קיימא לן, דיתכן זיכוי לאדם שלא בפניו.
תו קיי"ל, דכל זיכוי כזה - שלא בפני האדם המקבל, הוא דווקא "על ידי אחר" אשר "זוכה" לאדם מידי המזכה.
ומקור דין זה, שהזיכוי לאדם חייב להיעשות - ע"י אחר דווקא - ולא ע"י המזכה, למדוהו כל הפוסקים ממשנה ערוכה בעירובין ז ו (ומסתמא גם התירוץ של שמואל בגיטין ל ע"א מבוסס על המשנה הנ"ל).
ותמוה בעיניי, מהי ראיית הפוסקים - שהובאה מהמשנה - לכך שכל זיכוי חייב להיעשות ע"י אחר דווקא:
הרי במשנה מיירי בשיתופי מבואות, כשאחד מבני המבוי מזכה את המאכל לכל בני המבוי - בעוד שהמזכה עצמו כלול כמובן בתוכם ורוצה א"כ להיות גם הוא שותף במאכל, וא"כ בע"כ שהמזכה אינו יכול להקנות להם בעצמו, דהגע בעצמך: אילו היה מקנה להם בעצמו, ממילא היה המאכל עובר מבעלותו של המזכה - לבעלותם של שאר בני המבוי - לא כולל המזכה וממילא מבלי שהיה המאכל נשאר בבעלותו של המזכה, דהא הכי הוי בכל קניין רגיל - שהנכס עובר מבעלותו של הנותן לבעלותם של המקבלים - ואינו נשאר בבעלותו של הנותן; מה שאין כן בשיתופי מבואות - שהמזכה רוצה שלא תופקע בעלותו שלו על המאכל - אלא רק תורחב גם לשאר בני המבוי על מנת שגם הם יהיו כמוהו בעלי המאכל, ממילא לא יוכל לעשות זאת בהקנאה רגילה בודדת כנ"ל, ולכן הדרך היחידה לעשות זאת היא בשתי הקנאות רגילות: בהתחלה המזכה מקנה את המאכל (בהקנאה רגילה) לשליש - שאינו גר במבוי - ואח"כ השליש שכבר נעשה הבעלים של המאכל מקנה את המאכל (בהקנאה רגילה כגון בהגבהת סודר וכדומה) בבת אחת לכל בני המבוי (לפי העיקרון שאפשר להקנות לאדם שלא בפניו) כולל לזה שהיקנה קודם לכן לשליש (וכמובן מבלי שהמקבלים החדשים כוללים את השליש עצמו שממילא אינו זקוק לעירוב כי אינו גר במבוי).
וסעד לדבר, מצאתי בירושלמי קידושין א ה"ג, דהתם איתא - דכל דין זיכוי ע"י אחר - נועד רק כדי למנוע מצב שבו הנותן יהיה מזכה מעצמו לעצמו ("מימינו לשמאלו", מה שאין כן "במזכה לו על ידי אחר").