מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה ההסבר שחוששים למיעוט המצוי אע"ג דקי"ל רוב חנויות כשרות וכו'?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

מה ההסבר שחוששים למיעוט המצוי אע"ג דקי"ל רוב חנויות כשרות וכו'?

הודעהעל ידי סליחות » ו' ינואר 20, 2017 9:05 am

בימינו חוששים למיעוט המצוי ולכן נגד הלכה פסוקה בשולחן ערוך בודקים צומת הגידין ובודקים ריאות (יש כשרויות כאלה) גם בעופות.
מעמד מיעוט המצוי נחשב למשהו מוצק שעל יסודו כשרויות רבות מבססות את קיום ההשגחה שלהן.

השאלה שלי היא שהרי המוצא בשר במקום שרוב חנויות ישראל, הבשר כשר. דהיינו אפילו 6 חנויות כשרות ו-4 נבלות וטריפות - הבשר כשר (הלכה פסוקה היא ברמב"ם ובטוש"ע).
וקשה, אמאי לא חיישינן למיעוט המצוי? (40% אין לך רוב המצוי מזה)

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מה ההסבר שחוששים למיעוט המצוי אע"ג דקי"ל רוב חנויות כשרות וכו'?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ינואר 20, 2017 11:17 am

לפו"ר,
לא מצינו חומרא במיעוט המצוי שלא לסמוך על הרוב, אלא במקום דאיכא לברורי.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: מה ההסבר שחוששים למיעוט המצוי אע"ג דקי"ל רוב חנויות כשרות וכו'?

הודעהעל ידי סליחות » ו' ינואר 20, 2017 12:07 pm

עושה חדשות כתב:לפו"ר,
לא מצינו חומרא במיעוט המצוי שלא לסמוך על הרוב, אלא במקום דאיכא לברורי.

והרי לכאורה חכמים לא תלו את דין רוב חנויות כשרות בדאיכא או בליתא לבירורי. זה פשט הרמב"ם והשו"ע גם כן.

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1644
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: מה ההסבר שחוששים למיעוט המצוי אע"ג דקי"ל רוב חנויות כשרות וכו'?

הודעהעל ידי מאיר סובל » א' ינואר 22, 2017 1:02 am

רוב חנויות הוא בדיעבד ולא לכתחילה.
אם מצאת בשר ברחוב - לך אחר הרוב.
ולא אמרו לך וקנה בחנות ואל תשאל מהי החנות כיון שיש רוב...
[מלבד שבכה"ג זה יהיה קבוע כמע"מ]

אבל החשש למיעוט המצוי הוא לכתחילה ומראש, האם להעלים עין מהמיעוט ולא לחשוב ולבדוק על זה גופא אם שייך למיעוט או לרוב.
זכורני שאמרו דמיעוט המצוי דינו כקבוע. אבל לא זוכר את זה בכתובים.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: מה ההסבר שחוששים למיעוט המצוי אע"ג דקי"ל רוב חנויות כשרות וכו'?

הודעהעל ידי סליחות » א' ינואר 22, 2017 4:08 am

מאיר סובל כתב:רוב חנויות הוא בדיעבד ולא לכתחילה.
אם מצאת בשר ברחוב - לך אחר הרוב.
ולא אמרו לך וקנה בחנות ואל תשאל מהי החנות כיון שיש רוב...
[מלבד שבכה"ג זה יהיה קבוע כמע"מ]

אבל החשש למיעוט המצוי הוא לכתחילה ומראש, האם להעלים עין מהמיעוט ולא לחשוב ולבדוק על זה גופא אם שייך למיעוט או לרוב.
זכורני שאמרו דמיעוט המצוי דינו כקבוע. אבל לא זוכר את זה בכתובים.

במחילה, לכאורה בנושא של רוב חנויות לא שייך לכתחילה או בדיעבד.
זה מצב נתון שאם מצאת אז זה כשר לכתחילה.
אם אפשר למצוא בדיעבד או לכתחילה.
אפשר 'ליצור מציאה' מבויימת / מזוייפת, דהיינו לקחת עוף מחנות לא כשרה ולזרוק את זה ברחוב ואז זה 'להפוך את זה לכשר'. בכהאי גוונא לא דיברנו.

נפק"מ לגבי חלב נכרי, שרובו נחלב מפרות בעולם, ואולי יש סיכוי במדינות מסוימות מאוד ובמקרים מסוימים מאוד שעירבו שם חלב בהמה טמאה. במקומות אלה מדוע לא נסמוך על הרוב אם אי אפשר לבדוק?

יתירה מכך, בנושא שכיחות של מיעוט המצוי בטריפות, הרי קיי"ל "בהמה בחייה בחזקת איסור עומדת, נשחטה, בחזקת היתר עומדת עד שיודע לך במה נטרפה." מיעוט מצוי נקרא "עד שיוודע לך"? ממה נפשך, אם מיעוט בכלל "עד שיוודע לך" הרי שגם ברוב לא היה להתיר, כי שם יש יותר ממיעוט המצוי. ואם "עד שיוודע לך" אינו מיעוט מצוי, אז אין צורך לחפש אחר דברים שנאמרו לא לחפש אחריהם - בפירוש בגמרא, ברמב"ם ובטוש"ע.

בור ריק
הודעות: 105
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 7:14 am

Re: מה ההסבר שחוששים למיעוט המצוי אע"ג דקי"ל רוב חנויות כשרות וכו'?

הודעהעל ידי בור ריק » א' ינואר 22, 2017 8:57 am

סליחות כתב:בימינו חוששים למיעוט המצוי ולכן נגד הלכה פסוקה בשולחן ערוך בודקים צומת הגידין ובודקים ריאות (יש כשרויות כאלה) גם בעופות.
מעמד מיעוט המצוי נחשב למשהו מוצק שעל יסודו כשרויות רבות מבססות את קיום ההשגחה שלהן.

השאלה שלי היא שהרי המוצא בשר במקום שרוב חנויות ישראל, הבשר כשר. דהיינו אפילו 6 חנויות כשרות ו-4 נבלות וטריפות - הבשר כשר (הלכה פסוקה היא ברמב"ם ובטוש"ע).
וקשה, אמאי לא חיישינן למיעוט המצוי? (40% אין לך רוב המצוי מזה)

כמדו' שכל ענין החשש של מיעוט המצוי הוא ברובא דליתא קמן וכמו לר"מ דחיישינן למיעוטא היינו בליתא קמן אבל באיתא קמן לא חייש

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: מה ההסבר שחוששים למיעוט המצוי אע"ג דקי"ל רוב חנויות כשרות וכו'?

הודעהעל ידי סליחות » ב' ינואר 23, 2017 8:07 am

בור ריק כתב:
סליחות כתב:בימינו חוששים למיעוט המצוי ולכן נגד הלכה פסוקה בשולחן ערוך בודקים צומת הגידין ובודקים ריאות (יש כשרויות כאלה) גם בעופות.
מעמד מיעוט המצוי נחשב למשהו מוצק שעל יסודו כשרויות רבות מבססות את קיום ההשגחה שלהן.

השאלה שלי היא שהרי המוצא בשר במקום שרוב חנויות ישראל, הבשר כשר. דהיינו אפילו 6 חנויות כשרות ו-4 נבלות וטריפות - הבשר כשר (הלכה פסוקה היא ברמב"ם ובטוש"ע).
וקשה, אמאי לא חיישינן למיעוט המצוי? (40% אין לך רוב המצוי מזה)

כמדו' שכל ענין החשש של מיעוט המצוי הוא ברובא דליתא קמן וכמו לר"מ דחיישינן למיעוטא היינו בליתא קמן אבל באיתא קמן לא חייש

במחכת"ר, ולכן?

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: מה ההסבר שחוששים למיעוט המצוי אע"ג דקי"ל רוב חנויות כשרות וכו'?

הודעהעל ידי סליחות » ב' ינואר 23, 2017 8:07 am

בור ריק כתב:
סליחות כתב:בימינו חוששים למיעוט המצוי ולכן נגד הלכה פסוקה בשולחן ערוך בודקים צומת הגידין ובודקים ריאות (יש כשרויות כאלה) גם בעופות.
מעמד מיעוט המצוי נחשב למשהו מוצק שעל יסודו כשרויות רבות מבססות את קיום ההשגחה שלהן.

השאלה שלי היא שהרי המוצא בשר במקום שרוב חנויות ישראל, הבשר כשר. דהיינו אפילו 6 חנויות כשרות ו-4 נבלות וטריפות - הבשר כשר (הלכה פסוקה היא ברמב"ם ובטוש"ע).
וקשה, אמאי לא חיישינן למיעוט המצוי? (40% אין לך רוב המצוי מזה)

כמדו' שכל ענין החשש של מיעוט המצוי הוא ברובא דליתא קמן וכמו לר"מ דחיישינן למיעוטא היינו בליתא קמן אבל באיתא קמן לא חייש

במחכת"ר, ולכן?

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מה ההסבר שחוששים למיעוט המצוי אע"ג דקי"ל רוב חנויות כשרות וכו'?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' ינואר 23, 2017 8:16 am

הסברא היא פשוטה לחלק בין מיעוט המצוי ברובא דליתא קמן שאם לא נבדוק לא נבדוק אף פעם, ולכן אנו בודקים לכתחילה היכא דאפשר, ועי' רש"י חולין י"ב א' שהוסיף שהיכא שלא בדק סמכינן אהא ד"ה דנשחטה הרי היא בחזקת היתר, משא"כ רובא דאיתא קמן שהוא מקרה חד פעמי סומכין לעולם על הרוב.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מה ההסבר שחוששים למיעוט המצוי אע"ג דקי"ל רוב חנויות כשרות וכו'?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' ינואר 23, 2017 8:22 am

פק"מ לגבי חלב נכרי, שרובו נחלב מפרות בעולם, ואולי יש סיכוי במדינות מסוימות מאוד ובמקרים מסוימים מאוד שעירבו שם חלב בהמה טמאה. במקומות אלה מדוע לא נסמוך על הרוב אם אי אפשר לבדוק?


לא הבנתי את השאלה. חלב נכרי אסור מדרבנן בגלל החשש הזה. היינו שאע"פ שאפשר ללכת אחר הרוב אסרוהו חז"ל.

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מה ההסבר שחוששים למיעוט המצוי אע"ג דקי"ל רוב חנויות כשרות וכו'?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' פברואר 21, 2017 8:23 pm

סליחות כתב:
עושה חדשות כתב:לפו"ר,
לא מצינו חומרא במיעוט המצוי שלא לסמוך על הרוב, אלא במקום דאיכא לברורי.

והרי לכאורה חכמים לא תלו את דין רוב חנויות כשרות בדאיכא או בליתא לבירורי. זה פשט הרמב"ם והשו"ע גם כן.

רמב"ן חולין ג: כתב:ובתשע חנויות דהוא רובא דאיתיה קמן נמי מסתברא דלא אזלינן בתר רובא אלא היכא דליכא דידע, אבל ודאי צריך הוא לשאול החנונים אם יש מי שיודע שהיא אסורה או מותרת

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: מה ההסבר שחוששים למיעוט המצוי אע"ג דקי"ל רוב חנויות כשרות וכו'?

הודעהעל ידי סליחות » ד' פברואר 22, 2017 4:17 pm

עושה חדשות כתב:
סליחות כתב:
עושה חדשות כתב:לפו"ר,
לא מצינו חומרא במיעוט המצוי שלא לסמוך על הרוב, אלא במקום דאיכא לברורי.

והרי לכאורה חכמים לא תלו את דין רוב חנויות כשרות בדאיכא או בליתא לבירורי. זה פשט הרמב"ם והשו"ע גם כן.

רמב"ן חולין ג: כתב:ובתשע חנויות דהוא רובא דאיתיה קמן נמי מסתברא דלא אזלינן בתר רובא אלא היכא דליכא דידע, אבל ודאי צריך הוא לשאול החנונים אם יש מי שיודע שהיא אסורה או מותרת


ייש"כ! האם סברת הרמב"ן -דעת הכל או שמא יש מי שחולק?

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מה ההסבר שחוששים למיעוט המצוי אע"ג דקי"ל רוב חנויות כשרות וכו'?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' פברואר 07, 2020 10:23 am

למה באמת חז"ל נקטו דוגמא של רוב מובהק, ט' חנויות, ולא באופן פשוט של 'חד בתרי', דהיינו ג' חנויות שאחת מתוכם מוכרת טריפה?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 492 אורחים