מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חיוב עבד עברי במצוות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שבט מוסר
הודעות: 141
הצטרף: ב' פברואר 09, 2015 10:08 pm

חיוב עבד עברי במצוות

הודעהעל ידי שבט מוסר » ה' יולי 02, 2015 7:15 pm

דבר תמיהה מצאתי בספר מגלה צפונות (פרשת צו) להגה"ק בעל שבט מוסר זי"ע, וז"ל:
מגלה צפונות.png
מגלה צפונות.png (9.68 KiB) נצפה 9282 פעמים

והוא דומיית העבד הנרצע לאדונו, שאין לו שכר לעולם הבא על אותה עבודה שעובד אותו, דמה מצוה עושה לעובדו, אדרבא ראוי לעונש, כיון שמכניס עצמו בבחינת אשה דפטורה ממצות עשה שהזמן גרמא.

והלא הנרצע שהוא עבד עברי חייב בכל המצוות?

בערל פיינער
הודעות: 8
הצטרף: ג' מרץ 24, 2015 7:06 pm

Re: חיוב עבד עברי במצוות

הודעהעל ידי בערל פיינער » ה' יולי 02, 2015 9:02 pm

וכי המצורע פטור ממצוות כבהמה? אתה מוציא דברים מהקשרם.

נבון

Re: חיוב עבד עברי במצוות

הודעהעל ידי נבון » ה' יולי 02, 2015 11:48 pm

בערל פיינער כתב:וכי המצורע פטור ממצוות כבהמה? אתה מוציא דברים מהקשרם.

פתחתי את הספר בפנים, וראיתי שהשואל לא הוציא כלל דברים מהקשרם.
ואדרבה, הדברים תמוהים ומוקשים מאוד.
וצע"ג.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2133
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: חיוב עבד עברי במצוות

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ו' יולי 03, 2015 11:57 am

ע' רמב"ן בקידושין שכתב שהעבד עברי אסור בבת ישראל.

וירטואלי
הודעות: 253
הצטרף: ד' ינואר 14, 2015 9:23 pm

Re: חיוב עבד עברי במצוות

הודעהעל ידי וירטואלי » ו' יולי 03, 2015 12:08 pm

ר_חיים_הקטן כתב:ע' רמב"ן בקידושין שכתב שהעבד עברי אסור בבת ישראל.

הרמב"ן כתב
אבל כך נראה לי דכיון דשני קנינין הן בעבדות [=דעבד כנעני], אחד קנין ממון והוא קנין דמעשה ידיו, ואחד קנין איסור שהוא אוסרו בבת ישראל ופוטרו ממקצת מצוות, וקנין הגוף הזה הוא המצריכו גט חירות ואינו נפקע בדיבור, דומה לקנין אישות שהוא צריך גט להתירו, וממנו הוא למד, לפיכך אמרו שאף עבד עברי יש לרבו בו קנין איסור, שהרי מתירו בשפחה כנענית, ואין קנין איסור נפקע בלא גט, בין באישות בין בעבדות

אלי כהן
הודעות: 1121
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: חיוב עבד עברי במצוות

הודעהעל ידי אלי כהן » ו' יולי 03, 2015 12:16 pm

וירטואלי כתב:
ר_חיים_הקטן כתב:ע' רמב"ן בקידושין שכתב שהעבד עברי אסור בבת ישראל.

הרמב"ן כתב
אבל כך נראה לי דכיון דשני קנינין הן בעבדות [=דעבד כנעני], אחד קנין ממון והוא קנין דמעשה ידיו, ואחד קנין איסור שהוא אוסרו בבת ישראל ופוטרו ממקצת מצוות, וקנין הגוף הזה הוא המצריכו גט חירות ואינו נפקע בדיבור, דומה לקנין אישות שהוא צריך גט להתירו, וממנו הוא למד, לפיכך אמרו שאף עבד עברי יש לרבו בו קנין איסור, שהרי מתירו בשפחה כנענית, ואין קנין איסור נפקע בלא גט, בין באישות בין בעבדות


בשורה התחתונה, הוא מותר - לא רק בבת ישראל - אלא גם בשפחה כנענית, וא"כ פטור - לפחות ממצוות לא תעשה של "ובתו לא תקח לבנך".
אמנם, טרם מצינו שיפטר ממצוות עשה שה"ג.

מה שנכון נכון
הודעות: 11804
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חיוב עבד עברי במצוות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' יולי 03, 2015 12:23 pm

וירטואלי כתב:
ר_חיים_הקטן כתב:ע' רמב"ן בקידושין שכתב שהעבד עברי אסור בבת ישראל.

הרמב"ן כתב
אבל כך נראה לי דכיון דשני קנינין הן בעבדות [=דעבד כנעני], אחד קנין ממון והוא קנין דמעשה ידיו, ואחד קנין איסור שהוא אוסרו בבת ישראל ופוטרו ממקצת מצוות, וקנין הגוף הזה הוא המצריכו גט חירות ואינו נפקע בדיבור, דומה לקנין אישות שהוא צריך גט להתירו, וממנו הוא למד, לפיכך אמרו שאף עבד עברי יש לרבו בו קנין איסור, שהרי מתירו בשפחה כנענית, ואין קנין איסור נפקע בלא גט, בין באישות בין בעבדות

שיטה קדמונית.GIF
שיטה קדמונית.GIF (19.1 KiB) נצפה 9211 פעמים


בן סופרים
הודעות: 51
הצטרף: ד' יוני 10, 2015 1:04 am

Re: חיוב עבד עברי במצוות

הודעהעל ידי בן סופרים » ו' יולי 03, 2015 3:17 pm

מקנין איסור ועד להיות כאשה הפטורה ממצות עשה שהזמן גרמא, המרחק רב, לא נראה לענ"ד שניתן ליישב תמיהה זו אלא ע"ד הסוד או טעות סופר, עין זוהר ענין שש שנים דוכרא וכו' ולמה א"כ להעלות תמיהות שכאלו?

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2133
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: חיוב עבד עברי במצוות

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ו' יולי 03, 2015 3:29 pm

בן סופרים כתב:מקנין איסור ועד להיות כאשה הפטורה ממצות עשה שהזמן גרמא, המרחק רב, לא נראה לענ"ד שניתן ליישב תמיהה זו אלא ע"ד הסוד או טעות סופר, עין זוהר ענין שש שנים דוכרא וכו' ולמה א"כ להעלות תמיהות שכאלו?

כמדמוני שגם הרשב"א והריטב"א (אינני זוכר באיזה מהדו' של הריטב"א על קידושין נמצא הדבר) כתבו כד' הרמב"ן. ולכאורה קשה לומר דט"ס הוא.

בן סופרים
הודעות: 51
הצטרף: ד' יוני 10, 2015 1:04 am

Re: חיוב עבד עברי במצוות

הודעהעל ידי בן סופרים » ו' יולי 03, 2015 4:12 pm

בראשונים שלפנינו כתוב רק לאסרו בבת ישראל ולפוטרו בקצת מצוות ולא עם התוספת שאינו חייב בהם אלא כנשים.

אלי כהן
הודעות: 1121
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: חיוב עבד עברי במצוות

הודעהעל ידי אלי כהן » ו' יולי 03, 2015 4:16 pm

בן סופרים כתב:בראשונים שלפנינו כתוב רק לאסרו בבת ישראל ולפוטרו בקצת מצוות ולא עם התוספת שאינו חייב בהם אלא כנשים.


איפה כתבו ראשונים לאסור עבד עברי בבת ישראל? זה נאמר רק על עבד כנעני.

בן סופרים
הודעות: 51
הצטרף: ד' יוני 10, 2015 1:04 am

Re: חיוב עבד עברי במצוות

הודעהעל ידי בן סופרים » ו' יולי 03, 2015 5:14 pm

הרמב"ן כשהוא מבאר קנין איסור מהו, כותב וז"ל ואחד קנין איסור שהוא 'אוסרו בבת ישראל ופוטרו ממקצת מצות' וכו' והרי פשוט וברור דדיבר על עבד עברי, דעבר כנעני לא נפטר משום מצוה רק מתחייב. ואולם באמת הדברים מחודשים עד למאד, מנין לנו מקור לאיסור בבת ישראל [אדרבה רק ביש לו אשה ובנים רבו מוסר לו וכו' ונמצא עתה נאסר באשתו?], ואולי מאחר וע"כ התירה תורה עבד בשפחה כנענית ע"כ דירד מקדושת ישראל, ליאסר בבת ישראל ומכאן הוציא הרמב"ן דפטור ממקצת מצוות [כנשים] דעשאתו תורה כעבד כנעני שחייב במצוות כאשה ודוק. וא"כ יש לנו מקור טהור לבעל השבט מוסר' הנ"ל. ואני בחפזי כתבתי לעיל דודאי יש ט"ס בשבט מוסר והדרנא בי 'בחינת שניהם רצים בערב שבת פטור'

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: חיוב עבד עברי במצוות

הודעהעל ידי הכהן » ו' יולי 03, 2015 5:40 pm

אם אתה מתייחס ללשון הרמב"ן שהובא לעיל
אבל כך נראה לי דכיון דשני קנינין הן בעבדות, אחד קנין ממון והוא קנין דמעשה ידיו, ואחד קנין איסור שהוא אוסרו בבת ישראל ופוטרו ממקצת מצוות, וקנין הגוף הזה הוא המצריכו גט חירות ואינו נפקע בדיבור, דומה לקנין אישות שהוא צריך גט להתירו, וממנו הוא למד, לפיכך אמרו שאף עבד עברי יש לרבו בו קנין איסור, שהרי מתירו בשפחה כנענית, ואין קנין איסור נפקע בלא גט, בין באישות בין בעבדות

הרי ששפתיו ברור מללו על עבד כנעני, שהרי כתב "שאף עבד עברי יש לרבו בו קנין איסור, שהרי מתירו בשפחה כנענית", משמע דדבריו הראשונים בעבד כנעני. והכוונה שבלא ה'קנין איסור' הוה מחשב לגר במילה וטבילה, והקנין אוסרו ופוטרו.

בן סופרים
הודעות: 51
הצטרף: ד' יוני 10, 2015 1:04 am

Re: חיוב עבד עברי במצוות

הודעהעל ידי בן סופרים » ש' יולי 04, 2015 11:41 pm

צדקו דבריך לכאורה. ואמנם סבור הייתי לומר לרגל ההפתעה הגדולה בד' השבט מוסר, כי לשון הרמב"ן אף ע"ע קאי על מה שכתב קודם לכן לדמות ל'קנין אישות' המחייב גט שחרור, על זה אמר דאף ע"ע כן יש בו קנין איסור זה, אולם לאחר העיון שוב בלשונו נראה יותר כדבריך. ואולם לקושטא דמלתא למדנו מד' הרמב"ן [ממה שקרא לע"כ 'קנין איסור' לאסרו בבת ישראל ולפוטרו ממקצת מצוות] דעבד כנעני עוד קודם שטבל לשם עבדות, כבר יש לו לאדון 'קנין איסור' לענין זה שלא יחול עליו בטבילה תורת ישראל גמור, והגר"ח נקט לא כן בפ"י מאיסו"ב, עיי"ש היטב. ולדבריו לכאורה אין בע"כ נפק"מ ב'קנין איסור' אלא דעצם הקנין עבדות הממוני דעבד כנעני הוא המונע מטבילתו להיות גרות גמורה.

שמן הטוב
הודעות: 31
הצטרף: ג' יוני 30, 2015 12:50 am

Re: חיוב עבד עברי במצוות

הודעהעל ידי שמן הטוב » ב' יולי 06, 2015 1:24 am

ר_חיים_הקטן כתב:לא נראה לענ"ד שניתן ליישב תמיהה זו אלא ע"ד הסוד או טעות סופר, עין זוהר ענין שש שנים דוכרא וכו'

אכן ניבא ולא ידע מה ניבא.
ראה זוהר פרשת בהר, ובשביעית ישלחנו לחפשי חִנָּם, מפרש הזוה"ק חינם היינו דומיא דמצרים שאכלו חינם בלא עול מצוות, ואח"כ אמר תָּא חֲזֵי, עֲבָדִין פְּטוּרִין מֵעוֹל מַלְכוּתָא דִּלְעֵילָּא, וְעַל דָּא פְּטוּרִין מִן הַמִּצְוֹת. מַאי עוֹל מַלְכוּת שָׁמַיִם. אֶלָּא, כְּהַאי תּוֹרָא דְּיָהֲבִין עָלֵיהּ עוֹל בְּקַדְמִיתָא, בְּגִין לְאַפָּקָא מִנֵּיהּ טַב לְעָלְמָא. וְאִי לָא קַבִּיל עָלֵיהּ הַהוּא עוֹל, לָא עָבִיד מִדִי. הָכִי נָמֵי אִצְטְרִיךְ לֵיהּ לְבַּר נָשׁ לְקַבְּלָא עָלֵיהּ עוֹל בְּקַדְמִיתָא, וּלְבָתַר דְּיִפְלַח בֵּיהּ בְּכָל מַה דְּאִצְטְרִיךְ. וְאִי לָא קַבִּיל עָלֵיהּ הַאי בְּקַדְמִיתָא, לָא יֵיכוּל לְמִפְלַח. תרגום: בֹּא וּרְאֵה, עֲבָדִים פְּטוּרִים מֵעֹל הַמַּלְכוּת שֶׁלְּמַעְלָה, וְלָכֵן פְּטוּרִים מִן הַמִּצְווֹת. ואמנם צ"ב, אך אלו הם דברי קדשו של הזוהר, - וודאי נתכוין שפטורין ממצות יתירות של ישראל על עבד כנעני.

עין עוד יבמות ע. ובראשונים שם דע"ע אילו היה גופו קנוי לגמרי היה פטור ממצות כעבד כנעני, וזה היה נידון הגמ' שם להוכיח שאינו קנוי.

יביי
הודעות: 67
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 5:30 pm

Re: חיוב עבד עברי במצוות

הודעהעל ידי יביי » ד' מרץ 01, 2017 10:30 am

ואגב שאלה זו, שאלתי ובקשתי אם מישהו מצא במפורש מה דין עבד עברי בעלייה לרגל למצוות 'ראיה' [לא שמחה], האם כיון שאמרה הגמ' חגיגה ד' א' שעבד כנעני [כך מוכח מהמשך הגמ' שמשוה דינו לאשה] פטור משום המצוה לעלות ולהיראות 'אל פני האדון ה' ' - יצא מי שיש עליו אדון אחר, האם ע"ע אינו נחשב כמי שיש לו אדון אחר?

פייערמאן
הודעות: 113
הצטרף: ד' יוני 22, 2016 5:56 am

Re: חיוב עבד עברי במצוות

הודעהעל ידי פייערמאן » ה' אוגוסט 10, 2017 6:35 am

יביי כתב:ואגב שאלה זו, שאלתי ובקשתי אם מישהו מצא במפורש מה דין עבד עברי בעלייה לרגל למצוות 'ראיה' [לא שמחה], האם כיון שאמרה הגמ' חגיגה ד' א' שעבד כנעני [כך מוכח מהמשך הגמ' שמשוה דינו לאשה] פטור משום המצוה לעלות ולהיראות 'אל פני האדון ה' ' - יצא מי שיש עליו אדון אחר, האם ע"ע אינו נחשב כמי שיש לו אדון אחר?

ראה במקור חיים מהחוות יאיר או"ח סי' ל"ח ס"ג, וראה בדגל ראובן סי' ח' שמתרץ שממעטינן בדומה לאדון ה' דהיינו שהוא אדון עולם לאפוקי עבד עברי שיוצא בשש ונרצע ביובל, ויל"ע לפי מה שכתבו דנרצע נמכר לעולם רק יובל מפקיעו.

פייערמאן
הודעות: 113
הצטרף: ד' יוני 22, 2016 5:56 am

Re: חיוב עבד עברי במצוות

הודעהעל ידי פייערמאן » ה' אוגוסט 10, 2017 6:44 am

שמן הטוב כתב:
ר_חיים_הקטן כתב:לא נראה לענ"ד שניתן ליישב תמיהה זו אלא ע"ד הסוד או טעות סופר, עין זוהר ענין שש שנים דוכרא וכו'

אכן ניבא ולא ידע מה ניבא.
ראה זוהר פרשת בהר, ובשביעית ישלחנו לחפשי חִנָּם, מפרש הזוה"ק חינם היינו דומיא דמצרים שאכלו חינם בלא עול מצוות, ואח"כ אמר תָּא חֲזֵי, עֲבָדִין פְּטוּרִין מֵעוֹל מַלְכוּתָא דִּלְעֵילָּא, וְעַל דָּא פְּטוּרִין מִן הַמִּצְוֹת. מַאי עוֹל מַלְכוּת שָׁמַיִם. אֶלָּא, כְּהַאי תּוֹרָא דְּיָהֲבִין עָלֵיהּ עוֹל בְּקַדְמִיתָא, בְּגִין לְאַפָּקָא מִנֵּיהּ טַב לְעָלְמָא. וְאִי לָא קַבִּיל עָלֵיהּ הַהוּא עוֹל, לָא עָבִיד מִדִי. הָכִי נָמֵי אִצְטְרִיךְ לֵיהּ לְבַּר נָשׁ לְקַבְּלָא עָלֵיהּ עוֹל בְּקַדְמִיתָא, וּלְבָתַר דְּיִפְלַח בֵּיהּ בְּכָל מַה דְּאִצְטְרִיךְ. וְאִי לָא קַבִּיל עָלֵיהּ הַאי בְּקַדְמִיתָא, לָא יֵיכוּל לְמִפְלַח. תרגום: בֹּא וּרְאֵה, עֲבָדִים פְּטוּרִים מֵעֹל הַמַּלְכוּת שֶׁלְּמַעְלָה, וְלָכֵן פְּטוּרִים מִן הַמִּצְווֹת. ואמנם צ"ב, אך אלו הם דברי קדשו של הזוהר, - וודאי נתכוין שפטורין ממצות יתירות של ישראל על עבד כנעני.

עין עוד יבמות ע. ובראשונים שם דע"ע אילו היה גופו קנוי לגמרי היה פטור ממצות כעבד כנעני, וזה היה נידון הגמ' שם להוכיח שאינו קנוי.

היעב"ץ במטפחת ספרים תמה על זה, וראה עוד בהגהות ניצוצי זוהר מר"ר מרגליות שם.

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: חיוב עבד עברי במצוות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוגוסט 10, 2017 7:57 am

בן סופרים כתב:
אלי כהן כתב:
בן סופרים כתב:בראשונים שלפנינו כתוב רק לאסרו בבת ישראל ולפוטרו בקצת מצוות ולא עם התוספת שאינו חייב בהם אלא כנשים.


איפה כתבו ראשונים לאסור עבד עברי בבת ישראל? זה נאמר רק על עבד כנעני.


הרמב"ן כשהוא מבאר קנין איסור מהו, כותב וז"ל ואחד קנין איסור שהוא 'אוסרו בבת ישראל ופוטרו ממקצת מצות' וכו' והרי פשוט וברור דדיבר על עבד עברי, דעבר כנעני לא נפטר משום מצוה רק מתחייב. ואולם באמת הדברים מחודשים עד למאד, מנין לנו מקור לאיסור בבת ישראל [אדרבה רק ביש לו אשה ובנים רבו מוסר לו וכו' ונמצא עתה נאסר באשתו?], ואולי מאחר וע"כ התירה תורה עבד בשפחה כנענית ע"כ דירד מקדושת ישראל, ליאסר בבת ישראל ומכאן הוציא הרמב"ן דפטור ממקצת מצוות [כנשים] דעשאתו תורה כעבד כנעני שחייב במצוות כאשה ודוק. וא"כ יש לנו מקור טהור לבעל השבט מוסר' הנ"ל. ואני בחפזי כתבתי לעיל דודאי יש ט"ס בשבט מוסר והדרנא בי 'בחינת שניהם רצים בערב שבת פטור'

אולי בדוחק י"ל שכוונתו למה שאסור לו לשאת אשה שלא מדעת אדונו?

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: חיוב עבד עברי במצוות

הודעהעל ידי ישנו » ש' ספטמבר 16, 2017 11:29 pm

כוונת הרמב"ן נראית כך - בגמ' ביבמות ע: ילפי' שעבד עברי חייב בפסח, ופי' הראשונים שם (דלא כתוס') דס"ד שפטור משום הקניין איסור שיש בו ויהיה חייב במצוות כאשה. והגרב"ד תמה והרי מה שעבד כנעני חייב במצוות כאשה זהו משום שלא נסתיימה הגירות שלו עד השחרור, אבל מהיכ"ת שעבד עברי ייפטר ממצוות שכבר נתחייב בהם.
ומבואר בדברי הראשונים שלא כדבריו, ועיקר הגירות של עבד כנעני נעשית בעצם זה שטבל לעבדות, וכבר נכנס לכלל ישראל, ומה שאינו מתחייב בכל המצוות הוא משום קניין העבדות וקניין האיסור שלו שמעכב עליו את חיוב המצוות, וס"ד שגם עבד עברי ייפטר במצוות ויהיה כאשה.
ולזה כת' הרמב"ן שקניין האיסור בעבד כנעני אוסר בישראלית ופוטר ממקצת מצוות, דהיינו שבעצם הוא גר אלא שהעבדות שבו מעכבת.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: חיוב עבד עברי במצוות

הודעהעל ידי סליחות » א' יולי 12, 2020 1:02 am

שבט מוסר כתב:דבר תמיהה מצאתי בספר מגלה צפונות (פרשת צו) להגה"ק בעל שבט מוסר זי"ע, וז"ל:
מגלה צפונות.png

והוא דומיית העבד הנרצע לאדונו, שאין לו שכר לעולם הבא על אותה עבודה שעובד אותו, דמה מצוה עושה לעובדו, אדרבא ראוי לעונש, כיון שמכניס עצמו בבחינת אשה דפטורה ממצות עשה שהזמן גרמא.

והלא הנרצע שהוא עבד עברי חייב בכל המצוות?

גם אני תמהתי אם יש מי שאומר שעבד עברי חייב במצוות, והופניתי לאשכול זה.
ברמב"ם לא עלה בידי ראיה לכך שחייב במצוות כאיש ולא כאשה (שמא אתם מכירים?)
אבל מסברא עבד עברי יורד בדרגתו בהרבה דברים - בזמן שהוא עבד עברי בלבד (והוא מותר להתחתן עם עבד כנענית, מה שאסור לישראל) ולמה שלא יהיה חייב במצוות כאשה בזמן שהוא עבד?

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: חיוב עבד עברי במצוות

הודעהעל ידי סליחות » א' יולי 12, 2020 2:41 am

ואולי מקורו בזוהר פרשת בהר דף קח ע"א:
ובשביעית יצא לחפשי חנם, חנם מהו חנם, דלא יהיב למאריה כלום, אלא, דא רזא הכא אוליפנא כתיב (במדבר יא) זכרנו את הדגה אשר נאכל במצרים חנם, בלא ברכה, דלא הוה עלנא במצרים עול דלעילא, ת"ח עבדין פטורין מעול מלכותא דלעילא ועל דא פטורין מן המצות


ועיין עוד במה שכתב בזה בצדי"ק למלך ז, עמ' 43. ובמה שהקשה ותירץ בזה בשפת אמת (משפטים, תר"נ)

ובשער החדש על ספר העיטור ח"ב דף ס"א:
בית המדרש.png
בית המדרש.png (169.96 KiB) נצפה 6070 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 391 אורחים