א' זעירא כתב:בימי קדם אכן היה נהוג כן, שהקוואטער עמד במקומו והעבירו לחיקה ראשונה שהעבירו הלאה עד שהתינוק הגיע לידי אבי הבן, ולא שהקוואטער הביא את הרך-נימול עד אבי הבן והחיקות רק 'ניגשו'.
ש''י עגנון מתאר זאת בציוריות באחד מספריו (ויבוא נא מר פלגינן ויעשירנו)
לעומקו של דבר כתב:שמר כתב:בעניין תשלום הסעודה ע"י בעל הברית - סנדק, יש לדייק ולמצוא רמז לזה "הָרַחֲמָן הוּא יְבָרֵךְ בַּעַל בְּרִית הַמִּילָה, אֲשֶׁר שָֹשֹ לַעֲשֹוֹת צֶדֶק בְּגִילָה, וִישַׁלֵּם פָּעֳלוֹ וּמַשְֹכֻּרְתּוֹ כְּפוּלָה, וְיִתְּנֵהוּ לְמַעְלָה לְמָעְלָה", ומהו פעלו ומשכרתו כפולה, כפולה ממה? ע"כ שהוא משלם הקרן ומברכים אותו שתחזור אליו זו ההוצאה בכפל.
בהנחה שהמכוון הוא לסנדק ולא לאבי הבן.
משולש כתב:א' זעירא כתב:בימי קדם אכן היה נהוג כן, שהקוואטער עמד במקומו והעבירו לחיקה ראשונה שהעבירו הלאה עד שהתינוק הגיע לידי אבי הבן, ולא שהקוואטער הביא את הרך-נימול עד אבי הבן והחיקות רק 'ניגשו'.
ש''י עגנון מתאר זאת בציוריות באחד מספריו (ויבוא נא מר פלגינן ויעשירנו)
כל מנהג החייקה הוא מאוד מאוחר, כך שהמושג "בימי קדם" צריך להתפרש אולי כארבעים או חמישים שנה אחורה.
א' זעירא כתב:משולש כתב:א' זעירא כתב:בימי קדם אכן היה נהוג כן, שהקוואטער עמד במקומו והעבירו לחיקה ראשונה שהעבירו הלאה עד שהתינוק הגיע לידי אבי הבן, ולא שהקוואטער הביא את הרך-נימול עד אבי הבן והחיקות רק 'ניגשו'.
ש''י עגנון מתאר זאת בציוריות באחד מספריו (ויבוא נא מר פלגינן ויעשירנו)
כל מנהג החייקה הוא מאוד מאוחר, כך שהמושג "בימי קדם" צריך להתפרש אולי כארבעים או חמישים שנה אחורה.
ח"נ ביאליק כבר מזכיר את המנהג, א"כ הוא קצת יותר קדום מ40-50 שנה.
http://maagarim.hebrew-academy.org.il/P ... 108&page=4
א' זעירא כתב:ניהלנו כאן שיחת חרשים.
בקהילה שלנו (קהילת בעלז) נהוג לקרוא ל"חיקות" לפני אמירת הפסוקים על ידי אבי הבן, והם ניגשים לקוואטער שעומד ליד אבי הבן ומעבירים את הבן מזה לזה. רק לפני שבוע בברית שערכת לבנך היניק, ראיתי שהחיקות ניגשים אחרי אמירת הפסוקים.
אני אכן התכוונתי למנהג העברת היניק מהקוואטער לאבי הבן ולכן כתבתי שחנ"ב מזכיר מנהג זה, ואילו אתם התכוונתם כנראה למנהג ה"חיקות" שעושים לפני מסירתו לסנדק (שאולי השתלשל מהמנהג הקדום להעביר את הילד כדי לזכות את כולם בקוואטער).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 301 אורחים