מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שנים שהזיקו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ברלינר
הודעות: 68
הצטרף: ג' ינואר 03, 2017 10:55 pm

שנים שהזיקו

הודעהעל ידי ברלינר » ו' מרץ 10, 2017 9:31 am

יש לדון בשנים שהזיקו וכל אחד מעשהו לבדו מספיק בשביל ההיזק מה דינם
לדוגמא בגד שאינו שוה כלום אם יש בו חור ושנים זרקו בו חיצים וכ"א עשה חור בבגד
ושמעתי בשם הגר"א דויטש לדמותו לכל שאינו בזה אח"ז אפילו בב"א אינו
מה יש להוסיף

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: שנים שהזיקו

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' מרץ 10, 2017 9:40 am

למה לא נדמה תחילה לסוגי' בב"ק י' ב' על ה' שישבו על ספסל אחד שלי הפשטות כולן חייבין עי' שם בתוס'. אלא שיש לחלק שם הכוח השבירה מצורף לכולן, משא"כ כאן שע"י החץ יכול כל אחד, [וגם שזה אינו כוח שלהם אלא של החץ ורק נעשה ע"י המעשה שלהם] ויל"ע.

ברלינר
הודעות: 68
הצטרף: ג' ינואר 03, 2017 10:55 pm

Re: שנים שהזיקו

הודעהעל ידי ברלינר » ו' מרץ 10, 2017 9:47 am

כמובן... זה היה השאלה
החזו"א כותב שאף לתוס' שאין דין של מנא תבירא בחץ
עכ"פ אם השובר והזורק חץ שברו ביחד יהיה מנא תבירא ומן הסתם אין המציאות שעושה מעשה שבירה ביחד עם החץ
ואולי אכתי כיוןן שהתוצאה היא שהכלי נשבר א"כ זה עצמו מגדיר את המעשה לאחד
ןיל"ד דאולי אפשר להגדיר את הפסד ממון נמי לתוצאה אחת (להגדיר את המעשה)

עפר לרגלם
הודעות: 187
הצטרף: א' ינואר 22, 2017 7:19 am

Re: שנים שהזיקו

הודעהעל ידי עפר לרגלם » ו' מרץ 10, 2017 9:50 am

ברלינר כתב:יש לדון בשנים שהזיקו וכל אחד מעשהו לבדו מספיק בשביל ההיזק מה דינם
לדוגמא בגד שאינו שוה כלום אם יש בו חור ושנים זרקו בו חיצים וכ"א עשה חור בבגד
ושמעתי בשם הגר"א דויטש לדמותו לכל שאינו בזה אח"ז אפילו בב"א אינו
מה יש להוסיף

רא"ד מתכוון ברצינות לפטור את שניהם בגלל כל שאינו?

ולמה לא לדמות להיכא דכולי היזקא עבד דפליגי ר"נ ורבנן ב"ק נ"ג.

ברלינר
הודעות: 68
הצטרף: ג' ינואר 03, 2017 10:55 pm

Re: שנים שהזיקו

הודעהעל ידי ברלינר » ו' מרץ 10, 2017 9:52 am

עפר לרגלם כתב:
ברלינר כתב:יש לדון בשנים שהזיקו וכל אחד מעשהו לבדו מספיק בשביל ההיזק מה דינם
לדוגמא בגד שאינו שוה כלום אם יש בו חור ושנים זרקו בו חיצים וכ"א עשה חור בבגד
ושמעתי בשם הגר"א דויטש לדמותו לכל שאינו בזה אח"ז אפילו בב"א אינו
מה יש להוסיף

רא"ד מתכוון ברצינות לפטור את שניהם בגלל כל שאינו?

ולמה לא לדמות להיכא דכולי היזקא עבד דפליגי ר"נ ורבנן ב"ק נ"ג.

אינני יודע למה הגר"א דויטש ניתכוון אך נראה לי שיותר בא להסביר את כל שאינו
עכ"פ פה הוא נקט שפטורים כיון שאין שום משמעות למעשה של כל אחד כיון שגם לוליו היה הכלי שבור

וחלוק מהסוגיא הנ"ל ששם סו"ס שניהם עשו את המעשה ביחד
משא"כ הכא
נערך לאחרונה על ידי ברלינר ב ו' מרץ 10, 2017 10:04 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

ברלינר
הודעות: 68
הצטרף: ג' ינואר 03, 2017 10:55 pm

Re: שנים שהזיקו

הודעהעל ידי ברלינר » ו' מרץ 10, 2017 9:55 am

חשבתי לדמותו (כדוגמא בעלמא)
לשני עדים שכפרו בב"א ומתחיבים בקרבן
אע"פ דלולי כפירת כ"א אין עדות כיון שהוא ע"א


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 265 אורחים