא מחלוקת בין החכמים בדין זה, אין הדין לאלו שאינם יכולין להכריע הדין כדין ספק, שצריך להחמיר באיסורי דאורייתא ולהקל בדרבנן, אלא שרשאי לילך לפני החכם המומחה להוראה שבעיר, ויעשה כמו שיורה לו, בין בדאורייתא בין בדרבנן כהוראתו, אף שידוע לו שאיכא מחלוקת בזה. שזהו עניין כח הוראה, ולא שהוא לימוד בעלמא שהחכם מודיע לו איך הוא סובר, כדביארתי בפסחים בסוגיא דאמר רבב"ח לבריה (פסחים נ"א ע"א. ועיין דברות משה יבמות סימן י"ב).
שולחן ערוך יורה דעה הלכות כבוד רבו ותלמיד חכם סימן רמב סעיף לא
עז] <יח> ואפילו אם התיר הראשון וכבר חלה הוראתו, (כ) אין לשני לאסור מכח שקול הדעת. (כן משמע באשיר"י פרק קמא דע"א). עח] וכל זה באותה הוראה עצמה, ס אבל (כא) במעשה אחר, פשיטא שיכול להורות מה שנראה אליו. (מהרי"ק שורש קע"ב /קע"א/ וחדושי רשב"א וע"פ).
אוצרניק כתב:כאחד שגר כעת באמריקה (ולכן גם, אני יכול לכתוב כעת - לאחר כניסת השבת בארץ ישראל) יוצא לי הרבה לשמוע את הביטוי "קיבלתי היתר מרב". "הרב נתן לי היתר". וכו' עם כל ההטיות של המשפט, בכל נושא וענין שהוא. מדוע פלוני נסע בשבת ל ...., הוא קיבל היתר מרב. הרב הזה נותן היתר על זה.
זה מאד צורם לי.
עכ"פ, ברצוני לפתח כרטיס מגנטי, שאפשר לטעון אותו בהיתרים, כמובן היתר גדול יבוא על חשבון של היתרים קטנים יותר. ולחסוך לרבנים שלא יצטרכו לתת היתרים. הכל יהיה ממוחשב וממוגנט, ולה' הישועה.
אני מחפש משקיע.
עפר לרגלם כתב:בעניין זה.
קראקובער כתב:יש מאמר מנדב שנרב בנושא, כמובן שהוא מגזים כדרכו בקודש.
http://woland.ph.biu.ac.il/?download=611
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 245 אורחים