מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מותר לבטל מצווה מדאורייתא בכה"ג?! פסק תמוה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

מותר לבטל מצווה מדאורייתא בכה"ג?! פסק תמוה

הודעהעל ידי קראקובער » א' מרץ 12, 2017 9:33 am

לא מיבעיא שלדבר רשות מותר ללכת דהלעיטני לרשע אבל לבטל מצווה מאן שמעת ליה?!

IMG_20170312_092833902.jpg
IMG_20170312_092833902.jpg (2.79 MiB) נצפה 3747 פעמים

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: מותר לבטל מצווה מדאורייתא בכה"ג?! פסק תמוה

הודעהעל ידי פלתי » א' מרץ 12, 2017 11:22 am

היכא דשומע לו ולא עביד איסורא, לא אמרינן הלעיטהו לרשע, אלא יש עלינו מצוה להוכיחו.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: מותר לבטל מצווה מדאורייתא בכה"ג?! פסק תמוה

הודעהעל ידי קראקובער » א' מרץ 12, 2017 11:29 am

שכחת המשנה במע"ש והלכה כרשב"ג אבל בשאר שני שבוע וכו' והרי מדובר שיכול למנוע אותו וחוץ מזה בפשטות אין ערבות למחלל שבת אם כי יתכן שה תלוי אם בזה"ז יש להם דין של תינוק שנשבה.

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: מותר לבטל מצווה מדאורייתא בכה"ג?! פסק תמוה

הודעהעל ידי פלתי » א' מרץ 12, 2017 11:47 am

לא שכחתי המשנה. שם על כרחך יעבור על איסור גזל, ולהכי לא עבדינן ליה תקנה.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: מותר לבטל מצווה מדאורייתא בכה"ג?! פסק תמוה

הודעהעל ידי קראקובער » א' מרץ 12, 2017 11:49 am

אדרבה יפרוש אותו גם משום גזל.

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: מותר לבטל מצווה מדאורייתא בכה"ג?! פסק תמוה

הודעהעל ידי פלתי » א' מרץ 12, 2017 11:57 am

פלתי כתב:לא שכחתי המשנה. שם על כרחך יעבור על איסור גזל, ולהכי לא עבדינן ליה תקנה.

בקשר למה שכתבת שאין ערבות למחלל שבת. ראה במצורף, דעיקר דין ערבות נאמר בדין עע"ז.
קבצים מצורפים
1.jpg
1.jpg (297.7 KiB) נצפה 3713 פעמים

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: מותר לבטל מצווה מדאורייתא בכה"ג?! פסק תמוה

הודעהעל ידי פלתי » א' מרץ 12, 2017 12:02 pm

קראקובער כתב:אדרבה יפרוש אותו גם משום גזל.

במחילה אבל לא הבנתי קושייתך. אולי יש לך כאן איזו טעות בניסוח???

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: מותר לבטל מצווה מדאורייתא בכה"ג?! פסק תמוה

הודעהעל ידי קראקובער » א' מרץ 12, 2017 4:57 pm

כתבת שעל כרחך יעבר על איסור גזל והרי אם הבעל הבית יסמן
שמדובר בכרם רבעי הגנב לא יקח כל עיקר ולא יכשל בגזל.

(לא עומד כעת בסוגיה אבל ככה זה נראה מקופיא)

ולעצם העניין יש ש"ך ידוע שאין ערבות למומר.

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: מותר לבטל מצווה מדאורייתא בכה"ג?! פסק תמוה

הודעהעל ידי פלתי » א' מרץ 12, 2017 5:19 pm

קראקובער כתב:כתבת שעל כרחך יעבר על איסור גזל והרי אם הבעל הבית יסמן
שמדובר בכרם רבעי הגנב לא יקח כל עיקר ולא יכשל בגזל.

([size=85]לא עומד כעת בסוגיה אבל ככה זה נראה.

התקלה שעבורה מסמנים במשנה שם היא להודיע שהוא כרם רבעי כדי שלא יאכלו בלא פדיון. וגם אם תודיענו בשאר ימות השנה הוא יגזול עכ"פ ויפדה ויאכל.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: מותר לבטל מצווה מדאורייתא בכה"ג?! פסק תמוה

הודעהעל ידי קראקובער » א' מרץ 12, 2017 7:38 pm

איך הוא יפדה אם זה לא שלו?!

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: מותר לבטל מצווה מדאורייתא בכה"ג?! פסק תמוה

הודעהעל ידי פלתי » א' מרץ 12, 2017 10:11 pm

קראקובער כתב:איך הוא יפדה אם זה לא שלו?!

ע"י יאוש ושינוי השם או שינוי רשות.
אבל כל זה אינו אלא לפלפולא בעלמא, דבאמת רשב"ג אמר הלעיטהו אף בערלה ממש.
אבל באמת לדבריך, שאתה סבור שאומרים הלעיטהו לרשע בכל גוונא. האם באמת אתה סבור שאין מצוות תוכחה בעולם? האם מי שבא לעשות עבירה אין אנו מצווים להפרישו מאיסור? הרי אמרינן הוכח תוכיח אפילו מאה פעמים.
כפי הנראה החילוק הוא דרשב"ג ס"ל דמי שעובר בשאט נפש על איסור גזל, אין טעם להוכיחו על איסור ערלה, כיון שאיסור גזל הוא חמור יותר ומסתמא אדם כזה יבוא לאכול גם ערלה. אבל היכא דיש צד שישמע לו, בודאי מצוה להוכיחו ולמונעו מעבירה.

הרואה
הודעות: 2175
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מותר לבטל מצווה מדאורייתא בכה"ג?! פסק תמוה

הודעהעל ידי הרואה » ב' מרץ 13, 2017 1:37 am

אולי את המצוה דאורייתא יכול לקיים גם במוצאי שבת עכ"פ ודאי אם יביא עשרה ויקרא זכור, וע"כ הסתמך הרב זילברשטיין

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: מותר לבטל מצווה מדאורייתא בכה"ג?! פסק תמוה

הודעהעל ידי קראקובער » ב' מרץ 13, 2017 1:41 am

נו נו, הוא כותב את זה בתור תוספת גרידא.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: מותר לבטל מצווה מדאורייתא בכה"ג?! פסק תמוה

הודעהעל ידי קראקובער » ב' מרץ 13, 2017 1:41 am

פלתי כתב:
קראקובער כתב:איך הוא יפדה אם זה לא שלו?!

ע"י יאוש ושינוי השם או שינוי רשות.
אבל כל זה אינו אלא לפלפולא בעלמא, דבאמת רשב"ג אמר הלעיטהו אף בערלה ממש.
אבל באמת לדבריך, שאתה סבור שאומרים הלעיטהו לרשע בכל גוונא. האם באמת אתה סבור שאין מצוות תוכחה בעולם? האם מי שבא לעשות עבירה אין אנו מצווים להפרישו מאיסור? הרי אמרינן הוכח תוכיח אפילו מאה פעמים.
כפי הנראה החילוק הוא דרשב"ג ס"ל דמי שעובר בשאט נפש על איסור גזל, אין טעם להוכיחו על איסור ערלה, כיון שאיסור גזל הוא חמור יותר ומסתמא אדם כזה יבוא לאכול גם ערלה. אבל היכא דיש צד שישמע לו, בודאי מצוה להוכיחו ולמונעו מעבירה.


לדבריך שאפשר על ידי יאוש ושינוי השם הרי תמיד כשפודה זה ככה וברור שבעל הבית בסוגיה דצנועין מייאש ועיין שם בתוספת בסוגיה ומה ששאלת כבר תמה בזה החות יאיר ומצאתי כעת סיכום יפה בכל הנושא.

http://shaalvim.co.il/torah/maayan-article.asp?id=460

דרומי
הודעות: 9174
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מותר לבטל מצווה מדאורייתא בכה"ג?! פסק תמוה

הודעהעל ידי דרומי » ב' מרץ 13, 2017 3:19 pm

לפום ריהטא זה דומה לסוגייא של אומרים לאדם חטא כדי שיזכה חבירך, שלחלק מהפוסקים יש לאדם לעבור עבירה קלה כדי לזכות חבירו מעבירה חמורה, ובפרט בנידון דידן שהוא שב ואל תעשה בלבד, ומה גם שמקיים בזה מצות כיבוד אב כפשוט - כל זה אפילו אם לא היתה האפשרות הפשוטה המובאת בפוסקים לכוון לצאת י"ח בשמיעת ויבוא עמלק בבוקר פורים ותו לא מידי

ולהעיר משאלה אחרת שהיא באמת קשה, מי שהפעיל קומקום חשמלי בשבת האם מותר לחבירו לבוא ולכבות את הקומקום לפני שהמים רתחו. והאריך בזה בספר מאור השבת ח"ד

סגי נהור
הודעות: 5684
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מותר לבטל מצווה מדאורייתא בכה"ג?! פסק תמוה

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' מרץ 13, 2017 3:46 pm

קראקובער כתב:כתבת שעל כרחך יעבר על איסור גזל והרי אם הבעל הבית יסמן
שמדובר בכרם רבעי הגנב לא יקח כל עיקר ולא יכשל בגזל.

צריך לזכור שבסוגיא של הלעיטהו מדובר במצב שכל הצורך להפרישו מאיסור כרם רבעי הוא מצד הגזל. כלומר, אדם שאינו גזלן אינו זקוק להפרשה כי לא יאכל ממה שאינו שלו, ורק זה שגוזל נזקק להפרשה. ועל זה אומרים אין אנו אחראין לרמאים, שאין זה מתפקידנו למנוע איסור אכילה מזה שכל המאכל בא לידו ע"י איסור (בלשון הרמב"ם בפיה"מ: אין לנו לעשות תקנה לגזלן שלא יבוא לידי מכשול, לפי שעוון הגזלנות יותר גדול).

ובכל אופן ביישוב הסתירה בין דין הלעיטהו לחיוב התוכחה עסקו רבים, עד שהחות יאיר כתב על כך "ומי שיעלה ארוכה למחלתי בזה רופא אומן יקרא", ואין צריך לומר שא"א לדחות בקלות את כל חיוב התוכחה לרשעים מדין הלעיטהו, כאילו לא ישבו גדולי הפוסקים על מדוכה זו.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: מותר לבטל מצווה מדאורייתא בכה"ג?! פסק תמוה

הודעהעל ידי קראקובער » ב' מרץ 13, 2017 3:52 pm

דרומי כתב:לפום ריהטא זה דומה לסוגייא של אומרים לאדם חטא כדי שיזכה חבירך, שלחלק מהפוסקים יש לאדם לעבור עבירה קלה כדי לזכות חבירו מעבירה חמורה, ובפרט בנידון דידן שהוא שב ואל תעשה בלבד, ומה גם שמקיים בזה מצות כיבוד אב כפשוט - כל זה אפילו אם לא היתה האפשרות הפשוטה המובאת בפוסקים לכוון לצאת י"ח בשמיעת ויבוא עמלק בבוקר פורים ותו לא מידי

ולהעיר משאלה אחרת שהיא באמת קשה, מי שהפעיל קומקום חשמלי בשבת האם מותר לחבירו לבוא ולכבות את הקומקום לפני שהמים רתחו. והאריך בזה בספר מאור השבת ח"ד


גם במומר לחלל שבת?!

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: מותר לבטל מצווה מדאורייתא בכה"ג?! פסק תמוה

הודעהעל ידי קראקובער » ב' מרץ 13, 2017 3:57 pm

סגי נהור כתב:
קראקובער כתב:כתבת שעל כרחך יעבר על איסור גזל והרי אם הבעל הבית יסמן
שמדובר בכרם רבעי הגנב לא יקח כל עיקר ולא יכשל בגזל.

צריך לזכור שבסוגיא של הלעיטהו מדובר במצב שכל הצורך להפרישו מאיסור כרם רבעי הוא מצד הגזל. כלומר, אדם שאינו גזלן אינו זקוק להפרשה כי לא יאכל ממה שאינו שלו, ורק זה שגוזל נזקק להפרשה. ועל זה אומרים אין אנו אחראין לרמאים, שאין זה מתפקידנו למנוע איסור אכילה מזה שכל המאכל בא לידו ע"י איסור (בלשון הרמב"ם בפיה"מ: אין לנו לעשות תקנה לגזלן שלא יבוא לידי מכשול, לפי שעוון הגזלנות יותר גדול).

ובכל אופן ביישוב הסתירה בין דין הלעיטהו לחיוב התוכחה עסקו רבים, עד שהחות יאיר כתב על כך "ומי שיעלה ארוכה למחלתי בזה רופא אומן יקרא", ואין צריך לומר שא"א לדחות בקלות את כל חיוב התוכחה לרשעים מדין הלעיטהו, כאילו לא ישבו גדולי הפוסקים על מדוכה זו.


עדיין לא ענית למה אין חיוב להפרישו מגזל, ונכון שזה נושא מסובך ולא ברור כלל עד כמה יש חיוב תוכחה וכו' אבל לבטל מצווה דאורייתא בשביל מומר לחלל שבת לא נראה שתמצא אצל אחד מגדולי הפוסקים.

דרומי
הודעות: 9174
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מותר לבטל מצווה מדאורייתא בכה"ג?! פסק תמוה

הודעהעל ידי דרומי » ב' מרץ 13, 2017 4:16 pm

הרי בעצמך הזכרת את הסברא שנחשב תינוק שנשבה וממילא חלה מצות תוכחה כרגיל.

בכל מקרה כתבתי רק לפום ריהטא ומעניין באמת לברר דעת הפוסקים בזה לאשורה, ובפרט לנוכח מקרה שהמצוה דאורייתא יותר ברורה - בחג הסוכות, האם יצא לסוכה או שישאר בבית (אלא שלאידך גיסא בישיבת סוכה מצינו יותר פטורים בהלכה מסיבות שונות, משא"כ פ' זכור).

בתבונה
הודעות: 1323
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: מותר לבטל מצווה מדאורייתא בכה"ג?! פסק תמוה

הודעהעל ידי בתבונה » ב' מרץ 13, 2017 5:33 pm

ההסבר כפי שמובא הוא פטור מדין עוסק במצווה, כבר ענו על הטענה שהועלתה שאין מצווה למנוע חילול שבת מישראל תינוק שנשבה.
לגבי הלעיטהו בפשטות היישוב הוא שבאותו המעשה כבר עובר במזיד על איסור אחד גזל ובא להצילו שאותו מעשה עבירה יהיה רק איסור אחד, (כך נ"ל מהגרש"ק).

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: מותר לבטל מצווה מדאורייתא בכה"ג?! פסק תמוה

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' מרץ 15, 2017 2:17 pm

אב לבן חוזר בתשובה שבנו מסתובב במחיצתו ומנסה להשפיע עליו קשה מאוד להגדירו תינוק שנשבה. זו הגדרה מרחיבה מאוד שכמדומני הפוסקים אינם מסכימים לה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 202 אורחים